Waarschijnlijk moet er volgende week een rontgenfoto gemaakt worden. Als daaruit blijkt dat Jasmijn idd heupdysplasie heeft krijg je gelijk een spreidbroek aangemeten.
Bij Danique was dat ook en ik was daar totaal niet op voorbereid.
Ik wil je dan ook de tip meegeven om een aantal handdoeken mee te nemen. Als ze idd in een spreidbroek moet en ze past niet goed in de maxi-cosy dan kan je haar goed er inzetten mbv de handddoeken.
Ik had dat niet en heb mazzel gehad dat Danique nog zo ontzettend klein was waardoor ze er nog met beugel en al in paste.
Je had het over liggend voeden: dat gaat wel lastig worden denk ik, ze kan nl niet meer goed op haar zij liggen met zo'n spreidbroek.
Danique sliep altijd op haar zij of op de buik, daar heeft ze echt even aan moeten wennen. Na een paar dagen ging het al veel makkelijker.
Ik geloof dat ik langer aan die spreidbroek heb moeten wennen dan Danique....
Het voeden op zich was even uitvogelen, maar gestut met wat kussens kon ik altijd prima blijven voeden. Ik vond het ook echt niet leuk de eerste keren, Danique moest wennen waardoor het niet gelijk goed lukte, ik moest wennen en zat boordevol frustraties en emoties en samen hebben we heel wat afgejankt kan ik je verzekeren.
Qua kleding: je hebt mazzel dat Jasmijn een meisje is, dat scheelt een heleboel! Rokjes worden lastig,maar jurkjes gaan prima met een maillot eronder. Als het heel koud was deed ik er nog extra sokken (kniekousen) overheen.
Doordat Danique zo klein was en wij een vrij grote kinderwagenbak hadden heeft ze daar lang ingepast zonder dat we allerlei aanpassingen moesten doen. Op het laatst hebben we alleen met de maxi cosy problemen gehad. We legden toen een badlaken opgevouwen onderin waar ze dan met haar billen opzat. Haar beentjes vielen dan net over/boven de rand. Met de autogordel erover was het voor Danique niet altijd even fijn, daar legden we dan ook een handdoek tussen (lag standaard in de auto).
O ja, als er wordt aangegeven hoe lang je de spreidbroek per dag om moet laten bij jasmijn, doe dat dan ook echt en ga niet smokkelen. Ik heb dat wel een paar keer gedaan en de volgende controle was het dan niet beter geworden.... Tja, eigen schuld van mij, maar ik heb er wel van geleerd. Heb het daarna nooit weer gedaan! Ontwikkeling gaat echt wel door, dat heb ik aan Danique wel gezien.
Slaapzakken heeft Danique niet aangehad tijdens haar spreidbroekperiode. IK legde haar standaard hoog in bed en dan de dekentjes goed strak instoppen (en een extra deken erover heen). Danique heeft het nooit heel koud gehad (had ook warme pyjama's aan).
Het is echt beter dat ze 'm nu krijgt dan dat ze op latere leeftijd last krijgt. IK heb ook een lichte vorm van dysplasie. Is nooit gezien, pas in 2001 is het bij mij ontdekt. Daardoor heb ik tijdens de zwangerschappen zoveel pijn, mijn lichaam gaat dan in een andere vorm staan wat bij mij pijn veroorzaakt aan heup en bekken.
NU nog iets aan laten doen is op dit moment niet te doen. Ik ben dan maanden uit de running wat ik nu niet handig vind. En daarbij, ik kan er op dit moment nog goed mee leven, als dat niet zo zou zijn had ik het al wel laten doen. (en artsen zijn er niet happig op omdat het maar een lichte vorm van dysplasie betreft).
Als je nog vragen hebt of wat dan ook maar, trek maar aan de bel.
Na 9 maanden spreidbroekperiodekan ik geloof ik wel zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben.....