Slapen: op de zij of rug?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Marijn

Slapen: op de zij of rug?

Bericht door Marijn »

Het protocol is tegenwoordig dat baby's vanaf het begin op hun rug slapen. Ik ben benieuwd of jullie dat doen.

Ik merk aan Juul dat ze dat niet echt fijn vindt. Ze fladdert met haar armen en vaak heeft ze last van haar buikje en trapt ze zichzelf helemaal bloot. Ik leg haar liever op haar zij, maar madam is al zo sterk dat ze heel makkelijk doorrolt baar haar buik.

Hoe doen jullie dat met jullie ukkies?
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Re: Slapen: op de zij of rug?

Bericht door Pauwtje »

Gek he, dat dat protocol om de zoveel jaar weer verandert. Ik vond zo'n ukkiepukkie op de rug er maar heel gek uitzien. Ik had ook niet het idee dat Evy het fijn vond. Op haar zij vond ze veel meer geborgenheid leek het (lijkt natuurlijk meer op de foetus houding). Dus zodra de kraam weg was :mrgreen: ging ze lekker op haar zij. Maar ons dilemma was snel opgelost, ze was in no time zo sterk dat ze vanaf dr zij kon doorrollen naar rug of buik, dus toen toch maar op dr rug gelegd.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Bericht door Pauwtje »

Ohh, ik lees nu je berichtje pas goed :oops: en lees dat Juul ook al op haar buik doorrolt. Als je echt het idee hebt dat ze beter slaapt op d'r zij, dan zou ik haar overdag als zij in de box of wagen ligt te slapen en jij erbij bent, lekker op haar zij leggen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Nee, ik heb ze vanaf het begin op hun zij gelegd. Bij mij speelde mee dat een neef van mijn man, kort voordat Laurens geboren werd, zijn pasgeboren dochtertje stikkend in haar eigen slijm vond in de kinderwagenbak. Doordat ze op haar rug lag en nog zo klein was, kon ze het slijm niet wegkrijgen. Gelukkig is ze op tijd gevonden en is alles goed gekomen. Met dit verhaal koste het weinig moeite om de kraamhulp te overtuigen. Overigens heb ik echte buikslapers, dus zodra ze zelf hun hoofd konden optillen hebben ze op hun buik geslapen. Zolang ze zelf nog niet omdraaiden heb ik wel een opgerolde handdoek bij hun buik en rug gelegd zodat ze niet per ongeluk omrolden.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Oh bij David was het de eerste week nog op de zij... Maar hij draaide in de kraamweek al naar zijn buik en heeft ook heel lang zo geslapen.

De kraamzorg gaf ons de tip om een hydrofiele luier op te rollen en tegen de buik aan te leggen zodat hij niet door kon rollen. Anders heb je ook nog speciale kussens ervoor, maar die kosten natuurlijk weer wat.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Ik heb 4 buikslapers, no way dat die op hun rug in slaap kwamen. Dus ze sliepen op hun zij. De kraam was nog niet zo streng.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

Hier geen kraamhulp of protocollen - en gewoon op de zij :mrgreen:

(natuurlijk met opgerolde hydrofiele luiers e.d.)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
juudje
J&J SANTORINI

Bericht door juudje »

marije1977 schreef:Nee, ik heb ze vanaf het begin op hun zij gelegd. Bij mij speelde mee dat een neef van mijn man, kort voordat Laurens geboren werd, zijn pasgeboren dochtertje stikkend in haar eigen slijm vond in de kinderwagenbak. Doordat ze op haar rug lag en nog zo klein was, kon ze het slijm niet wegkrijgen. Gelukkig is ze op tijd gevonden en is alles goed gekomen. Met dit verhaal koste het weinig moeite om de kraamhulp te overtuigen. Overigens heb ik echte buikslapers, dus zodra ze zelf hun hoofd konden optillen hebben ze op hun buik geslapen. Zolang ze zelf nog niet omdraaiden heb ik wel een opgerolde handdoek bij hun buik en rug gelegd zodat ze niet per ongeluk omrolden.
Dit is voor mij de reden geweest ze niet op de rug te leggen in het begin, vond het maar eng. Lola lag inderdaad net na haar geboorte ook te kokhalzen en kreeg het niet weg op haar rug. Sowieso fladderden die van mij (alle drie) zo veel en sliepen slecht in het begin dat we het na een paar weken of korter op de buik probeerden en voila ze sliepen stukken beter.
Ik vind de houding op de rug echt tegen natuurlijk, de ruggengraad moet zich dan helemaal strekken en dat zijn die kleintjes vanuit de baarmoeder toch echt niet gewend, en ze moeten dan echt met de ruimte leren omgaan.
Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt (dat heb ik ook gedaan) en dat fladderen was voor mij een teken dat ze ect nog niet aan die grote wereld en ruimte toe waren. Ze zijn hier naarmate ze ouder werden steeds meer op de rug gaan slapen.....(na een jaar ofzo)
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
TinekedH
J&J SANTORINI

Bericht door TinekedH »

Nope, niet op de rug.

Hier slapen ze op hun zij en niet 1 baby heeft op z'n rug gelegen. Protocol of niet :P

Ik hoop dat ik geen ruzie met de kraamverzorgster ga krijgen daarover ;)
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
mama talla
J&J HAWAII

Bericht door mama talla »

Nathan sliep al snel op zijn buik. Maar toen hij geboren werd was het nog de eerste weken afwisselend op beide zijden slapen en daarna op de rug. Ik vergat natuurlijk altijd op welke zij hij gelegen had, zo onhandig. Maar hij was ook zo fladderig, dat ik hem al snel op zijn buik heb gelegd. In het begin hielp heel strak instoppen nog wel, maar toen hij dat los kreeg ging hij op zijn buik. En hij slaapt nog steeds op zijn buik.

Anna slaapt nu prima op haar rug, die laat zich strak instoppen en woelt zich niet los. Ze slaapt heel makkelijk, valt tot mijn grote verbazing ook zelf in slaap in de wieg.

Ik las het al ergens, maar ik zou Juul als je haar in de buurt hebt en zelf wakker bent op haar zij of buik leggen. En dan 's nachts als je zelf gaat slapen wel op haar rug.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (28), Orland (25) en Melvin (23)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Mijn meiden hebben in het begin oop hun zij geslapen.
Zowel bij buik als rug een handdoek rol, maar dat is wel erg warm met dit weer.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Jettepet

Bericht door Jettepet »

Protocol is op de rug, maar in het ziekenhuis mocht Anne op haar zij vanwege de vacuüm-toeter op haar achterhoofd.
In de kraamweek sliep ze ook op haar zij. Met twee weken rolde ze in de box zelfs al zelf van rug naar zij. Ik geloof dat ik haar daarna een tijdje op haar rug had liggen, tot ze zelf ging omrollen, en dat was al bij 3 maanden. Sindsdien is het een buikslapertje. 's avonds na de laatste voeding leg ik haar meestal op haar zij in de co-sleeper, dat is makkelijker wegleggen, en dan rolt ze zelf (slapend) door naar haar buik.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Esther schreef:Ik heb 4 buikslapers, no way dat die op hun rug in slaap kwamen. Dus ze sliepen op hun zij. De kraam was nog niet zo streng.
Hier ook zo, maar dan drie stuks.

En strenge kraamzorg? 't kan duizend keer hun protocol zijn, maar 't is mijn kind, dus ik bepaal wat er gebeurt.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

Hier ook 2 zij-slapers die binnen een paar weken op hun buik sliepen. Bij marit was het juist protocol dat ze op haar zij moest liggen, bij Danique was het protocol dat ze op haar rug moest liggen. Met al dat spugen vond ik dat maar niks en ik heb haar daarom op haar zij laten slapen. Kraamzorg was inmiddels goede bekende van ons (was 3e keer dat ze bij ons kraamde) dus zij wist wel dat ze niet tegen mij in hoefde te gaan. Ik doe geen dingen die niet verantwoord zijn maar dingen die goed zijn voor mijn kind.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
muppet
J&J HAWAII

Bericht door muppet »

hier ook allebei op de zij en zodra ze konden rollen gingen ze zelf op de buik slapen. Zodra kindjes kunnen rollen zijn ze ook sterk genoeg om hun hoofdje opzij te draaien. Bij Anouk was het protocol de eerste 8 dagen afwisselend op de zij en daarna op de rug. De rug hebben wij 1x geprobeerd, maar daar werd ze onrustig van en we hoorden haar op een gegeven moment ook heel zwaar en raar ademen, dus heel snel lekker op de zij gelegd. We hebben toen wel zo'n wigkussen gekocht waar ze in kon liggen. Die mag je van me overnemen als je wilt.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Marijn

Bericht door Marijn »

Mijn kraam is ook niet zo streng hoor. Ze vertelt alleen wat het protocol is en waarom dat zo is. Volgens mij vindt ze het zelf ook een tikkie overdreven. Juul ligt t lekkerst op haar buik, dat is wel duidelijk. En ze is supersterk dus daar maak ik me geen zorgen over.

Over dat 'erbij zijn': hoe doen/deden jullie het dan snachts? Dan ben ik wel bij haar, maar slaap ik natuurlijk. Vertrouwen jullie er dan op dat je het wel hoort als het niet goed gaat?
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Marijn schreef:
Over dat 'erbij zijn': hoe doen/deden jullie het dan snachts? Dan ben ik wel bij haar, maar slaap ik natuurlijk. Vertrouwen jullie er dan op dat je het wel hoort als het niet goed gaat?
Ja, ik ben er heilig van overtuigd dat dat instinctmatig zo werkt.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Linda1b

Bericht door Linda1b »

Sj0rs sliep vanaf 4 weken op zijn buik. Hij heeft verborgen reflux en werd op zijn rug steeds gillend van de pijn wakker. Hij sliep 's nachts naast me en ik hoorde elk zuchtje, hij was ook al sterk in zijn nekje. Dus ik ben er niet bang voor geweest. Met 3 maanden kon hij draaien van rug naar buik en nu Leggen we hem weg op zijn rug, maar draait hij direct naar zijn buik.
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

Krijg je mooie platte achterhoofden van, dat op de rug slapen 8) En inderdaad met teruggeven/slijm lijkt me het juist niet slim.

Matthijs heb ik in het begin afwisselend op de ene en ander zij gelegd zoals toen 'moest' Joas sliep na 1 week doffe ellende op zn buik, de enige manier waarop hij koos te slaoen...
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Yvonne
J&J TEXEL

Bericht door Yvonne »

Hier ook allemaal op hun zij gelegen in het begin.
Toen Emily geboren werd heb ik er niets over gehoord trouwens, is dat sinds kort veranderd dan?

Ik zou het zelf ook nooit doen. Als ze melk teruggeven loopt dat toch niet weg?
Met een hydrofiel luier aan voor en achterkant konden ze echt niet doorrollen naar hun buik.
Yvonne, Mama van Laura (2005), Jasper (2006), Anne (2009) en Emily (2012)
nova
J&J TEXEL

Bericht door nova »

protocol hier was eerste twee weken op zij, daarna op rug. Vraag me af wat de waarde is van een protocol als het zo vaak wisselt....

Hier een buikslaper. Lag gisteren op de rug in de box, draaide zich om, en sliep. Ik verheug me op de nachten, hoeft hij ons niet meer wakker te maken :mrgreen:
Nova, moeder van Scarlet (6 jaar) en Ruben (1 jaar)
TinekedH
J&J SANTORINI

Bericht door TinekedH »

Inderdaad met slijm/spugen is op de rug liggen volgens mij erg beroerd, zeker die eerste dagen als het kindje wat vruchtwater heeft binnen gekregen lijkt het me een benauwde ervaring.

Mijn grootste overweging om het kind liever niet op de rug te leggen is eigenlijk een andere. In mijn buik zit dat kleine mensje helemaal opgekruld. Zodra het geboren is (nou ja...bijna zodra) wordt het helemaal ingepakt en moet het in een bed liggen, het liefst met de armen en benen wijd. Ik kan daar niet zo goed tegen, zo'n kleintje kan nog weer zo heerlijk opkrullen.

Overigens iets heel anders; maar om dezelfde reden, baby's van mij dragen ook nooit sokjes... het is zo heerlijk als die kleine voetjes over elkaar heen kruipen... of tijdens het voeden tegen je buik of bovenbenen krullen. Mijn eerste kraamverzorgster was daar heel erg voorstander van en ik heb nooit meer anders gedaan. Hier dus geen sokjes in de kast.

oelala.. ik ben nu al benieuwd naar de kraamverzorgster die bij mij op de stoep staat. Ik ben heel gemakkelijk maar dus niet in dit soort dingen; nu maar hopen dat die kraamverzorgster niet na het eerste uur al afhaakt ;)
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Suuz

Bericht door Suuz »

Ik heb beide kids op hun zij gehad. Bij de oudste moest dat, bij de jongste wegens een voorkeursligging.
Ilse

Bericht door Ilse »

Hier ook een zijslaper. Ik vond het ook zo verwarrend, opeens weer op de rug. Elke keer verandert het weer. Sofie slaapt ook slecht op haar rug (fladderen en knorren). Die leg ik dus om en om op haar zij. Ze rolt nog niet van rug naar zij, maar opeens rolt ze 's nachts van zij op rug (ze heeft een voorkeurshouding en gaat dus proberen zelf die kant op te rollen). Waardoor ze weer gaat liggen fladderen en knorren ;-)

Oh en sokjes dragen ze bij mij ook niet hoor. Het is dat merel onwijze stinkvoeten krijgt in haar gympen, dus dan moet ze sokken aan. Mijn moeder vond/vindt dat altijd zo zielig ;-)
monika
J&J MALEDIVEN

Bericht door monika »

Nic kan gewoon zijn hoofd draaien als hij op z'n rug ligt, dus alle terug geef melk eindigt netjes in zijn nek en in het bed/box. Maar ik ben ook begonnen met zijlig omdat hij dan veel minder last heeft van verborgen reflux.
Buiklig ben ik huiverig voor, omdat toen hij gisteren op mijn buik op zijn buik sliep ik de indruk had dat hij heel lang niet ademhaalde. Na wat schudden aan zijn benen ademde hij weer gewoon, maar blijkbaar slaapt hij wel heel erg diep op zijn buik.
Jort lag trouwens altijd op zijn zij, kon door zijn ovale hoofd niet op z'n rug liggen, dan rolde het zover door dat hij gelijk huilde. dat deden we dus niet.
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
annelinda

Bericht door annelinda »

Ik vind het leuk om jullie reacties te lezen
Hier zo`n strenge kraamverzorgster :wink:

Onze instelling probeerd de landelijke richtlijnen aan te houden maar wel altijd per situatie kijken wat het beste is.
Dus baby`s die misselijk zijn gaan op hun zij. Pas als dat weg is adviseren wij rugligging. En als kraamverzorgster adviseren wij, wat een gezin er mee doet is aan hun. Tot bepaalde grenzen natuurlijk.

Maar waarom wij rugligging adviseren en buikligging afraden is dat kindjes die op de buik slapen een grotere kans hebben op wiegendood.
Plaats reactie