zindelijkheidstraining??

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Nanda
J&J SANTORINI

zindelijkheidstraining??

Bericht door Nanda »

Jeremy gaf afgelopen week duidelijk aan dat ie naar de wc moest, maar mama had de hint niet door :roll: haha
nu heb ik een wc-bril verkleiner gekocht (omdat een ze hier op het dorp een potje niet meer hadden) en hem hier al een aantal keer opgezet met 1x een plas en natuurlijk groot applaus!!

vandaag wilde hij er resoluut niet op, haha dus hem hier ook niet toe gedwongen.

Hoe deden jullie dat?
hij is nog erg jong, en ik wil liever niet dat hij er tegen zijn zin op gaat.
Moet ik het dan nog even helemaal links laten liggen?
of alleen erop zetten wanneer hij wil? (zodat het leuk blijft?)
of deden jullie het ook tegen kinds wil in? (dit zie ik bij een vriendin en vindt het behoorlijk zielig voor dat kindje, die zit soms gewoon 20 minuten op dat potje.)
Trotse mama van J en T
Chabeli

Re: zindelijkheidstraining??

Bericht door Chabeli »

Tomas was ook 17 maanden toen hij aangaf dat hij op het potje wilde. Hij heeft het toen een paar keer gedaan en toen wilde hij niet meer. Na een paar maanden weer wel en toen weer niet. Dat ging eigenlijk zo tot hij 2,5 jaar was.

Wij hebben het nooit geforceerd, wel steeds aangeboden. Wilde hij wel, hartstikke leuk, wilde hij niet dan was het ook goed.
wennetje

Bericht door wennetje »

Alleen maar leuk gehouden en nog steeds. Komt vanzelf.
Truus
J&J SANTORINI

Bericht door Truus »

Op deze leeftijd, alleen als hij wil. Leuk hoor, dat hij al een plasje heeft gedaan!
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

op deze leeftijd zou ik hem zeker niet dwingen natuurlijk. leuk dat hij al wil! af en toe even vragen of hij een plasje wil doen op de wc, voor de rest nog niet echt denk ik.

over dat dwingen.. als ze ruim 3,5 jaar zijn.. dan moet je wel. bij chris heeft het bloed zweet en tranen gekost maar opeens had hij het door en was hij dag en nacht zindelijk. net voordat hij naar school moest!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Kimmie
J&J SANTORINI

Bericht door Kimmie »

P uck had ok van die periodes tussen de 1 en 2 jaar dat ze uit het niets aangaf te willen plassen. Er gehoor aan gegeven, beloond en het erbij gelaten. Blijven benoemen en vertellen dat het mocht en oke was als ze wel wilde of niet.
Nu is ze 'ineens' vrij snel dag zindelijk geworden, ik denk dat de combinatie goed was en het er daarom is gelukt ofzo... haha... veel met alleen een 'mooi' onderbroekje gelopen, echt voelen wanneer ze moest plassen, ervaren wat er gebeurd als ze dat signaal negeerde en het niet prettig vinden wat het effect was?? haha... ach soms gaat het nog fout maar ze kan het... komt allemaal wel goed als ze eraan toe zijn denk ik.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

Gewoon kijken wat Jeremy aangeeft. D äphny zit ook al vanaf dat ze een jaar is op het potje. Soms dagen heel veel en soms dagen niet. Nu is ze op rustige dagen thuis meestal droog overdag. Zegt ook zelf dat ze naar de wc moet om te plassen. Poepen geeft ze aan als ze het gedaan heeft. Wel veel makkelijker billen schoonmaken hoor :D ipv dat geplette wat overal tussenzit.

Ik zag jouw onderschrift ook. Leuk!!!! Gefeliciteerd! Spannend weer he, zo'n kleintje op komst?
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

wat fijn om te horen dat ik dus niet de enige ben die er zo over denk!
lekker zijn gang laten gaan en het vooral leuk houden!
Trotse mama van J en T
wennetje

Bericht door wennetje »

als ze ruim 3,5 jaar zijn.. dan moet je wel
Waarom? Het punt is dat 'dat door hebben' ook vanzelf komt en ze dan binnen een week zelf zindelijk zijn. Ik geloof echt niet dat ik dat kan versnellen, kost me alleen heel veel bloed, zweet en tranen. Als Joris een maand voor hij naar school gaat niet zindelijk is, wordt het een ander verhaal maar ik leun hier nog relaxed achterover hoor (3 jaar en 5 maanden).
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

wennetje schreef:
Waarom? Het punt is dat 'dat door hebben' ook vanzelf komt en ze dan binnen een week zelf zindelijk zijn. Ik geloof echt niet dat ik dat kan versnellen, kost me alleen heel veel bloed, zweet en tranen. Als Joris een maand voor hij naar school gaat niet zindelijk is, wordt het een ander verhaal maar ik leun hier nog relaxed achterover hoor (3 jaar en 5 maanden).
Ik zou daar toch mee oppassen. Je hebt echt een heel groot probleem als je zoon straks nog niet zindelijk is als hij naar school gaat. Er zijn scholen die geen kinderen accepteren die niet zindelijk zijn (en logisch want juf kan niet alle kinderen verschonen)

Bij niet alle kinderen gaat het vanzelf en soms heb je echt wel meer tijd nodig dan die ene maand waar je het over hebt. Ik hoop dat het ineens zo maar goed zal gaan bij jullie!
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
michelle
J&J SANTORINI

Bericht door michelle »

Ik las deze link over zindelijkheidstraining en moest er erg om lachen:
http://honesttoddler.wordpress.com/2012 ... -training/
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

whahahahahaha!!!!! :lol: :lol:
Trotse mama van J en T
wennetje

Bericht door wennetje »

Bij niet alle kinderen gaat het vanzelf en soms heb je echt wel meer tijd nodig dan die ene maand waar je het over hebt. Ik hoop dat het ineens zo maar goed zal gaan bij jullie!
Maar zolang een kind niet eens aanvoelt dat hij/zij plast is het vrijwel zinloos. Dat is hier aan de orde, plasje belandt gewoon per ongeluk op de pot. Kwestie van een goede timing van mij.
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

wennetje schreef:
Maar zolang een kind niet eens aanvoelt dat hij/zij plast is het vrijwel zinloos. Dat is hier aan de orde, plasje belandt gewoon per ongeluk op de pot. Kwestie van een goede timing van mij.
Maar dat kan je een kind wel leren. Net als dat je leert of aanmoedigt om te lopen of iets te pakken. Je kunt ook wachten tot het kind het uit zich zelf gaat doen maar er is niemand die dat doet, toch? Je hoeft echt niet super er mee aan de slag maar ik wil alleen zeggen dat het niet per definitie gemakkelijk gaat. Als ik erop terug kijk bij Finn dan baal ik dat ik er niet eerder aan begonnen was omdat er zoveel problemen van zijn gekomen (dan niet zozeer het plassen maar wel de ontlasting) Geen idee of ik het kan kunnen voorkomen maar het is wel degelijk te trainen/leren.
Maar staat los van dit draadje natuurlijk :lol:
Nicole
J&J SANTORINI

Bericht door Nicole »

Dorien schreef:
wennetje schreef:
Ik zou daar toch mee oppassen. Je hebt echt een heel groot probleem als je zoon straks nog niet zindelijk is als hij naar school gaat. Er zijn scholen die geen kinderen accepteren die niet zindelijk zijn (en logisch want juf kan niet alle kinderen verschonen)

Welk groot probleem heb je dan Dorien?
Groetjes,Nicole
Mama van 4

What lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us.
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Nicole schreef: Welk groot probleem heb je dan Dorien?
Ik heb geen groot probleem meer maar dat had ik wel toen Finn nog in zijn broek poepte en ik iedere keer naar school moest komen om hem te verschonen. Ik werk 3 dagen in de week, Hedzer 4. Uiteindelijk heeft juf het bij ons gedaan omdat het bij ons medisch werd maar het was wel heel erg vervelend.

Ik ken ook van scholen waar een kind dat niet zindelijk is met 4, niet welkom is. Dan heb je toch wel een groot probleem lijkt mij. Juist omdat er steeds meer bezuinigd wordt, er is bij ons op school bijv nu bijna geen concierge meer. Als je in een klas 6 kinderen hebt die nog niet zindelijk zijn kan je daar geen half uur per dag mee bezig zijn om te verschonen en de kinderen (van net 4) alleen achter laten in de klas toch?
Nicole
J&J SANTORINI

Bericht door Nicole »

Dorien schreef:
Nicole schreef: Welk groot probleem heb je dan Dorien?
Ik heb geen groot probleem meer maar dat had ik wel toen Finn nog in zijn broek poepte en ik iedere keer naar school moest komen om hem te verschonen. Ik werk 3 dagen in de week, Hedzer 4. Uiteindelijk heeft juf het bij ons gedaan omdat het bij ons medisch werd maar het was wel heel erg vervelend.

Ik ken ook van scholen waar een kind dat niet zindelijk is met 4, niet welkom is. Dan heb je toch wel een groot probleem lijkt mij. Juist omdat er steeds meer bezuinigd wordt, er is bij ons op school bijv nu bijna geen concierge meer. Als je in een klas 6 kinderen hebt die nog niet zindelijk zijn kan je daar geen half uur per dag mee bezig zijn om te verschonen en de kinderen (van net 4) alleen achter laten in de klas toch?

Ja, klopt!
Maar ik denk dat t in de broek poepen van Finn niet verkomen had kunnen komen door eerder te beginnen met trainen toch?

Soms lúkt het gewoon niet en dat kun je proberen todat je een ons weegt, maar zal het pas lukken als het kind er zélf aan toe is.
Groetjes,Nicole
Mama van 4

What lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us.
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Op zich wel maar ben het eens met Dorien. Je kunt wel de ideale voorwaarden creëren. Dus aanbieden en belonen. En is dat niet eigenlijk Wat zindelijkheidstraining inhoudt?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
wennetje

Bericht door wennetje »

Hier is het al een jaar aanbieden en belonen. Op de po? Prima, lekker boekje erbij en gezellig maken. Geen zin, ook goed. Geplast: sticker, niet geplast toch gezellig. Maar die aanpak versnelt niets en ik vind het zeker geen training te noemen.
Suuz

Bericht door Suuz »

toch wil ik het een en ander nog zeggen over school en zindelijkheid.

Een school mag nooit een kind weigeren indien die nog niet zindelijk zijn. Wat veel mensen niet weten dat op een klas van 25 leerlingen zeker 2 niet zindelijk zijn. Dat ze geen luiers verschonen is hun goed recht, en op zich is dat natuurlijk ook niet nodig gezien de tijd die een kind op school zit en met luierbroekjes kan een kind zelf een schone aandoen. Behalve ontlasting dan. Mijn zoon doet zelf ook steeds schone broek aan. Hij kan dat prima zelf. Wat de juf alleen extra moet doen is hem te attenderen dat hij naar de wc moet gaan. En dat doet de juf bij 1/4 van de kindjes. Pas met 7 jaar is het een probleem indien er voortijdig geen medische reden is gevonden.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

ik heb hier ook eens iets over gepost en toen werd mij de luier uit methode geadviseerd; dus "gewoon" de luier uit en in het begin veel opruimen en poetsen. Plus een sticker beloningssysteem. Dat ging toen wel vrij snel, maar als het niet had aangeslagen weet ik niet of ik dat heel lang had volgehouden. Silke gaf toen overigens niet zelf aan dat ze moest plassen, maar ze was 3 jaar en ik dacht; ik probeer het eens, wie weet.
Nadeel van zonder luier is wel dat Silke uit boosheid op de grond plast soms ::roll: maar ja dat is een ander probleem ::wink:
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Plaats reactie