Vele pogingen van hem gewoon op t potje zetten, stimuleren, suggesties doen, en zelfs lichte manipulatie waren ons al voorgegaan. Zonder enig, maar dan ook enig resultaat. En toen ineens, gisteravond, helemaal vanuit het niets toen hij na het douchen nog zonder kleren liep zei hij "en nu ga ik even plassen". En hij ging op t potje zitten en deed wat ie zei. Vannacht wel een luier om maar vanochtend weer uit. Inmiddels heeft hij 4 keer gemeld dat hij moest plassen en 1 keer dat hij moest poepen.. en alles is netjes op t potje gegaan. Zou hij nou gewoon zomaar in één klap helemaal zindelijk zijn?
Ik uit de luiers! Ik is blij!!!
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Ik denk dat hij een knopje heeft omgezet
Bij Bertrik was dat ook zo. Binnen een week wilde hij ook 's nachts geen luier meer om en ook dat ging goed!
Heel knap van hem en geniet ervan!
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
super zeg. Soms moet je gewoon weten waar het knopje zit.
Joep is idd op ook op die manier zindelijk geworden maar ja hij heeft ASS. Drama op mama's initiatieven, loopt op een dag in blote billen, ziet een potje, gaat er op zitten, doet een plas en denkt o zo werkt het dus.
Maartje is nog aan het zoeken. Maar heeft vandaag wel 5x keer op het potje gezeten om een poep te doen. Om het vervolgens 5 minuten later in haar onderbroek te doen. We zijn nog bezig dus.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (15)
Wat goed van J oas. Bij Cay waren pot en wc een drama. Nu plast hij braaf op de pot en staat af en toe op zijn tenen bij de wc pot. Die van ons hangt er hoog en hij kan er net bij. Ik moet er telkens weer om lachen, zo komisch ziet dat eruit
Mama van Evelien (36), Jojanneke (33), Sandrina (32), Sarah (19), Elise (18) en Cay (15)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Van autisten is bekend dat ze heel vaak iets leren door het heel lang niet te doen en dan ook gelijk in een keer helemaal, dus niet een periode van oefenen er tussendoor. Zo heeft Matthijs bijvoorbeeld op die manier leren lopen, hij heeft lange tijd niet 1 stap gezet, maar de dag dat hij zijn eerste stap zette was ook gelijk de dag dat hij gewoon mee liep naar het eind van de straat en weer terug. En zo heeft Matthijs wel meer die dingen op die manier gedaan. Dus ik vond het gewoon echt grappig dat het zindelijk woren bij Joas ook op die manier verloopt
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
wat grappig is dat. de kennis zit dan allemaal wel in dat koppie, de uitvoering laat dan alleen even op zich wachten tot hij in perfectie gedaan kan worden. Leander heeft dat eigenlijk ook met alles: zindelijk worden, zwemmen, fietsen noem maar op. Die is geen officiele autist maar heeft wel flink wat trekjes ervan.
Heel herkenbaar. Bij Lotte zei ik letterlijk 2 weken voordat ze zindelijk werd dat dat nog wel een hele poos zou duren (ze zat zonder luier op de bank en zei: mama de bank wordt nat, totaal geen link met het zelf plassen). Maar opeens was de knop om en ging het in 1x goed, ook in de nacht.
Super voor jullie, weer een fase afgesloten!
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)