V1ncent zit volop in de nee-fase (pffff ). Van de week had hij op kdv weer zo'n bui die uit de hand liep (gelukkig niet alleen thuis dus). Hij stond bij de deur nee te schreeuwen. Een van de kindjes van zijn groep ging na een tijdje bij hem staan en riep "Ja!" iedere keer dat V1ncent "nee" riep. De leidsters lieten het even gaan. Een voor een kwamen de andere kindjes erbij staan en meedoen, totdat hij een heel kringetje ja roepers om zich heen had staan. Daar was hij blijkbaar zo van onder de indruk, dat hij er stil van werd.
Daarna begon hij de andere kindjes allemaal bij de naam te noemen. Iets wat hij eerder nooit deed (hij kende alle namen wel, maar gebruikte ze nooit direct om contact te maken, dat deed hij alleen door bv heel onhandig tegen een ander kindje aan te duwen aan te duwen). Ik ben erg benieuwd of hij hiermee doorgaat.
Hmm... ik vind het eigenlijk niet zo leuk en gewoon een beetje zielig voor hem dat al de kindertjes om hem heen kwamen staan, ik kan me zo voorstellen dat het voor hem best eens als spannend of bedreigend over kan zijn gekomen...
mAmArianne schreef:Hmm... ik vind het eigenlijk niet zo leuk en gewoon een beetje zielig voor hem dat al de kindertjes om hem heen kwamen staan, ik kan me zo voorstellen dat het voor hem best eens als spannend of bedreigend over kan zijn gekomen...
Hoe brachten de leidsters dit ´voorval´?
Ze brachten het heel positief. Ik kan me voorstellen dat het op dat moment spannend voor hem was (mijn eerste reactie was ook 'slik'), maar na afloop ging hij gewoon weer over 'tot de orde van de dag', gewoon spelen en vrolijk. Ik denk dat ze anders wel in hadden gegrepen. Maar het is lastig te beoordelen als je er zelf niet live bij bent geweest. Ik ben sowieso van plan om de komende tijd regelmatig na te vragen of dit vaker gebeurt en wat er dan precies gebeurt.
Ja, dat hoop ik dus ook... dat het een positieve uitwerking heeft.
Ruim een half jaar geleden maakte hij weinig contact met de andere kindjes. Was natuurlijk ook wel jong. Maar zijn gedrag vertoonde tekenen die op autisme lijken. Dat is nu ook nog wel zo, maar hij speelt inmiddels wel steeds meer met de andere kindjes (voor zover dat op die leeftijd kan). Hij is daarin hard vooruit gegaan. Vandaar dat ik erg geinteresseerd ben in hoe het op dat gebied gaat en ik dit ook een bijzonder voorval vind. Het gaat de laatste maanden ook erg goed met hem op het kdv.
Inderdaad bijzonder. Hij had het blijkbaar niet verwacht. In plaats an zijn moment werd het hun moment. Hopelijk helpt hem dat in het contact om te beseffen dat ze nu iets samen gedeeld hebben.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Vandaag ging hij door met kindjes bij de naam noemen. "M ade lief, wil je spelen?" En ze hebben zowaar samen met de auto's gespeeld (nadat zij eerst een paar keer "nee" zei, tja het blijven peuters ). Verder was hij zelf ook wel dwarsig, maar geen taferelen zoals vorige week bij de deur.