Sprongetjes bij 3-jarige?

ModeratorsCOLON Ester, Yvonne

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
BerichtenCOLON 1448
GeregistreerdCOLON Wo Jul 28, 2010 7:08 pm

Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door SuzanneV »

Ik heb 'Oei ik groei' nooit echt gelezen, maar ken wel het principe waar het boek op gebaseerd is. Baby/dreumes maakt ontwikkelingssprongen die vooraf gegaan worden door een periode van terug-naar-de-moeder.
Nou stopt dit boek geloof ik bij de leeftijd van een jaar of twee, maar volgens mij zie ik bij Robin (inmiddels ruim drie) het principe nog steeds terug. Hij heeft met enige regelmaat periodes waarin hij duidelijk niet lekker in zijn vel zit. Hij lijkt dan teruggetrokkener en angstiger dan anders en hangt erg aan mij. Telkens wanneer ik net zorgen begin te maken klaart de lucht en zie ik mijn kindje weer terug. Maar dan in een versie die opeens opvallend meer vaardigheden beheerst dan voorheen. Zo bijzonder!

Herkennen jullie dit bij je al wat oudere peuters? En zou het soms, zij het steeds minder herkenbaar, iets zijn wat je bij alle leeftijden - zelfs bij volwassenen - terugziet?
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikers-avatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
BerichtenCOLON 12738
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 12:21 am

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door Pauline »

ja hoor, heel herkenbaar! S joerd heeft momenteel zo'n periode. met de nodige driftbuien. Hij is zijn eigen wil aan het uittesten en koppig dat hij is!!!! :evil:
Gisteren hebben we een uur (!) met een krijsende jongen gezeten. ik heb een half uur met hem op schoot gezeten met zijn armpjes vast geklemd. (daarna heeft erik het overgenomen) normaal werkt dat goed, maar nu was hij heel vasthoudend.... :roll:
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikers-avatar
Eve71ne
J&J HAWAII
BerichtenCOLON 6256
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 9:09 am

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door Eve71ne »

Nooit zo bewust over nagedacht, maar eigenlijk lijkt het me vrij logisch. Kinderen (en volwassenen ook) zijn natuurlijk nooit helemaal klaar met zich te ontwikkelen en de basis van ontwikkeling is een veilige omgeving. Het kind moet zijn net verworven vaardigheden natuurlijk ook kunnen testen en daar zijn ouders en broertjes/zusjes gewillige slachtoffers voor :)
Die groei, daar doe je het toch voor als ouder :)
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Eliza

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door Eliza »

jaaaahhhh; hier ook een herkenner.
Mijn grote meid (7!!!) heeft net een sprongetje achter de rug. Ze duren langer naarmate ze groter wordt. Maar ze zijn bij ons wel minder vaak aanwezig.
Pauwtje
J&J MAURITIUS
BerichtenCOLON 4560
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door Pauwtje »

JA hoor, hier ook herkenning. Ook nog bij Yanick. Hele fijne gedachte vind ik die sprongetjes theorie altijd :)
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikers-avatar
Linkje
J&J SANTORINI
BerichtenCOLON 1763
GeregistreerdCOLON Ma Jul 26, 2010 9:05 pm

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door Linkje »

Ja, heeeel herkenbaar!
Pauline schreefCOLONja hoor, heel herkenbaar! S joerd heeft momenteel zo'n periode. met de nodige driftbuien. Hij is zijn eigen wil aan het uittesten en koppig dat hij is!!!!
Dat dus. :(

Hier heeft vooral ml er moeite mee om Je!mer uit zo'n bui te krijgen. Maar dat zijn dan ook twee gelijkgestemden (dwz, allebei koppig met een kort lontje), en dat botst nogal. :roll:
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Gebruikers-avatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
BerichtenCOLON 4104
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door Eeffie »

Eve71ne schreefCOLONDie groei, daar doe je het toch voor als ouder :)
:lol: :lol: :lol:

Ja, maar de periode daarvoor hebben we niet om gevraagd :evil: :mrgreen: :lol:
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
wennetje

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door wennetje »

Boek gaat tot iets voorbij een jaar geloof ik en ik heb het altijd een k***boek gevonden en heb zelf daarom niet zoveel met sprongetjes. Ik herken het ook niet.
Gebruikers-avatar
michelle
J&J SANTORINI
BerichtenCOLON 3841
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Sprongetjes bij 3-jarige?

Bericht door michelle »

Ik herken het ook wel maar het duurt nu wel zo lang dat tiseenfase meer van toepassing is.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
BUTTON_POST_REPLY