Phew, zware ammoniaklucht urine

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
wennetje

Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Joris is nog niet zindelijk. Het enkele plasje op de po is per ongeluk dus hij lijkt er nog niet zoveel van te voelen. Hij draagt dus luiers. De laatste tijd ruikt zijn urine heel erg naar ammoniak, net zo sterk als dat je een fles ammoniak aan je neus zet; je kunt acuut niet meer ademen. Nu draagt hij wasbare luiers en dus was ik aan het strippen geslagen, ook heb ik een hele rits nieuwe luiers. Ik was ze zoals je wasbare luiers hoort te wassen, juiste wasmiddel (beetje), lang naspoelen, etc. Vandaag was het in een hele nieuwe luier, nog maar een keer of 3 gedragen. De hele gang van het kdv scheen naar ammoniak te hebben geroken, ze hebben de luier in een sopje met eucalyptus gelegd tot ik er was omdat het niet te harden was. Dus ik begin langzaam te denken dat het echt aan de urine zelf ligt.

Herkent iemand dit? Belangrijker: weet iemand een oorzaak?
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door JasmijnLinde »

Ik ken het niet en ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar als je googled kom je wel een aantal dingen tegen, waaronder blaasontsteking. Ik zou als ik jou was morgen even een afspraak maken met de huisarts om zijn urine te laten controleren.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12750
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Pauline »

Drinkt hij wel genoeg?
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Ja, gewoon genoeg, ook niet overmatig (omdat ammoniaklucht ook wel eens suikerziekte in verband wordt gebracht en daar hoort veel drinken bij). Hij zit altijd wel aan de voorgeschreven 750 ml, soms wat meer.

Daarin is ook niets veranderd, terwijl ammoniaklucht sinds een week nu is.
Ves

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Ves »

Ik zou ook gewoon langs de huisarts gaan om het na te laten kijken. Heeft hij verder nog andere verschijnselen? Verkouden, koortsig oid? Of merk je niks aan hem?
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Nee niets, hooguit dat ik vandaag zomaar spontaan 2x enorm geknuffeld ben. Ik heb niet zo'n knuffelkont dus dat valt op :D
Ves

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Ves »

Of eet hij de laatste week iets wat hij eerder nooit wilde eten?
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Eeh, hij heeft gisteren 2 hapjes boerenkool op maar dat is wel het enige nieuwe
Ves

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Ves »

Hmmm, dat zal het dan ook niet zijn.
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Ga morgen wel even plaszakje halen bij apotheek zodat ik wat urine kan opvangen voor onderzoek.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Mare »

Ik zou ook even de ha bellen. Hoe dan ook lijkt mij ammoniaklucht niet goed. Zeker niet al een week lang. Wegwerp luiers kan hij niet tegen, toch?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3523
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Appendix »

Dat zou ik ook even na laten kijken. Even praktisch: hoe pak je dat aan met zo'n plaszak? Kun je dat in een luier leggen?

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Wegwerp luiers kan hij niet tegen, toch?
Klopt
Even praktisch: hoe pak je dat aan met zo'n plaszak? Kun je dat in een luier leggen?
Ja, dat is een klein zakje met een huidvriendelijke plakrand rondom een uitsparing. Deze plak je op het huidje zo vast dat een plasje in het zakje komt en doe je gewoon de luier aan. Na half uurtje even checken of er genoeg urine in zit (want lekker zit het niet voor zo'n ukkie) Bij Joris als baby paar keer op die manier urine opgevangen.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6182
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Mamalon »

Appendix schreef:Dat zou ik ook even na laten kijken. Even praktisch: hoe pak je dat aan met zo'n plaszak? Kun je dat in een luier leggen?

@
Die plak je om een plasser, zodat alle plas wordt opgevangen. Daar hebben wij helaas al veel ervaring mee.

Wennetje, hoe is het met Jor is, heb je nog contact gehad met de huisarts? De laatste blaasontsteking van Lieke ontdekte ik ook omdat ze, sinds half zeven droog, pas om half twee een stinkend plasje deed op mijn schoot (terwijl ze ziek tegen mij aanhing). Ik vond het vooral naar aceton ruiken, maar Lieke had dan ook een wegwerpluier aan.
Mamalon
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Met Joris is echt helemaal niets aan de hand, echt niets. Hij eet/drinkt en plast goed, is levendig, ondeugend, weigerde te slapen vanmiddag, lekker buiten gespeeld, etc. Hele dag ook geen stinkende urine, vanmorgen dan wel maar in een ochtendluier (na bijna 12 uur dragen) vind ik het dan weer niet heel gek.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6182
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Mamalon »

wennetje schreef:Met Joris is echt helemaal niets aan de hand, echt niets. Hij eet/drinkt en plast goed, is levendig, ondeugend, weigerde te slapen vanmiddag, lekker buiten gespeeld, etc. Hele dag ook geen stinkende urine, vanmorgen dan wel maar in een ochtendluier (na bijna 12 uur dragen) vind ik het dan weer niet heel gek.
Ah. Gelukkig.
Knap trouwens dat hij een nachtluier 12 uur lang zonder lekken kan, dat lukte bij Lieke echt van ze lang zal ze leven niet. Maar ja die dronk ook nog vaak, bedenk ik me nu.
Mamalon
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Lukt maar alleen met Kushies AIO met 2 inleggers. Andere merken lukt het niet. Kushies is juist voor overdag weer een veel te dikke prop om die billen maar dat maakt voor de nacht niet uit. Heel soms een klein nat randje op buik of langs beentjes en dan is dat alleen in het weekend als we een uurtje later opstaan.

Maakt ook niet uit of hij in de nacht ook nog wat water heeft gedronken (heeft hij bij zijn bed)
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Urine is schoon, wat ik eigenlijk ook al dacht. Het blijft vreemd...
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11003
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Dorien »

had hij soms een abkuur gehad. Liv haar urine stinkt dan ook altijd zo.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

Nee en ook geen asperges gegeten (alhoewel dat anders ruikt)
wennetje

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door wennetje »

En nu is dan na een kweek door het lab EINDELIJK geconstateerd dat er wel degelijk een urineweginfectie is. Huisarts heeft iets van 4x urine gecontroleerd maar nee, daar kwam niets noemenswaardigs uit, vaag iets als ze het een nachtje in de stoof hadden gezet maar niet echt een infectie. Omdat hij een aanhoudende bacteriële infectie van de huid van zijn billen had en toch ook de combi met vage urinetest toch een AB kuur. Stank van urine was meteen weg en Joris begon wat meer te eten en wat minder te slapen in de middag. Blijkbaar voelde hij zich toch niet helemaal fit daarvoor. Kleine week na het stoppen van de AB begon urine weer zo enorm te stinken dus aangedrongen op een kweek op het lab. Daar werd na een dag al gezien dat urine besmet is met een bacterie die niet op de vorige kuur reageert. Nu dus nog een kuur.
Exact 3 maanden na mijn vorige berichtje dus... arm kind. Ook al was hij helemaal niet ziek, het kan niet dat hij er niets van merkte. Dat blijkt wel uit het beter eten en minder slapen bij de vorige kuur. En misschien is dat enorm moeilijke peutergedrag ook daarvan? Maar ik begrijp nu iig waarom de tekenen van beginnende zindelijkheid (lees: in paniek broek uit trekken om dan te laat op de po te zitten) verdwenen waren.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Mare »

Oh man wat sneu dat dit zo lang geduurd heeft. Een infectie heeft toch wel echt effect op je welbevinden. Hij gaat vast snel beter in zijn vel zitten.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Jettepet

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Jettepet »

Pffff, dat heeft lang moeten duren zeg, arme jongen, want blijkbaar had ie er toch last van.
Hopelijk is het snel helemaal over.
Ves

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Ves »

Eindelijk de uitkomst... wat heeft dat lang geduurd zeg.
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door JasmijnLinde »

Jeetje! Lijkt me toch ook niet ongevaarlijk om daar zo lang mee rond te blijven lopen.
Nou, hopelijk is het snel over en komt het niet meer terug.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Pauwtje »

Ach, arm joch dat hij daar zo lang mee rond gelopen heeft.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4112
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Phew, zware ammoniaklucht urine

Bericht door Eeffie »

Zo zie je maar: moederinstinct werkt !
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Plaats reactie