borstvoedingsadvies nodig

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
ailay
J&J SANTORINI

borstvoedingsadvies nodig

Bericht door ailay »

Ik kan wel war advies gebruiken.

Onze kleine man is nu een week oud en op zich gaat het prima qua voeden. Het enige 'probleem' is dat ik hem niet kan neerleggen na het voeden. Dan wordt hij wakker, gaat zwaaien met zijn handjes, schoppen en op zijn vuistjes sabbelen ondanks dat hij zich net heeft volgetankt. Ik hoor hem dan ook regelmatig slikken en hij laat duidelijk merken dat hij zich dan niet prettig voelt.
Als ik hem rechtop hou tegen mij aan, slaapt hij als een roosje. Na een poos kan ik hem vaak wel neerleggen en dan slaapt hij nog een poosje (hoewel niet zo lang als wanneer hij bij mij ligt).
Ik vraag me af of dit misschien komt, omdat hij te veel krijgt? Of dat het toch iets van verborgen reflux is?

Hebben jullie tips of adviezen? Want dit is best wel lastig zo af en toe.
Nickey

Re: borstvoedingsadvies nodig

Bericht door Nickey »

Je zou denken dat hijmtoch wel last heeft van zijn maag. Misschien inderdaad maagzuur, het lijkt erop? Kun je niet in de wandelwagen en het wiegje een verhoging onder de matras leggen waardoor hij wat omhoog ligt? Bij jou slaapt hij wel en dat is niet horizontaal.
Zoiets zou ik in elk geval proberen.

Nic.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Ik vind het moeilijk om op een afstand iets te zeggen. Ik zou iig proberen hem rechtop te voeden en erna ook rechtop te houden. Wat nic ook verder zegt, alles zoveel mogelijk rechtop en kijken of dat al wat verandering brengt.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Nickey

Bericht door Nickey »

Mare schreef:Wat nic ook verder zegt, alles zoveel mogelijk rechtop en kijken of dat al wat verandering brengt.
Nou Nic zegt niet rechtop :D Wát rechterop, beetje verhoogd met maag, slokdarm :D
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Och zeur ;) bedoel ik toch rechtop in de zin van niet plat.
Nickey

Bericht door Nickey »

Je weet niet hé! In Rusland en meer Oostbloklanden pakken ze die kindjes in een bakerzak in en dan hangen ze ze aan haakjes aan de muur :D hangen ze daar tevreden om zich heen te kijken
En ik ben een heleboel maar geen zeur! :slaan:

Nic.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

allereerst proficiat met je mannetje

Dat klinkt inderdaad niet prettig voor hem. Hij heeft er last van, maar of het nou gelijk reflux dat weet ik niet. Wat langer rechtop houden inderdaad en bedje bij hoofdeind wat ophogen
Chabeli

Bericht door Chabeli »

helaas geen tips, maar ik heb totaal gemist dat je bent bevallen! Is er wel een draadje geweest?

In ieder geval van harte gefeliciteerd! Gaat het goed met jullie?
juudje
J&J SANTORINI

Bericht door juudje »

Het klinkt er naar of hij inderdaad wat last heeft van zijn maagje net na het drinken. Je kan inderdaad het bedje en de wagen wat bij het hoofdeinde verhogen. Verder zou je natuurlijk ook net na de voeding hem in een draagdoek kunnen doen. Dat is pas lekker rechtop en je hebt je handen vrij om wat te doen. Zeker als ze nog zo klein zijn is dat heerlijk en slapen ze vaak goed met een hoop herrie om zich heen.
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
ailay
J&J SANTORINI

Bericht door ailay »

Het hoofdeinde van het wiegje hebben we al wat opgehoogd, maar dat helpt niet echt helaas. Ik kan hem 's nachts echt niet wegleggen, hij slaapt alleen bij mij op de borst.
Hem zo veel mogelijk rechtop houden deed ik ook al. Dat heeft wel effect, maar is soms wel lastig, aangezien er nog 2 kinderen rondlopen. Ik moet de draagdoek nderdaad maar weer te voorschijn halen.

Ik merk ook dat hij moeite heeft met poepen. Het is wel zacht en geel, maar het zijn echte explosies en hij lijkt er veel moeite voor te moeten doen. Ik vind het ook erg korrelig (sorry voor de details)

Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen toepassen? Ik twijfel zelf namelijk of ik hem niet overvoer en dat hij daar zo'n last van heeft. Hij drinkt wel veel, maar ik wil ook geen problemen creëren met mijn productie.
michelle
J&J SANTORINI

Bericht door michelle »

Het is volgens mij na 1 week moeilijk te zeggen of het reflux is of niet. Bij Bram is de diagnose na 6 weken gesteld en dat was vroeg volgens de ka. Ik zou hem overdag proberen zoveel mogelijk te dragen. En in de nacht, tja slaapt hij ook bij je man wanneer die hem rechtop houdt?

En gefeliciteerd trouwens! Is alles goed gegaan, hoe heet hij, wat vinden je andere kinderen? We zijn helemaal niet nieuwsgierig :lol:
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
mama talla
J&J HAWAII

Bericht door mama talla »

Het klinkt als teveel melk, zeker ook de ontlasting die je beschrijft.
Misschien dat deze links van borstvoeding.com je kunnen helpen:
http://www.borstvoeding.com/problemen/v ... veel1.html
http://www.borstvoeding.com/problemen/vproductie/

En hier staat iets over reflux:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... gen-1.html
http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... gen-2.html

Oh en natuurlijk gefeliciteerd met je zoontje! Open je ook nog even een draadje in zwangerschap en bevalling?

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (29), Orland (26) en Melvin (24)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
Dragoste

Bericht door Dragoste »

Ik moest denken aan boertjes die vast zitten....
Maar er kan natuurlijk ook meer aan de hand zijn zoals teveel melk enzo.

Je hebt al veel tips gehad hier zie ik. Ben je al wat wijzer geworden?
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Herkenbaar van Abel, ik vermoed dat het door veel melk en een sterke tsr komt. Het begint nu beter te gaan, maar hier lijkt buikslapen het deels op te lossen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS

Bericht door LauramvAnneenLisa »

even een ander idee, is het het wegleggen zelf, de beweging dus?
Ik had dat met Lisa. Oplossing was dat ik haar liggend voedde in een groot (logeer)bed (met uitvalrekje), en als ze dan in slaap viel aan het eind van de voeding liet ik haar daar liggen en schoof het bed uit, en toen ze ietsje groter was bleef ik vaak daar slapen
lastigste was nog een slaapzakje vinden dat paste, want in een groot bed kon ik geen dekentjes gebruiken.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
annelinda

Bericht door annelinda »

Als eerste gefeliciteerd!
Je kleine is nog maar een weekje oud, moet wennen aan alles. Eten, poepen en (alleen) slapen. Ik hoop dat de tijd alle problemen oplost.
ailay
J&J SANTORINI

Bericht door ailay »

Laura, ik had er ook aan gedacht dat het misschien aan het wegleggen zelf lag, maar hij had overduidelijk last van iets als ik hem neerlegde.

Gisteren ben ik begonnen met blokvoeden en ik heb nu al de indruk dat het helpt. Hij heeft er duidelijk minder tot geen last meer van. Hij komt ook minder vaak voor een voeding. Niet dat ik dat nou perse wou, maar hij kwam soms wel ieder uur, vooral 's nachts. Het wegleggen ging vanmorgen nog steeds niet goed, maar meneer is dus blijkbaar een buikslaper. Ik heb hem ruim een uur geleden weggelegd op zijn buik en hij slaapt nu al bijna 1,5 uur.

Bedankt voor het meedenken.
ailay
J&J SANTORINI

Bericht door ailay »

Toch nog weer even een vraagje: het blokvoeden heeft enorm geholpen voor het omhoog komen van de voeding. De kleine man heeft er een heel stuk minder last van. Zo af en toe spuugt hij nog wel wat en krijgt hij de hik, maar lang zo vaak niet meer als eerst en dan is het ook duidelijk gelinkt aan héél veel drinken.
Wel blijft hij soms moeite houden met poepen. Soms moet hij er flink moeite voor doen. Is er iets wat ik kan doen om hem daarmee te helpen?
Suuz

Bericht door Suuz »

Je kan evt cinababy gebruiken. Dat hielp hier goed.
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

soms helpt het om het buikje dan lekker te masseren met een beetje babyolie.
Trotse mama van J en T
ailay
J&J SANTORINI

Bericht door ailay »

Suuz schreef:Je kan evt cinababy gebruiken. Dat hielp hier goed.
Ik dacht dat cinababy voor krampjes was? Helpt het ook om te poepen dan?

Masseren lijkt niet echt te werken. Hij perst en perst om dan ineens een enorme explosie in zijn luier te doen. Het is dan ook niet altijd een enorme luier, soms is het maar een heel klein beetje.
Ik herken het helemaal niet van de andere 2 dus het is echt even zoeken.
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

ik prikkelde ook wel eens met de thermometer. Niet te vaak (je moet het niet 'lui' maken) alleen als hij het echt moeilijk had.
Trotse mama van J en T
ailay
J&J SANTORINI

Bericht door ailay »

Nanda schreef:ik prikkelde ook wel eens met de thermometer. Niet te vaak (je moet het niet 'lui' maken) alleen als hij het echt moeilijk had.
Dan vrees ik dat alles er onder zit :wink: Hij presteerde het in de kraamweek om bij het tempraturen een dikke meter ver te poepen.
Suuz

Bericht door Suuz »

Ja dat staat op de verpakking, om de ontlasting wat soepeler te maken en krampen te verminderen ;)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

oké, sommigen gaan mij vast overdreven vinden, maar ik kan het niet laten om dit te schrijven.

cinababy is gewoon een soort 'bijvoeding' moet je eens kijken wat er allemaal inzit:
Per 100 g: Chamomilla D6 10 g, Cina maritima D6 10 g, Colocynthis D6 10 g, Lac vaccinum defloratum D6 10 g, Magnesium muriaticum D6 10 g. Hulpstoffen: water, glycerol (E422) en xylitol. Alcoholgehalte 2,69% (v/v).

zou ik dus niet willen geven aan mijn baby, zeker niet als die al makkelijk spuugt en moeite heeft met de ontlasting. Dan wil je toch het liefst de maag en darm niet aantasten, maar puur borstvoeding geven?

Verder zou ik wel verder nadenken waar de klachten vandaan komen. Drinkt hij wel goed, groeit hij verder goed? Heeft hij echt last van de ontlasting? Heeft het de juiste, kleur, geur enzovoort?

Heb je geprobeerd hem te helpen door met zijn benen te fietsen, hem een beetje met opgetrokken benen op te tillen en dergelijke? Weet je de juiste manier van masseren?

Ik blijf erbij dat ik het lastig vind via internet want wij kennen dat kleine mannetje allemaal niet en kunnen niet zien hoe het op die momenten met hem gaat, maar ik zou zeker niet zomaar voor een 'medicijn' kiezen.
Plaats reactie