Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onderaan*

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Emma

Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onderaan*

Bericht door Emma »

Ik heb even wat opbeurende woorden nodig denk ik, want ik zit er even helemaal doorheen. Carly drinkt nog steeds niet echt goed aan de borst, ze hapt wel aan maar drinkt dan heel halfhartig een klein beetje en valt dan in slaap. Ik kolf dus voor en na iedere voeding, en wat ik kolf geven we bij met een spuitje.

Aan de ene kant ben ik blij dat ze uberhaubt iets uit de borst drinkt (zover zijn we met Isla nooit gekomen) en trots dat we nu al een week alleen bv hebben gegeven (sinds vorige week zaterdag geen kv meer bij!). Maar het is zo keihard werken, en ik ben eigenlijk de hele dag en nacht bezig met voeden. Vanochtend bijvoorbeeld van 7 tot half 10 gevoed, toen van 11 tot half 1, van 1 tot 2, van 3 tot 5, half 6 tot nu, etc. Op dit moment gaat dat nog wel want David is nog thuis (hoewel ik me wel erg schuldig voel tegenover Isla), maar woensdag gaat David weer aan het werk en dan kan ik echt niet meer de hele dag met Carly en de kolf in bed zitten. Geen idee hoe ik dan verder moet. David oppert steeds vaker dat de fles toch ook goed is en veel makkelijker....

Lactatiekundige is vorige week zaterdag geweest, en wat we nu doen is op haar advies. Maar ik had eigenlijk gehoopt dat als Carly eenmaal aan de borst ging, dat we dan snel van het kolven en het spuitje af zouden zijn. Ik ga de lk morgen nog eens bellen wat ze ervan vindt, maar misschien hebben jullie nog tips? Is het toch een kwestie van afwachten omdat ze vroeg geboren is? Is ze lui geworden omdat het met een spuitje natuurlijk veel makkelijker drinkt dan aan de borst? Het stomme is dat ik nu dankzij het eindeloze kolven en huid op huid contact wel genoeg melk heb, en als Carly even zuigt hoor ik haar klokken en zit er daarna melk om haar mondje, dus als ze nou gewoon wat pittiger gaat drinken..

Ik wil zo graag bv geven....vertel me alsjeblieft dat dit beter wordt en goed komt...
Laatst gewijzigd door Emma op wo aug 22, 2012 3:55 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6327
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door drus »

He, wat intensief zeg!
Ik heb dezelfde start met mijn oudste gehad en uiteindelijk heeft hij tot 3 jaar bij mij gedronken. Dus er is hoop!
Wij hebben hem op een zuigtraining gezet mbv een lactatiekundige en binnen een week dronk hij bij mij, zonder hulpmiddelen.

Ik werd ook op een tijdslimiet gezet elke voedingsbeurt mocht maximaal anderhalf uur duren en dan moest er minimaal anderhalf uur tussenzitten.
Ik begon met een borst aanbieden, viel hij in slaap, dan verschonen en andere borst aanbieden. Borst in hamburgergreep aanbieden en tijdens drinken onder kinnetje wrijven.
Dan afgekolfde voeding via spuitje langs de pink geven. Het was vooral wennen hoever de pink erin moest, echt ver!
Daarna max. 15 minuten kolven en dan was het over. Ik moest een professionele kolf huren, moest absoluut dubbelzijdig kolven omdat het anders teveel tijd zou kosten.

Het gaf mij heel veel rust om het zo te doen met vaste tijden en daardoor werd ik ook relaxter.

Al met al denk ik dat je erg goed bezig bent. Ik snap alleen het kolven vooraf niet omdat dan de tsr al weg is en de druk eraf is.

Sterkte!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6223
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door mama talla »

Het gaat vast goed komen. Ik herken veel van de kraamweek van nathan. maar die is uiteindelijk ook aan de borst gekomen en heeft 2 jaar en 8 maanden gedronken.
Ik zou opnieuw contact opnemen met de lk. Zij heeft er natuurlijk het meeste kijk op omdat ze jullie al gezien en gesproken heeft en samen met jou al beleid heeft uitgezet. En misschien een idee om dit bericht ook op het borstvoedingsforum te plaatsen?
Sterkte! Ik hoop dat je C arly goed aan de borst krijgt.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Ana »

Allereerst wil ik zeggen dat ik weet hoe zwaar dit is, daar heb je niet veel aan maar toch...

Mij werd altijd gezegd dat J0ela alleen maar wat sterker moest worden, dan zou ze niet meer steeds in slaap vallen en zou ze beter kunnen zuigen. Je bent echt heel goed bezig, en blijf gewoon de aanwijzingen van de lk volgen. Laat haar desnoods nog eens meekijken en helpen.
En anders kun je ook heel veel goede raad krijgen op het bvforum.

Hier is het in het begin anders gegaan waardoor ze de gekolfde melk uit flesje kreeg, en ook nooit meer gewoon aan de borst wilde - na 7 weken heb ik het opgegeven, maar heb wel met tepelhoedje gevoed tot ze een jaar was.

heel veel succes, ook met hoe het nu verder moet als David weer gaat werken.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Mare »

Wat een uitputtingsslag zo :( heb je weer contact gehad met de lk? De tips die drus geeft klinken heel goed. Ik zat ook nog te denken of een bv hulpset geen optie is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Houd moed, je bent gemotiveerd en weet waar je hulp kan krijgen. Het komt vast goed!
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4921
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door marjolein62b »

succes en sterkte
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12058
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Esther »

Zijn er maar zo weinig reacties? Vakantietijd zeker...
Heb je de lk al gesproken? Ik heb gelukkig geen ervaring en helaas geen tips. Wel een hart onder de riem, want bv-problemen zijn echt niet leuk, en al helemaal niet in de kraamweek... Veel sterkte!
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
mama van b en c

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door mama van b en c »

Pfff dat klinkt inderdaad pittig en ik kan me voorstellen dat je dat niet ziet zitten als je weer alleen bent.

Inderdaad niet twijfelen en weer de lactatie kundige inschakele! Ik denk zeker dat het goed komt maar het zal wel doorzetten worden en oefenen oefenen oefenen en wachten tot ze wat sterker wordt.

En regelmatig hier aan de bel trekken voor steun, tips en knuffels!!!
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Pauline »

Niet fijn als je man niet achter je staat met de borstvoeding!

hoe groeit ze? Lukt het om haar goed wakker te krijgen? Hoe drinkt ze als je haar met het spuitje voedt? Hoe zijn haar plasluiers?

Omdat ze zo snel weer in slaap valt vraag ik me af of ze wel genoeg binnenkrijgt. Ik zou zeker de lactatiekundige nog een keer laten komen. Die kan je vast meer tips geven. Schrijf je vragen vante voren op zodat je ze niet vergeet als ze er is. Geef aan waar je angst (haar niet aan de borst kunnen krijgen) ligt.

Als je snel iemand wilt spreken kan je ook een vbner bellen. Die kunnen met je meedenken. Je vind er een bij jou in de buurt op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl
Ik ben er al te lang uit om je echt goed te kunnen helpen.

Als je het echt wilt en je steekt er veel energie in gaat het vast goed komen.

Dikke knuffel!

Edit: ik zie nu da ze te vroeg geboren is. Misschien heeft ze nog niet de kracht om lang achter elkaar te drinken. Ik heb zo even geen tips maar weet wel dat er technieken zijn om premature babies aan de borst te krijgen. Echt even goed overleggen met de lactatiekundige hoor.

Sterkte!
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door kaatje71 »

Esther schreef:Zijn er maar zo weinig reacties? Vakantietijd zeker...
dat dacht ik ook; maar ik heb ook geen concrete tips. Wil je alleen maar zeggen dat ik het wel heel goed vind dat je er zoveel tijd en energie in steekt. Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet als je man weer gaat werken. Is er extra hulp te regelen, van familie of vrienden?
Ik hoop dat het snel goed komt. Je bent een topper dat je zo veel moeite doet!!!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12058
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Esther »

Ha Emma, hoe is het nu met je?
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Gebruikersavatar
juudje
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:59 am

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door juudje »

Ik kan ook niet heel veel toevoegen aan de reacties die al gegeven zijn. Maar weet wel van mijn buurvrouw dat het vanzelf beter gaat als je kindje het moment voorbij is dat je eigenlijk 40 weken zwanger zou zijn. Dan worden ze vaak veel wakkerder en krachtiger. Dus gewoon doorgaan en het komt vanzelf wel goed. De lactatiekundige zou ik zeker nog eens mee laten kijken hoor, die is hier in de kraamtijd van Lola ook 2 keer geweest omdat ik wat twijfelde en die was niet te vroeg geboren en ook nog mijn 2de kindje aan de borst.
Je doet het echt super en het is fijn dat je nu in ieder geval genoeg melk hebt!!!!
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Emma

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Emma »

Even een snelle update (heb niet zo heel veel tijd om online te zijn). Ten eerste heel erg bedankt voor al jullie lieve woorden en ervaringsverhalen, het is echt fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit soort problemen (soms voelt het alsof iedereen haar kind fluitend de borst geeft en er met mij iets mis is waarom het niet lukt, dus het is fijn om te horen dat ik niet de enige ben, en ook dat het goed kan komen).

LK heb ik nog niet gebeld, want vanochtend is het CB langsgeweest voor de intake en is Carly ook gewogen, en dat wou ik eerst even afwachten. En ze is nu 3880g, dus over haar geboortegewicht van 3775, en in de laatste 5 dagen is ze 200g aangekomen - en dat alleen op mijn bv! Dat geeft me weer moed, ik doe het dus allemaal niet voor niets. (Ik dacht wel dat ze aankwam, maar het is fijn om dat bevestigd te hebben). Dus dat is een stukje goed nieuws.

Verder gaat het wisselend, af en toe heeft ze een voeding waar ze redelijk drinkt, maar vaak is het ook helemaal flut. Dus ga nu de lk bellen, ik hoop dat ze me verder kan helpen..
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Nanda »

wat fijn dat ze gegroeid is!!! een heel goed teken!
idd lk bellen voor nog meer advies!
ik hoop dat het snel beter gaat!
Trotse mama van J en T
Emma

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Emma »

De lk komt donderdag weer meekijken, en met mij een plan maken hoe we verder gaan. Dus tot donderdag ga ik zo door als nu, en hopelijk kunnen we dan iets verzinnen waarmee ik op een werkbare manier de komende periode door kom.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12609
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door monika »

Fijn dat je nu een plan hebt en dat Carly groeit.
Ik zie je draadje nu pas (beetje druk geweest de laatste dagen :D )

Met Jort had ik het ook dat hij niet krachtig genoeg dronk, en hij was geen prem baby. Hij was 11% afgevallen en deed er 5 weken over om op geboorte gewicht te komen. :roll: Ik kreeg toen het advies om max 20 minuten per borst te doen (hij bleef maar hangen en lurken, maar niet effectief) en dan afkoppelen. Als hij dan na 1,5 uur weer kwam hetzelfde. Zo heeft hij relatief snel geleerd dat hij wat harder moest werken om zijn buikje vol te krijgen.

Uiteindelijk heb ik 2,5 jaar bv gegeven.

Succes, ik hoop dat je niet hoeft op te geven door tijdgebrek. Het klinkt inderdaad of het een volledige werkdag is om de voeding er in te krijgen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mama van b en c

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door mama van b en c »

Wat fijn emma dat ze zo goed groeit! Dat geeft inderdaad wat moed. Hopelijk krijg je donderdag inderdaad de moed om het nog even vol te houden tot ze de slag te pakken heeft. En inderdaad je bent echt niet de enige die deze ervaring heeft, veel moeders geven op dat moment op, maar jij niet, jij bent een kanjer en je doet er alles aan! =D>
Meer kun je niet doen
Nienke

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Nienke »

Wow, wat ben je goed bezig zeg! Ik kan me voorstellen dat dit erg zwaar is.
Ik heb geen ervaringsverhaal voor je, maar ik wil je wel veel sterkte toewensen, je bent echt een kanjer!
Emma

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv)

Bericht door Emma »

Even een update (kon ik nog niet eerder plaatsen want ik heb zo ongeveer continu zitten voeden)

Vorige week donderdag is dus de lk weer geweest, en die zei dat we het wel helemaal live konden gaan proberen, omdat mijn productie op gang was en het aanhappen ook steeds beter ging. Dus samen met haar geoefend met aanleggen, en geleerd hoe ik borstcompressie moet geven om Carly nog een beetje te helpen. Op een tijdslimiet gezet van 40 minuten per voeding, en nog maar 1x per dag kolven (om te zien hoe mijn productie is, en om een voorraadje op te bouwen).

Vol goede moed ben ik dus aan de slag gegaan, maar die tijdslimiet van 40 minuten per voeding werkte niet echt - Carly had gewoon altijd honger en ik kan haar moeilijk huilend wegleggen, dus van donderdag tot zondag heb ik haar ongeveer continu aan de borst gehad. 's Avonds gaf David haar dan 1x 100cc afgekolfde melk met een spuitje zodat we wel een normale nacht hadden (met voedingen elke 2-3 uur, ipv continu). Ik vond het erg zwaar, maar in ieder geval dronk ze live. Op maandag leek het ineens beter te gaan, met ook overdag 2-3 uur tussen de voedingen.

Gisteren was het weer helemaal niks, heb weer de hele dag met haar gezeten (wel gezellig hoor, maar soms wil je ook even iets anders..). Ik had ook een buikgriepje met koorts dus het was sowieso niet zo'n leuke dag.

Vanochtend ben ik met haar naar het cb geweest om te wegen, en ze is weer gegroeid! 145g sinds vorige week dinsdag, iets minder dan de week ervoor dus maar wel genoeg. Ze lijkt vandaag ook weer een beetje in een ritme te zitten, dus ik hoop dat dat doorzet en het regelen even voorbij is.

Kortom, we zijn er nog niet, maar af en toe zie ik licht aan het eind van de tunnel. Ik hoop dat ik er binnenkort echt van kan gaan genieten, want het alleen maar met voeden bezig zijn heeft wel een beetje een schaduw over de kraamtijd geworpen. Maar als het lukt met de bv dan is het het allemaal waard!

(Het helpt me trouwens ontzettend om jullie verhalen te lezen, bedankt hiervoor!)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door michelle »

Pfff dat klinkt nog steeds behoorlijk zwaar. Top van je, je doet het super! En ik hoop dat je ervoor beloond wordt met een lange, fijne bv-periode!
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14222
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door jikke »

klinkt zwaar maar ook heel positief.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door Ana »

top hoor dat je nog steeds doorzet! het wordt beloond, heus, er is al vooruitgang gelukkig. Hopelijk krijgt je meisje het snel helemaal door.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12058
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door Esther »

Lieve Emma,

jij verdient de Gouden Tiet Award! Wat ben jij ongelooflijk goed bezig voor je meisje, en voor jezelf. Het is echt heel hard werken (en daar kunnen meerdere mensen hier over meepraten), en ik hoop heel hard voor je dat snel de omslag komt dat het voeden genieten wordt in plaats van haar hard werken. Heel veel succes met alles, vergeet niet af en toe een klein beetje te genieten!

Afbeelding

http://www.artcoco.nl/goudentiet.htm
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door Eve71ne »

Jaaa daar is ie weer, de Gouden Tiet!! Dubbel en dwars verdiend hoor, je bent een bikkel en het komt vast helemaal goed met dat meidje van je, wedden??
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door kaatje71 »

ik snap dat het zwaar is, en wat ontzettend fijn ook dat ze het blijkbaar toch goed doet aan je borst.
Ik hoop dat je doorzettingsvermogen nog meer beloond wordt en je straks onbekommerd bv kunt geven!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door Mare »

Jaaa de gouden tiet, die verdien je zeker. Het klinkt al echt veel beter ook al blijft het zwaar. Ik weet nog goed hoe het was om alleen maar met voeden bezig te zijn. Pfff vermoeiend.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12609
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door monika »

super dat ze weer gegroeid is en dat op alleen maar life drinken.
die gouden tiet heb je verdiend hoor!
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Emma

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door Emma »

Ben helemaal vereerd dat ik een gouden tiet gekregen heb, en het heeft geholpen denk ik, want ik durf sinds een paar dagen eindelijk te zeggen: ik geef bv (dat deed ik natuurlijk al, maar ik wist nog steeds niet of ik het vol zou kunnen houden).

Vandaag weer naar het CB geweest en Carly is weer mooi gegroeid, 140g in de afgelopen week. Ze drinkt nog wel heel vaak, en vooral 's ochtends en 's avonds lopen de voedingen in elkaar over, maar ik zit in ieder geval niet meer 24 uur per dag te voeden - er zijn momenten dat ze slaapt (in de ringsling of soms zelfs in haar bedje) en ze is ook zowaar aan het spelen geslagen in de box (gisteren draaide ze zich 4x achter elkaar van buik naar rug!)

Ik begin eindelijk te genieten van mijn mooie meisje en mijn gezinnetje, en ben zo blij dat ik volgehouden heb want ik begin het voeden zelfs leuk te vinden. Heb mezelf getrakteerd op een paar mooie voedingsshirts (die heb ik verdiend, vind ik :))

Dus heel erg bedankt voor alle steun, ik denk dat ik het zonder J&J niet gehaald had - door jullie steun in dit draadje maar ook door alles wat ik hier de afgelopen jaren over bv geleerd heb.

Hopelijk heb ik nu binnenkort tijd voor het plaatsen van foto's :)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Mare »

Jippie, wat een super update! Ben vooral blij dat je begint te genieten.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6223
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door mama talla »

Goed gedaan, je bent een doorzetter! En nu lekker genieten (en even je onderschrift aanpassen :D ).

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Liesje28 »

Hai Emma

Wat goed dat je zo doorzet en dat je je steeds zekerder voelt! Knap van je! Toch wil ik een kleine kanttekening maken bij de groei van 140 gram per week.. als je dochter 5 weken oud is zoals ik begreep uit een ander draadje is 14o nog wel iets aan de lage kant. Op haar leeftijd zou een gewichtstoename van 180-320 gram per week wenselijk zijn. Misschien heb je wat aan om eens de groeicurves op www.borstvoeding.com in te vullen, hierin zijn deze cijfers verwerkt en kun je goed de curve volgen. Niet om je extra op stang te jagen, maar wel zodat je er toch een beetje alert op kan zijn. En mocht ik nog wat kunnen betekenen qua tips ofzo (ben actief bij de VBN), dan hoor ik het graag, maar je kan natuurlijk altijd ook weer even t aan de LK vragen, Succes!
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14222
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door jikke »

wat goed zeg. blijven genieten en houdt ons op de hoogte.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door michelle »

Heel goed zeg, super dat je hebt volgehouden ondanks alle problemen!
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Marijn

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Marijn »

Wat fijn joh! Zo'n bericht geeft mij ook weer hoop...
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4106
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Eeffie »

Oh, wat ontzettend goed!
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12609
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door monika »

fijn dat het goed gaat.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *update onderaan*

Bericht door kaatje71 »

jee Emma, wat fijn! Echt geweldig!
Emma schreef:
Hopelijk heb ik nu binnenkort tijd voor het plaatsen van foto's :)
En je ondertitel aanpassen ;-)
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Emma

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Emma »

Liesje28 schreef:Hai Emma

Wat goed dat je zo doorzet en dat je je steeds zekerder voelt! Knap van je! Toch wil ik een kleine kanttekening maken bij de groei van 140 gram per week.. als je dochter 5 weken oud is zoals ik begreep uit een ander draadje is 14o nog wel iets aan de lage kant. Op haar leeftijd zou een gewichtstoename van 180-320 gram per week wenselijk zijn. Misschien heb je wat aan om eens de groeicurves op http://www.borstvoeding.com in te vullen, hierin zijn deze cijfers verwerkt en kun je goed de curve volgen. Niet om je extra op stang te jagen, maar wel zodat je er toch een beetje alert op kan zijn. En mocht ik nog wat kunnen betekenen qua tips ofzo (ben actief bij de VBN), dan hoor ik het graag, maar je kan natuurlijk altijd ook weer even t aan de LK vragen, Succes!
Hee, dat is raar, want de lk zei als het boven de 115g zit is het goed, en de curve die ze me gisteren op het cb lieten zien zag er ook goed uit... Ik heb even de curve op borstvoeding.com ingevuld, die ziet er zo uit:

Afbeelding

Dat is toch wel ok?
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Liesje28 »

De curves die op het CB gehanteerd worden zijn opgesteld in de jaren 70, en daardoor gebaseerd op flesgevoedde kinderen. Inmiddels is duidelijk dat borstgevoedde kinderen een andere groeicurve hebben; zij groeien de eerste paar maanden juist behoorlijk hard en rond de 4 maanden zwakt de groei dan wat af. Dat zie je ook terug in de "gemiddelde" lijn in de curve die je hebt geplaatst. De WHO heeft daarom een paar jaar geleden ander groeicijfers ontwikkeld en daarbij aangepaste groeicurven gemaakt. Voor borstgevoedde baby's zijn de nieuwe curves geschikter, omdat die anders lopende groei er in verwerkt is. Carly's groei ziet er op deze manier helemaal niet zorgwekkend uit, want ze zit helemaal in het groene vlak. Tegelijkertijd zie je wel dat haar lijntje telkens iets afvlakt ten op zichte van de vorige meting, ze begon bovengemiddeld en vlakt telkens iets af naar nu onder gemiddeld. Maar nogmaals; laat je geen kramp aanpraten, schiet niet in de stress, het is hartstikke goed dat je nu zover bent en er is geen enkele reden tot zorg, maar blijf haar metingen gewoon ook even in deze curve bijhouden en let dan op het afvlakken van haar lijn, of haar lijntje zeg maar steeds meer naar beneden zakt van de gemiddelde lijn of niet. Als ze blijft afvlakken, dan kan het goed zijn om toch weer even goed te kijken naar hoe de borstvoeding gaat. Je mag altijd even contact opnemen, ook via privebericht, als je vragen hebt!
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Emma

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Emma »

Dankjewel dat je meekijkt en dankjewel voor de uitleg - ik wist wel dat de bv curve anders was maar niet dat hij aan het begin sneller gaat, dat is goed om te weten. Ik zal haar groei goed in de gaten houden, ga gewoon elke week een keer wegen. Haar luiers zijn trouwens prima volgens mij (veel zware plasluiers, veel gele poep).

Wat zou ik verder nog kunnen doen om te zorgen dat ze meer binnenkrijgt? Vaker aanleggen gaat niet, want ze ligt nog steeds bijna altijd aan de borst, behalve die ene keer dat ze een uurtje slaapt tussendoor (en dat uurtje los van haar heb ik wel even nodig, moet ik zeggen). Ik let goed op dat ze goed aanhapt zoals ik van de lk geleerd heb, ik kolf 2x per dag, ik geef borstcompressie tijdens de voeding (anders drinkt ze niet door) en ik gebruikt de oxytocine neusspray om te helpen met de TSR (die ik overigens nooit voel, maar ze drinkt wel actiever als ik de spray gebruik). Gewoon zo doorgaan en gewicht in de gaten houden?
Ilse

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Ilse »

Emma, maak je aub niet te snel ongerust. Sofie vlakt op dit moment ook wat af. Dat bv babies eerst flink groeien en daarna afvlakken is ook een gemiddelde, vergeet dat niet hoor. Hou het wel in de gaten, maar ga er niet teveel druk opleggen bij jezelf. Mijn oma zei altijd dat kindjes maar 1 kant op kunnen groeien, misschien is ze wel flink langer geworden waardoor ze natuurlijk wel ook aankomt, maar misschien wel wat afvlakt met de gewichtstoename. ik weet dat merel met gewicht ook snel afvlakte, maar met lengte eerst gemiddeld groeide en later bij het bovenste percentiel. Dat is nu een lang meisje geworden zonder een grammetje vet, maar zo gezond als een vis.
Dus hou het in de gaten maar staar je niet blind op het gewicht en op alle gemiddelden
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Help! Bemoedigende woorden nodig (bv) *weer update onder

Bericht door Liesje28 »

Emma schreef: Gewoon zo doorgaan en gewicht in de gaten houden?
Voor nu: gewoon zo doorgaan. Het is goed om je hier even van bewust te zijn en het in de gaten te houden. Wat ik al zei, als het afvlakken blijft, dan is het goed om er weer even goed naar te kijken. Maar vergeet ook niet dat je nu het eindelijk een beetje onder de knie hebt en wat durft te ontspannen. Dat alleen kan er al voor zorgen dat er volgende week 250 gram bij is :wink:
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Plaats reactie