afbouwen bakerzak

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
HeleenW

afbouwen bakerzak

Bericht door HeleenW »

Ik heb even een extra stimulans nodig om door te gaan.
Wie wil er zijn verhaal (al dan niet positief) kwijt over hoe het met het afbouwen van inbakeren ging?

Ik ben begonnen met Daan zonder bakerzak te laten slapen.
Hij valt na de voeding van ongeveer 19u met losse handjes in slaap en slaapt dan zo diep dat ik hem rond 22u wakker maak voor de volgende voeding. Daarna gaan z'n handjes wel onder het laken (heel strak laken) zodat ik 's nachts niet wakker word van onrustige handjes van Daan.
Dit gaat al een paar avonden goed, eerste avond wel even huilen maar de tweede avond al niet meer en nu zelfs gewoon helemaal rustig.
vandaag overdag heb ik Daan 2 keer zo met losse handen weggelegd. De eerste keer sliep hij maar 30 minuten. Daarna een keer slapen in de zak, ruim 2 uur en toen nog een keer slapen met losse handen: 1 uur.

Ik vind dit al best heel knap en hoop heel erg dat dit doorzet en dat hij straks ook zonder heel even huilen overdag lekker kan slapen met losse handen!
Marijn

Re: afbouwen bakerzak

Bericht door Marijn »

Ik deed Sam en Floor in een slaapzak en dan een kant dicht. Dan fladderden ze maar met een arm en dat scheelde toch. Sowieso is een slaapzak met mouwen beter dan een deken, heb ik wel eens gelezen.

Sterkte ermee!
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

ik lees met je mee ;)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
SuzanneV
J&J SANTORINI

Bericht door SuzanneV »

Ik herinner met dat 'uitbakeren' als een kleine kwelling! Ik heb de puckababy tot een maand of 7 gebruikt en volgens mij heeft Robin tot ruim één jaar strak onder een laken op zijn rug geslapen. Dat laken vouwde ik naar binnen toe dubbel, zodat er een vangnetje voor de handjes ontstond.
En ineens (leek echt van de één op andere dag) viel er bij hem zelf het kwartje dat hij een buikslaper was. Ik vond hem 's nachts telkens op zijn zij, bijna op de buik gedraaid en dan sliep veel beter. Op een gegeven moment ging hij zelf al in die houding liggen zodra ik hem ik bed legde en stopte ik ook niet meer strak in. Maar daar is een hele lange tijd van maaiende handjes (telkens die speen eruit!) aan voorbij gegaan.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik heb Thijs uitgebakeerd toen hij een maand of drie was. Niet afgebouwd, maar in 1x. De eerste dag was moeilijk, maar een vriendin die lang heeft lopen tobben met uitbakeren zei kom op zet door. Dat gaf me kracht en echt binnen twee of drie dagen ging het prima.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Chantal schreef:ik lees met je mee ;)
dan ben je snel uitgelezen :wink:

Suzanne, dat met die laken dat ken ik, zo slaapt Daan 's nachts altijd al. (en de oudste jongens hebben zo ook heel lang geslapen, tot een maand of 10 denk ik) dus daarom ben ik nu zoekende naar: zal ik doorzetten of niet!?!

Jammer is dat ik vanmorgen een verjaardag had, dan moet ik Daan dus al langer ophouden en vind ik het voor hem niet eerlijk dat hij dan ook nog zonder bakerzak moet slapen. Dus hem net toch in de zak gelegd. Morgen en zondag ga ik gewoon door met het oefenen van het afbouwen! Eventueel af en toe een slaapje in de zak en 's nachts in ieder geval nog lekker met de handjes onder het laken.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

ik ben begonnen met een strakkere slaapzak ( die heb ik nog van Annemarie gekregen, die zou je wel van me mogen hebben) en daarna een gewone slaapzak, maar bij ons was het eigenlijk weer terug bij af ( lees onrustig slapen).
Waar we nu nog mee aanrommelen, maar het gaat inmiddels wel beter dan een half jaar geleden.
Maar dat het niet goed ging ligt niet aan de slaapzak maar aan ons kindje denk ik.
Oh ja en eerst overdag niet ingebakerd en daarna ook `s nachts.
Ze werd er echt ook te groot voor.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

@annem en kar!in,
Het inslapen gaat hier heel goed, het is meer dat hij na een poosje, gister na bijv 40 minuten wakker word en dan niet verder gaat slapen.
VOlgens mij helpt een strakke slaapzak daar niet tegen. Het is echt die handen die ervoor zorgen dat hij niet verder gaat slapen.
Hij maakt ontzettend lange nachten dus hij is niet zo snel oververmoeid en ik zet nog even door. Hij ligt er nu een kwartier in en sliep heel rustig in met z'n handjes los. Ik hoop dat als hij eenmaal gewend is aan zijn handen, dat hij als hij iets wakker word gewoon lekker weer door gaat met nog een slaapje.

Gister heb ik hem 1 slaapje met losse handen laten doen, die keer daarna weer lekker in de bakerzak en toen sliep hij ruim 2 uur. Daarna was het alweer avond en ging hj rond 19:30 uur lekker met losse handjes slapen en heb ik hem rond 22u weer wakker gemaakt. 's Avonds slaapt hij blijkbaar zo diep dat hij niet wakker word van zijn handjes. En hij was vanmorgen rond 8:15u pas wakker dus de dagen duren hier niet zo lang.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dat korte slapen heeft Thijs als baby altijd gedaan, hij sliep steeds een uur en dan vier keer op een dag en inderdaad een lange nacht. Ingebakeerd sliep hij ook maar een uur, dus dat maakte voor mij niet uit.

Ik zeg meid baker uit, hup in 1x, geef het een week te tijd en kijk dan weer verder. Wedden dat het na een week gewoon super gaat!
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Annemarie schreef:Dat korte slapen heeft Thijs als baby altijd gedaan, hij sliep steeds een uur en dan vier keer op een dag en inderdaad een lange nacht. Ingebakeerd sliep hij ook maar een uur, dus dat maakte voor mij niet uit.

Ik zeg meid baker uit, hup in 1x, geef het een week te tijd en kijk dan weer verder. Wedden dat het na een week gewoon super gaat!
over een jaar snap ik ook niet waarom ik toch al mijn onzekerheden hier op het forum neer heb gezet hoor. maar ik ben heel labiel en elke verandering kost me ontzettend veel energie en daarom zoek ik hier wat steun. Je hebt gelijk, ik blijf het proberen, elk slaapje weer en volgende week zondag kijk ik hoe het erbij staat!

Vanmorgen bij mijn vriendin geweest. THuisgekomen sliep D in aan de borst. Ik heb hem toen weggelegd met armen 'los'. Na 45 minuten hoorde ik hem maar hij is weer doorgeslapen en is nu wakker aan het worden.

Het nadeel van D zonder bakerzak is dus dat hij korte slaapjes doet en als hij in de zak ligt hij echt lang slaapt!
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik snap nog steeds waarom ik het deed en dus ook waarom jij dat doet (zulke vragen hier neer leggen). Het hielp mij wel goed om een termijn met mezelf af te spreken, iets drie dagen proberen, 1 week en dan weer verder kijken. Daar had ik dan hou vast aan.

En vandaag is hij wakker geworden en toch weer verder geslapen, super toch!
HeleenW

Bericht door HeleenW »

m'n moeder hart zit zo in ongelofelijk twijfel...
Hij word echt elke keer na 40 minuten wakker (gister heeft hij inderdaad weer 1 keer doorgeslapen) maar met zak slaapt hij rustig 2 of soms wel 3 uur achter elkaar. Hij heeft de slaap dus echt wel nodig maar kan het gewoon niet.... en toch wil ik die week volhouden. WIst ik maar dat het over 1 of over 2 weken dan beter ging. Maar ik vind het zo zielig. Al is hij gewoon gezellig aan het kletsen hoor, als hij wakker word.
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

HeleenW schreef:m'n moeder hart zit zo in ongelofelijk twijfel...
Hij word echt elke keer na 40 minuten wakker (gister heeft hij inderdaad weer 1 keer doorgeslapen) maar met zak slaapt hij rustig 2 of soms wel 3 uur achter elkaar. Hij heeft de slaap dus echt wel nodig maar kan het gewoon niet.... en toch wil ik die week volhouden. WIst ik maar dat het over 1 of over 2 weken dan beter ging. Maar ik vind het zo zielig. Al is hij gewoon gezellig aan het kletsen hoor, als hij wakker word.
Maar waarom laat je hem niet gewoon een poosje nog ingebakerd, hij is nog zo jong..
Ik ging het proberen vanaf een maand of 3 en had al snel door dat het niet lukte....Een paar weken later weer niet en toen hij bijna 6 maanden was, lukte het in 1 keer wel. Achteraf gezien denk ik dat mijn zoon op die leeftijd zo'n goede slaapstructuur te pakken had, dat het wel lukte.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Emmy schreef:
HeleenW schreef:m'n moeder hart zit zo in ongelofelijk twijfel...
Maar waarom laat je hem niet gewoon een poosje nog ingebakerd, hij is nog zo jong..
Ik ging het proberen vanaf een maand of 3 en had al snel door dat het niet lukte....Een paar weken later weer niet en toen hij bijna 6 maanden was, lukte het in 1 keer wel. Achteraf gezien denk ik dat mijn zoon op die leeftijd zo'n goede slaapstructuur te pakken had, dat het wel lukte.
De andere jongens hadden altijd vreselijk probleem met inslapen toen ze eenmaal uit de bakerzak kwamen. En Daan slaapt dus heel rustig in. Daarom heb (had ik hoop) dat hij het zou gaan doen! En ik kan me dus voorstellen dat hij eraan moet wennen maar wist ik maar voor hoelang?! En wie zegt dat het met 6 of 7 of 8 of 9 of 10 maanden wel lukt? :wink:
Ik denk dat hij in de bakerzak ook even wakker word maar dan niet zo wakker omdat hij niet kan 'spelen' en dus lekker doorslaapt!

Ik wilde het eigenlijk 1 week proberen, maar het is moeilijk hoor om vol te houden! Ik kan natuurlijk ook straks weer 1 slaapje in de bakerzak doen. ach en zo zit ik al tobbend op de bank...

(en bedenk ik ook dat het gewoon een onzin iets is waar ik me druk over maak...)
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

HeleenW schreef:(en bedenk ik ook dat het gewoon een onzin iets is waar ik me druk over maak...)
Oh, ik kan me nog heel helder voor de geest halen dat ik me toendertijd (9 jaar geleden!) ook me hier héél erg druk over maakte en bang was dat ie nooit meer kon slapen zonder inbakerzak...
En let wel, bijna niks is zo erg als een niet goed slapend kind, daar maken álle moeders zich bij tijd en wijle zorgen om...
Dus dat getob en getwijfel op de bank deed ik ook! :D
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

ik laat mark voorlopig nog in de zak hoor! zolang hij zichzelf nog openkrabt als hij moe is, laat ik hem lekker slapen.
anders is hij ook echt met 40 minuten wakker.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Emmy schreef:
HeleenW schreef:(en bedenk ik ook dat het gewoon een onzin iets is waar ik me druk over maak...)
Oh, ik kan me nog heel helder voor de geest halen dat ik me toendertijd (9 jaar geleden!) ook me hier héél erg druk over maakte en bang was dat ie nooit meer kon slapen zonder inbakerzak...
En let wel, bijna niks is zo erg als een niet goed slapend kind, daar maken álle moeders zich bij tijd en wijle zorgen om...
Dus dat getob en getwijfel op de bank deed ik ook! :D
9 jaar geleden... :) past hij nog in de bakerzak? :wink:

Ik weet wel dat slapen belangrijk is, maar als er dan hier een kindje overleden is of als m'n vriendin miskraam nummer 2 gekregen heeft dan staat dit toch wel in een heel andere verhouding. En toch heb ik een knoop in mijn buik.

Daan slaapt nu al ruim 1 uur zonder bakerzak!! elke minuut langer dan 40 minuten is winst!

En Chantal ik snap heel goed dat jij Mark weer lekker in de zak hebt liggen. Het liefst deed ik het ook. Maar die 'afspraak' die ik met Annemarie gemaakt heb zorgt er wel voor dat ik door ga en ik hoop zo dat het beloond word! Echt Annemarie, het helpt zo dat jij zei: probeer het een week! Dat ga ik echt volhouden (mits Daan oververmoeid dreigt te raken)

Na 1,5 uur is hij wakker geworden! Hoop zo dat het zo doorgaat, dat er in ieder geval een stijgende lijn te zien is! Ze waren hier aan het boren, dus wie weet is hij daar ook nog wakker van geworden!
Zo irritant he, maar natuurlijk gewoon logisch, dat iedereen aan het klussen en herrie maken is.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

HeleenW schreef:En Chantal ik snap heel goed dat jij Mark weer lekker in de zak hebt liggen. Het liefst deed ik het ook. Maar die 'afspraak' die ik met Annemarie gemaakt heb zorgt er wel voor dat ik door ga en ik hoop zo dat het beloond word! Echt Annemarie, het helpt zo dat jij zei: probeer het een week! Dat ga ik echt volhouden (mits Daan oververmoeid dreigt te raken)
Goed van jou, ik probeerde ook er dan niet meer over te piekeren en me vast te houden aan mijn plan, maar volgens mij had ik dat bij Linde pas onder de knie.
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

goed heleen dat je doorzet!
en die herrie.. vervelend. hier hebben ze 2 weken geleden 2 weken gedaan over een keuken uitbreken en er weer inzetten. heb toen veel gewandeld zodat hij sliep en een ochtend dat ze gingen fresen bij mijn vader in huis gezeten.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

annemarie, ik moet wat opbiechten... hij ligt in de bakerzak. Hij ging vanmorgen in bed zo huilen terwijl hij heel moe was. En toen kon ik het niet meer. Wie weet als hij straks lekker geslapen heeft dat het volgende slaapje er weer zonder bakerzak is hoor! Ik wil wel volhouden, maar niet ten koste van Daan.
En ik wilde het even eerlijk zeggen dat ik dus gewoon zwak ben! Maar misschien juist wel sterk want ik kies voor m'n kind! :)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Hij had het slapen vanmorgen echt even nodig. En ligt nu weer met de handjes los!!! Hij heeft een uur geslapen, werd toen wakker maar het lijkt alsof hij nu al weer een poos stil is. Ik ga door! :)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Het lukt Daan nog altijd niet om echt lang te slapen zonder bakerzak.
Ik heb hem gister en ook nu bekeken en zijn handjes wapperen toch nog echt met grote regelmaat en dat zorgt ervoor dat hij wakker word. Hij heeft net 30 min geslapen en ligt nu heerlijk te kletsen, maar het is natuurlijk niet voldoende voor zo'n kleine baby die in de zak echt wel 2 of soms 3 uur slaapt.

Nu ik dit zo gezien heb lijkt het me niet een kwestie van wennen aan slapen zonder zak. Nee hij heeft echt nog last van zijn reflexen.
Ik wil hem dan ook elke dag 1 keer laten slapen in de bakerzak! Dan kan hij even flink bijtanken. En ik blijf het dan toch proberen zonder bakerzak! WIe weet komt er een dag dat die rare handen niet meer zo schrikkerig voorbij vliegen.
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

mark ligt in een gewone slaapzak met 1 mouwtje dicht... ben benieuwd voor hoe lang! meestal is dit de tijd voor zijn lange slaapje!
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

zucht... alweer wakker. straks gaat ie weer de bakerzak in.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Het is moeilijk he..
Ik ben overgegaan op het volgende:
Overdag slapen in de bakerzak, meestal 2 keer een slaapje van zo'n 2 uur.
Het laatste slaapje, rond 17u zonder bakerzak (of met 1 handje in de bakerzak) en om 19u (of ietsje later) naar bed zonder bakerzak! Dit slaapje is meestal maar kort. Al sliep hij nu vanavond wel zo'n 40 minuten!

En zonder bakerzak is dan ook wel met de handjes echt los. Want overdag doe ik eigenlijk niet eens de bakerzak aan, maar stop ik zijn handen onder een lakentje. Dus eigenlijk kan hij zonder bakerzak slapen maar niet met losse handen :wink:

Op die manier blijft hij gewend aan het in slaap vallen met 1 hand los of met 2 handen los. En over een week of wat probeer ik overdag weer eens 1 slaapje met losse handen.
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

hoe doe jij dat met dat lakentje?
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Tja, hoe ga ik dat omschrijven. Eigenlijk is het heel simpel maar om het uit te leggen lijkt ingewikkeld.

Het principe is dat je een lakentje zo breed hebt dat het onder het matrasje helemaal door kan zodat het gewicht van Daan/Mark op de uiteinden van het lakentje drukt.
(sorry kromme zin maar het lukt even niet beter)

Je hebt dus een groot, voornamelijk breed laken nodig. Deze sla je aan de bovenkant om naar binnen (meestal doe je een lakentje naar buiten omslaan om het dekentje). En dan leg je het gewoon neer zoals een ander laken. Je kan het ene lange uiteindelijk vast helemaal tot midden onder het matrasje leggen. Dan neem je Mark en legt hem in bed. Dan pak je het andere uiteinde van het lakentje en trekt deze strak over Mark heen. Daan grijpt dan altijd al naar zijn mondje en komt dan dus in een soort van vangnetje met zijn handen (het naar binnen geslagen stuk van het laken) En dan trek ik het dus heel straks onder het matrasje. Wel goed opletten dat je het strakke gedeelte niet in het nekje hebt, dat lijkt me niet prettig voor de ademhaling :wink:

En zo slaapt Daan dus overdag. Snap je het?
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

ja ik snap hem!
zal het gaan uitproberen!
bedankt voor de uitleg :)
mark wordt ook niet gezellig wakker als ie niet in de bakerzak heeft gelegen. waarschijnlijk omdat ie dan te vroeg wakker wordt en nog moe is. gelijk hard huilen terwijl hij in de bakerzak eerst nog even gaat kletsen en rondkijken.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

ben benieuwd of het je gelukt is!
Hier is het nummer 3 die op deze manier in bed ligt.
Het vreemde is dat hij gewoon rustig in slaap valt als hij zijn handen los heeft, maar gewoon elke keer toch vroeg wakker word door die handjes die soort schrikbewegingen maken. Wanneer zou dat over gaan? En 's avonds gaat het slapen met losse handen dus wel goed, dan slaapt hij waarschijnlijk dieper!
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

en... mark slaapt in een slaapzak!
wel eentje met mouwen die te lang zijn, dus hij knabbelt lekker op die mouwen. zijn dus lekker nat de hele tijd. maar ja, ik heb er 2 van dus wissel ze af :)
hoe gaat het bij jullie heleen?
HeleenW

Bericht door HeleenW »

knap van Mark!! hopelijk word het geen 30 graden binnenkort :lol:
Daan slaapt met handjes onder lakentje overdag 2 x zo'n 2 uur. Het laatste overdagslaapje met handjes los, vaak zo'n 30 min. Gister voor het eerst hem na 45 min wakker gemaakt. Rond 19:30 u gaat hij ook met losse handen naar bed. Als wij naar bed gaan leg ik zijn handen onder het lakentje tot de volgende morgen.
Plaats reactie