inenten

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
annelies

inenten

Bericht door annelies »

tjonge, dat ik daar zo over na moet denken :)
Ik ben een bewuste "in-enter"...
Mijn oudsten zijn volgens het standaard vaccinatie lijsteje ingeent, mijn beide jongsten niet, die zijn later ingeent, vooral omdat ze beide huilbaby's waren (reflux, KMA).

Nu hebben we anne-Roos, en staan we weer voor de keus. Omdat er kinkhoest heerst wil het CB graag dat we haar met een week of 4 laten prikken, dan een maand later de tweede prik (dan is ze beschermd). Normaal geproken zou ik dat dus niet willen, maar omdat mijn andere kinderen wel op school komen enzo is de kans op besmetting wel veel groter.

Hoe gaan jullie hier mee om?
En hoe reageerden jullie kinderen op de prikken?
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: inenten

Bericht door Gerrie »

Ik zou laten prikken.
Mijn nichtje (nu 12) is bijna (als baby) gestorven aan kinkhoest.

Moet ik wel zeggen dat geen van mijn kids heftig gereageerd hebben op hun prikken.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5057
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: inenten

Bericht door Hemmie »

Abel kreeg zijn 2 maanden prikken (hier geloof ik ongeveer hetzelfde als in NL, maar nog extra hepB en een vloeibaar rotavirus baccin) al vroeg, hij was bijna 7 weken, en we vlogen een paar dagen later naar NL. Hij had er weinig last van, sliep alleen wat meer die dag. Maar dat is 1 kind, Marrit was destijds een paar uur lang ontroostbaar aan het huilen na haar 1e vaccinaties (zij was wel 2 maanden), werd pas minder na wat paracetamol.

Ondanks dat, ik zou het denk ik wel doen. De nadelen van de inenting wegen voor mij niet op tegen de voordelen. Met zoveel oudere broers en zussen die naar school gaan heeft jouw dochter absoluut een kans om het op te pikken, dat zou ik toch willen voorkomen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Suuz

Re: inenten

Bericht door Suuz »

Ik zou het ook gedaan hebben, maar goed kinkhoest prik vraag ik me af of hij wel up to date is, kinkhoest veranderd wel eens.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: inenten

Bericht door Liesje28 »

Raar toch, in mijn optiek bewijst de huidige kinkhoest-epidemie juist dat er toch iets niet klopt met dat vaccin :) Ik weet t niet zo goed wat ik zou doen in jouw geval.....
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: inenten

Bericht door kaatje71 »

Liesje28 schreef:Raar toch, in mijn optiek bewijst de huidige kinkhoest-epidemie juist dat er toch iets niet klopt met dat vaccin :) Ik weet t niet zo goed wat ik zou doen in jouw geval.....
haha precies wat ik denk.
Wel een vraag die je kunt stellen aan het cb en ik ben benieuwd wat dan het antwoord is.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Suuz

Re: inenten

Bericht door Suuz »

Liesje28 schreef:Raar toch, in mijn optiek bewijst de huidige kinkhoest-epidemie juist dat er toch iets niet klopt met dat vaccin :) Ik weet t niet zo goed wat ik zou doen in jouw geval.....
We denken hetzelfde.. alleen jij omschrijft het beter ;)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: inenten

Bericht door Ester »

Liesje28 schreef:Raar toch, in mijn optiek bewijst de huidige kinkhoest-epidemie juist dat er toch iets niet klopt met dat vaccin :) Ik weet t niet zo goed wat ik zou doen in jouw geval.....
Ook mijn gedachte. Hier krijgen ze geen kinkhoestvaccin, juist omdat kindjes die gevoelig op vaccinaties reageren vaak gevoelig reageren op de hulpstoffen van het kinkhoestvaccin.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Ilse

Re: inenten

Bericht door Ilse »

Merel heeft het gewone traject doorlopen en Sofie doorloopt het ook. Aan de ene kant zou ik kritisch willen laten prikken, maar op een of andere manier ben ik bang dat er dan wat gebeurd met haar.

Sofie wordt dus volgende week gevaccineerd. Merel reageerde eigenlijk elke prik weer anders. De ene prik daar had ze helemaal geen last van en dan bij de tweede prik (dezelfde cocktail) was ze hangerig en had ze verhoging. Daar was dus geen pijl op te trekken.

Echt advies kan ik je dus niet geven, alleen dat je moet doen wat jezelf het best vindt voor je kind. Iedereen heeft zo zijn eigen idee daarover en dat als moeder zijnde de beste keuze vinden. Alleen jij kunt zelf een beslissing nemen voor je eigen kindje. Hoe reageerden je andere kinderen op de vaccinaties?
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: inenten

Bericht door Liselotte »

Ik ben zelf niet ingeënt tegen kinkhoest omdat ik koortsstuipen had en het vaccin vroeger sterk koortsverhogend was. Bij I (had ook koortsstuipen) hebben we hier nog naar geïnformeerd, maar inmiddels was het niet meer koortsverhogend. Ik heb hem dus laten inenten volgens schema.
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9563
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: inenten

Bericht door muppet »

Wij laten de kindjes begeleid inenten, dan krijgen ze homeopatische korreltjes voor en na de prik. En niet de beide prikken tegelijk, maar min. 2 weken na elkaar. Met Anouk zijn we later begonnen, met Eline meteen. Ook omdat Anouk al naar school ging, maar vooral omdat Eline een veel steviger kindje is dan Anouk.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
annelies

Re: inenten

Bericht door annelies »

kaatje71 schreef:
Liesje28 schreef:Raar toch, in mijn optiek bewijst de huidige kinkhoest-epidemie juist dat er toch iets niet klopt met dat vaccin :) Ik weet t niet zo goed wat ik zou doen in jouw geval.....
haha precies wat ik denk.
Wel een vraag die je kunt stellen aan het cb en ik ben benieuwd wat dan het antwoord is.
het antwoord is dat er idd een nieuw vaccin ontwikkeld wordt momenteel. Dat is nog niet klaar.
Op mijn vraag: moet ze dan mogelijk later opnieuw ingeent worden? (als het oude dus niet goed genoeg is) kon ze me geen antwoord geven...

De andere kinderen reageerden wel op de prikken, maar niet buitensporig. De jongsten zijn dus wel later begonnen .
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: inenten

Bericht door Liesje28 »

annelies schreef:
kaatje71 schreef:
Liesje28 schreef:Raar toch, in mijn optiek bewijst de huidige kinkhoest-epidemie juist dat er toch iets niet klopt met dat vaccin :) Ik weet t niet zo goed wat ik zou doen in jouw geval.....
haha precies wat ik denk.
Wel een vraag die je kunt stellen aan het cb en ik ben benieuwd wat dan het antwoord is.
het antwoord is dat er idd een nieuw vaccin ontwikkeld wordt momenteel. Dat is nog niet klaar.
Op mijn vraag: moet ze dan mogelijk later opnieuw ingeent worden? (als het oude dus niet goed genoeg is) kon ze me geen antwoord geven...

De andere kinderen reageerden wel op de prikken, maar niet buitensporig. De jongsten zijn dus wel later begonnen .
In dat geval zou t voor mij duidelijk zijn.. het ontwikkelen van het nieuwe vaccin betekent dat het oude dus niet werkt. Dat het oude vaccin niet werkt wordt bewezen door de epidemie van een virus-variant die dus blijkbaar niet door dit huidige vaccin afgedekt is. Bij mij zou er niet geprikt worden..
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: inenten

Bericht door kaatje71 »

Liesje28 schreef:
In dat geval zou t voor mij duidelijk zijn.. het ontwikkelen van het nieuwe vaccin betekent dat het oude dus niet werkt. Dat het oude vaccin niet werkt wordt bewezen door de epidemie van een virus-variant die dus blijkbaar niet door dit huidige vaccin afgedekt is. Bij mij zou er niet geprikt worden..
idd, dan kan je toch beter wachten tot het nieuwe vaccin er is ( als je zou willen laten inenten).
Ik vind het wel stom dat ze doen alsof ze weten wat het beste is voor je kind terwijl ze dus al zelf aangeven dat ze het niet helemaal weten. En dat snap ik ook wel, want het is niet zo dat het heel duidelijk is wat de voor- en nadelen zijn.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12578
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: inenten

Bericht door monika »

ik werd gevraagd of ik en ml ons wilden laten inenten (booster) bij 36 weken zwangerschap, van wege de epidemie die in zuis auckland heerst. Wij hebben dat niet gedaan omdat ik het risico van de inenting groter vond dan de kans dat ik mensen uit die regio (evt via via) zou tegenkomen. Nic krijgt gewoon zijn geplande vacinates met 6 weken.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
nova
J&J TEXEL
Berichten: 224
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:41 pm

Re: inenten

Bericht door nova »

Liesje28 schreef: In dat geval zou t voor mij duidelijk zijn.. het ontwikkelen van het nieuwe vaccin betekent dat het oude dus niet werkt. Dat het oude vaccin niet werkt wordt bewezen door de epidemie van een virus-variant die dus blijkbaar niet door dit huidige vaccin afgedekt is. Bij mij zou er niet geprikt worden..
dat lijkt me te kort door de bocht. Wat ik begrepen het is dat het vaccin nog steeds werkt, maar minder goed dan een paar jaar terug. Dat komt omdat de bacterie die kinkhoest veroorzaakt iets veranderd is. Er wordt nu een nieuw vaccin ontwikkeld op die veranderde bacterie. Alle bacterien en virussen veranderen, de een sneller dan de ander. Dat is ook de reden dat je steeds opnieuw verkouden kunt worden.
Kinkhoest is vooral gevaarlijk voor jonge babies. Op de dag dat Ruben zijn eerste prikken kreeg, stond in de krant dat jaarlijks 1-2 babies overlijden aan kinkhoest. Ik blijf het zielig vinden, maar toen toch iets minder.
Nova, moeder van Scarlet (6 jaar) en Ruben (1 jaar)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: inenten

Bericht door mama talla »

Ik wilde eigenlijk nog even wachten met inenten van Anna. Zij heeft met 2 maanden geen prikken gehad. Maar gisteren toch maar laten inenten, mede ook vanwege die kinkhoest. Gelukkig reageert ze er helemaal niet op, ze is nog steeds haar vrolijke zelf. Maar wat ik in jouw geval zou doen? Geen idee.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
annelies

Re: inenten

Bericht door annelies »

hm, ik weet het dus nog steeds niet :roll:

ik (of in elk geval: ml en ik :wink: ) vinden wel dat ze gevaccineerd moet worden, vooral ivm haar oudere broers en zussen. die brengen vanalles mee naar huis, en ik kan haar natuurlijk niet continu isoleren.
Maar om dat nou met 4 of 5 weken al te doen? Daar zit wel mijn twijfel.
Volgende week gaan we naar het CB, dus ik kan nog ff nadenken....
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: inenten

Bericht door Ester »

Ik vraag me wel af waar het advies om al met een maand te vaccineren vandaan komt. Ik heb even gegoogeld, maar kan er niks over vinden. Is dit iets wat jullie CB zelf heeft bedacht?
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
annelies

Re: inenten

Bericht door annelies »

Ester schreef:Ik vraag me wel af waar het advies om al met een maand te vaccineren vandaan komt. Ik heb even gegoogeld, maar kan er niks over vinden. Is dit iets wat jullie CB zelf heeft bedacht?
geen idee, zal ik eens vragen...
Gebruikersavatar
nova
J&J TEXEL
Berichten: 224
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:41 pm

Re: inenten

Bericht door nova »

zie

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBR7b.htm

(net boven het kopje medicijnen)
Nova, moeder van Scarlet (6 jaar) en Ruben (1 jaar)
Plaats reactie