Groep 1 vraag

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
nance74
J&J SANTORINI

Groep 1 vraag

Bericht door nance74 »

Omdat ik nog niet in 4-12 mag even hier de vraag stellen.

M icah wordt 31 aug. 4 jaar en gaat dan natuurlijk naar de basischool. Nou wordt er in mijn omgeving gelijk gevraagd, oh dan start hij meteen na de vakantie. Nou nee dus. Het zuiden heeft natuurlijk vroeg en moet de 13de aug.weer beginnen. Dit was dus ook mijn vraag toen we op orienterend gesprek gingen. Nee die 3 weken gebruiken ze om 2x stoeltje te komen passen en verder starten ze gewoon op de dag na de verjaardag. Zelfs ouders van kinderen die op die school zitten, vinden het vreemd.

Maar ik hoor het zelfs bij kinderen die 2 weken eerder jarig zijn bij andere scholen. In die week stoeltje passen en na de verjaardag pas starten. Ik zou denken laat zo'n kind gelijk met de groep waarin hij komt starten en niet met 3 weken achterstand. Maar wellicht zit daar een theorie achter.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Suuz

Re: Groep 1 vraag

Bericht door Suuz »

Zou wel een logische reden zijn he? Maar nee zo doen ze het niet. Iedere school heeft verschillende hoeveelheden "stoeltje/ wendagen" voor de verjaardag. Maar overal beginnen ze echt op de verjaardag zelf. Er komen nog genoeg kindjes erna bij, en in groep 1 bouw je echt geen achterstand op ;)
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Bericht door MarietteD »

Op onze school gaat het ook zo. De reden is dat er in de vakantie vaak meer kinderen 4 geworden zijn en op de eerste dag van het schooljaar beginnen. Voor de leerkracht is dat al een klus, naast de 'gewone' klas die weer in het ritme moet komen ook de aandacht over nieuwe kinderen verdelen. Een kind dat 3 wk later begint, zoals onze V incent ook destijds, krijgt dan toch de aandacht die het nodig heeft.

Spannend hè, die nieuwe fase!
Laatst gewijzigd door MarietteD op zo jun 17, 2012 9:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Het is op elke school verschillend. Meestal stromen het hele jaar door kinderen in, soms zijn er twee of drie instroommomenten en soms wordt idd gekeken wat handig is ivm bijvoorbeeld vakantie. Dus gek vind ik het niet.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Suuz schreef:Zou wel een logische reden zijn he? Maar nee zo doen ze het niet. Iedere school heeft verschillende hoeveelheden "stoeltje/ wendagen" voor de verjaardag. Maar overal beginnen ze echt op de verjaardag zelf. Er komen nog genoeg kindjes erna bij, en in groep 1 bouw je echt geen achterstand op ;)
Ik bedoel niet zo zeer een achterstand qua niveau en leren want het is toch nog veel spelen. Maar een achterstand in de groep zeg maar. Het is al allemaal nieuw en aangezien ze toch starten met een nieuwe groep waarom dan niet met alle kindjes die de eerste maand 4 worden. Heb al vaker gehoord dat een kind eind oktober 4 werd al in september mocht beginnen.
MarietteD schreef:De reden is dat er in de vakantie vaak meet kinderen 4 geworden zijn en op de eerste dag van het schooljaar beginnen. Voor de leerkracht is dat al een klus, naast de 'gewone' klas die weer in het ritme moet komen ook de aandacht over nieuwe kinderen verdelen. Een kind dat 3 wk later begint, zoals onze V incent ook destijds, krijgt dan toch de aandacht die het nodig heeft.
Daar is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen. Op het kdv zijn er al een hele hoop die nu 4 gaan worden dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar het leek me zo logisch. Maar goed het is dus iets organisatorisch.
MarietteD schreef:Spannend hè, die nieuwe fase!
Ja echt wel. Ben zo benieuwd wat hij er van gaat vinden. En hoe hij zijn draai gaat vinden in de groep en of hij snel genoeg vriendjes vind.
En beetje een kat uit de boom kijker en houdt niet zo van het hele drukke (hoewel hij dat zelf ook kan zijn) en kan zich wel laten ondersneeuwen. Maar ik denk dat ik daar niet te bang voor moet zijn en maar zien hoe het gaat lopen.
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Esther mocht vorig jaar wel gelijk na de vakantie beginnen en wij hadden laat vakantie. Als ik het me goed herinner, was ze nog precies 1 week 3 toen ze al volledig naar school ging. Nou heeft onze basisschool er ook voor gekozen om 10 wendagdelen aan te bieden, dus dat is dan ook die week.

Ik denk dat het voor je zoon wel lekker is om in een klas terecht te komen die al in z'n ritme zit. 't lijkt mij in iedergeval prettiger wennen.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

hier is het in overleg met de ouders. S heeft voor de vakantie gewend (2 ochtende per week) en is na de vakantie direct begonnen. Hij was ook pas in de derde week jarig. Heeft toen in de klas zelfs getrakteerd (klassen rond vond hij nog te eng :). De belastingdienst deed wel moeilijk met BSO vergoeding voor een 3 jarige.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
AnjaR

Bericht door AnjaR »

Hier beginnen ze ook pas op de verjaardag. Heb wel eens horen vertellen dat het ook te maken heeft met verzekeringen en andere administratieve zaken. Maar vind de verklaring van Mariette beter en leuker!!
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

Suuz schreef:Zou wel een logische reden zijn he? Maar nee zo doen ze het niet. Iedere school heeft verschillende hoeveelheden "stoeltje/ wendagen" voor de verjaardag. Maar overal beginnen ze echt op de verjaardag zelf. Er komen nog genoeg kindjes erna bij, en in groep 1 bouw je echt geen achterstand op ;)
Bij ons was het gewoon op de eerste dag na de vakantie beginnen. @nton was eind september jarig. pas oktoberkindjes gingen na hun verjaardag starten.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

ik weet niet wat er van waar is, maar een heleboel scholen verschuilen zich er in ieder geval wel achter: voordat een kind 4 is, is het op school niet verzekerd (op de 5 dagdelen wennen na)
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

Hier is het ook zo dat je pas na je 4e verjaardag start. Marit is op 20 augustus jarig en dat was in de vakantie. Zij is toen op 4 september gestart. Er waren nog een aantal kinderen in september jarig, maar die kwamen pas na hun verjaardag op school. Marit mocht zelfs maar 1x een middag komen meedraaien voor de vakantie, meer niet.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Hier op school verschilt het erg. Dit jaar waren ze erg soepel. Mijn jongste mocht begin augustus, na de zomervakantie, direct starten terwijl hij pas op 10 september 4 werd.
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Bij ons laten ze volgens mij zelfs de kinderen die in de vakantie al 4 zijn geworden geleidelijk instromen. Kan me wel voorstellen dat in één keer 6 nieuwe leerlingen wat te veel van het goede is.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
AstridJordi
J&J SANTORINI

Bericht door AstridJordi »

Vorig jaar toen Isa 4 werd op 8 september mocht zij ook pas op 8 september beginnen. Ze begonnen hier dus de maandags met het
nieuwe schooljaar en de donderdags kwam Isa dus voor het eerst. We hebben toen een week alleen de ochtenden gedaan en daarna
is ze volledig naar school gegaan.
Mijn zusje haar dochter werd op 27 september 4 en die is toen wel meteen op 5 september begonnen. Dus het verschilt wel per school.
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
nikky
J&J SANTORINI

Bericht door nikky »

Hier ook na de verjaardag zelf. Ik vind dat voor het kind zelf ook duidelijk want dan ben je echt 4.
Mam van twee, een 15- en 13-jarige en zorgmama van tweeling van 11 jaar.
mama van Fenna
J&J SANTORINI

Bericht door mama van Fenna »

Hier mogen ze als ze in september jarig zijn na de zomervakantie beginnen, maar eerst alleen de ochtenden.
Vanaf hun verjaardag mogen ze hele dagen.
J begint dus ook na de vakantie meteen.
M@@rtje, mv Fenn@ (sept 2005) en Jen$ (sept 2008)
Thommy
J&J MAURITIUS

Bericht door Thommy »

T_om is twee weken te vroeg begonnen, er was voor hem geen lol meer te behalen op het kdv. In overleg kon het dus. Wij hadden graag nog iets eerder gewild maar kregen toen dus te horen dat ze max. 5 dagen (en dus 10 dagdelen) eerder mogen. Hij is gelijk hele dagen gegaan trouwens.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Thommy schreef:T_om is twee weken te vroeg begonnen, er was voor hem geen lol meer te behalen op het kdv. In overleg kon het dus. Wij hadden graag nog iets eerder gewild maar kregen toen dus te horen dat ze max. 5 dagen (en dus 10 dagdelen) eerder mogen. Hij is gelijk hele dagen gegaan trouwens.
hangt ook van de school af
kind van een vrieind in nog 3, wordt pas in september 4, en gaat als sinds mei naar school (wel op advies psycholoog)
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

LauramvAnneenLisa schreef:
Thommy schreef:T_om is twee weken te vroeg begonnen, er was voor hem geen lol meer te behalen op het kdv. In overleg kon het dus. Wij hadden graag nog iets eerder gewild maar kregen toen dus te horen dat ze max. 5 dagen (en dus 10 dagdelen) eerder mogen. Hij is gelijk hele dagen gegaan trouwens.
hangt ook van de school af
kind van een vrieind in nog 3, wordt pas in september 4, en gaat als sinds mei naar school (wel op advies psycholoog)
Hier waren ze heel duidelijk. Na de verjaardag. Weinig overleg. nou ja prima als ze dat voor iedereen doen prima. Ik hoor het bij andere scholen in de omgeving ook van kindjes die gelijktijdig naar school gaan. Hij zit op het kdv in een groep met een vriendje dat een week ouder is en verder nog redleijk wat kinderen die nu 3 zijn waar hij mee omgaat. En ze hebben een 3+ groep dus dat komt wel goed. Hij geeft ook nog niet echt aan dat hij niet meer wil. Is er volgens mij niet heel erg mee bezig.
Plaats reactie