aug, sept, okt 2009 kindjes

Moderators: Ester, Yvonne

Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4706
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door Ineke »

Ook hier vaak geen middagslaapjes meer. Femke heeft in haar hoofd de klik gemaakt dat ze 'groot' is, sinds ze naar de speelzaal gaat en geen borstvoeding meer krijgt. En omdat ze groot is, hoeft ze ook niet meer s middags te slapen, vindt madameke. Alleen kan ze dat eigenlijk nog niet, dus na vier middagen wakker valt ze dan opeens op de fiets, in de wandelwagen of tijdens het voorlezen in slaap. Ik leg haar toch nog wel een paar keer per week op bed, maar meestal slaapt ze nog niet. Slapen s nachts is geen probleem, meestal van 19.00/19.30 tot 6.30/7.00.

Verder gaat het gewoon heel goed. Ze is meestal vrolijk en gezellig (behalve als ze haar zin niet krijgt, dan is ze enorm temperamentvol), klets en zingt de hele dag. Ze is de laatste tijd goed gegroeid en weegt nu ruim 12 kilo en heeft broekjes maat 86, truitjes 86/92. Jelle is haar allerbeste vriend. Jelle heeft nu vakantie en daar genieten ze allebei van. Gisteren waren ze enorm sentimenteel aan het doen, omdat Jelle weer naar school moet. Dat ging ongeveer zo.
Jelle: maandag moet ik weer naar school
Femke: ja, maar dat wil ik niet, want dan mis ik jou
Jelle: ja, ik ga jou dan ook missen. Knuffel.
Armen om elkaar heen, dikke kus en blijven knuffelen
Femke: ik wil niet dat jij naar school gaat. Met wie moet ik dan spelen?
Jelle: maar ik kom weer terug uit school en dan kunnen we samen spelen. En jij gaat maandag ook weer naar de speelzaal.
Femke: weet je wat, ik neem jou mee naar mijn speelzaal. Dan kunnen we samen spelen. Dat is handig!

Qua ontwikkeling gaat het prima. Ze telt tot twintig, kent een stuk of tien kleuren, weet de meeste vormen, zingt tientallen liedjes volledig mee (ook liedjes die ze op de speelzaal leert en die ik niet ken, zo leuk), kent een aantal boekjes helemaal uit haar hoofd, maakt puzzels tot twaalf stukjes, is dol op spelletjes (lotto is nog steeds favoriet, maar ook domino, memory), speelt graag met de playmobil, little people, duplo en natuurlijk haar poppen. Kan goed springen en probeert te huppelen, maar dat is nog meer galopperen dan huppelen, kleedt zichzelf grotendeels aan en uit (hoewel ik haar met haar romper wel moet helpen) en wil met alles helpen (dat is dan niet zo productief). Ze is ook nog niet in de buurt van zindelijk, zit wel af en toe op het potje maar roept dan: he, mijn spleetje doet het niet, er komt geen plas.'

Al met al is het een heerlijk, vrolijk ding.

Leuk trouwens dat dit draadje weer nieuw leven in is geblazen, ik zat er van de week nog aan te denken. Goed dat je het weer hebt opgepakt Annemarie. Toch fijn om te lezen, dat ik niet de enige ben, die moddert met middagsslaapjes. Slapen jullie kindjes trouwens al in een peuterbed/groot bed of nog in een ledikant? Femke slaapt nog in een ledikantje, maar gisterennacht heeft ze, omdat mijn man niet thuis was en Jelle bij mij in bed sliep, in Jelles bed geslapen (daar zit een lage rand omheen).
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6785
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door petra1969 »

Met Cay gaat het goed. Hij begint steeds beter te praten. Wel hoofdzakelijk in het Duits :roll: Eten is niet zijn hobby. Hij eet altijd maar een paar hapjes van zijn brood en warm eten. Op de kita schijnt hij wel goed te eten. Ik heb geen idee waarom hij thuis dan niets wil hebben. Slapen is geen probleem. Hij slaapt nog steeds 2 uren overdag en 's nachts wordt hij zelden wakker. Heel af en toe, maar dat is niet erg. Het is een pittig mannetje. We hebben er de handen vol aan.

Nog even een grappig voorval. Ik heb in ieder geval in een deuk gelegen. Er liep een spin op de muur en ik wees Cay erop. Roept ie ineens: Guck mal mama, ein Pferd :lol: Ik heb er maar snel een boerderijboekje tevoorschijn gehaald.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door Eve71ne »

@Ineke, sjonge wat kan F3mke al veel zeg! Ik neem aan dat het op de speelzaal ook wel al opvalt? Geen wonder dat ze zo leuk met haar broertje kan spelen. Dat ze kan verwoorden wat ze wil en dat ze al begrijpt hoe een spel in elkaar zit scheelt natuurlijk enorm. Om Benthe op een positieve manier bij een spelletje te betrekken is een hele toer. Ze schopt het eigenlijk altijd in de war, en Meike kan niet begrijpen dat haar zusje het nog niet begrijpt :?
Benthe slaapt nog in het ledikant, met slaapzak (achterstevoren). Ze kruipt overdag wel eens in Meike's bed en gaat daar dan spelen. We hebben de traphekjes niet meer, die maakte ze open, en ik denk dat als Benthe in een gewoon bed zou moeten slapen dat we dan véél bezig zullen zijn met haar terug te brengen naar bed.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Annemarie

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door Annemarie »

Wat leuk dat Jelle en Femke zo fijn samen kunnen spelen. Hier gaat dat niet zo goed, Linde kan goed praten, maar bij Thijs gebruikt ze dat vooral om te zeggen wat allemaal niet mag en wil. Als ze wat minder bazig wordt gaat het vast beter, want Thijs wil wel water bij de wijn doen.

Ineke, Linde puzzeld tot 20 en telt tot 12 :wink: .

Ze slaapt sinds kort in een peuterbedje. Ik dacht ook echt dat ze er uit zou komen, maar dat doet ze toch niet. Hier is de regel dat ze eruit mogen als het licht op de overloop aan is en dat snap ze nu ook.

Ze slaapt echt heel veel op het moment, van 19:00 tot 7:30 en dan nog 2 of 3 uur overdag. Ze was al helemaal van haar middagslaap af, dus ik vind het een klein beetje gek/zorgelijk. Stomme is dat Thijs op deze leeftijd nog met gemak zo veel sliep, maar van Linde ben ik het niet gewend.

Hebben jullie al zomer vakantieplannen? Wij gaan naar Frankrijk, 1000 kilometer rijden, ben benieuwd hoe dat gaat :? .

Grappig die Cay, heb je hem nu al een paard en spin laten zien?
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4706
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door Ineke »

Eve71ne schreef:@Ineke, sjonge wat kan F3mke al veel zeg! Ik neem aan dat het op de speelzaal ook wel al opvalt?
Ja, de juf sprak me er vanmorgen weer op aan. Wij kwamen bij de PSZ en Femke riep: 'Ik ga alvast in het keukentje spelen, hang jij dan ondertussen mijn tas even op.' Toen kwam de juf dus naar me toe en zei dat Femke op alle vlakken opvallend voorliep, maar helemaal wat betreft haar taalgebruik. En dat ze de hele dag door ratelde. Ik weet dan nooit zo goed wat ik daarop moet zeggen...
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12045
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door Esther »

Eve71ne schreef:Benthe slaapt nog in het ledikant, met slaapzak (achterstevoren).
Hihi, Maartje heeft ook de slaapzak achterstevoren aan. Wilde ik laatst ook bij Roos doen, tot ik bedacht dat dat niet nodig was :lol:

Maartje slaapt al een poos niet meer 's middags, daar had ze een perfecte argumentatie voor: 'niet donker buiten, dan ook niet slapen.' Breng daar maar eens iets tegenin!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3380
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door diane76 »

Met Ene a gaat het ook lekker, hij begint echt goed te kletsen en dingen te vertellen! Als logopediste ben ik heel trots op hem! Hij ging steeds plassen voor hij in bad ging, maar helaas is hij daarmee opgehouden. Ach, komt vast goed :roll:

Het traphekje is al ruim een jaar weg, mijn schoonmoeder vindt het nog steeds eng. Hij kan gewoon heel goed trap lopen, nergens voor nodig om bang te zijn. Laatst waren we ergens en En ea ging de trap op en af tot er iemand heel bezorgd naar hem toe ging, want ja, jeetje, op die trap... Heel raar, daar kan ik moeilijk aan wennen, vreemden die het beter denken te weten.

Hij imiteert Chia ra ook de hele dag door. Echt hilarisch om te zien. Alle maniertjes en beweginkjes doet hij na op dezelfde plaats als zij ze maakte. Echt een zwaan kleef aantje. hij speelt heel graag met duplo en de trei. Als hij de kans krijgt wil hij "puzzelen op de i-pad", maar dat mag niet zo vaak van ons. Te kwetsbaar, zo'n tablet. Het is wel erg leuk om te zien hoe makkelijk hij al met techniek omgaat!

Slapen doet hij prima, overdag ook. Soms slaat hij een dagje over, maar de dag erop slaapt hij dan al om 12.00. Eten is moeizamer. Brood gaat goed, maar verder is hij zeer kieskeurig, een halve banaan, peer, aardbeien en komkommer is het fruit wat hij eet. Warm eten eet hij niet. Niets. Geen hap. Wel gedaan, dus ik hoop dat deze fase weer snel voorbij is, hoewel hij al erg lang duurt...

Na de zomervakantie gaat hij naar de peuterspeelzaal, eindelijk. Ik had hem opgegeven toen er nog geen wachtlijst was, maar inmiddels moeten we dus toch op een plaatsje wachten. Een beetje raar vind ik dat wel. Toch nog eens navragen hoe dat zit. Niet dat er nog iets aan gedaan kan worden, ze kunnen moeilijk een kind van 3,5 terug op de wachtlijst zetten...


Leuk om van jullie peuters een update te lezen.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6785
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: aug, sept, okt 2009 kindjes

Bericht door petra1969 »

Grappig die Cay, heb je hem nu al een paard en spin laten zien?
Sarah had toevallig een boekje van de bieb mee. Dat gaat over een spin die een web maakt en alle boerderijdieren komen langs. Ook het paard. Cay is helemaal gek op dat boekje :D
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Plaats reactie