over stoppen met de bv
over stoppen met de bv
en dan heb ik het over S ilke, ruim 3.
`s Ochtends is het altijd ons knuffelmomentje, ben ik zelf half slaperig en heb ik veel melk dus ben ik ook wel blij dat S ilke me verlost.
`s avonds krijgt ze ook nog, maar dan vind ik het minder, weinig melk, S ilke is dan een stuiterbal, ligt te draaien en te bewegen, niet fijn.
Eigenlijk wil ik die avondvoeding wel stoppen, maar voor S ilke is het zo`n vast onderdeel van het naar bed gaan. Ik zou het natuurlijk "gewoon" haar kunnen mededelen, dat we daarmee stoppen, maar op de 1 of andere manier vind ik dat moeilijk. Met andere dingen lukt het me veel beter om grenzen naar haar toe te stellen, met dit niet.....
`s Ochtends is het altijd ons knuffelmomentje, ben ik zelf half slaperig en heb ik veel melk dus ben ik ook wel blij dat S ilke me verlost.
`s avonds krijgt ze ook nog, maar dan vind ik het minder, weinig melk, S ilke is dan een stuiterbal, ligt te draaien en te bewegen, niet fijn.
Eigenlijk wil ik die avondvoeding wel stoppen, maar voor S ilke is het zo`n vast onderdeel van het naar bed gaan. Ik zou het natuurlijk "gewoon" haar kunnen mededelen, dat we daarmee stoppen, maar op de 1 of andere manier vind ik dat moeilijk. Met andere dingen lukt het me veel beter om grenzen naar haar toe te stellen, met dit niet.....
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Re: over stoppen met de bv
kan papa haar naar bed brengen terwijl jij er even niet bent? dan kan de voeding niet zonder dat er nee hoeft gezegd te worden. na een week heb je een nieuw ritureel zonder voeding.
succes.
succes.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
dat lijkt me een mooie oplossing voor de avondvoeding.
Wil je haar nog verder bv geven? of wil je eigenlijk gewoon stoppen?
misschien is dan 'helemaal niet meer' het duidelijkst voor haar.
Dat je s morgens veel (teveel?) melk hebt, houdt zij zelf in stand als ze elke ochtend meedrinkt dus dat zal zich vanzelf reguleren.
Wil je haar nog verder bv geven? of wil je eigenlijk gewoon stoppen?
misschien is dan 'helemaal niet meer' het duidelijkst voor haar.
Dat je s morgens veel (teveel?) melk hebt, houdt zij zelf in stand als ze elke ochtend meedrinkt dus dat zal zich vanzelf reguleren.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
ik heb toen ik erg gehinderd werd in het vaste patroon... altijd BV in bad, voor t slapen, na het slapen en als ze erom vroeg.... heb ik het patroon doorbroken door in de avond een ander ritueel aan te bieden.
Ik ben toen begonnen met het voor het naar bed gaan ritueel te veranderen, daarna soms situaties creeren dat het niet kon en dit haar vertellen. Samen boekje lezen, knuffelen, liedjes zingen en op bed... in het begin was het soms lastig en protest maar nu kan ze er heel flexibel mee omgaan... ook wel nodig omdat ze met tijden ook echt niet kan drinken als ze bij haar vader is of er oppas is...
Ik ben toen begonnen met het voor het naar bed gaan ritueel te veranderen, daarna soms situaties creeren dat het niet kon en dit haar vertellen. Samen boekje lezen, knuffelen, liedjes zingen en op bed... in het begin was het soms lastig en protest maar nu kan ze er heel flexibel mee omgaan... ook wel nodig omdat ze met tijden ook echt niet kan drinken als ze bij haar vader is of er oppas is...
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
ik moet zelf een knop in mijn hoofd om zetten, dat is het vooral denk ik. Het is wel een idee om haar door mijn vriend naar bed te laten brengen en iets anders te doen ipv de bv.
Het is bij ons het moment geweest dat ze lekker op schoot mocht en we een boekje zijn gaan voorlezen in plaats van de bv.
Ik ben er ook toevallig mee bezig
Hier is het gewoon ook echt op, maar ja dat was ze vaker gewent en het kwam na een week weer terug. Dit maal door de zwangerschap helaas helemaal opgehouden. 's nachts heb ik vervangen door gewoon zeer dun aangelegde roosvicee omdat ze toch echt wel dorst had. Nu wil ze de beker ook bij haar in bed hebben
maar goed dat is de volgende stap die we gaan aanpakken 
's avonds bied ik steeds minder lang de borst aan, en geef erna nog wat drinken. En dan naar bed. Ik heb deze nieuwe invoer gelijk gedaan met een andere slaapplaats. Dan heb je alle veranderingen in 1x
's morgens bied ze minder weerstand om te willen drinken gelukkig en kan ik haar voldoende afleiden om niet meer te drinken. Gaat niet zonder slag en stoot, maar denk dat het bij mij een voordeel is dat er gewoon ook geen of amper nog melk uit komt.
Succes ermee.

's avonds bied ik steeds minder lang de borst aan, en geef erna nog wat drinken. En dan naar bed. Ik heb deze nieuwe invoer gelijk gedaan met een andere slaapplaats. Dan heb je alle veranderingen in 1x

Succes ermee.
oh ja ik wil `s ochtends nog wel blijven voeden hoor. Dat is juist zo`n beetje het meest gezellige, intieme moment van de dag.
Maar `s avonds is ze alleen maar onrustig aan het doen en daarbij het feit dat er amper wat uitkomt maakt dat ik daar geen zin meer in heb.
Volgens mij moet ze dat toch wel kunnen snappen, `s ochtends wel en `s avonds niet.
Als ik er eens een keer niet ben `s avonds is dat ook allang geen probleem meer hoor.
Maar `s avonds is ze alleen maar onrustig aan het doen en daarbij het feit dat er amper wat uitkomt maakt dat ik daar geen zin meer in heb.
Volgens mij moet ze dat toch wel kunnen snappen, `s ochtends wel en `s avonds niet.
Als ik er eens een keer niet ben `s avonds is dat ook allang geen probleem meer hoor.
Ik heb bij @nton een boekje lezen geintroduceerd en gewoon nee gezegd als hij om melk vroeg en dan weer wijzen op iets in het boek en dat pikte hij goed. Ik ben toen nog een paar maanden doorgegaan met de ochtendvoeding.
En ik heb in het begin ook papa ingezet om hem naar bed te brengen en boekje te lezen.
En ik heb in het begin ook papa ingezet om hem naar bed te brengen en boekje te lezen.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Suuz schreef:Ik ben er ook toevallig mee bezigHier is het gewoon ook echt op, maar ja dat was ze vaker gewent en het kwam na een week weer terug. Dit maal door de zwangerschap helaas helemaal opgehouden. 's nachts heb ik vervangen door gewoon zeer dun aangelegde roosvicee omdat ze toch echt wel dorst had. Nu wil ze de beker ook bij haar in bed hebben
maar goed dat is de volgende stap die we gaan aanpakken
.
ik zou er geen roosvicee meer in doen, hoe dun ook, het is DE killer voor de melktandjes. Water alleen is prima voor de dorst.
http://www.borstvoeding.com/voorjebegin ... ies-2.html
hier staat er meer over uitgelegd.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Yanick dronk op een gegeven moment alleen nog maar s avonds. Hier hielp het goed om rustig af te bouwen. Om te beginnen ben ik gaan vertellen dat ik hem minder vaak wilde laten drinken. Ik heb een beetje uitgelegd dat zijn kleine broertje de bv nog nodig had om te groeien, maar dat hij het niet meer nodig had om et groeien. Ik ben hem steeds korter laten drinken (tot 10 tellen). Daarna een poosje om de dag bv geven. En na verloop van tijd vergat hij er soms zelf om te vragen. Het gebeurde steeds vaker dat er wel 3-4-5 dagen tussen zat. Ik heb de laatste keer dus niet bewust meegemaakt.
Het stoppen is niet helemaal zonder slag of stoot gegaan. Er waren wel een paar momentjes dat ik even vastberaden nee moest zeggen.
Het stoppen is niet helemaal zonder slag of stoot gegaan. Er waren wel een paar momentjes dat ik even vastberaden nee moest zeggen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Ik begrijp dat ze die avondvoeding vaak ook al niet krijgt als jij er niet bent, en dat geen probleem is. Kun je het dan gewoon niet met haar afspreken. Gewoon mededelen dat ze na vandaag 's avonds niet meer mag drinken (bijv. omdat er anders niet genoeg melk is voor Meike), maar dat het 's ochtends wel mag, en dat ze ter compensatie bijvoorbeeld 's avonds een extra dikke knuffel krijgt, of een extra verhaaltje. Zou hier bij Marrit prima werken, zeker als ik het een paar keer zou overleggen voordat we het echt gaan uitvoeren.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
we gaan nu nog een paar dagen weg, ik denk dan dat ik het daarna maar ga doen.
of juist nu. andere omgeving-andere rituelen.kaatje71 schreef:we gaan nu nog een paar dagen weg, ik denk dan dat ik het daarna maar ga doen.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
en nu is ze juist de laatste week zo gezellig en rustig(er) bij me aan het drinken `s avonds, dat ik toch weer ga twijfelen. Haha, alsof ze wist wat ik van plan ben, dat ze denkt, ik zal me maar even heel rustig gaan gedragen tijdens die avondslok.
Wij gingen ook nog prima met 2,5 jaar maar toch wilde ik stoppen. Ik heb toen een tekening van 2 borsten gemaakt met 14 vakjes. Elke avond mocht Jort 1 vakje kleuren voor de avond voeding en als alle vakjes vol waren was de melk op. Werkte heel goed. Hij heeft nog maar 1x gevraagd en toen ik naar de tekening verwees was het goed. Ik heb de borstvoeding niet vervangen voor ander drinken. Volgens mij dronk hij nog 1 of 2 slokken savonds. Gewoon een lekkere knuffel, het vaste verhaaltje en naar bed.
mv J ('04) en N ('12)
-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Ik heb de avondvoeding al snel vervangen door een klein flesje melk. Dat wordt nu lekker liggend op de bank opgedronken. Mijn knop was al lang om, maar zij wilde maar wat graag door gaan. Het moeilijkste was het knuffelmoment 's ochtends in bed. Dat was gewoon ritme geworden. Uiteindelijk is dat ook een klein flesje melk geworden (of gewoon opstaan als ze wakker wordt, maar dat moet je wel kunnen natuurlijk. Hier niet dus
).
Ze krijgt nu al bijna 2 maanden geen bv meer, en nu gaan we het flesje 's ochtends proberen af te leren. Alles in kleine stapjes.

Ze krijgt nu al bijna 2 maanden geen bv meer, en nu gaan we het flesje 's ochtends proberen af te leren. Alles in kleine stapjes.
Mv 2 kerels (2006/2008) en een meisje (2010)