melatonine voor kleine kinderen?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
kaatje71
J&J MALEDIVEN

melatonine voor kleine kinderen?

Bericht door kaatje71 »

Vanmorgen bij de osteopaat geweest die niet zo veel kon doen omdat Meike compleet uit haar dak ging. Hij kreeg wel een goed voorbeeld hoe ze kan zijn. Zo worden we wel serieus genomen.
Maar liever had ik natuurlijk dat hij wat nuttigs had kunnen doen.
Hij heeft nog even met de kinderarts overlegd en nu heeft die melatonine geadviseerd, 0.1 mg.
Vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft?
Toen ik nog nachtdiensten had gebruikte ik het zelf wel, maar dan 3 mg, en daar sliep ik wel goed op. Dan lijkt 0,1 mg wel een heel minimale dosis, nu ben ik natuurlijk volwassen en Meike een baby.
Maar goed, ben benieuwd wat voor ervaringen mensen daar mee met hun kind hebben?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Petra
J&J SANTORINI

Re: melatonine voor kleine kinderen?

Bericht door Petra »

Misschien is die kleine dosis net genoeg om de rust te vinden om wel te slapen.
Ik zou in dat opzicht niet te snel hogere doseringen verwachten en je merkt vanzelf wel of het helpt toch?

Ik heb geen ervaring trouwens.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

0,1mg melatonine?

Dat is hier het verschil tussen om half 8 naar bed en 10 minuten later slapen of tot 22.00 wakker liggen/spelen.

Bij Milou zijn we er met (bijna?) 5 jaar mee begonnen. En Yara volgde al snel. Het werkt echt. Bij Milou namelijk ook een zogenaamd rustgevend slaapdrankje van de drogist gegeven, en dat hielp helemaal niets. Melatonine hielp gelijk.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Ves

Bericht door Ves »

Ja, ik heb wel ervaring (of V incent dan :wink: ). Bij hem helpt het heel goed. Het inslapen duurde soms anderhalf uur (hij verzette zich enorm) en dat gaat nu een stuk sneller en rustiger. We zijn op aanraden van kinderpsychiater met 0,1 mg begonnen en daar zag ik meteen de eerste avond al een duidelijke verbetering mee. Hij krijgt nu 0,3 mg. Overigens geen effect op het doorslapen (helaas...).
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

Melatonine is minder onschuldig als de meeste mensen denken, voorals als het zelfstandig steeds een beetje opgehoogd wordt 'omdat het niet meer werkt'. Melatonine kan nuttig en goed zijn, alleen is de dosie en het tijdstip van inname per persoon verschillend. verkeerd gebruik kan je systeem flink ontregelen. Daarom zijn er speciale slaap-polis in een aantal ziekenhuizen die via speekselonderzoek het melatonine gehalte meten.

Mijn eigen ervaring: matthijs heeft natuurlijk een medische achtergrond, waar slaaprpoblemen bij horen. De kinderarts schreef hem klakkeloos 3 mg voor, ja, 300 van die kleine pilletjes dus, per avond. Ik besloot om dat niet te doen, gewoon laag te beginnen, en dan maar te zien. Ik begon met 0,1. Dat werkte redelijk, maar na een poosje niet meer. Ophogen naar 0,2. En nog eens, en nog eens. Etcetera. Uiteindelijk krijg hij toch al 1 mg per avond. Toen kwamen we bij speekselonderzoek terecht. Ik kreeg vrij snel een telefoontje. Matthijs zijn lijf bleek melatonine helemaal niet af te breken. Hij had 300 keer zoveel melatonine in zijn lijf als goed was, en dat was dus juist de óórzaak van de problemen. We moesten per direct stoppen, en inderdaad, na een aantal weken waarin de melatonine geleidelijk aan verdween, verdwenen ook de slaapproblemen.

De arts zei: als melatonine op een bepaalde dosis niet meer werkt, waar het erest wel werkte, dan betekend dat juist dat de dosis verlaagd moet worden of gestopt, en niet verhoogd
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

ja daar ben ik dan ook wel bang voor, dat het op gegeven moment niet meer werkt.
Maar aan de andere kant lees ik dus ook dat het jaren wel kan werken.
Gootje
J&J MALEDIVEN

Bericht door Gootje »

Even een kritisch geluid. Ik snap dat je behoorlijk wanhopig en moe bent, maar ik zou een kleintje van net 1 nog niet aan de melatonine willen hebben en je twijfelt zelf ook. Je probeert ook veel de laatste tijd, zoals de massage en de osteopaat. En je hebt het ook over de homeopaat gehad. Alles even proberen en dan weer iets anders starten geeft ook onrust. Geef de osteopaat even de tijd voordat je hiertoe over gaat. Ik heb het zelf in mindere mate met E vi mogen ervaren. Die heeft gespookt van 9 maanden tot 1,5 jaar in de nacht. Daarna kon ze lopen, waren er flink wat tandjes door en konden we het patroon doorbreken. Wat toen ook hielp was dat ik niks meer ging proberen, ik ging het gewoon doen en was vastberaden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

Gootje schreef:Even een kritisch geluid. Ik snap dat je behoorlijk wanhopig en moe bent, maar ik zou een kleintje van net 1 nog niet aan de melatonine willen hebben en je twijfelt zelf ook. Je probeert ook veel de laatste tijd, zoals de massage en de osteopaat. En je hebt het ook over de homeopaat gehad. Alles even proberen en dan weer iets anders starten geeft ook onrust. Geef de osteopaat even de tijd voordat je hiertoe over gaat. Ik heb het zelf in mindere mate met E vi mogen ervaren. Die heeft gespookt van 9 maanden tot 1,5 jaar in de nacht. Daarna kon ze lopen, waren er flink wat tandjes door en konden we het patroon doorbreken. Wat toen ook hielp was dat ik niks meer ging proberen, ik ging het gewoon doen en was vastberaden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...
inderdaad. hoewel ik heel enthousiast ben over melatonine, is het toevoeging. aan de andere kant moeten jullie uit de niet slapen cirkel. maar spreek met je zelf af dat je 1 ding gedurende zeg 3mnd probeert voordat je iets anders doet want anders is het teveel tegelijk wat ook averechts werkt. je had toch ook haar kamer gewijzigd.

kan ze niet twee nachtjes (dus alleen snachts) uit logeren zodat jij bij kan slapen voordat je iets probeert.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Ik heb als jong kind zware slaapmedicatie gehad om de cirkel/gewoonte van het niet-slapen te doorbreken (ik had nachtangst na het breken van een slaapkamerruit in de nacht). Dat werkte heel goed, ik heb daarna nooit meer slaapproblemen gehad.
Ik zou er dus nu ook minder moeite mee hebben om mijn kind tijdelijk slaapmedicatie te geven. Maar dus zeker binnen een begrensde periode.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Gootje schreef: Geef de osteopaat even de tijd voordat je hiertoe over gaat.
maar ja, het is de osteopaat die dit ( i.o.m. de kinderarts) adviseerde om wèl te doen.....
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

oh ja ik wil het ook niet zozeer uit wanhoop geven, maar eigenlijk omdat de kinderarts en de osteopaat dat adviseren.
Dat advies hoef ik natuurlijk niet volgzaam achterna te gaan, maar ik sta er ook niet heel afwijzend tegenover.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

nog even gebeld met de kinderarts;
het is de bedoeling dat we het kort, hooguit een maand, gaan gebruiken. Om als het ware het lichaam een zetje te geven om het zelf te doen. Ook is het niet de bedoeling dat de dosering opgehoogd wordt. En als het niet werkt, dan ligt het niet aan de melatonine aanmaak en kunnen we er meteen mee stoppen.
Als het werkt is dat natuurlijk alleen maar fijn en als het niet werkt dan is het geen ramp als ze dat een keer heeft gebruikt.
Ves

Bericht door Ves »

Wel fijn dat je het even zelf met de kinderarts hebt kunnen overleggen. Om het uit eigen initiatief aan zo'n jong kind te geven zou ik zelf ook niet prettig vinden. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Wanneer gaan jullie ermee starten?
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

kaatje71 schreef:nog even gebeld met de kinderarts;
het is de bedoeling dat we het kort, hooguit een maand, gaan gebruiken. Om als het ware het lichaam een zetje te geven om het zelf te doen. Ook is het niet de bedoeling dat de dosering opgehoogd wordt. En als het niet werkt, dan ligt het niet aan de melatonine aanmaak en kunnen we er meteen mee stoppen.
Als het werkt is dat natuurlijk alleen maar fijn en als het niet werkt dan is het geen ramp als ze dat een keer heeft gebruikt.
Klinkt als een helder verhaal. In die context zou ik t wel aan gaan.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

we gaan het zo proberen, dus we weten snel genoeg of het werkt.....
mamavanmeike

Bericht door mamavanmeike »

Meike heeft ook een tijdje melatonine gebruikt, maar toen was ze al wel een stuk ouder. Geen tabletjes betekende wakker tot half 10 ''s avonds. 2 tabletjes betekenden een meisje wat ging liggen, even boekje '' lezen'' en dan lekker slapen.

Op een gegeven moment zijn we het ''vergeten'', geen aandacht meer aan gegeven en is ze vanzelf lekker gaan slapen. (nou ja, tenminste een stuk beter dan eerst)

Dus net even dat ene zetje om in slaap te komen en zo dat slaap-waak ritme te ontwikkelen. Het heeft ons hier heel erg goed gedaan.
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

Wij zij met @nne ook rond die tijd Bin de osteopaat geweest. Krijsend lag ze daar en hij heeft haar wel behandeld omdat hij zei dat ze krijste omdat hij die plekken raakte waar het om ging. De tweede behandeling begon met krijsen maar werd ze rustig tijdens de behandeling en eindigde met een lach. Daarna hadden we een ander kind. De derde keer was meer ten controle en lachte ze breeduit. Ik wilde eerst niet omdat ze zo huilde en ben zo blij dat ik het wel gedaan heb!

Melatonine onder die voorwaarden en korte tijd zou ik wel proberen
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gootje
J&J MALEDIVEN

Bericht door Gootje »

En, slaapt ze al? Ik hoop het van harte voor je. Gebruik het maar om allemaal even tot rust te komen. Ga je wel verder met de behandelinen bij de osteopaat?
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

ze heeft tot 3.30 geslapen, wat echt lang is voor haar doen.
Wel was ze af en toe onrustig in haar slaap en waar ze dan normaal gesproken wakker wordt slaapt ze nu door.
Om 3.30 wel weer dezelfde onrust maar normaal is dat dus de hele nacht.

We gaan volgende week weer naar de osteopaat.
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

Heb het bij D äphny ook een paar dagen gebruikt. Ook omdat ik zo graag eens wilde dat ze rustig ging slapen ipv dat ik (en ook echt alleen ik) uren naast haar moest zitten. Overduidelijk verschil met 1 zo'n minipilletje. Ongeveer een week gebruikt en nu gaat het slapen heel goed. Wel moet ik naast haar blijven zitten, maar ze is binnen een kwartier vertrokken. Dat zie ik niet als probleem.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

de eerste nacht hadden we denk ik geluk, want de laatste 3 nachten gaan weer als vanouds;
huilen en onrustig.
Ik denk dus niet dat de melatonine wat doet.
Jammer.
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

kaatje71 schreef:de eerste nacht hadden we denk ik geluk, want de laatste 3 nachten gaan weer als vanouds;
huilen en onrustig.
Ik denk dus niet dat de melatonine wat doet.
Jammer.
Oef...wat een teleurstelling.. :?
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Moeilijk hè. Bij onze Meike deed de melatonine ook niet veel. Inslapen ging vlot, maar de onrust 's nachts bleef dus zijn we na anderhalve maand gestopt. Ik herken veel in je zoektocht naar Slaap en Rust, zowel voor je kind als voor jezelf. Meike is nu 6 en totnu toe is het enige wat erin veranderd is, mijn eigen instelling. Volgende week komt speciale deken nr3 (zwaartedeken), jullie gaan naar de osteopaat. Laten we maar weer hopen dat dìt wat gaat doen. Sterkte.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Eve71ne schreef: Volgende week komt speciale deken nr3 (zwaartedeken)
daar heb je eerder wel eens over geschreven toch?
Maar nr 3, betekent dat dat nr 1 en nr 2 niet zwaar genoeg waren?
6 jaar, pfoe, da`s wel heel lang hè.
Ik zie wel de laatste tijd steeds meer van haar gedrag `s nachts ook dingen overdag terug, die onrust kan ze ook overdag hebben ( niet altijd gelukkig).
Heb jij dat ook?
Ik vind het zwaar voor ons zelf maar heb ook met haar te doen. Zij voelt zich dan duidelijk ook niet happy.
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Ja klopt, deken 1 was maar 5 kilo, en Meike wees hem af. Daarna heeft ze wennen hele tijd geen speciale gehad totdat ze fysio kreeg en de fysiotherapeute begon over een balletjesdeken. Deze hebben we 4,5 maanden gehuurd maar gaf ook geen resultaat. Nu krijgt ze via de sensorisch integratietherapeute een zwaartedeken van ik dacht 11 of 12 kilo. Ben benieuwd..
Over het gedrag overdag, we hebben Meike laten testen op stoornissen in het autistische spectrum, dat zegt misschien wat. Die had ze niet, maar vanwege haar s.i problemen is ze toch een 'anders' kind. Denk je dat bij jullie Meike er ook iets anders aan het slechte slapen ten grondslag ligt?
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Plaats reactie