1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Marijn

1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Marijn »

Meiden, ik moet er echt weer ff inkomen hoor. T is lang geleden, zo'n baby.

Met Floor heb ik altijd een gigantische overproductie gehad. Ik heb haar daardoor heel lang 1 borst gegeven. Floor dronk altijd heel snel, ze was met 5 a 10 minuten klaar.

Juul is een ander verhaal. Ik ben nu in de kraamweek meteen begonnen met 1 borst, en daardoor heb ik nu 'gewone' borsten. Maar ik voed nog steeds wel met 1 borst. Alleen uit gewoonte. Wat ik doe is voeden, verschonen en dan weer dezelfde borst.

Ik heb het idee dat ik beter 2 borsten kan aanbieden. Maar hoe weet ik nou of mijn borst leeg is.

Hoe doen andere moeders dat?
Laatst gewijzigd door Marijn op di aug 21, 2012 9:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: 1 of 2 borsten?

Bericht door Emmy »

Mijn kind liet gewoon los als de borst leeg was, en vervolgens bood ik de ander aan. Ik heb altijd twee borsten gegeven, hoewel borst nummer 2 vaak niet leeggedronken werd. Die bood ik dan als eerste aan bij de volgende drinkbeurt.
Ilse

Re: 1 of 2 borsten?

Bericht door Ilse »

Als ze loslaten of als ze twee, drie keer moeten zuigen voor ze slikken, dan kun je er wel vanuitgaan dat je borst nagenoeg leeg is. Ik voed Sofie ook eigenlijk maar 1 borst en als ze hem leeg heeft en nog wat na ligt te sabbelen (volgens mij niet echt de bedoeling, maar mijn tepels kunnen er gelukkig goed tegen) dan krijg ik vaak nog een of twee toeschietreflexen). De andere borst wil ze dan niet meer.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: 1 of 2 borsten?

Bericht door Ana »

ik heb J0ela altijd met 1 borst gevoed (tot 10 maanden denk ik) maar ze kwam wel vrij vaak (elke 2 uur)

Daarom had ik in mijn hoofd dat ik I.van gelijk wilde leren twee kanten te drinken, in de hoop dat hij dan minder vaak zou komen.
Daar ben ik inmiddels van teruggekomen omdat hij er te onrustig van werd en ik tot de conclusie kwam dat het echt teveel was. En omdat hij heel vaak aan de borst wil, bied ik hem nu steeds twee uur lang dezelfde borst aan. (en er is altijd melk, het loopt uit zijn mondje tijdens het drinken/de tsr, hij geeft mondjes terug, boert flink en heeft volle luiers)

Ik vind het wel heel lastig dat hij zo vaak komt... hij slaapt wel een paar keer per dag langere tijd, vb twee of drie uur achter elkaar, maar voor de rest lijkt hij grote delen van de dag te willen clusteren.
Ik hoop dat daar toch wel wat meer regelmaat in gaat komen :shock:
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: 1 of 2 borsten?

Bericht door Miranda »

Als je Juul nog echt hoort en ziet slikken dan kan je er vanuit gaan dat er nog voldoende in de eerste borst zit. Zodra dit niet meer het geval is kun je beter van borst gaan wisselen.
Mijn meiden waren zo dat ze de eerste borst loslieten als er niet meer uitkwam. Marit had daar genoeg aan, Danique kreeg de 2e borst ook nog, maar dronk deze nooit leeg. Deze kreeg ze de volgende voeding dan als eerste weer aangeboden.

Hoe gaat haar groei Marijn? En hoe is ze verder? Is ze alert en tevreden of juist niet?
En waarom denk je dat je beter 2 borsten kan aanbieden?
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5057
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: 1 of 2 borsten?

Bericht door Hemmie »

Zowel Marrit als Abel wilden/willen die 2e borst gewoon niet, dus dan zitten ze blijkbaar vol. 1e borst laten ze vanzelf los, ik ga er dan van uit dat die leeg is, maar kan natuurlijk ook zijn dat ze vol zitten. Bij de volgende voeding bied ik dan de andere borst aan, ik heb alleen in tijden van overproductie meerdere keren achter elkaar dezelfde borst aangeboden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk komt vanavond*

Bericht door Marijn »

Ik heb toch de lactatiekundige gebeld. Ik merk dat ik me onzeker voel over het voeden. Ik had veel last van kloven. Dat gaat nu beter, maar ik blijf het idee houden dat Juul niet helemaal goed aanhapt. Daarbij de krampen en de twijfel over 1 of 2 borsten...

Ik heb haar net gebeld en ze komt vanavond meteen. Al is het maar alleen om me gerust te stellen.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: 1 of 2 borsten? *lk komt vanavond*

Bericht door Mare »

Wat goed van je dat je toch gebeld hebt. Je kunt maar beter niet met de onzekerheid blijven lopen toch?! Ik hoop dat het een fijne lk is!
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk komt vanavond*

Bericht door Marijn »

Pfff... Jongens, wat ben ik opgelucht. Ik zag het vandaag echt niet meer zitten met Juul. Ze ging steeds moeilijker aan de borst, bleef maar brullen en plaste en poepte nauwelijks.

De lk is geweest. En t was weer eens zoooo simpel. Ik zat teveel aan haar hoofd met aanleggen, waardoor ze zich daartegen ging verzetten. Als ik haar mbv haar rug aanleg, gaat t prima. Natuurlijk wist ik dit ergens in m'n achterhoofd allang, maar waarschijnlijk ben ik door een combi van kloven (en dus veel pijn bij het aanleggen) en frustratie steeds meer aan haar hoofd gaan zitten.

Verder heeft ze Infacol aangeraden voor de kramp, maar daar wachten we nog even mee. En over het 1 of 2 borsten? Ze raadde me aan om borst 1 een kwartier ongeveer te geven en dan de 2e erachteraan.

Het is zo'n topper, die lk. Ze heeft me gewoon gerustgesteld (en dat had ik natuurlijk vooral nodig). En ze wilde elke avond wel komen om te helpen. Zei ik al dat ik opgelucht ben?

O ja en dat weinige plassen en poepen kon ook door de warmte komen...
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Miranda »

Fijn dat ze je zo heeft gerustgesteld!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Ves

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Ves »

Goed om te horen dat je zo gerustgesteld bent.
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8693
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Ilse501 »

Was het Marga weer? Fijn dat ze je kon helpen. Ik hoop dat je je snel zekerder gaat voelen en dat de krampjes verdwijnen. Op dat punt, kan ze ook van iets dat je eet last hebben? Hier konden ze totdat ze goed vast voedsel aten, slecht tegen banaan, drop, sansinasappelsap en nog iets, maar die weet ik niet meer. Oh ja, chocolade.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Mare »

Dat klinkt goed. Fijn dat ze jou gerust kon stellen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Marijn »

De opluchting is van korte duur. Gisteravond, met de lk (@Ilse, Marga idd)erbij ging het heel relaxt . Daarna was het weer dezelfde worsteling. Vannacht zijn we 3 uur wakker geweest en net ben ik weer een half uur bezig geweest met aanleggen. Meennnnn, wat is dit frustrerend!
marincke

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door marincke »

Ach meis, wat vervelend! Kan het vannacht te maken hebben gehad met de houding? Mijn dochtertje had ook moeite met aanhappen. Als ik 's nachts liggend wilde voeden lukte dat helemaal niet. Ze moest eerst het zittend aanlegggen goed onder de knie hebben. Pas daarna kon ze het ook liggend.
Bel anders vandaag nog een keer met de lk. Wie weet heeft zij zo nog tips voor je!

En weet dat het de eerste weken vaak nog rommelig gaat. Komt vast helemaal goed! Zodra ze de techniek onder de knie hebben, gaat het vanzelf!
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Marijn »

marincke schreef:Ach meis, wat vervelend! Kan het vannacht te maken hebben gehad met de houding? Mijn dochtertje had ook moeite met aanhappen. Als ik 's nachts liggend wilde voeden lukte dat helemaal niet. Ze moest eerst het zittend aanlegggen goed onder de knie hebben. Pas daarna kon ze het ook liggend.
Bel anders vandaag nog een keer met de lk. Wie weet heeft zij zo nog tips voor je!

En weet dat het de eerste weken vaak nog rommelig gaat. Komt vast helemaal goed! Zodra ze de techniek onder de knie hebben, gaat het vanzelf!
Ik ga haar zeker bellen. Dat hadden we ook afgesproken. En ik ga toch die Infacol maar halen. Vannacht heeft ze gewoon echt liggen gillen van de pijn in haar buik. Ik voel allemaal borrels en gerommel.

Sjongejonge, dit had ik ff niet verwacht...
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Emmy »

Wat sneu voor je meisje....ik kan me voorstellen dat je hier iets aan wilt doen. Sterkte!
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12578
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door monika »

he pittig hoor. Maar ja, als je het in de eerste paar weken goed geleerd krijgt heb je er later zoveel plezier van. zeker die lk blijven bellen tot jullie samen helemaal happy zijn hoor.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Ana »

ach wat sneu dat ze zo'n pijn heeft blijkbaar. Ik doe vandaag mee met de infacol. dat 'voor iedere voeding' ga ik niet redden (dan krijgt hij een overdosis) maar dan maar elke drie uur, dan kom je op 8x per etmaal uit dus dat lijkt me wat meer in de juiste richting.
es kijken of hij er rustiger van wordt (veel harde winden en harde boeren hier en veel onrust)

en voor jou hoop ik zo dat het aanleggen snel beter gaat...!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
lineke
J&J SANTORINI
Berichten: 2854
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:37 pm

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door lineke »

Uhm.... als ik jouw verhaal zo lees denk ik aan hoe het was met Nienke.
En die bleek koemelkallergie te hebben. Nou hoeft dat natuurlijk niet het geval te zijn, maar het is best makkelijk voor jou om even geen melk, yoghurt enz te nemen. Dus de producten die van melk zijn gemaakt, niet waar wat melk inzit. Als het allergie zou zijn, dan merk je snel zat of het beter gaat. Minder geborrel en gekrijs...

Sterkte, wat kan het toch zwaar zijn he
Saskia 12-04-2005
Nienke 11-12-2006
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Marijn »

lineke schreef:Uhm.... als ik jouw verhaal zo lees denk ik aan hoe het was met Nienke.
En die bleek koemelkallergie te hebben. Nou hoeft dat natuurlijk niet het geval te zijn, maar het is best makkelijk voor jou om even geen melk, yoghurt enz te nemen. Dus de producten die van melk zijn gemaakt, niet waar wat melk inzit. Als het allergie zou zijn, dan merk je snel zat of het beter gaat. Minder geborrel en gekrijs...

Sterkte, wat kan het toch zwaar zijn he
Maar Juul heeft geen uitslag ofzo. Dat hoort toch ook bij KMa?

Ze ligt nu overigens lekker te slapen. Ga ik ook maar ff doen...
Gebruikersavatar
lineke
J&J SANTORINI
Berichten: 2854
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:37 pm

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door lineke »

Marijn schreef:
lineke schreef:Uhm.... als ik jouw verhaal zo lees denk ik aan hoe het was met Nienke.
En die bleek koemelkallergie te hebben. Nou hoeft dat natuurlijk niet het geval te zijn, maar het is best makkelijk voor jou om even geen melk, yoghurt enz te nemen. Dus de producten die van melk zijn gemaakt, niet waar wat melk inzit. Als het allergie zou zijn, dan merk je snel zat of het beter gaat. Minder geborrel en gekrijs...

Sterkte, wat kan het toch zwaar zijn he
Maar Juul heeft geen uitslag ofzo. Dat hoort toch ook bij KMa?

Ze ligt nu overigens lekker te slapen. Ga ik ook maar ff doen...
Nienke heeft ook nooit uitslag gehad. Alleen last van haar darmen.
Veel geborrel in haar buik, veel windjes, snotterig, slijmerig.
Ze had dus ook pijn van de koemelk, daardoor huilde ze veel.
Ik heb tot een maand of 4 gedacht; ach ja, krampjes... het hoort erbij.
Het kost niet veel moeite om het uit te sluiten. En als Juul wel goed reageert op geen melk is dat natuurlijk heeeel fijn.

Slaap lekker!
Saskia 12-04-2005
Nienke 11-12-2006
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Liesje28 »

Joas heeft ook nooit uitslag gehad, maar zijn ontlasting was niet goed, en inderdaad veel kramp en onrust en huilen. Om die reden toch een dieet geprobeerd en dat werkte wel...
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Emma

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Emma »

Pff, dat klinkt zwaar! Ik hoop dat de lk je nog een keer een stukje verder kan helpen. Dat worstelen met aanleggen herken ik van Carly, ontzettend frustrerend is dat. Diep ademhalen en rustig blijven.... Helpt het als ik vertel dat Carly het aanleggen nu (5 weken oud) helemaal door heeft? Hou vol, het komt goed!
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Marijn »

Het poepen bij Juul gaat (ging) prima. Ze poepte juist heel veel, mooie gele poep. De afgelopen 2 dagen poept ze nauwelijks. Dat baart me ook zorgen.

Het lijkt er overigens op dat t qua krampen iets rustiger is vandaag.
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Marijn »

Gisteravond is ze weer geweest. En uitgerekend toen dronk Juul goed. Ze belt vandaag weer.

Nu weigert ze m'n rechterborst ineens helemaal. Ik word er echt gek van.


L
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Miranda »

Hoe zit het met je eigen voeding Marijn? IK weet nog dat Marit heftige krampen kreeg als ik deze dingen at: chocola, pinda's, chips (en dan met name paprika en bolognese), sinaasappel(sap), boerenkool en bloemkool. Na een paar weken had ik door dat de krampjes bij Marit dan erger werden. vanaf dat ik dit minderde (lees: tijdelijk niet meer at) werden de krampjes bij Marit stukken minder. Ik heb het een paar weken later weer geprobeerd te eten en het was gelijk weer bingo.... Pas nadat ik gestopt ben met de bv heb ik bovenstaande dingen weer kunnen eten.

Volgens mij is het zeker de moeite waard om te kijken wat je zelf allemaal eet, zeker omdat je aangeeft dat er ook momenten zijn dat het wel goed gaat met Juul.
Kun je nog terughalen wat je de afgelopen dagen hebt gegeten?
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Marijn

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Marijn »

Ik let al heel erg op. De lk vond t nog te vroeg om daarnaar te kijken. De krampen gaan wel wat beter. T is nu gewoon het aanleggen...
Emma

Re: 1 of 2 borsten? *lk is geweest*

Bericht door Emma »

Kan het zijn dat ze 's avonds (als de lk er is) beter drinkt omdat je borsten dan leger zijn? Misschien komt er 's ochtends teveel melk? (Maar iets wat me te binnen schoot hoor, ik heb maar 5 weken bv-ervaring dus ben verre van een expert..)
Plaats reactie