het lijkt wel alsof het alleen maar minder goed gaat.
het lijkt wel alsof het alleen maar minder goed gaat.
Ik had al eens geschreven dat Meike behoorlijk claimend naar mij is.
We zitten inmiddels al bij een kinderpsycholoog, die dan tips heeft gegeven om het gedrag overdag te minderen, en als dat goed ( beter) gaat gaan we verder met het slapen ( wat ook nog steeds prut is).
Maar het lijkt soms alleen maar erger te worden, dat claimende gedrag.
Meike kan het heel erg lang volhouden om te huilen ( krijsen) om haar zin te krijgen. Meestal wil ze dan bij mij op schoot, wat ik dan even doe, en vervolgens zet ik haar op de grond ( nadat ik dat heb aangekondigd), dit op advies van de k.p. en dan blijft Meike toch net zo lang brullen tot ik haar oppak. En het is ws erg slecht en zo houd ik dat gedrag natuurlijk in stand, maar dat doe ik dan uiteindelijk omdat Meike een behoorlijke sirene laat afgaan en ik eigenlijk te moe ben om echt heel consequent te zijn.
En zo loopt ze de hele dag achter me aan, huilt als ik even met mijn vriend knuffel, trekt aan mijn been als Silke op schoot zit.
De ene dag gaat het beter dan de andere, maar over het algemeen heb ik het idee dat het alleen maar slechter gaat.
Maar goed, over 2 weken gaan we weer naar de k.p., we zullen het wel horen dan. (Ws. dat ik toch consequenter moet zijn, maar pfff.....)
Echt goed uitrusten lukt niet, 1 nachtje goed slapen lukt soms wel als ik alleen lig ( en dan heeft mijn vriend een super rottige nacht omdat Meike dan de hele nacht op zoek is naar mij) maar dat is niet genoeg om echt uit te rusten.
We zitten inmiddels al bij een kinderpsycholoog, die dan tips heeft gegeven om het gedrag overdag te minderen, en als dat goed ( beter) gaat gaan we verder met het slapen ( wat ook nog steeds prut is).
Maar het lijkt soms alleen maar erger te worden, dat claimende gedrag.
Meike kan het heel erg lang volhouden om te huilen ( krijsen) om haar zin te krijgen. Meestal wil ze dan bij mij op schoot, wat ik dan even doe, en vervolgens zet ik haar op de grond ( nadat ik dat heb aangekondigd), dit op advies van de k.p. en dan blijft Meike toch net zo lang brullen tot ik haar oppak. En het is ws erg slecht en zo houd ik dat gedrag natuurlijk in stand, maar dat doe ik dan uiteindelijk omdat Meike een behoorlijke sirene laat afgaan en ik eigenlijk te moe ben om echt heel consequent te zijn.
En zo loopt ze de hele dag achter me aan, huilt als ik even met mijn vriend knuffel, trekt aan mijn been als Silke op schoot zit.
De ene dag gaat het beter dan de andere, maar over het algemeen heb ik het idee dat het alleen maar slechter gaat.
Maar goed, over 2 weken gaan we weer naar de k.p., we zullen het wel horen dan. (Ws. dat ik toch consequenter moet zijn, maar pfff.....)
Echt goed uitrusten lukt niet, 1 nachtje goed slapen lukt soms wel als ik alleen lig ( en dan heeft mijn vriend een super rottige nacht omdat Meike dan de hele nacht op zoek is naar mij) maar dat is niet genoeg om echt uit te rusten.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Re: het lijkt wel alsof het alleen maar minder goed gaat.
ow dat klinkt echt ontzettend vermoeiend en uitzichtloos... Ik kan me voorstellen dat je dan maar toegeeft hoor.
Zou de k.p. je echt 'op je kop geven' - hopelijk wordt het gesprek iets opbouwender...
Knuffel voor jou!
Zou de k.p. je echt 'op je kop geven' - hopelijk wordt het gesprek iets opbouwender...
Knuffel voor jou!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Zomaar een gedachtekronkel van mij; misschien claimt ze nu méér omdat ze minder krijgt, een grens voelt, en daar tegenin gaat? Dat zou betekenen dat je dus wel al op de goede weg bent. Zei de ras-optimist
Zwaar hoor, Kar!n. Waarin kun jij je rust vinden? Behalve in slapen dus, want dat lijkt er voorlopig nog niet in te zitten.

Zwaar hoor, Kar!n. Waarin kun jij je rust vinden? Behalve in slapen dus, want dat lijkt er voorlopig nog niet in te zitten.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009
Zorgen moet je doen, niet maken
Ik vroeg me laatst al af hoe het nu met Meike ging... hoopte dat het beter ging. Ik vind je verhaal heel herkenbaar. Vooral dat het wanneer je zelf zo doodop bent, moeilijk is om consequent te zijn. V incent kon er ook wat van, ik moet zeggen dat het sinds een tijdje eindelijk beter gaat (ook met het slapen). Nu ik merk dat ik met mijn gedrag invloed op hem kan hebben, werkt dat voor mij ook motiverend om het vol te houden.
Ha, dat dacht ik ook: wat ik geleerd heb is als voorbeeld:Eve71ne schreef:Zomaar een gedachtekronkel van mij; misschien claimt ze nu méér omdat ze minder krijgt, een grens voelt, en daar tegenin gaat? Dat zou betekenen dat je dus wel al op de goede weg bent. Zei de ras-optimist![]()
je kind zegt: mam, ik wil naar de MC en je zegt nee.
Hij gaat zeuren en zeuren en uiteindelijk zeg je na 6 keer geirriteerd, he, vooruit dan....
En je gaat vervolgens leren om nee te zeggen en houdt dat vol,
Dan gaat je kind ipv 6 x zeuren, 20 x zeuren.........
Maar als je dan nee blijft zeggen en blijft doen wat je met jezelf hebt afgesproken, zul je merken dat na een keer of 10 ze stoppen na 3 x vragen.....
ik denk dat je je al heel goed bewust bent van de keren dat je toegeeft, terwijl je weet dat het niet helpt. Dat is heel gewoon in een veranderproces, dan wordt je een beetje boos op jezelf dat het je weer niet gelukt is. Je zult merken dat het je steeds vaker wel gaat lukken om haar via de aanpak van de kp te benaderen!
Dit is zoooo vermoeiend, ik hoop dat je de kracht vindt om door te zetten.
Heb je ook voldoende momentjes ingebouwd dat ze wel aandacht van je krijgt en waar je haar naar kunt verwijzen? (als ik mijn koffie opheb, gaan we 1 boekje lezen en het daar dan ook bij houden).
Heeft je man de mogelijkheid om eens te zeggen: ik ga 3 weken lang elke nacht voor Me1ke zorgen? Dan is ze in de nacht ook door dit zoeken heen.
Heel veel sterkte meid!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
sterkte. dat het erger wordt betekend denk ik dat jij op de goede weg bent en zij haar zin niet krijgt (wat ze natuurlijk niet leuk vind).
ik hoop dat je de moed/kracht vind om door te zetten zodat je straks de vruchten kan plukken.
ik hoop dat je de moed/kracht vind om door te zetten zodat je straks de vruchten kan plukken.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
dubbel
Laatst gewijzigd door kaatje71 op di aug 14, 2012 11:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Eve71ne schreef:Zomaar een gedachtekronkel van mij; misschien claimt ze nu méér omdat ze minder krijgt, een grens voelt, en daar tegenin gaat? Dat zou betekenen dat je dus wel al op de goede weg bent. Zei de ras-optimist![]()
jikke schreef:sterkte. dat het erger wordt betekend denk ik dat jij op de goede weg bent en zij haar zin niet krijgt (wat ze natuurlijk niet leuk vind).
dit had ik zelf nog niet zo bedacht, dat het juist een teken is dat het misschien wel werkt, maar die gedachte sterkt me wel om het vol te houden.drus schreef: Maar als je dan nee blijft zeggen en blijft doen wat je met jezelf hebt afgesproken, zul je merken dat na een keer of 10 ze stoppen na 3 x vragen.....
ik probeer die dingen wel op te zoeken hoor, ik loop hard ( is erna lekker ontspannend) en als ze een middagdutje doet heb ik wel even rust. En `s avonds, dan slaapt ze meestal wel tot een uur of 22.00. Als ze meteen begint te muiten nadat ik haar naar bed heb gebracht , dat is ook wel zwaar, maar dat gaat de laatste weken wel weer goed. Een paar uurtjes slaapt ze wel alleen.Eve71ne schreef: Zwaar hoor, Kar!n. Waarin kun jij je rust vinden? Behalve in slapen dus, want dat lijkt er voorlopig nog niet in te zitten.
ja dat lukt meestal wel, alleen soms denk ik ook wel; ik geef je al zò veel aandacht, laat nu maar. Maar het is wel goed om me er bewust van te zijn dat ik dat soort momenten wel creëer en er alert op te blijven.drus schreef: Heb je ook voldoende momentjes ingebouwd dat ze wel aandacht van je krijgt en waar je haar naar kunt verwijzen?
het gekke is; ik was er laatst een lang weekend niet en toen ging het niet eens zo slecht. Toen sliep ze met mijn vriend eigenlijk net zo goed ( of slecht ) als ze bij mij slaapt. Maar als ze weet dat ik in de buurt ben dan is het mis. Maar ik kan me toch moeilijk de hele dag voor haar verstoppen. Op het kdv gaat het ook wel goed, maar daar weet ze natuurlijk ook dat ik er gewoon niet ben. Ik ga dan ook wel denken; wat doe ik fout? Want als ik er dus echt niet ben ( als ik bijv. uit het zicht ben, maar ze weet wel dat ik boven ben, gaat ze onder aan het traphekje huilen en mamma mamma roepen, ik moet dus wel echt helemaal weg zijn) gaat het eigenlijk een stuk beterdrus schreef:
Heeft je man de mogelijkheid om eens te zeggen: ik ga 3 weken lang elke nacht voor Me1ke zorgen? Dan is ze in de nacht ook door dit zoeken heen.

je doet het niet fout maar juist te goed. Ze weet dat je er altijd bent voor haar. Helaas zal ze moeten leren dat mama's niet 24 per dag beschikbaar zijn ook al zijn ze aanwezig.kaatje71 schreef: . Ik ga dan ook wel denken; wat doe ik fout?
sterkte.
Ik bedenk me net dat ik naar buiten ging als ik femke op bed had gelegd. Ik hoor nog de buren zeggen er huilt er een bij jou. Dat is precies waarom in niet thuis maar buiten op straat een boekje lees. even weg van het huilen ter bescherming van ons beide.
Ging ze dan uiteindelijk wel slapen? Meike blijft dan gerust 2 uur huilen, het is een volhoudertje.jikke schreef: Ik bedenk me net dat ik naar buiten ging als ik femke op bed had gelegd. Ik hoor nog de buren zeggen er huilt er een bij jou. Dat is precies waarom in niet thuis maar buiten op straat een boekje lees. even weg van het huilen ter bescherming van ons beide.
Mijn vriend is nu weg met de kindjes, boodschappen doen.
Ik heb hem een heel uitgebreide lijst meegegeven, heerlijk!

soms na een uurtje of 3. Nee slapen ging femke pas na 3.5 jaar (dus aan mijn tips heb je misschien niet veel) Maar even weg gaf mij wel de energie om daarna door te zetten, en gaf me minder het gevoel slecht te zijn. Ik wist wel dat ze huilde (manlief was overigens wel thuis) maar doordat ik haar niet hoorde kreeg ik even wat rust. Ik had veel aan de vpk van het cb die me regelmatig beldde om te vragen hoe het 's nachts was gegaan en die me vertrouwen gaf dat laten huilen niet leuk is maar voor sommige kindjes nodig (femke lachte vaak direct als ik de deur open deed, om weer te beginnen als ik weg was). Bij ons in bed was niet echt een optie omdat ze daar niet huilde maar ook niet sliep en ik dus ook niet.kaatje71 schreef:Ging ze dan uiteindelijk wel slapen? Meike blijft dan gerust 2 uur huilen, het is een volhoudertje.jikke schreef: Ik bedenk me net dat ik naar buiten ging als ik femke op bed had gelegd. Ik hoor nog de buren zeggen er huilt er een bij jou. Dat is precies waarom in niet thuis maar buiten op straat een boekje lees. even weg van het huilen ter bescherming van ons beide.
we hebben op een gegeven moment nachtdiensten afgesproken. afwisselend gingen ml of ik er 's nachts uit zodat de ander door kon slapen. waarbij de afspraak was pas na 30minuten te gaan kijken omdat ze soms na 15 min weer in slaap viel. Overigen is 30 minuten HEEEL LANG daar heb je echt een wekker bij nodig.
zo da`s ook pittig Jikke.jikke schreef:soms na een uurtje of 3. Nee slapen ging femke pas na 3.5 jaar (dus aan mijn tips heb je misschien niet veel) Maar even weg gaf mij wel de energie om daarna door te zetten, en gaf me minder het gevoel slecht te zijn. Ik wist wel dat ze huilde (manlief was overigens wel thuis) maar doordat ik haar niet hoorde kreeg ik even wat rust. Ik had veel aan de vpk van het cb die me regelmatig beldde om te vragen hoe het 's nachts was gegaan en die me vertrouwen gaf dat laten huilen niet leuk is maar voor sommige kindjes nodig (femke lachte vaak direct als ik de deur open deed, om weer te beginnen als ik weg was). Bij ons in bed was niet echt een optie omdat ze daar niet huilde maar ook niet sliep en ik dus ook niet.kaatje71 schreef:Ging ze dan uiteindelijk wel slapen? Meike blijft dan gerust 2 uur huilen, het is een volhoudertje.jikke schreef: Ik bedenk me net dat ik naar buiten ging als ik femke op bed had gelegd. Ik hoor nog de buren zeggen er huilt er een bij jou. Dat is precies waarom in niet thuis maar buiten op straat een boekje lees. even weg van het huilen ter bescherming van ons beide.
we hebben op een gegeven moment nachtdiensten afgesproken. afwisselend gingen ml of ik er 's nachts uit zodat de ander door kon slapen. waarbij de afspraak was pas na 30minuten te gaan kijken omdat ze soms na 15 min weer in slaap viel. Overigen is 30 minuten HEEEL LANG daar heb je echt een wekker bij nodig.
Wat een opluchting dan als het slapen wel weer goed gaat.
inderdaad. gelukkig kan ik er nu met een lach naar terug kijken misschien geeft dat je hoop. heb er ook wel eens helemaal doorheen gezeten en alles incl werk afgebeld om te gaan slapen.
Kleine anekdote . Femke bleek allergisch te zijn voor oa huisstofmijt. dekbed en matras hoes en een puffer en van de een op andere dag sliep madam. Wat een rust. Na de eerste stille nacht schrok ik wakker, ze is al de hele nacht stil. ben uit bed gesprongen en heb haar uit bed gesleurd. kreeg is als reactie "mama ik slaap". Sorry dat mag meisje. Helaas kon ik de nachten erna niet meer doorslapen en werd om de haverklap wakker. Heeft wel een half jaar geduurt voordat ik vertrouwen had in het nieuwe slaap patroon.
Kleine anekdote . Femke bleek allergisch te zijn voor oa huisstofmijt. dekbed en matras hoes en een puffer en van de een op andere dag sliep madam. Wat een rust. Na de eerste stille nacht schrok ik wakker, ze is al de hele nacht stil. ben uit bed gesprongen en heb haar uit bed gesleurd. kreeg is als reactie "mama ik slaap". Sorry dat mag meisje. Helaas kon ik de nachten erna niet meer doorslapen en werd om de haverklap wakker. Heeft wel een half jaar geduurt voordat ik vertrouwen had in het nieuwe slaap patroon.
Poeh poeh, pittig pittig. (Beiden in het kwadraat)
Ben even extra dankbaar met mijn meestal goede slapertjes.
Ik hoop dat je wat aan de psycholoog hebt, klinkt wel alsof je haar weinig ziet?
Ben even extra dankbaar met mijn meestal goede slapertjes.
Ik hoop dat je wat aan de psycholoog hebt, klinkt wel alsof je haar weinig ziet?
da`s ook wel wat. Dat dat toch zo kan schelen. Ik ga toch nog eens vragen, maar gezien haar gedrag overdag vrees ik wel dat ik het meer daarin moet zoeken.jikke schreef: Kleine anekdote . Femke bleek allergisch te zijn voor oa huisstofmijt. dekbed en matras hoes en een puffer en van de een op andere dag sliep madam.
komt door haar en onze vakantie, dus vandaar.Truus schreef: Ik hoop dat je wat aan de psycholoog hebt, klinkt wel alsof je haar weinig ziet?
We hebben nu 3 sessies gehad, waarvan 1 een intake, 1 spelen met video opnames en 1 voor het bespreken daarvan.
Toen ik je berichtje las, was ook het eerste wat bij me opkwam dat ze voelt dat je grenzen aan het stellen bent dus zoekt ze ze extra op. En dan je niet de puf hebt om uiteindelijk consequent te blijven kan ik me wel iets bij voorstellen maar laat de kp jou daarbij helpen. Daar zijn ze voor
En het feit dat ze je aandacht wil als je er bent wil zeker niet zeggen dat jij iets fout doet, verre van. Feit dat ze als jij er niet bent het wel redt zou ik eerder als hoopgevend zien, dan is de kans groot dat het ook gaat lukken als jij er ook bent. Stel je voor dat het drama op het kdv zou zijn of als jij echt weg bent, waar is dan het eind?
Goed dat je blijft hardlopen terwijl ik denk dat de puf je soms aardig kan ontbreken om te gaan (maar idd, dat heerlijke gevoel daarna...), blijf wel lief voor en naar jezelf, je klinkt zo streng voor jezelf. Kan je verder alleen maar heel veel sterkte wensen!

En het feit dat ze je aandacht wil als je er bent wil zeker niet zeggen dat jij iets fout doet, verre van. Feit dat ze als jij er niet bent het wel redt zou ik eerder als hoopgevend zien, dan is de kans groot dat het ook gaat lukken als jij er ook bent. Stel je voor dat het drama op het kdv zou zijn of als jij echt weg bent, waar is dan het eind?
Goed dat je blijft hardlopen terwijl ik denk dat de puf je soms aardig kan ontbreken om te gaan (maar idd, dat heerlijke gevoel daarna...), blijf wel lief voor en naar jezelf, je klinkt zo streng voor jezelf. Kan je verder alleen maar heel veel sterkte wensen!
het lekkere van hardlopen is niet alleen het ontspannen gevoel erna maar dat ik ook echt even alleen ben. Ik kan natuurlijk ook wel alleen op een bankje gaan zitten ergens buiten, maar goed, even alleen zijn en mijn gedachten laten voor wat ze zijn is wel goed.wennetje schreef:
Ik weet niet of ik heel streng ben voor mezelf, het is ook wel een beetje dat ik denk; waar komt dit vandaan ( en dan ja; wat heb ik fout gedaan, maar ik kan natuurlijk net zo goed, of beter vragen; wat is er fout gegaan.....Dat is wel zo).
Balen dat het zo zwaar blijft. Zou het helpen om voor haar met picto's inzichtelijk te maken hoe een dag er uit ziet? Daar is ze misschien nog een beetje jong voor, maar misschien kun je er toch mee beginnen met hele makkelijke picto's. Ik zou echt een vaste indeling van de dag maken. Dan kun je daar ook naar kijken en weet zij wat er van haar verwacht wordt. Op het kdv hebben ze dat natuurlijk ook vaak, zou je dezelfde dagindeling (en wellicht hebben zij ook picto's die je kunt gebruiken) kunnen aanhouden? Misschien is het wel een kind wat ook daarin begrensd wil/moet worden.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
bij de kp zeiden ze wel dat structuur goed is en dat lukt meestal ook wel.
Moet me eens verdiepen in die pictogrammen want daar ben ik niet zo in thuis, heb die op het kdv ook niet gezien. Maar misschien gebruiken ze die wel.
Moet me eens verdiepen in die pictogrammen want daar ben ik niet zo in thuis, heb die op het kdv ook niet gezien. Maar misschien gebruiken ze die wel.
Tipje; misschien moet je eens zoeken op dagritmekaarten in plaats van pictogrammen.kaatje71 schreef:bij de kp zeiden ze wel dat structuur goed is en dat lukt meestal ook wel.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009
Ja, die bedoel ik eigenlijk ook. Op school hebben ze ze van Dagmar Stam. Volgens mij zijn ze er ook wel van Nijntje, Dora, etc. Net wat ze leuk vind. Ik zou ze zo simpel mogelijk houden.Eve71ne schreef:Tipje; misschien moet je eens zoeken op dagritmekaarten in plaats van pictogrammen.kaatje71 schreef:bij de kp zeiden ze wel dat structuur goed is en dat lukt meestal ook wel.
Het schoot mij ook te binnen dat het een reactie van haar op jouw grenzen kan zijn. Zou dat kunnen denk je? Pittig hoor. Ik herken het wel wat terug bij E vi. Bij A nouk totaal niet. Doet mij denken dat het ook sterk in het karakter ligt.
Goed dat je blijft hardlopen. Ik doe het ook en ik herken helemaal wat je daarover schrijft.
Goed dat je blijft hardlopen. Ik doe het ook en ik herken helemaal wat je daarover schrijft.
Op http://www.sclera.be vind je allerlei pictogrammen. Misschien heb je daar wat aan.
ik ga de pictogrammen/dagritmekaarten met de kp bespreken, want stel dat zij een andere richting op zit te denken, lijkt me goed om dat eerst af te stemmen.
Vannacht lag mijn vriend met Meike te slapen en hij had een nacht met haar zoals ik die normaal heb; ze was wel onrustig, maar geen drama`s, zoals normaal als hij met haat ligt. Nou, hopelijk is dat geen toevalstreffer,het is wel hoopgevend dat het dus blijkbaar wel kan.
Misschien gaat het dan al met al toch de goede kant op?
Vannacht lag mijn vriend met Meike te slapen en hij had een nacht met haar zoals ik die normaal heb; ze was wel onrustig, maar geen drama`s, zoals normaal als hij met haat ligt. Nou, hopelijk is dat geen toevalstreffer,het is wel hoopgevend dat het dus blijkbaar wel kan.
Misschien gaat het dan al met al toch de goede kant op?
Dat is een goed plan. En fijn zo'n nacht. Jij ook lekker geslapen?
zal je altijd zien; ik heb wel even wakker gelegen; en steeds gedacht- wat is het rustig!Gootje schreef:Jij ook lekker geslapen?

Jeetje zeg, wat pittig dat het nog steeds zo moeizaam gaat. Op zich ook wel 'logisch' dat het een lang proces is. Maar dat is natuurlijk makkelijk gepraat van mijn kant.
Hier gedragen de kinderen zich ook beter als ik niet in de buurt ben
. Ik vind het rot om te constateren, maar ik weet dat het bij meer gezinnen zo is. Dus wat dat betreft een goede reden voor jou om vaker lange weekends weg in te plannen 
Hier gedragen de kinderen zich ook beter als ik niet in de buurt ben

Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
ja dat is alleen maar goed dan hèPauwtje schreef:Dus wat dat betreft een goede reden voor jou om vaker lange weekends weg in te plannen

Tot mijn verbazing en ook blijdschap trekt Meike de laatste dagen meer naar haar pappa toe.
Ze moest vandaag zelf huilen toen hij wegliep en ik wel in de buurt bleef

Dat is fijnkaatje71 schreef:ja dat is alleen maar goed dan hèPauwtje schreef:Dus wat dat betreft een goede reden voor jou om vaker lange weekends weg in te plannen
Tot mijn verbazing en ook blijdschap trekt Meike de laatste dagen meer naar haar pappa toe.
Ze moest vandaag zelf huilen toen hij wegliep en ik wel in de buurt bleef

Vandaag was ik met de jongens naar de bioscoop (beste plek in de stad om met deze temperatuur naar toe te gaan). B. zorgde dus de hele middag voor Evy. En wat denk je? Toen ze mij eenmaal wer zag, bleef ze gewoon lekker aan papa hangen.
Bij mijn kinderen werkt het zo dat ze toetrekken naar degene die voor ze zorgt. Dus na een papa-dag, merk ik ook altijd dat ze s avonds meer op papa gericht zijn dan na een mama-dag.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)