Wat nodig voor een barbie taart ?
Moderator: Chantal
Wat nodig voor een barbie taart ?
Al 2 jaar neem ik het me voor: als de meiden jarig zijn wil ik ze allebei een Barbietaart geven.
Alleen wil ik er nog even over nadenken of ik dat zelf wil/kan maken, of dat ik iemand ga vragen om dat te doen (tegen betaling ).
Maar even voor de afweging, wat heb ik nodig voor zoiets?
Ik kan me zo voorstellen dat, als ik meerdere kleuren marsepein wil hebben, dat behoorlijk duur wordt.
En wat voor bakvorm is mooi voor een flinke barbietaart?
Alleen wil ik er nog even over nadenken of ik dat zelf wil/kan maken, of dat ik iemand ga vragen om dat te doen (tegen betaling ).
Maar even voor de afweging, wat heb ik nodig voor zoiets?
Ik kan me zo voorstellen dat, als ik meerdere kleuren marsepein wil hebben, dat behoorlijk duur wordt.
En wat voor bakvorm is mooi voor een flinke barbietaart?
Niet de goedkoopste, wel de makkelijkste oplossing: bij Oldenhof verkopen ze een Wilton Barbie-taart-set met vorm.
als je dat niet doet heb je nodig: een tulbandvorm, biscuitmix, marsepein (of fondant) en kleurstoffen. Kleurstoffen kun je ook van mij krijgen, met name de roze en paars gaan toch niet echt hard in mijn huishouden (ik heb zo'n setje met 8 kleuren, met een beetje mengen kun je daar alles van maken). Verder voor de decoratie van de jurk zijn van die zilverballetjes (heb ik ook liggen in twee maten, Oldenhof heeft ook eea of Dr Oetker) of anders gekleurde balletjes misschien leuk.
Je kunt een echte barbie gebruiken, of zo'n half "insteekpopje" (liggen ook bij Oldenhof volgens mij).
als je dat niet doet heb je nodig: een tulbandvorm, biscuitmix, marsepein (of fondant) en kleurstoffen. Kleurstoffen kun je ook van mij krijgen, met name de roze en paars gaan toch niet echt hard in mijn huishouden (ik heb zo'n setje met 8 kleuren, met een beetje mengen kun je daar alles van maken). Verder voor de decoratie van de jurk zijn van die zilverballetjes (heb ik ook liggen in twee maten, Oldenhof heeft ook eea of Dr Oetker) of anders gekleurde balletjes misschien leuk.
Je kunt een echte barbie gebruiken, of zo'n half "insteekpopje" (liggen ook bij Oldenhof volgens mij).
Laatst gewijzigd door Hanneke op di aug 24, 2010 9:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Je hebt natuurlijk nodig een poppetje. Dit kun je met een speciaal pinpoppetje doen voor barbietaarten. Je kunt er ook een hele barbie in zetten, of een barbie slopen en het bovenlijf gebruiken. De rok kun je maken met een blandavorm van de Ikea, of bijvoorbeeld een tulbandvorm. In de holte van de tulband kun je dan goed de hele barbie zetten. Dan krijg je geen strakke rok, maar eentje met plooien.
Marsepein kun je al op kleur bestellen. Ik zou echt niet meer dan twee kleuren doen. Hoeveel marsepein je nodig hebt kun je op het leukstetaartenforum vinden, bij de verschillende blanda-afmetingen.
Je kunt hem op allerlei manieren afwerken. Ik had bijvoorbeeld van de Xenos zo'n busje met strooisuiker, vlindertjes. Die heb ik er eens opgedrukt. Of zilveren pareltjes. Je hebt ook workshops barbietaart maken. Dan krijg je het pinpoppetje, de marsepein etc. er al bij. Misschien het overwegen waard?
Marsepein kun je al op kleur bestellen. Ik zou echt niet meer dan twee kleuren doen. Hoeveel marsepein je nodig hebt kun je op het leukstetaartenforum vinden, bij de verschillende blanda-afmetingen.
Je kunt hem op allerlei manieren afwerken. Ik had bijvoorbeeld van de Xenos zo'n busje met strooisuiker, vlindertjes. Die heb ik er eens opgedrukt. Of zilveren pareltjes. Je hebt ook workshops barbietaart maken. Dan krijg je het pinpoppetje, de marsepein etc. er al bij. Misschien het overwegen waard?
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
En wat is dan het handigste, marsepein of fondant (ik weet het verschil niet eens). En als ik een roze barbie jurk wil hebben, kan ik dan gewoon witte marsepein met rood mengen? Of is het handiger om dan roze marsepein te nemen?Hanneke schreef:Niet de goedkoopste, wel de makkelijkste oplossing: bij Oldenhof verkopen ze een Wilton Barbie-taart-set met vorm.
Ik kan natuurlijk wel 2 kleuren nemen, bijvoorbeeld roze en geel (voor een roze en een gele jurk, Noa is Belle-fan en dan wat bijmengen.
.
Nu ik er zo over schrijf, word ik eigenlijk al wel enthousiast
Zilveren balletjes en evt. vlindertjes of iets dergelijks koop ik wel, komt altijd van pas. Maar dan lijkt me Oldenhof wel wat duur. Maar wel leuk om eens even rond te snuffelen. Ga ik maar eens doen!
marsepein of fondant is vooral een kwestie van smaak: fondant is een soort suikerpasta, marsepein is amandel/suiker pasta. ikzelf vind marsepein het lekkerst, dus dat gebruik ik zelf altijd, heb dus geen ervaring met fondant. Er is dacht ik wel verschil in soorten fondant, zowel in smaak als in uitharden (Chantahal, help eens ).Joos99 schreef:
En wat is dan het handigste, marsepein of fondant (ik weet het verschil niet eens). En als ik een roze barbie jurk wil hebben, kan ik dan gewoon witte marsepein met rood mengen? Of is het handiger om dan roze marsepein te nemen?
Roze kun je op 3 manieren maken: blanke met rode marsepein (of fondant) mengen, roze marsepein (of fondant) kopen, of blanke marsepein/fondant mengen met roze kleurstof.
Moeten we eens een mini-taart-meeting doen?
- channiemam
- J&J HAWAII
ik heb de wilton mold besteld en daarbij zon marsepeinset. In de wilton mold zit al een pin up popje. 2 kleuren marsepein heb je ip genoeg aan. Bij de supermarkt zijn die hartjes ook erg handig voor de jurk, heb je gelijk een patroon en oneffenheden of scheurtjes zie je er ook minder goed door.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Joos99 schreef:Wat een aanbod, da's handig.Nancy schreef:Bakvorm mag je wel lenen hoor. Mijn ouders werken allebei in H'sum, zeg maar wanneer.
En wat voor bakvorm is dat dan?
Ik heb de Wilton Wondermold. Speciaal gemaakt voor prinsessentaarten. Om de een of andere reden lukken mijn biscuits hierin altijd perfect, bij een gewone (goedkope) ronde springvorm zakt er altijd wat in bij mij. Laat maar weten hoor, ik bak toch niet dagelijks, en van een keertje extra gebruiken zal 'ie echt niet slijten.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
mv Milou (2005) en Yara (2008)
En heb ik ook crisco nodig? En wat is dat eigenlijk?
Botercreme mix? Of is dat lekker om zelf te maken?
Voor de vulling moet ik ook nog even goed nadenken en hier rondstruinen. Maar volgens mij maken jullie dat allemaal van spulletjes uit de supermarkt toch? Dat hoef ik toch niet bij zo'n taartenshop te halen?
Botercreme mix? Of is dat lekker om zelf te maken?
Voor de vulling moet ik ook nog even goed nadenken en hier rondstruinen. Maar volgens mij maken jullie dat allemaal van spulletjes uit de supermarkt toch? Dat hoef ik toch niet bij zo'n taartenshop te halen?
Crisco heb ik nog nooit gebruikt, ook geen idee waarvoor het is, maar ik mis het in ieder geval niet! Botercreme kan je zelf maken van boter en poedersuiker. Dat is om de taart af te smeren, eventueel kun je dat ook met abrikozencreme doen. Vullingen worden een hele boel suggesties voor gedaan op het taartenforum. En daarvan kun je een hele hoop in de supermarkt halen, bijvoorbeeld de monakwarktaarttoetjes.
Dank je. Met die botercreme smeer ik dus de buitenkant af, waar de marsepein overheen gaat he?Gootje schreef:Crisco heb ik nog nooit gebruikt, ook geen idee waarvoor het is, maar ik mis het in ieder geval niet! Botercreme kan je zelf maken van boter en poedersuiker. Dat is om de taart af te smeren, eventueel kun je dat ook met abrikozencreme doen. Vullingen worden een hele boel suggesties voor gedaan op het taartenforum. En daarvan kun je een hele hoop in de supermarkt halen, bijvoorbeeld de monakwarktaarttoetjes.
Eh.... maar even een how-to zoeken op youtube hahahahaha
Ja, botercreme is om de taart effen te maken zodat de marsepein er glad over heen valt en om de marsepein te laten plakken aan de taart. Oh, volgens mij heb ik nog een howto liggen, mag je van me hebben. Kan ik wel even scannen, wanneer ga je hem (of liever gezegd haar) maken?Joos99 schreef:Dank je. Met die botercreme smeer ik dus de buitenkant af, waar de marsepein overheen gaat he?Gootje schreef:Crisco heb ik nog nooit gebruikt, ook geen idee waarvoor het is, maar ik mis het in ieder geval niet! Botercreme kan je zelf maken van boter en poedersuiker. Dat is om de taart af te smeren, eventueel kun je dat ook met abrikozencreme doen. Vullingen worden een hele boel suggesties voor gedaan op het taartenforum. En daarvan kun je een hele hoop in de supermarkt halen, bijvoorbeeld de monakwarktaarttoetjes.
Eh.... maar even een how-to zoeken op youtube hahahahaha
grisco is wel heel fijn tegen het plakken van de marsepein
ik gebruik een gewone tulband vorm met een mini tulbandvorm er boven op (van de hema)
een barbie kun je er ook gewoon inzetten, die hoef je niet te slopen...
ik gebruik een gewone tulband vorm met een mini tulbandvorm er boven op (van de hema)
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005
https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
maar strooi je dat dan op je werkblad (of stukje tafelzeil las ik van Chantal)? Ik zag dat dat ook kan met poedersuiker, maar heeft de crisco dan voordeel?Jolanda schreef:grisco is wel heel fijn tegen het plakken van de marsepein
ik heb nog nooit Crisco gebruikt (ik heb wel een potje staan trouwens), ik heb een siliconen matje en een siliconen roller, dus dat plakt niet.Joos99 schreef:maar strooi je dat dan op je werkblad (of stukje tafelzeil las ik van Chantal)? Ik zag dat dat ook kan met poedersuiker, maar heeft de crisco dan voordeel?Jolanda schreef:grisco is wel heel fijn tegen het plakken van de marsepein
Crisco smeer je trouwens ('t is vet) op aanrecht en roller als je het zou gebruiken, je mag m'n potje wel lenen (je hebt maar heel wienig nodig).
ik heb een houten roller en die vet ik er mee in
en een beetje op mijn handen als ik kneed
poedersuiker kan ook, maar dat blijf je zien
Groetjes van Jolanda
Kijk, daar heb ik natuurlijk ook wat aan.Jolanda schreef:ik heb een houten roller en die vet ik er mee in
Ik ben een echte nitwit op dit gebied, maar verwacht het wel leuk te vinden. Dus wie weet ga ik het nog eens vaker doen. Maar het dan natuurlijk wel leuk dat deze taart voor de meiden gewoon mooi wordt en dat ze er blij mee zijn
En dat ik niet 's ochtends nog naar de hema moet fietsen voor een paar taarten hihihihi.