Vraagje over plassen op de wc

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Mieke

Vraagje over plassen op de wc

Bericht door Mieke »

R uben is al een poos zindelijk, maar zelf plassen lukt hem nog niet. Ik moet hem helpen op de wc. Ook op de psz moeten ze hem helpen, terwijl ze daar lage wc's hebben.
R uben zijn piemel staat volgens mij een beetje raar. Ik moet echt zijn piemel helemaal naar beneden duwen, anders plast hij naar voren en dus alles nat.
Ook plast hij volgens mij niet goed uit, als ik zijn piemel loslaat als hij zegt klaat te zijn met plassen, dan komen er nog heel wat druppels uit, en soms ook nog een straaltje urine.
Zijn piemel staat naar voren toe, ipv dat hij naar beneden hangt.
Nog meer peuters ditzelfde probleem? Als hij straks naar de basisschool gaat moet hij zich natuurlijk zelf kunnen redden op de wc, maar dat zie ik nog niet gebeuren. Op de psz kunnen ze hem nog helpen, maar de juf van de basisschool kan moeilijk met hem meelopen naar de wc, met de grote klas waar hij in komt.
Ik ken dit niet van Jon@than, die redde zich prima alleen, en hoefde nooit zijn piemel vast te houden, en die hing ook gewoon naar beneden toe.
We hebben al een poos een wc verkleiner gebruikt, maar dan plast hij nog naar voren toe, dus dat werkt ook niet echt.
iemand nog een idee?
Dinsdag moet hij voor wat anders naar de huisarts toe, dus dan zal ik haar ook nog vragen of ze een idee heeft.
Suuz

Re: Vraagje over plassen op de wc

Bericht door Suuz »

Ik zou dan een afspraak maken bij je HA om langs de uroloog te gaan, beter voor de zekerheid dat er niks anders aan de hand is.
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

Voor mij klinkt t gewoon heel normaal. Als er een beetje met kracht geplast wordt gaat dat piemeltje meer overeind staan, net al een tuinslang zou doen.. Matthijs houdt om die reden zelf zn piemeltje naar beneden. Doet ie dat niet, dan is t een waterballet. Maar Matthijs kan dat dus gewoon zelf.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

allebei mijn jongens moeten hun piemel omlaag drukken als ze zitten, anders gaat het over de rand. Ik heb er nooit een probleem in gezien. Sjoerd is net zindelijk en iedere keer dat hij op het toilet zit zeg ik, "piemel omlaag drukken". Nu zegt hij het vaak zelf al. gewoon erin hameren ;)
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Mieke

Bericht door Mieke »

Pauline schreef:allebei mijn jongens moeten hun piemel omlaag drukken als ze zitten, anders gaat het over de rand. Ik heb er nooit een probleem in gezien. Sjoerd is net zindelijk en iedere keer dat hij op het toilet zit zeg ik, "piemel omlaag drukken". Nu zegt hij het vaak zelf al. gewoon erin hameren ;)
Maar dan plast hij zeker met verkleiner?
R uben zit nu op de wc zonder verkleiner, en heeft dan beide handen nodig om zich vast te houden, anders blijft hij niet goed zitten
Truus
J&J SANTORINI

Bericht door Truus »

Andere zithouding helpt ook niet? Ik ken een jongetje met hetzelfde probleem. Bij hem hielp het om voorovergebogen op de wc te zitten, dus niet rechtop.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Mieke schreef:
Pauline schreef:allebei mijn jongens moeten hun piemel omlaag drukken als ze zitten, anders gaat het over de rand. Ik heb er nooit een probleem in gezien. Sjoerd is net zindelijk en iedere keer dat hij op het toilet zit zeg ik, "piemel omlaag drukken". Nu zegt hij het vaak zelf al. gewoon erin hameren ;)
R uben zit nu op de wc zonder verkleiner, en heeft dan beide handen nodig om zich vast te houden, anders blijft hij niet goed zitten
Ik heb er bij Giel nooit zo op gelet hoe z'n piemel hangt tijdens het plassen, maar Giel zakt behoorlijk ver de pot in tijdens het plassen, dus al steekt zijn piemel vooruit, hij zal niet snel over de rand plassen. Misschien kun je hem leren wat verder in de pot te zakken? Dan heeft ie geen extra hand meer nodig.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

Mieke schreef:
Matthijs plast ook nog op een verkleiner, en die is bijna 5. Hij kan t ook wel op een grote wc, maar hij voelt zich duidelijk prettiger bij de verkleiner.. Misschien voor Ruben ook gewoon nog een poosje doen?
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

sjoerd wil niet meer plassen op de wc met een verkleiner. Hij houdt zich met 1 hand vast en met de andere drukt hij de piemel naar beneden.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Thommy
J&J MAURITIUS

Bericht door Thommy »

En staand met een krukje?
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Vermanen

Bericht door Vermanen »

Wij hebben een oppaskindje gehad wat andersom op de wc ging zitten.
Niet echt handig omdat ie dan zijn broek uit moest doen, maar dan bleef hij zitten.
Was ook zo eigenwijs dat ie geen verkleiner wilde.

Maar hier moeten de jongens ook allemaal het piemeltje vasthouden.
S€m heeft er het meeste moeite mee omdat hij het kleinste kontje heeft (onderbroeken nog steeds maat 86-92 en zelfs Matth!as heeft groter.
Hij zakt inderdaad wat verder in de wc en dan blijft ie hangen.
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Liesje28 schreef:Voor mij klinkt t gewoon heel normaal. Als er een beetje met kracht geplast wordt gaat dat piemeltje meer overeind staan, net al een tuinslang zou doen.. Matthijs houdt om die reden zelf zn piemeltje naar beneden. Doet ie dat niet, dan is t een waterballet. Maar Matthijs kan dat dus gewoon zelf.
Wzz Laurens heeft nooit op een verkleiner gezeten en het nooit een probleem geweest. Ik heb alleen de eerste paar keer geholpen daarna kon hij zijn evenwicht voldoende bewaren om zich met 1 hand vast te houden.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
juudje
J&J SANTORINI

Bericht door juudje »

Tom heeft ook nooit op een verkleiner geplast en wel hetzelfde probleem gehad. Hij heet een best klein piemeltje en die steek dus al snel vooruit (te weinig gewicht om te hangen).
Ik heb in het begin wel eens een natte vloer gehad maar al snel erop gehamerd dat hij zijn piemel even naar beneden moest houden. Hij hield en houd zich dus met 1 hand aan de bril vast en de ander drukt zijn piemel naar beneden want als hij loslaat plast hij alsnog over de rand heen.
Ja ik hem best vaak moete dweilen maar het is uiteindelijk goed gelukt zonder nattigheid te plassen...
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

chris heeft dit probleem nooit gehad, piemeltje hangt gewoon naar beneden.
maar neefje heeft ook een kleiner piemeltje die recht vooruit steekt. hij moet hem dus ook naar beneden duwen om niet de boel onder te plassen. toch gebeurd het regelmatig.. vooral als ze op visite zijn ergens en hij eigenlijk te laat naar de wc gaat. hij is in dec. 4 geworden.

uitspraken over de piemel van mark:
chris: jeetje wat heeft hij een kleine piemel!
neefje: jeetje wat heeft hij een grote piemel!

zo zie je goed het verschil met wat ze gewend zijn ;) die van mark en neefje schelen echt niet zoveel in lengte! terwijl er wel 4 jaar leeftijdsverschil is!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Mieke

Bericht door Mieke »

Bedankt voor de reacties en de tips.

Vandaag hebben we hem verder laten zakken in de wc, en dat leek wel wat beter te gaan, maar hij plast nog steeds recht naar voren als ik zijn piemel los laat.
Met verkleiner wil hij echt niet, en staand plassen wil ik niet, alle mannen hier in huis plassen zittend, en dat wil ik ook voor R uben.
Als ons buurjongetje is geweest, die staand plast kan ik de hele wc schoonmaken.
Voor de zekerheid laat ik het dinsdag ook wel even aan de huisarts zien.
Plaats reactie