Mijn zoontje slaapt 's nachts prima, met af en toe een nachtvoeding. Maar... de laatste weken wil hij overdag totaal niet slapen, behalve na heel veel gekrijs. Hij geeft duidelijke vermoeidheidssignalen, we brengen hem naar bed. Maar dan begint het: heel hard huilen, overstuur. Na veel rondsjouwen valt hij uiteindelijk de meeste keren wel op de arm in slaap, maar dat duurt vaak maar een half uurtje. Voorheen sliep hij 3x per dag zeker 1,5 uur. Nu hooguit 2x een uurtje. Bij het naar bed gaan 's avonds slaapt hij alleen maar na nog een keer de borst, hij drinkt zichzelf dan in slaap (dat is rond half . Dan rond 22 uur nog een laatste voeding op bed, hij slaapt dan zo verder.
Nu mijn vraag: hoe gaat het bij jullie? Hoe lang en hoe vaak slaapt/sliep jullie baby rond 5 maanden overdag? Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij niet telkens enorm lang huilt? Laten huilen of niet?
Tja, mijn dochter heeft het (bijna) altijd nodig dat ik haar in slaap voedt. Ze kan ook in slaap vallen bij papa op de buik in de drager, op vakantie is mijn man zo hele boswandelingen gaan maken. Wij hebben rond 5 maanden een periode gehad dat ik blij was als ze overdag 3x 15 minuten sliep.
Ik laat haar niet alleen in bed huilen, dan mag ze eruit, en proberen we het even later nog maar eens.
vast een antwoord waar je niet zo heel veel aan hebt.
Ik ewet niet goed meer hoe het slapen van mijn jongens rond die leeftijd was, wel dat ze inderdaad ook periodes hadden dat t helemaal hommeles was. Wat betreft je vraag "hoe kan ik ervoor zorgen dat hij niet zo enorm lang huilt", is er wel een simpel antwoord: t niet laten gebeuren. Jonge baby's hebben helemaal nog niet het vermogen om zichzelf te troosten, lat staan er iets door te leren. Waar ze het meest gebaat bij zij als pasgeboren mensje is te leren dat als er iets is, papa of mama komen. Daar bouw je vertrouwen mee op. In de praktijk is dat niet altijd handig, de hele dag een baby op je arm. Als je hier verder op t forum leest zie je dat er een aparte draagdoeken subforum is: dat is namelijk een geweldige oplossing om je baby dicht bij je te houden, er zelfs te laten slapen, en toch vrijwel normaal je gang te kunnen gaan.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Mijn eerste gedachte was, net als bij Liesje, een draagdoek. En niet laten huilen. Kijk even bij t subforum en als je tips en trucs wil daarvoor gewoon vragen. T helpt hier nog steeds als Jochem (nu 21 mnd) lamlendig is en onhandelbaar.
Mijn jongste is precies zo oud. Hij valt soms zelf in slaap, maar vaak voed ik hem ook in slaap. Sommige dagen slaapt hij vrij veel, maar de laatste week heel weinig, wel nog 3x per dag, maar elke keer max. 45 min. Ik vind het allemaal prima, hij slaapt minder makkelijk dan mijn oudste, maar veel makkelijker en beter dan mijn middelste. Laten huilen doen we hier in elk geval niet. Even mopperen mag, dat doet hij eigenlijk altijd wel even voordat hij in slaapt valt, maar niet langer dan een minuut of 5. En bij echt huilen of langdurig mopperen gewoon weer er uit.
Volg je kind, ze veranderen zo snel op deze leeftijd, wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer. En overmorgen moet het weer anders.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Ik weet het ook niet meer precies, maar merkte in dit soort fases dat er een slaapje afgehaald kon worden.
Dus ik weet niet of je nog altijd probeert om die drie keer per dag slapen aan te houden? En of je dat zelf zeg maar plant?
Want dan kun je de dagindeling proberen te wijzigen zodat je kindje maar twee keer gaat slapen, en zien of het dan beter gaat. langer wakker - dus vermoeider en dus meer aan het slaapje toe. Hier hielp dat wel - als dat de oorzaak tenminste was.
Zul je net zien... Vandaag is het een voorbeeldig ventje! Zo 2 tot 2,5 uur wakker en dan na 5 minuutjes rondlopen gewoon in slaap vallen zonder huilen! 2x 1,5 uur en een keer een half uurtje geslapen (nu ook al vanaf half 8 aan het slapen). Zou het sprongetje een beetje op z'n eind zijn? Wauw wat heerlijk dat er in ieder geval weer een goeie, ontspannen dag is. Dat geeft moed! Op naar meer
Bedankt voor jullie fijne reacties. Draagdoek gebruik ik ook regelmatig, zo gezellig dicht tegen me aan. Ideaal om even naar de stad te gaan.