Speen of geen speen
Speen of geen speen
Het gaat een stuk beter met Juul. Ze poept weer gewoon en drinkt ook weer. Maar ze houdt ook last van haar buik. Vooral direct na het voeden. Ze wil dan t liefst zuigen. Nu doen we het met onze pink, maar dat is af en toe best lastig.
Nu overweeg ik een speen voor haar te kopen. Maar eigenlijk 'hoort' dat toch niet als je bv geeft? Wie gebruikt er een speen of heeft dat gedaan?
Nu overweeg ik een speen voor haar te kopen. Maar eigenlijk 'hoort' dat toch niet als je bv geeft? Wie gebruikt er een speen of heeft dat gedaan?
Re: Speen of geen speen
Wij deden dat de eerste week al, bij beide kinderen. De bv bleef gewoon goed gaan. Na een jaar hebben we de speen weer afgebouwd, ook omdat die afhankelijkheid me tegen stond.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
ik heb twee weken gewacht en toen toch een speentje uitgekookt. Hij wil hem vaak niet (of weet niet hoe hij hem in zijn mond moet houden) maar ik vind het beter dan de pink (je wast je handen natuurlijk maar zijn de nagels wel echt schoon?)
Het liefst deed ik het helemaal zonder maar hij blijft soms zo onrustig en huilt zo, en dan helpt dat speentje juist, precies ook wat jij beschrijft.
Bij J0ela ook zo gedaan, ze is nooit een liefhebber geworden maar er waren periodes dat het net even hielp.
Het liefst deed ik het helemaal zonder maar hij blijft soms zo onrustig en huilt zo, en dan helpt dat speentje juist, precies ook wat jij beschrijft.
Bij J0ela ook zo gedaan, ze is nooit een liefhebber geworden maar er waren periodes dat het net even hielp.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Bij Mart-Jan niet gebruikt. Daar gebruikte we altijd de pink, maar dat was de eerste en ik had toen alle tijd
En hij wilde ook geen speen en duimen lukte hem (gelukkig) ook niet.
Bertrik had ook enorme zuigbehoefte en daar zijn we ook vrij snel mee begonnen. Hij was echt heel erg verslaafd. Toen hij 3,5 was, was hij opeens een grote jongen en was hij er opeens van af. Al verschillende pogingen gedaan om het af te leren, maar dat was nooit gelukt.
Bij Annelieke ook weer vrij snel begonnen, maar toen ze wat groter was, pakte ze, als ze de speen kwijt was, haar duimpje. Dus toen bertrik van z'n speen af was. Hebben we haar speen ook gelijk weg gelaten. Het duimen moeten we toch al afleren en zo ging de speen probleemloos.

Bertrik had ook enorme zuigbehoefte en daar zijn we ook vrij snel mee begonnen. Hij was echt heel erg verslaafd. Toen hij 3,5 was, was hij opeens een grote jongen en was hij er opeens van af. Al verschillende pogingen gedaan om het af te leren, maar dat was nooit gelukt.
Bij Annelieke ook weer vrij snel begonnen, maar toen ze wat groter was, pakte ze, als ze de speen kwijt was, haar duimpje. Dus toen bertrik van z'n speen af was. Hebben we haar speen ook gelijk weg gelaten. Het duimen moeten we toch al afleren en zo ging de speen probleemloos.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
- marije1977
- J&J SANTORINI
Bij mij hebben ze nooit een speen gehad. Ze hebben beiden wel eens een periode gehad dat ze veel zuigbehoefte hadden. Ik heb toen, in ieder geval bij Laurens, ook een speen aangeboden maar die bleef hij steeds uitspugen. Ik had dus een speenweigeraar
.

Marije
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Wij hier ook fopspeentjes gebruikt. Klinkt omstreden maar ik vind het ook gewoon handig. Niet dat ze de hele dag ermee loopt, maar op moeilijke momenten brengt het net wat verlichting. Wij zijn ook niet zo snel met afleren, uiteindelijk vrij laat gestopt met de oudste maar vrijwel zonder moeite.
Bij Marit binnen 3 weken een speen gegeven omdat ik er stapelgek van werd de hele dag met mijn pink in haar mond te zitten. Wel alleen gegeven kort na voeden en bij in slaap komen. Daarna haalde ik de speen vaak weer weg. Marit heeft altijd alleen maar haar speen in bed gehad anders niet. Met Danique weer hetzelfde liedje, ook nu weer speen gegeven, binnen 2 weken. Danique heeft 'm nu nog wel, maar we zijn aan het afbouwen. (gaat helaas niet zo makkelijk als bij Marit).
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

Tos had in de kraamweek al een speen vanwege grote zuigbehoefte in combinatie met mijn hoge melkproductie. Nu hoeft hij hem eigenlijk nooit meer.
Zolang je goed op hongersignalen blijft letten hoeft een speen niet perse een probleem te zijn. Wat wel belangrijk is, is dat J uul goed aan de borst drinkt. Daarmee doel ik dus op haar drinktechniek. Als ze nog moeite heeft met goed aanhappen en goed (blijven) drinken aan de borst, zou ik nog even wachten met de speen totdat ze de juiste drinktechniek zeker een paar weken onder de knie heeft. Tot die tijd inderdaad pinken of aan de meest lege borst laten zuigen.
Zolang je goed op hongersignalen blijft letten hoeft een speen niet perse een probleem te zijn. Wat wel belangrijk is, is dat J uul goed aan de borst drinkt. Daarmee doel ik dus op haar drinktechniek. Als ze nog moeite heeft met goed aanhappen en goed (blijven) drinken aan de borst, zou ik nog even wachten met de speen totdat ze de juiste drinktechniek zeker een paar weken onder de knie heeft. Tot die tijd inderdaad pinken of aan de meest lege borst laten zuigen.
Zowel Hanna als Esther al in de kraamweek een speen. Ze hadden binnen 10/15 min hun voeding binnen, maar hadden wel zuigbehoefte. Het heeft bij mij de borstvoeding geen kwaad gedaan, maar ik heb nooit enige issue gehad met bv.
Mirjam staat al op echo foto's met d'r duim in d'r mond. Nog geen 24 uur oud had ze hem gevonden en nog steeds gebruikt ze die.
Mirjam staat al op echo foto's met d'r duim in d'r mond. Nog geen 24 uur oud had ze hem gevonden en nog steeds gebruikt ze die.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
hier wel bij femke. die bleef zuigen maar wilde geen melk. sebas vond een speen niets.MarietteD schreef:Wij deden dat de eerste week al, bij beide kinderen. De bv bleef gewoon goed gaan. Na een jaar hebben we de speen weer afgebouwd, ook omdat die afhankelijkheid me tegen stond.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Same here!MarietteD schreef:Wij deden dat de eerste week al, bij beide kinderen. De bv bleef gewoon goed gaan. Na een jaar hebben we de speen weer afgebouwd, ook omdat die afhankelijkheid me tegen stond.
Wel aangeboden, maar geen behoefte (ook speenweigeraars) en ze wilden ook geen duim.
Maar ik zou het gewoon doen als je denkt dat Juul daar behoefte aan heeft.
Maar ik zou het gewoon doen als je denkt dat Juul daar behoefte aan heeft.
Mams van Madam Mette (11 aug 06) en Bengel Bente (3 mei 08 )
Bij alledrie een speen gegeven, wel steed later maar telkens toch gezwicht omdat ze zuigbehoefte bleven hebben.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Bij A nne heb ik heel snel een speen in huis gehaald. Ik was een levende speen, ook 's nachts. De borstvoeding heeft het niet in de weg gezeten.
M arijn heeft nooit een speen gehad. Hij had gewoon helemaal geen zuigbehoefte naast de voeding.
M arijn heeft nooit een speen gehad. Hij had gewoon helemaal geen zuigbehoefte naast de voeding.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Mijn haakblog
Eva heeft vrij snel een speen gekregen, op twee weken, denk ik. Ze had een enorme zuigbehoefte en was daarnaast een natuurtalent aan de borst. Ze kwam de eerste weken meer dan 300 gram per week bij en ik had al een overproductie, dus de speen was hier een betere oplossing dan nog meer aan borst. Bij een slechte drinktechniek of een matige groei zou ik het niet doen.
Marijke, moeder van Eva (september 2007) en Lena (juni 2009) en Daan (februari 2013)
Ik heb er een gekocht. Wat een feest! Ze valt nu gewoon rustig in slaap, in plaats van eerst een half uur met haar benen te trappen en lucht te happen omdat m'n pink niet helemaal goed in haar mond heeft.
Ik=blij!!!
Ik=blij!!!
De oudsten wilden geen speen (Wytse ging al snel duimen, Marrit niet). Bij Abel was het misschien wel zinvol geweest, maar ik heb persoonlijk nogal een afkeer van spenen, en kon het niet meer over mijn hart verkrijgen hem er 1 aan te bieden. Hij zuigt nu vaak wel op zijn vingertjes of soms duim, maar niet zo veel als Wytse destijds.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Herkenbaar. Wat was ik toen ook blij dat ik een speen had.Marijn schreef:Ik heb er een gekocht. Wat een feest! Ze valt nu gewoon rustig in slaap, in plaats van eerst een half uur met haar benen te trappen en lucht te happen omdat m'n pink niet helemaal goed in haar mond heeft.
Ik=blij!!!
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Mijn haakblog
De jongens wilden geen speen, maar zogen al vrij snel duim (en weigeren dat nu af te leren).
M@tte is de enige hier die een speen krijgt bij het inslapen. Als ze hem niet zelf heeft uitgeploept haal ik hem later weg. Volgens mij heb ik wel redelijk braaf tot 4 weken of zoiets gewacht totdat ik een speen heb gekocht.
M@tte is de enige hier die een speen krijgt bij het inslapen. Als ze hem niet zelf heeft uitgeploept haal ik hem later weg. Volgens mij heb ik wel redelijk braaf tot 4 weken of zoiets gewacht totdat ik een speen heb gekocht.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Wat fijn dat je eruit bent en dat het haar helpt. Joepie voor jullie!
Fijn!
o fijn Marijn!
nu wil J0ela trouwens wel ineens haar speen
(maar ze kauwt er alleen een beetje op)
nu wil J0ela trouwens wel ineens haar speen

(maar ze kauwt er alleen een beetje op)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
- mama talla
- J&J HAWAII
Fijn dat een speen helpt.
Nathan heb ik rond een week of 6 een speen gegeven (terwijl ik het eigenlijk niet wilde). Hij was zo onrustig, dat ik het niet zo goed aan kon in mijn eentje. Hij werd er ook echt rustig van. Met 1 jaar mocht hij de speen alleen nog in bed. Wanneer we zijn gaan afbouwen weet ik niet meer zo goed. Maar op een gegeven moment kwam ik er achter dat hij op het kdv zonder speen sliep en toen heb ik besloten dat hij dat thuis ook kon.
Anna is nu bijna 15 weken en heeft geen speen. Maar zij is een hele andere baby. Veel rustiger en veel minder zuigbehoefte. Misschien gaat het nog wel komen als ik weer aan het werk ga. Dan heeft ze natuurlijk niet meer onbeperkte toegang tot de borst (=zuigen). Ze heeft nu af en toe wel een handje in haar mond. Als ze echt richting duimen gaat, dan ga ik wel een speen aanbieden. Die is makkelijker af te leren.
Groetjes Jikke
Nathan heb ik rond een week of 6 een speen gegeven (terwijl ik het eigenlijk niet wilde). Hij was zo onrustig, dat ik het niet zo goed aan kon in mijn eentje. Hij werd er ook echt rustig van. Met 1 jaar mocht hij de speen alleen nog in bed. Wanneer we zijn gaan afbouwen weet ik niet meer zo goed. Maar op een gegeven moment kwam ik er achter dat hij op het kdv zonder speen sliep en toen heb ik besloten dat hij dat thuis ook kon.
Anna is nu bijna 15 weken en heeft geen speen. Maar zij is een hele andere baby. Veel rustiger en veel minder zuigbehoefte. Misschien gaat het nog wel komen als ik weer aan het werk ga. Dan heeft ze natuurlijk niet meer onbeperkte toegang tot de borst (=zuigen). Ze heeft nu af en toe wel een handje in haar mond. Als ze echt richting duimen gaat, dan ga ik wel een speen aanbieden. Die is makkelijker af te leren.
Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (29), Orland (26) en Melvin (24)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (29), Orland (26) en Melvin (24)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
- LindaJager
- J&J MALEDIVEN
Wat fijn dat ze de speen wil!
Hier drie jongens die alledrie absoluut geen speen wilden. Die hebben we dus vooral gepinkt
Hier drie jongens die alledrie absoluut geen speen wilden. Die hebben we dus vooral gepinkt

Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Fijn, dat de speen helpt!
Ik heb er in de kraamweek ruzie om gehad met de kraamverzorgster. Wij waren tegen het gebruik van een speen juist vanwege de borstvoeding.
Pink hebben we wel gegeven. Toen Anne een week of 5 was, had ik wel zoiets van een speen zou toch wel handiger zijn dan pink, maar alle spenen die ik geprobeerd heb werden niet gewaardeerd en meteen uitgespuugd.
Ik heb er in de kraamweek ruzie om gehad met de kraamverzorgster. Wij waren tegen het gebruik van een speen juist vanwege de borstvoeding.
Pink hebben we wel gegeven. Toen Anne een week of 5 was, had ik wel zoiets van een speen zou toch wel handiger zijn dan pink, maar alle spenen die ik geprobeerd heb werden niet gewaardeerd en meteen uitgespuugd.
Extreem prematuur geboren kindjes krijgen altijd een speen, die krijgen hun moedermelk via een sonde en de speen is voor de zuigbehoefte en de troost die dat geeft (ze deden er dan een druppel moedermelk op)
Ik kreeg dus een kind thuis MET speen, niet helemaal wat ik vooraf had bedacht. Ik vond het wel erg handig want bij de eerste hongertekenen ging ik wel moedermelk warmen maar dat duurde toch even dus dan kon Joris wat onrustiger worden, met speen was hij geduldig. Zodra Joris volledig aan de borst was (bij 4,5 maand) taalde hij niet meer naar de speen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een speen soms wel even kan helpen en niet meteen hoeft te betekenen dat het een speen-afhankelijk kind wordt. Alleen, wat gebeurt er als je de borst geeft bij die zuigbehoefte?
Ik kreeg dus een kind thuis MET speen, niet helemaal wat ik vooraf had bedacht. Ik vond het wel erg handig want bij de eerste hongertekenen ging ik wel moedermelk warmen maar dat duurde toch even dus dan kon Joris wat onrustiger worden, met speen was hij geduldig. Zodra Joris volledig aan de borst was (bij 4,5 maand) taalde hij niet meer naar de speen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een speen soms wel even kan helpen en niet meteen hoeft te betekenen dat het een speen-afhankelijk kind wordt. Alleen, wat gebeurt er als je de borst geeft bij die zuigbehoefte?