slechte wondgenezing op de handjes?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Liesje28
J&J MAURITIUS

slechte wondgenezing op de handjes?

Bericht door Liesje28 »

Joas is een rauwdouwer, en heeft dus regelmatig sneeen of wondjes. Maar de afgelopen maanden geneest geen één van die wondjes normaal. Stuk voor stuk zwellen ze behoorlijk rood en dik, krijgen een raar korstje, als ik die dan een beetje openmaak komt er wit pus uit. Op dit moment heeft hij 4 van deze wondjes op verschillende plekken, en op verschillende momenten verkregen.

Ik heb geen foto meer van een oorspronkelijke wond, omdat ik gisteren bij alle vier de wondjes voorzichtig het pus er uit heb gedrukt, maar zo ziet een van zn vingers er nu bijvoorbeeld uit (nadat ik er net weer wat pus uit heb gedrukt):
vinger1.jpg
vinger1.jpg (106.11 KiB) 1891 keer bekeken
en hoewel de foto t niet zo goed laat zien: de rode plek is dus ook echt dik, een bult op zn vinger.. en deze wond zit er dus ook al goed anderhalve week zo...

Hoe kan ik deze wondjes het beste verzorgen? En, nog belangrijker, wat kan de oorzaak zijn/ hoe kan ik voorkomen dat dit dus structureel blijft gebeuren? Ik ken dit helemaal niet namelijk van mezelf, of van Matthijs ofzo..
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
HeleenW

Re: slechte wondgenezing op de handjes?

Bericht door HeleenW »

ik ben geen arts en zou haast zeggen, informeer eens bij de huisarts.
Wij hebben trekzalf, ruikt naar teer, wat ik op ontstoken plekjes smeer. Ik genees bijvoorbeeld ook heel slecht en als je gewoon doorgaat met alle dingen dan komt er al snel wat viezigheid in.
Hoe is het als hij op een andere plek een wondje heeft? Want handen kan natuurlijk veel vuil inkomen bij een open plekje he?
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Het klinkt alsof de wondjes ontstoken zijn. Voor ontstoken wondjes heb ik regelmatig fucidin creme gekregen van de huisarts. Volgens mij is het een soort antibiotica zalf en dat werkt erg goed.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Ik denk ook dat het ontstoken is, waarschijnlijk door vuil in de wonden. Ik zou niet kiezen voor fucidine. Werkt goed, maar ben niet zo van de antibiotica als het anders kan.
Ik zou zulke wondjes eerst eens weken in dettol of biotex. En zorgen dat ze schoon blijven.
En misschien toch eens naar de ha voordat hij straks tetanus heeft oid.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Angelique
J&J MALEDIVEN

Bericht door Angelique »

Wat hier nog wel eens gebeurde is dat er op bestaande wondjes eerder krentenbaard kwam. En dat geneest dan slecht.
:crazy:
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

ziet er inderdaad ontstoken uit. Handje even in een bakje water met badedas (de originele, groene met kastanje erop) en daarna gaasje met trekzalf?

Ik heb voor S enn laatst ook fucidine gekregen voor een ontstoken vingertje en dat werkte wel goed maar die ontsteking trok ook al snel verder dus er moest iets gebeuren.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
wennetje

Bericht door wennetje »

Ik zou beginnen met een huisartsbezoek, er kunnen verschillende redenen zijn voor slechte wondgenezing.
monika
J&J MALEDIVEN

Bericht door monika »

Ja, huisarts. Misschien heeft hij een of andere vervelende bacterie die de wondgenezing belemmerd.
Waarschijnlijk moeten de wondjes even geswapped worden (geen idee hoe dat in het NL heet) en de resultaten op kweek gezet om definitief te weten of er iets is. Jort heeft het een tijd gehad met gekke bultjes, toen bleek hij een combi van candida met streptocokken te hebben. Dat geneest ook niet met gewone fungalzal.
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

ziet er inderdaad uit als een ontstoken wond. doordat hij er waarschijnlijk aan krabt komen de bacterieen van de ene wond in de andere en zo blijf je bezig. Naar de HA voor een antibiotica zalf en 2maal daags badjes met bv biotex om het schoon te trekken vervolgens een pleister erover zodat hij zichzelf niet blijft besmetten. Succes.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

k was vandaag toch bij de huisarts :roll: , dus heb hem gelijk even laten kijken naar de handjes van Joas, en hij heeft een antibiotica-drankje voorgeschreven....
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Plaats reactie