hebben jullie nog kolf tips?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door mama van b en c »

Ik hoef gelukkig voorlopig nog niet te gaan werken, maar ik ben toch al bezig met een vriezer voorraadje op te bouwen. Gewoon voor als ik onverwacht weg moet maar ook omdat ik weet dat ik niet tegen de vraag opgekolfd krijg als G. normaal uit de fles drinkt (en dat doet hij tot nu toe).

Maar dat kolven lukt dus voor geen meter. Ik kolf ieder avond op een redelijk vast tijdstip, tussen 2 voedingen in. Ik voel een goede TSR maar dan gebeurd er verder helemaal niks, er komt niks op soms enkele druppels na...

Hoe kan dit? Kolven is bij nooit echt fantastisch gegaan maar ik ben toch wel gewend om zo'n 50-80 cc per kolfbeurt te kolven als ik zo tussen 2 voedingen kolf (ik heb bij de oudste 2 ook dagelijks gekolft)

Tips?
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12750
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Pauline »

's ochtends kolven tussen 2 voedingen. 'S nachts bouw je meer prolactine (die zorgt voor de melkaanmaak) op en dus heb je 's ochtends meer melk dan 's avonds.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Miranda »

Pauline schreef:'s ochtends kolven tussen 2 voedingen. 'S nachts bouw je meer prolactine (die zorgt voor de melkaanmaak) op en dus heb je 's ochtends meer melk dan 's avonds.
Dat dus. 's Avonds kolven was hier ook bij lange na niet toereikend voor wat kids dronken. 's Morgens daarentegen had ik (met een handkolf) in 10-15 minuten gemiddeld 200 ml.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
wennetje

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door wennetje »

Een betere tip als bovenstaand heb ik niet :-)
Zelfs bij ft kolven kreeg ik er in de avond weinig uitgeperst.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12750
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Pauline »

:D toch fijn om te lezen dat ik t nog niet verleerd ben om tips te geven. Zelfs een jaar nadat ik als cp gestopt ben ;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Miranda »

Pauline schreef::D toch fijn om te lezen dat ik t nog niet verleerd ben om tips te geven. Zelfs een jaar nadat ik als cp gestopt ben ;)
Volgens mij is dit iets wat je niet snel verleert Pauline. Vooral jij en Marielle hebben mij ook heel veel tips gegeven met alle bv problemen bij Danique en daar heb ik heel veel aan gehad!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12750
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Pauline »

Miranda schreef:
Pauline schreef::D toch fijn om te lezen dat ik t nog niet verleerd ben om tips te geven. Zelfs een jaar nadat ik als cp gestopt ben ;)
Volgens mij is dit iets wat je niet snel verleert Pauline. Vooral jij en Marielle hebben mij ook heel veel tips gegeven met alle bv problemen bij Danique en daar heb ik heel veel aan gehad!
Ja, maar ik merk toch dat veel kennis wegzakt.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6332
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door drus »

Als aanvulling op de ochtend kolfbeurt, koos ik ervoor om 's nachts maar een kant aan te bieden ( dus hele nacht alleen links bv) en dan ' s ochtends rechts af te kolven. De volgende nacht draaide ik het om. Hierdoor heel veel extra melk kunnen kolven. Ik deed dat ook als ik werkte elke dag en door de voorraad kolfde ik op get werk ook beter omdat ik toch wel genoeg had. Succes!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Chantal »

idd 's ochtends kolven. en als jij eerder wakker bent als g, eerst 1 borst helemaal leegkolven. als g dan heeft gedronken direct daarna kijken of je er nog wat uit krijgt.

en zelf kolf ik het beste bij de tv. verstand op 0 en niet aan die kolf denken..
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Mare »

Geen kolfexpert en niet meer veel aan te vullen, maar ik heb vernomen dat je ook veel kolft als je g aan de ene kant aanlegt en de andere kant tegelijk kolft. Maar dat moet hij maar net pikken ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6182
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Mamalon »

En nog een vreemde tip: ik hou van pepermuntthee maar heb gemerkt dat dit de productie remt. Er bestaat ook borstvoedingsthee, maar die heb ik zelf nauwelijks gebruikt. Misschien kan Chantal vertellen of die werkt :wink:
Mamalon
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Laris76 »

Chantal schreef:idd 's ochtends kolven. en als jij eerder wakker bent als g, eerst 1 borst helemaal leegkolven. als g dan heeft gedronken direct daarna kijken of je er nog wat uit krijgt.

en zelf kolf ik het beste bij de tv. verstand op 0 en niet aan die kolf denken..
Dat doe ik dus ook. Of gewoon aan de ontbijttafel als ik de oudste 2 moet helpen.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Chantal »

Mamalon schreef:En nog een vreemde tip: ik hou van pepermuntthee maar heb gemerkt dat dit de productie remt. Er bestaat ook borstvoedingsthee, maar die heb ik zelf nauwelijks gebruikt. Misschien kan Chantal vertellen of die werkt :wink:
geen idee of het psychisch is of dat het echt zo is, maar als ik de bv-thee had gedronken kolfde ik veel ontspannender waardoor er meer uit kwam!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
mama van b en c

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door mama van b en c »

's ochtends kolven dus. Ik weet niet of ik dit in mijn drukke ochtendspits in kan passen maar ga het proberen (misschien in plaats van de wekker 3 keer uit drukken de kolf pakken :lol: )

G. drinkt (helaas) bijna nooit meer 's nachts
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Miranda »

mama van b en c schreef:'s ochtends kolven dus. Ik weet niet of ik dit in mijn drukke ochtendspits in kan passen maar ga het proberen (misschien in plaats van de wekker 3 keer uit drukken de kolf pakken :lol: )

G. drinkt (helaas) bijna nooit meer 's nachts
Wat ik ook wel eens heb gedaan toen Marit doorsliep om net voordat ze wakker werd 1 kant te kolven. Marit dronk nooit beide kanten leeg . Voordeel was wel dat Marit een enorm goede slaper was en meestal niet voor 8 uur wakker was. Ik ging dan net voor 8 uur kolven, dat gaf echt enorm grote opbrengsten!
Maar met meerdere kinderen geloof ik direct dat dat lastiger zal zijn. Hopelijk gaat het je toch lukken, ik denk nl echt dat je dan meer succes zult hebben met kolven.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
wennetje

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door wennetje »

BV thee deed hier niets, maximale dosis domperidon gelukkig wel ;-)
mama van b en c

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door mama van b en c »

nou vanochtend geprobeerd. G. heeft om 6.00 aan 1 kant gedronken. rond 8.00 uur de andere gekolft. een goede tsr met als resultaat: 3 druppels :roll: :?

zucht

*gaat morgen opnieuw proberen*
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Chantal »

hoe lang heb je geprobeerd? vanochtend heb ik gekolfd, en het duurde gewoon echt een kwartier voordat er wat kwam.. uiteindelijk na nog een kwartier had ik 180 ml, met steeds wisselen van kant.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
annelinda

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door annelinda »

Toevallig heb ik vandaag gewerkt bij een gezin waar de borstvoeding slecht ging, daarom kwam de lactatiekundige langs.
Daar ging het kolven ook erg slecht. Haar tips waren: voor de en tijdens het kolven je borsten verwarmen (hitte pit, hot pack), als de melk toeschiet kan je evt syntospray gebruiken voor een tweede toeschietreflex en borstcompressie geven.
O ja, en als het niet lukt de kolf even laten voor wat het is en 15/30 min later weer proberen.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6332
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door drus »

annelinda schreef:Toevallig heb ik vandaag gewerkt bij een gezin waar de borstvoeding slecht ging, daarom kwam de lactatiekundige langs.
Daar ging het kolven ook erg slecht. Haar tips waren: voor de en tijdens het kolven je borsten verwarmen (hitte pit, hot pack), als de melk toeschiet kan je evt syntospray gebruiken voor een tweede toeschietreflex en borstcompressie geven.
O ja, en als het niet lukt de kolf even laten voor wat het is en 15/30 min later weer proberen.
aan die spray moest ik ook denken syntocinon. Die gebruikte ik op het werk. (trouwens werkte hij bij mij beter als ik het deed als ik de kolf al aangesloten had....).
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8059
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Sarina »

Ja, toen ik inderdaad warmte gebruikte ging het ineens als een tierelier! En proberen niet te stressen...
Hoe gaat het nu?
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Sietske

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Sietske »

Hoe oud is je kolf? Zijn alle onderdelen nog goed en zit alles goed in elkaar? Misschien is je kolf niet meer helemaal in orde, zeker omdat je aangeeft dat je wel een tsr voelt en dat je bij de oudste twee wel opbrengst had, ook als je 's avonds kolfde. Ik zou dus even je kolf eens goed nakijken. Neusspray kun je proberen maar als je schrijft dat je wel een tsr voelt dan voegt de neusspray niets toe, die zorgt er namelijk alleen maar voor dat je een tsr krijgt.

Heb je al eens ooit met de hand gekolfd? Dus niet met een handkolf maar echt met je blote hand? Op borstvoeding.com staat een mooie uitleg over hoe je dit kunt doen. Als je eenmaal doorhebt hoe het moet werkt dit voor heel veel vrouwen net zo goed, zo niet beter dan met een kolfapparaat.

Verder zou je inderdaad de tip die hierboven ook al voorbij is gekomen kunnen proberen, terwijl G. aan de ene borst drinkt de andere borst kolven. Je bent dan psychisch minder met het kolven bezig waardoor het meer vanzelf gaat.

Warmte toepassen, je borsten een keer losschudden, "gehaktballetjes draaien" met je vlakke hand over de tepel, de borst masseren voor het kolven zijn allemaal nog dingen die je kunt proberen. Mogelijk dat dat nog wat helpt.

Probeer verder niet te lang te kolven. Kolf zolang de melk stroomt. Als er alleen nog maar druppels komen kun je beter stoppen en het later nog eens proberen. Je gaat anders je borsten en tepels alleen maar irriteren en mogelijk zelfs beschadigen.
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13325
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Gootje »

Ja, gehaktballetjes draaien! De tip voor mij destijds om nog een extra tsr te krijgen.

En ik zou de kolf ook maar eens even na laten kijken.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
wennetje

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door wennetje »

En belangrijk: heb je wel de goede maat borstschilden? Een iets te kleine maat en het wil al niet meer lukken. Ik hing qua maat tussen small en medium in. Bij medium teveel weefsel dat naar binnen werd gezogen maar bij small kwam er niets, geen druppel.
Je kunt een lactatiekundige ook mee laten kijken naar het kolven. Dat een idee?
mama van b en c

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door mama van b en c »

Nou vanochtend weer geprobeerd. G. had lekker doorgeslapen dus gister avond om 23.00 uur voor het laatste gedronken en rond 7.00 uur gekolft. Ik heb dan zo'n 20 minuten de tijd, ben relaxted/slaperig en heb de tv aan. Resultaat: niks,

Ik probeer dus ongeveer 10 minuten, 1 borst en dan geef ik op. Mijn ervaring is dat ik met kolven niet snel nogmaals een tsr krijg. Ik probeer al warmte en masseren.

Die spray heb ik bij C. ook gebruikt op mijn werk, maar inderdaad, ik kirjg wel een TSR...

En mijn kolf is mijn eerste, ik heb een swing van medela. En die is dus 4 jaar oud, bij de oudste 6 maanden lang dagelijks gekolft, bij de 2e 10 maanden en nu ook al weer een maand of 2 dagelijks. Dus ik denk dat hij best oud is...

Waar kan ik die na laten kijken? Bij een lactatie kundige?

Ik ga morgen vroeg nog wat gegeven tips proberen. Bednakt voor het mee denken. Het zou zo fijn zijn als het kolven beter gaat, vandaag ook maar weer niet wezen sporten omdat ik zo weinig voorraad heb en het zo zonde vind om te gebruiken.
Sietske

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Sietske »

Ik zou even contact opnemen met Medela en informeren wat het gemiddelde aantal draai-uren van de Swing is. Zij kunnen ook aangeven of het mogelijk nodig is om bepaalde onderdelen te vervangen. Ik kan me zo voorstellen dat je kolf na vier jaar redelijk intensief gebruik niet meer optimaal werkt.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Mare »

Je kan hem inderdaad laten testen bij een lactatiekundige, al zullen ze niet allemaal deze service verlenen. Misschien dat je het ook bij een zorgwinkel zou kunnen vragen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door Chantal »

en een keertje een handkolf proberen? misschien dat je hem van iemand kunt lenen?
ik heb er wel eentje te koop maar dan komen er weer verzendkosten overheen..
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6332
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door drus »

mama van b en c schreef:Nou vanochtend weer geprobeerd. G. had lekker doorgeslapen dus gister avond om 23.00 uur voor het laatste gedronken en rond 7.00 uur gekolft. Ik heb dan zo'n 20 minuten de tijd, ben relaxted/slaperig en heb de tv aan. Resultaat: niks,

Ik probeer dus ongeveer 10 minuten, 1 borst en dan geef ik op. Mijn ervaring is dat ik met kolven niet snel nogmaals een tsr krijg. Ik probeer al warmte en masseren.

Die spray heb ik bij C. ook gebruikt op mijn werk, maar inderdaad, ik kirjg wel een TSR...

En mijn kolf is mijn eerste, ik heb een swing van medela. En die is dus 4 jaar oud, bij de oudste 6 maanden lang dagelijks gekolft, bij de 2e 10 maanden en nu ook al weer een maand of 2 dagelijks. Dus ik denk dat hij best oud is...

Waar kan ik die na laten kijken? Bij een lactatie kundige?

Ik ga morgen vroeg nog wat gegeven tips proberen. Bednakt voor het mee denken. Het zou zo fijn zijn als het kolven beter gaat, vandaag ook maar weer niet wezen sporten omdat ik zo weinig voorraad heb en het zo zonde vind om te gebruiken.
Ik denk dat hij dan over zijn productie-uren heen is. Mijn swing begaf het binnen een half jaar bij dagelijks kolven. Dat was te intensief volgens MEdela. Ik mocht hem toen terugsturen en met bijbetaling een pisa kopen. Dat scheelde enorm in productie. Die Pisa heb ik trouwens evt. te koop voor je als je wilt.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
mama van b en c

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door mama van b en c »

Nou jullie willen wel graag van je kolf af :wink: haha.

Ik zal eens contact opnemen met medela.

Vanochtend heb ik warmte en massage toegepast en hd wel iets meer opbrengst maar nog steeds maar zo'n 20 cc
wennetje

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door wennetje »

Swing deed bij mij ook niet erg veel, leek erg weinig kracht te hebben. Had die alleen maar voor erbij, makkelijk in tas te stoppen.

Hoor wel vaker dat vrouwen met een handkolf betere resultaten hebben. Ik heb er toen eentje geleend van iemand om uit te proberen maar bij mij was het helemaal niets, ik had een dubbelkolf nodig om tot een beetje resultaat te komen. Handkolf wel het proberen waard. En nogmaals, een lactatiekundige (zeker eentje die verbonden is aan een ziekenhuis) weet alles van kolven.
mama van b en c

Re: hebben jullie nog kolf tips?

Bericht door mama van b en c »

Vanmorgen heb ik (geprobeerd) gekolft tijdens het voeden. Wat is dat onhandig zeg! G. lag allemaal te worstelen en ik moest met 1 hand die kolf goed op mijn borst krijgen. Hoe doen jullie dat??

Volgens medela kunnen ze de kolf bij het verkooppunt ook nameten. Ik heb hem bij de prenatal gekocht dus daar maar eens naar toe van de week.

Ik zal ook eens bij de lactatiekundige informeren
Plaats reactie