wanneer getallen oplezen
wanneer getallen oplezen
Even nieuwsgierig: vanaf welke leeftijd mag je van een kind verwachten dat hij getallen kan oplezen? (met besef)
Re: wanneer getallen oplezen
mijn dochter doet dit nu een paar maanden. ze is net 4
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Mijn haakblog
Marrit begon er kort na haar 3e verjaardag mee volgens mij, Wytse was een stuk ouder.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Hannah voor haar 3e verjaardag, wanneer precies weet ik even niet.
Reden dat ik dit vraag is omdat Joris me compleet verbaasde door gisteren opeens op een doos van meerdere puzzels de 4 en de 9 op te lezen (er zit een puzzel van 4 en van 9 stukjes in vandaar dat die getallen er op stonden). Ik vond het al zo knap dat hij heel vaak dingen aan het tellen is en moeiteloos tot 15 telt. Hij verbaasde me eerder ook doordat hij duidelijk liet merken het besef van getallen te hebben doordat hij met 5 auto's liep, ik er 2 had en ik zei dat hij me er nog 3 mocht geven (hij wilde namelijk dat ik wat auto's mee naar boven zou nemen) en hij even nadacht en er toen 2 wegzette (zonder eerst in zijn handjes te kijken) en me er 3 gaf.
Misschien is dit allemaal heel normaal voor een kind tussen de 2 jaar en 9 maanden (gecorrigeerd) en 3 jaar (kalenderleeftijd) maar omdat hij met taal zo achter loopt vanwege slecht gehoor lijkt dit wel een beetje uit de lucht te vallen.
Misschien is dit allemaal heel normaal voor een kind tussen de 2 jaar en 9 maanden (gecorrigeerd) en 3 jaar (kalenderleeftijd) maar omdat hij met taal zo achter loopt vanwege slecht gehoor lijkt dit wel een beetje uit de lucht te vallen.
chris ver voor zijn 3e verjaardag, weet niet precies wanneer.. want toen hij net 3 was kon hij klokkijken en dat kan alleen natuurlijk als je de getallen kent.
femke nu een half jaartje denk ik, dus zij was net 4. en nog haalt ze de 6 en 9, en de 2 en 5 door elkaar.
het hoeft in ieder geval nog lang niet!!
femke nu een half jaartje denk ik, dus zij was net 4. en nog haalt ze de 6 en 9, en de 2 en 5 door elkaar.
het hoeft in ieder geval nog lang niet!!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
groep 2wennetje schreef:Even nieuwsgierig: vanaf welke leeftijd mag je van een kind verwachten dat hij getallen kan oplezen? (met besef)
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005
https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005
https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
Mette deed het pas rond de 4 jaar. Bente al rond de ruim 2,5 jaar. Maar ja, Bente doet ook wat Mette doet. En ze doet het nu al beter dan Mette....
Mams van Madam Mette (11 aug 06) en Bengel Bente (3 mei 08 )
Emma kan al eem poosje 1 t/m 5 lezen, en begint. U ook de andere cijfers te herkennen.
Lola kan het denk ik sinds ze naar school gaat dus ze 4 is. Maar tom deed het al toen hij 1 was. Ik kan me nog herinneren dat we net verhuisd waren (hij was toen denk ik 15 maanden) en dat ik met hem hier door de buurt liep en hij alle nummerborden van de huizen aan het oplezen en benoemen was. Maar dat is wel heel extreem vroeg...
Het wordt inderdaad in groep 2 echt van ze verwacht maar al wel geoefend in groep 1.
Het wordt inderdaad in groep 2 echt van ze verwacht maar al wel geoefend in groep 1.
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
B. kan dat nog niet. Ik verwacht dat hij dat wel snel oppikt als hij naar school gaat
Esther kan dat nog niet. = 4,5 zit in groep 1.
Mirjam ook nog niet
Hanna wel, die was denk ik ook ruim 4.
Mirjam ook nog niet
Hanna wel, die was denk ik ook ruim 4.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Linde herkent ook enkele letters en getallen. Ik zie het als herkennen van een vorm en de naam erbij weten. Net zo als dat ze een plaatje van een poes herkennen
Br@ndt was ongeveer 2,5 toen hij kon tellen tot 10 (en de cijfers ook herkennen), plus nog heel wat letters. Toen hij uiteindelijk naar school ging, was hij de meeste letters trouwens alweer vergeten. R3ns herkent nu wel wat cijfers, maar lang niet allemaal, volgens mij alleen 1, 2 en 3. Qua letters weet ik alleen de B, R, A, N, S en O, maar misschien ook meer. Volgens mij is jouw ventje wel vroeg, maar niet dramatisch vroeg zeg maar, maar ik ben wel een leek wat dat betreft...
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Dat is het in het begin ook echt, merkte ik bij Wytse ook duidelijk. Marrit snapte vrijwel direct ook wat dat getal dan precies betekende, en dan is het natuurlijk pas 'echt'. Maar volgens mij is de tijd die tussen die 2 'mijlpalen' zit erg wisselend per kind, het kan vrijwel tegelijkertijd zijn, maar volgens mij kan er ook zelfs jaren tussen zitten.Annemarie schreef:Ik zie het als herkennen van een vorm en de naam erbij weten. Net zo als dat ze een plaatje van een poes herkennen
Zie ook mijn andere berichtje. Joris telt tot 15 en hij telt van alles: de traptreden, letters, etc. Dat doet hij al langer. Maar sinds afgelopen weekend dus oplezen van cijfers en ook een cijferbesef doordat hij liet zien dat als hij 5 auto's in zijn hand heeft en ik aangeef dat ik er 3 wil hebben hij er 2 wegzet. Het is dus meer dan 'plaatjes'. Hij verbaasde me daarmee, vandaar mijn vraag.Ik zie het als herkennen van een vorm en de naam erbij weten. Net zo als dat ze een plaatje van een poes herkennen
Ik begrijp uit jullie berichtjes dat dit vaker gebeurt maar dat ik toch een keer mijn zoon snel mag noemen. Joepie

(en ik vind dit enorm leuk omdat zijn, helaas te vroeg overleden opa, wiskundeleraar was en nu beeeeeretrots zou zijn)
hij heeft duidelijk getalbegrip, maar of hij ook cijferbegrip heeft kun je volgens mij niet zo stellen. Je zou het kunnen testen, door hem bijvoorbeeld te vragen plaatjes met een bepaald aantal diertjes te koppelen aan een cijfer. Dus 5 olifanten moet hij dan koppelen aan de cijfer 5, etc. Als hij dat kan, dan begrijpt hij inderdaad ook dat de cijfers een hoeveelheid aangeven.
Klinkt wel als een leuk spelletje waar ik hem voor kan interesseren, ga ik eens doen.
-
- J&J SANTORINI
Knap hoor, ik vond het laatst al heel wat dat J de 3 herkende.
M@@rtje, mv Fenn@ (sept 2005) en Jen$ (sept 2008)
Ik vind het ook knap. Robin herkent de 0 en de 1 (wijst ze ook overal aan als hij ze ziet), daar blijft het bij. Ja en de 8, maar vaak wordt die ook 'nul' genoemd.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Tomás vindt het erg leuk, al is de lol er wel snel vanaf als ze het truukje doorhebben.wennetje schreef:Klinkt wel als een leuk spelletje waar ik hem voor kan interesseren, ga ik eens doen.

Ik heb bij de Action (weet niet of je er een in de buurt hebt?) een spel voor ik geloof 1,99 gekocht waar verschillende spellen in zitten, zoals het koppelen van schaduwen aan dieren, het koppelen van cijfers aan hoeveelheden en het koppelen van woordjes aan plaatjes. Erg leuk en kost bijna niets.
Ik heb hier laatst een paar Amerikaanse Bambino Loco boekjes gekocht, eentje waarbij je inderdaad het cijfer moet koppelen aan de juiste hoeveelheid. Die was duidelijk te makkelijk, maar gelukkig heb ik er ook eentje met simpele sommetjes, en dat is wel echt nieuw voor haar en meer een uitdaging. Ik neem aan dat vergelijkbare boekjes in NL ook te vinden zijn (want hier is juist weinig keus).
Niet meerbij de Action (weet niet of je er een in de buurt hebt?)

Dat is ook nog een leuk idee. Ik heb jaren speelplezier van Mini Loco gehad dus Bambino Loco klinkt helemaal leuk.Ik heb hier laatst een paar Amerikaanse Bambino Loco boekjes gekocht
(bambino) loco heeft ook van dat soort spelletjes.Chabeli schreef:Tomás vindt het erg leuk, al is de lol er wel snel vanaf als ze het truukje doorhebben.wennetje schreef:Klinkt wel als een leuk spelletje waar ik hem voor kan interesseren, ga ik eens doen.![]()
Ik heb bij de Action (weet niet of je er een in de buurt hebt?) een spel voor ik geloof 1,99 gekocht waar verschillende spellen in zitten, zoals het koppelen van schaduwen aan dieren, het koppelen van cijfers aan hoeveelheden en het koppelen van woordjes aan plaatjes. Erg leuk en kost bijna niets.
Wel weer wat duurder dan de action...
mmm...staat hierboven ook. Lekker snel ben ik.

kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Bambino Loco is in huis en ja, hij combineert plaatjes met de cijfers, dus 3 auto's worden gecombineerd met het cijfer 3. Niet zo gek met iedere avond Umi Zoomi
toppatroooneeeen!! 

Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011