Poepen op de wc
Poepen op de wc
Sjoerd is plaszindelijk, maar wil niet poepen op de wc of potje. Gevolg is dat hij het ophoudt tot hij een luier aanheeft. 's avonds in bed dus. Op zich geen probleem, maar ik wil niet dat hij er last van gaat krijgen. Ik heb hem nu maar op het potje gezet om te kijken of dat werkt. Een luier wil hij overdag niet meer aan. Dus dat is geen oplossing. Iemand een idee hoe ik hem rustig kan laten wennen aan poepen op de wc? Bij maarten hebben we dit probleem nooit gehad, die was meteen poep en plaszindelijk.
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)
Re: Poepen op de wc
Robin deed het de eerste weken/maand ook niet en vond het duidelijk te spannend. Hij wachtte niet tot hij een luier omhad (voor slapen dus), maar poepte in zijn onderbroek. Wij hebben hier letterlijk toestemming voor gegeven en er geen enkel probleem van gemaakt. En ineens op een dag.. had hij wat scheten gelaten en ging even later plassen op de wc. Ik zei "volgens mij zit er ook nog een poep in je buik." Hij beaamde dit, bleef zitten en daar kwam het. Uitgebreid gecomplimenteerd en gejuicht natuurlijk. Hierna ging het steeds beter, hoewel de wc nog steeds erg moeilijk is. Robin vraagt nu om het potje, dan lukt het wel.
Robin gebruikte al een lange tijd Forlax tegen obstipatie. We hebben moeten verhogen van één naar twee zakjes per dag om het poepen makkelijk te maken. Daar ga ik voorlopig nog meer door, om problemen te voorkomen. Totdat ik merk dat poepen echt totaal geen issue meer is en ook op de wc lukt.
Robin gebruikte al een lange tijd Forlax tegen obstipatie. We hebben moeten verhogen van één naar twee zakjes per dag om het poepen makkelijk te maken. Daar ga ik voorlopig nog meer door, om problemen te voorkomen. Totdat ik merk dat poepen echt totaal geen issue meer is en ook op de wc lukt.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Merl!jn was vrij vroeg zindelijk maar heeft lang in een luier gepoept.
Zijn vader had met hem afgesproken dat hij als hij 4 was op de w.c. zou gaan poepen en prompt op zijn 4e verjaardag kwam de 1e poep op de w.c.
Zo ging dat bij ons dus.
Zijn vader had met hem afgesproken dat hij als hij 4 was op de w.c. zou gaan poepen en prompt op zijn 4e verjaardag kwam de 1e poep op de w.c.
Zo ging dat bij ons dus.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Mart-Jan was met 2,5 jaar plaszindelijk (door training). Poepen deed hij dus niet. Ik heb heel vaak gezegd, dat als hij moest poepen om een luier mocht vragen, maar hij deed het altijd in z'n onderbroek
. Verder geen probleem van gemaakt. Toen hij net 3 jaar was, werd hij 's nachts zindelijk en ook gelijk poepzindeljik.

Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Ik vind het niet eens zo heel erg als hij in zijn onderbroek poept, maar zelfs dat houdt hij op. Ik wil niet dat hij obstipatie krijgt. Gelukkig heeft hij net een drol op het potje gedraaid. Na een warm bad. Het was kei hard, dat geeft wel aan dat hij het dus ophoudt. Hoe geeft ik hem het vertrouwen dat hij op de wc of potje kan poepen?
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)
Hier in de buurt zijn wel kinderen die dat ook hebben gehad. Bij al die kinderen is het vanzelf goed gekomen. Wat je tegen die obstipatie kan doen weet ik niet zo goed
Maartje zit nu in die fase, en wij houden goed in de gaten of ze naar de wc moet. Dan loop ik honderd keer per dag met haar naar de wc en moedig haar aan. Ik ga bij haar zitten en vertel dat het lastig en spannend is, dat Anna en Lotte dat ook vonden, maar dat het goed komt. Soms laat ik haar voor de tv op het potje zitten, dan blijft ze langer zitten. Soms lees ik een verhaaltje of doe ik wat geks terwijl ze op de wc zit.Pauline schreef:Hoe geeft ik hem het vertrouwen dat hij op de wc of potje kan poepen?
En als het lukt, bellen we oma, dansen we in het rond en juichen heeeeel hard

Moeder van Anna (20), Lotte (18), Maartje (16), Roos (13) en Job (12)
O, en geduld. Niet te bang zijn voor obstipatie, want dan krijg je het effect van de selffulfilling prophecy. Het kan een paar dagen of weken duren, en dan kan de ontlasting wat harder zijn, maar dat overleeft hij ook wel.
Zo deden wij het ook. Rustig op het potje zitten en dan ging ik voorlezen. Merel heeft nog wel een tijd gehad dat ik merkte dat ze het ophield. Dan ging ze een paar keer naar de wc en kwam het niet....toen heb ik haar uitgelegd dat ze moest ontspannen en bij haar werkte dat uiteindelijk goed.Esther schreef:Pauline schreef:Soms laat ik haar voor de tv op het potje zitten, dan blijft ze langer zitten. Soms lees ik een verhaaltje of doe ik wat geks terwijl ze op de wc zit.
Marit heeft nooit op het potje willen poepen, vond ze ook helemaal niks. Net als de wc, daar deed ze het ook niet. Vanaf 2,5 was ze plaszindelijk, voor het poepen wachtte ze net zolang tot ze een luier om had. Ik heb er geen drama van gemaakt, wel steeds aangegeven dat het niet erg is als ze het eng vindt. Op den duur vroeg ze om een luier als ze moest poepen, ze hield het gelukkig niet op. Op haar 3e verjaardag poepte ze ineens op de wc. Was puur toeval, oma ging mee naar de wc en komt even later melden dat ze gepoept heeft. We hadden eens gezegd dat als ze op de wc zou poepen ze een klein cadeautje mocht uitzoeken. Madam heeft op de 3e verjaardag de tafel vol met cadeautjes staan en ze poept ineens op de wc! 

Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

- marije1977
- J&J SANTORINI
Mijn buurmeisje heeft heel lang gehad dat ze niet op de wc durfde te poepen. Volgens mij was ze al bijna vier toen het op de volgende manier wel gelukt is. Ze hebben onder de wc-bril een handdoek gespannen als een soort hangmatje in de wc-pot zeg maar. Daar hebben ze een luier uitgevouwen opgelegd en zo mocht ze op de wc in de luier poepen. Dit werkte al na 1 keer. Mijn buurvrouw had dit ook van iemand waarbij het zo snel werkte.
Marije
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Een paar weken geleden zat Lotte naast Maartjes potje te roepen: "Plasje van Maaaaartje, kom er dan uit als je durft!" Ik moest er erg om lachen, maar misschien werkt het ook voor Sjoerd?
Mijn collega heeft uiteindelijk een gat in de luier geknipt en haar zoon met die luier op de wc laten poepen, dat gaf hem blijkbaar toch een gevoel van veiligheid na een paar dagen durfde hij zonder luier. Haar zoontje was toen bijna vier.
Esther schreef:Een paar weken geleden zat Lotte naast Maartjes potje te roepen: "Plasje van Maaaaartje, kom er dan uit als je durft!" Ik moest er erg om lachen, maar misschien werkt het ook voor Sjoerd?
Ik hoop zo dat dat werkt. En dan wil ik jullie graag tegenkomen in een openbare gelegenheid waar Sjoerd dan heel moet poepen...

Mams van Madam Mette (11 aug 06) en Bengel Bente (3 mei 08 )