Taal vraag
Taal vraag
Ik ben net met de kindjes filmpjes van ze aan het kijken. Vooral filmpjes gekeken van A nne rond de leeftijd van 2 jaar omdat ik wou kijken hoe haar spraak en taal was rond die leeftijd.
Tot mijn verbazing zon A nne al hele liedjes. Olifantje in het bos, schaapje schaapje en ze spreekt met hele zinnen.
M arijn daarentegen zegt wat woordjes maar vaak ook maar halve. to (auto), bo (boven/benenden), La (trein) enz. Hij gaat wel steeds meer woordjes zeggen maar het is zo'n verschil met A nne rond die leeftijd.
Was A nne nu zo voor of is M arijn nu zo achter. Wat zeiden/ zeggen jullie twee jarigen?
Tot mijn verbazing zon A nne al hele liedjes. Olifantje in het bos, schaapje schaapje en ze spreekt met hele zinnen.
M arijn daarentegen zegt wat woordjes maar vaak ook maar halve. to (auto), bo (boven/benenden), La (trein) enz. Hij gaat wel steeds meer woordjes zeggen maar het is zo'n verschil met A nne rond die leeftijd.
Was A nne nu zo voor of is M arijn nu zo achter. Wat zeiden/ zeggen jullie twee jarigen?
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Mijn haakblog
Re: Taal vraag
hele zinnen spreken met twee jaar is redelijk voor
Ik herken het wel, Matthijs zei 3 woorden, Joas sprak echt volzinnen met twee jaar. Groot en raar verschil...

Ik herken het wel, Matthijs zei 3 woorden, Joas sprak echt volzinnen met twee jaar. Groot en raar verschil...
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Bij V incent ging het pas vanaf een jaar of 2 snel vooruit, daarvoor losse woordjes (vaak ook maar halve woordjes). En nu krijg ik vaak te horen dat hij al zo goed praat.
Ik vind het niet juist om zomaar van voor- of achterlopen te spreken. Er zijn gewoon hele grote verschillen. David praat nog steeds minder dan veel van zijn leeftijdsgenoten, maar op taalbegrip loopt hij zeker niet achter. Ik denk dat dit voor mij een belangrijke vraag is. En verder, als je twijfelt gewoon eens naar een logopedist gaan, die hebben er wat meer verstand van en kunnen jou gerust stellen of oefenen met m arijn 

Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Sarah sprak met ongeveer 2,5 in zinnen. Elise sprak met 2 jaar al als een 3 à 4-jarige. En Cay (augustus wordt hij 3) begint nu met zinnetjes te praten. Alledrie dus heel verschillend.
Mama van Evelien (36), Jojanneke (33), Sandrina (32), Sarah (19), Elise (18) en Cay (15)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Ik maak me absoluut geen zorgen hoor. Dat was ook echt de bedoeling van mijn berichtje. Zijn taalbegrip is perfect. Begrijpt alles en kan ook veel duidelijk maken met lichaamstaal en gebaren.Mare schreef:Ik vind het niet juist om zomaar van voor- of achterlopen te spreken. Er zijn gewoon hele grote verschillen. David praat nog steeds minder dan veel van zijn leeftijdsgenoten, maar op taalbegrip loopt hij zeker niet achter. Ik denk dat dit voor mij een belangrijke vraag is. En verder, als je twijfelt gewoon eens naar een logopedist gaan, die hebben er wat meer verstand van en kunnen jou gerust stellen of oefenen met m arijn
Zeker weten dat M arijn ook snel beter zal gaan praten. Ik vond het verschil zo enorm.
A is denk ik wel redelijk vlot met van alles. Op school gaat ze ook als een speer maar toch vind ik haar geen voorloper.
Mijn haakblog
Mijn haakblog
Mijn broer sprak met 1,5 volzinnen en mijn zusje zei behalve mama, voor haar derde niets en begon toen ineens met volzinnen. Dus, ja er kunnen enorme verschillen tussen zitten 

Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Enorme verschillen zijn er tussen mijn kinderen ook.
Mijn ene zoon sprak met 2 jaar in prachtige volzinnen. Mijn jongste zoon zei met 2 jaar ongeveer 10 woordjes die hij ook nog eens niet goed uitsprak....
Maar het is allemaal goed gekomen..
Mijn ene zoon sprak met 2 jaar in prachtige volzinnen. Mijn jongste zoon zei met 2 jaar ongeveer 10 woordjes die hij ook nog eens niet goed uitsprak....
Maar het is allemaal goed gekomen..

Misschien een gekke vraag maar is dat verschil later ook gebleven. Ik bedoel met leren en verdere ontwikkeling?
Mijn haakblog
Mijn haakblog
J0ela is natuurlijk pas 15 maanden, en zegt nog erg weinig. (wordt ook tweetalig opgevoed)
Het komt neer op ja, nee en die.
en verder babbelt ze de hele dag en ik haal er hier en daar een Nederlands woordje uit, wat mijn man dan niet gelooft
maar ik vind dit soort draadjes heel fijn om een beter idee te krijgen van wat wel en niet normaal is want ik heb hier een buurmeisje die drie weken ouder is en echt enorm veel woorden kent en van iedereen de naam en hier en daar al korte zinnen maakt... behalve dit buurmeisje heb ik geen vergelijkingsmateriaal dus af en toe word ik daar erg onzeker van.
Het komt neer op ja, nee en die.
en verder babbelt ze de hele dag en ik haal er hier en daar een Nederlands woordje uit, wat mijn man dan niet gelooft

maar ik vind dit soort draadjes heel fijn om een beter idee te krijgen van wat wel en niet normaal is want ik heb hier een buurmeisje die drie weken ouder is en echt enorm veel woorden kent en van iedereen de naam en hier en daar al korte zinnen maakt... behalve dit buurmeisje heb ik geen vergelijkingsmateriaal dus af en toe word ik daar erg onzeker van.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Nee hoor!wilmama schreef:Misschien een gekke vraag maar is dat verschil later ook gebleven. Ik bedoel met leren en verdere ontwikkeling?
Mijn 2 jarig zegt ook amper wat. De woordjes die ik begrijp zijn nog niet de juiste woorden zo als 'poh' voor op. Terwijl ze wel ' j0shu@' kan zeggen. J zei op die leeftijd veel meer, maar loopt nu juist flink achter. Toen had hij echt mooie zinnen, nu loopt hij 1,5 jaar achter. Niks van te zeggen nog.
Isla heeft tot 19 maanden bijna niets gezegd (mama, dada, auto en dat was het wel ongeveer). Nu praat ze met hele zinnen, wel met haar twee talen door elkaar, dingen als 'Mag ik read a book while sitting on the potty?', 'Mama are you tired?', 'Ik wil plasje doen', 'Where is Dolly nou?' etc. Dus het kan ineens heel snel gaan. Ik vind het juist wel grappig hoe elk kind daar anders in is.
Hier is het precies zo. Mirte en Nikki praten met 2 jaar al echt heel goed en zongen ook liedjes. Liam daar aan tegen zegt nog niet zo veel maar heel langzaamerhand komen er wat woordjes bij. Ik denk dat hij nu iets van 10 woordjes zegt. Vandaag verraste hij me met bal.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Kijk dat zijn dingen die ik wil horen.Emmy schreef:Nee hoor!wilmama schreef:Misschien een gekke vraag maar is dat verschil later ook gebleven. Ik bedoel met leren en verdere ontwikkeling?
Hier is op "pah".Suuz schreef:De woordjes die ik begrijp zijn nog niet de juiste woorden zo als 'poh' voor op.
Bal is hier "boh"Regina schreef:Hier is het precies zo. Mirte en Nikki praten met 2 jaar al echt heel goed en zongen ook liedjes. Liam daar aan tegen zegt nog niet zo veel maar heel langzaamerhand komen er wat woordjes bij. Ik denk dat hij nu iets van 10 woordjes zegt. Vandaag verraste hij me met bal.
Het zal ook vast wel goed komen

Mijn haakblog
Mijn haakblog
vaak zijn jongens toch langzamer als meisjes.
chris was 3 toen hij eindelijk een beetje verstaanbaar begon te praten. femke kan ik me niet eens meer herinneren dat ze niet goed sprak! zij was heel snel dus.
en nu? chris heeft autisme maar zit toch in het plusklasje in groep 3 als jongste van de klas. niks meer mee aan de hand dus. (behalve die autisme maar goed, dat gaat nooit over helaas).
en femke moet ik vaak stoppen met praten, gek word ik van dat gekakel
chris was 3 toen hij eindelijk een beetje verstaanbaar begon te praten. femke kan ik me niet eens meer herinneren dat ze niet goed sprak! zij was heel snel dus.
en nu? chris heeft autisme maar zit toch in het plusklasje in groep 3 als jongste van de klas. niks meer mee aan de hand dus. (behalve die autisme maar goed, dat gaat nooit over helaas).
en femke moet ik vaak stoppen met praten, gek word ik van dat gekakel

Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
- channiemam
- J&J HAWAII
Vera praat ook al hele volzinnen. Ik versta haar goed maar niet iedereen zal haar verstaan. Carmen was juist heel laat en zij loopt nu net voor.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)