Peuter tandjes / gaatjes

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Peuter tandjes / gaatjes

Bericht door edevries »

Ons zoontje heeft altijd al n slecht gebit gehad. Volgens ons komt dat door t vele tandknarsen wat hij heeft gedaan.
Sinds een tijdje is het tandenknarsen n stuk minder, maar vandaag zag ik midden op z'n voortand een defect in t glazuur, een gaatje dus.

Ik snap niet hoe dat kan.
Hij krijgt weinig suiker binnen nl geen snoep of koek, en niemand bij ons drinkt zoete drankjes ( thee, melk, water)
Ik ga morgen maar ns met de tandarts bellen.
Wanda

Re: Peuter tandjes / gaatjes

Bericht door Wanda »

edevries schreef:Ons zoontje heeft altijd al n slecht gebit gehad. Volgens ons komt dat door t vele tandknarsen wat hij heeft gedaan.
Sinds een tijdje is het tandenknarsen n stuk minder, maar vandaag zag ik midden op z'n voortand een defect in t glazuur, een gaatje dus.

Hij krijgt weinig suiker binnen nl geen snoep of koek, en niemand bij ons drinkt zoete drankjes ( thee, melk, water)
Melk is geloof ook tamelijk zoet.. Vit D?
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

maar wat is een defect in het glazuur? Dat hoeft toch niet per definitie een gaatje te zijn? Is het kleurverschil? Heb je een fotootje? Morgen even bellen idd!
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
J0p1e
J&J SANTORINI

Bericht door J0p1e »

Onze tandarts vertelde dat kinderen eigenlijk maar 5 "eetmomenten" per dag mag hebben, voor de tanden dan. En dan telt dus alles mee, wat niet water of thee is. Heeft niet eens met zoet te maken, maar gewoon met eten/drinken.
Maar hoe dan ook, bellen naar die tandarts! Want als het echt mis is met het glazuur, zal er toch iets moeten gebeuren.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

edevries schreef:Ons zoontje heeft altijd al n slecht gebit gehad. Volgens ons komt dat door t vele tandknarsen wat hij heeft gedaan.

en twee keer per dag poetsen?
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
edevries

Bericht door edevries »

Er zit een bruin plekje op zijn tand en je ziet (en ook als er met je vinger overheen gaat) dat er een deukje is.
We poetsen volgens de richtlijnen (2x per dag).
Hij krijgt 3 grote maaltijden per dag en 3 tussendoor. Melk altijd gekoppeld aan de maaltijden.
Dus dat is wel 1 keer meer dan 5 voedingsmomenten, maar lijkt me niet dat je daar meteen gaatjes van krijgt.

We hebben een afspraak gemaakt bij de tandarts maar het kan past 30 mei.
Suuz

Bericht door Suuz »

soms hebben kindjes idd gewoon een slecht gebit. Vooral een melk gebit is gewoon erg zwak zei mijn tandarts. Dat zeiden ze wegens vele vallen van de kinderen van mij en gevolg tanden schade. Hij zei ook dat een slecht melkgebit niet betekend een slecht volwassen gebit.
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Bruine vlekjes en deukjes hoeven niet persé gaatjes te zijn. Mijn jongste zoon zijn gebit zit er vol mee. Hij heeft ook allerlei verkleuringen (van donkergeel tot grijs...) doordat hij een slecht aangelegd tandglazuur heeft, onstaan in het eerste jaar na zijn geboorte toen hij ernstig ziek is geweest en flink aan de antibiotica is geweest. Daarnaast is ook meerdere malen op zijn snoetje gevallen en hebben zijn voortanden los gezeten, deze zijn nu lichtgrijs van kleur.
Gaatjes heeft hij nog steeds niet, deukjes wel door het tandenknarsen. We mochten al sinds zijn derde jaar niet meer met peutertandpasta poetsen maar met elmex 5-12 jaar, op voorwaarde dat hij het wel uitspuugt en niet doorslikt. Hij gaat ook wat vaker naar de tandarts voor controle.
Ik poets 2 maal per dag uitgebreid, op advies van de tandarts met een electrische tandenborstel. Maar het is een slechte drinker, met een glaasje limonade kan hij al 3 kwartier bezig zijn... :?
O, ja, hij heeft ook nog regelmatig last van tandsteen...
Laatst gewijzigd door Emmy op ma mei 14, 2012 8:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Suuz schreef:Hij zei ook dat een slecht melkgebit niet betekend een slecht volwassen gebit.
Inderdaad, dat heeft mijn tandarts ook verteld, dus ik heb goede hoop! 8)
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

hier helaas ook. femke heeft ook zo'n gaatje. zolang ze er geen last van heeft doen ze niets. maar ook slechte kiezen. ze brokkelen af. gat een is nu gerepareerd maar ik begreep dat het wachten is op de volgende. geen idee wat de oorzaak is. aanleg zei de tandarts (gelukkig niet het aantal eet momenten al zal dat ook meetellen)
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
edevries

Bericht door edevries »

Dit vond de tandarts:
Idd is zijn glazuur aangetast. Kan komen door tandenknarsen of een glazuurafwijking.
We hoeven er niks aan te doen. Alleen goed schoon houden.
Eetmomenten doen wat hem betreft er niet toe als je s nachts geen voeding geeft, en niet continu aan t eten bent. Volgens hem is je speeksel voldoende in staat om je gebit te beschermen.
Plaats reactie