tummy time

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN

tummy time

Bericht door monika »

Is dat in NL ook zo aangedikt Tummy Time, tijd op de buik liggen?

Nic is er geen fan van en ik vind het ook zielig, zo'n ventje op zijn dikke buik die z'n voeten optilt en op zijn gezicht ploft. Ik geloof dat het bedoelt is om geen afgeplat achterhoofd te krijgen, netzo als dat je ze recht op moet houden zo nu en dan. Nic ligt wel eens op z'n buik boven op mij, ook tummy time voor mij.
Ik kan me niet herinneren dat ze bij Jort het daar ook zo over hadden in Nederland, hoe zit het eigenlijk tegenwoordig?
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Laris76
J&J SANTORINI

Re: tummy time

Bericht door Laris76 »

Aangedikt weet ik niet, maar cb adviseerde ons wel om 6x per dag op de buik te leggen. Dat was tijdens 1e bezoek toen ze 1 maand was. Precieze adviezen bij de jongens weet ik niet meer, maar wel dat er werd gezegd om ze af en toe op de buik te leggen om de redenen die jij ook al noemt.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Oh ja, ik kreeg een hele preek omdat David nooit op zijn buik lag, behalve om te slapen ;)
Het gaat om het oefenen van de nekspieren dacht ik. En die zijn helemaal prima bij David. Bij sem doen we het dus ook niet, tja mijn refluxers vinden het op de buik niet fijn.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
petra1969
J&J HAWAII

Bericht door petra1969 »

Bij Elise en Cay was het onderdeel van hun fysiotherapie. Inderdaad om de nekspieren te trainen. Ik vond het soms echt zielig voor ze. Maar ja, het was wel beter voor ze.
Mama van Evelien (36), Jojanneke (34), Sandrina (32), Sarah (20), Elise (19) en Cay (16)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
annelies

Bericht door annelies »

oja, volgens het CB "moet"ze drie keer per dag VOOR de voeding op haar buik liggen o te gymnastieken met haar hoofd.
Ik heb gezegd dat mijn kind wil eten als ze voedingssignalen geeft en ik har dan dus aan de borst leg ipv op haar buik :wink:

(ik moest het volgende schema aanhouden: slapen, hoofdheffen, eten, verschonen, eten, knuffelen, IN EIGEN BED leggen, slapen. Etc.
Gelukkig heb ik zefl hersens en kan ik dat prima zelf bepalen :wink: )

Ze kan haar hoofdje heel goed opheffen trouwens, ik leg haar wel op haar buik hoor, gewoon tijdens het verschonen/spelen/knuffelen, ze is al heel sterk....
maartje12
J&J SANTORINI

Bericht door maartje12 »

Ik heb van het cb geen strikte aanwijzingen gehad wanneer en hoe lang ze op haar buik moest liggen. Enkel de vraag of ze af en toe eens op haar buik lag. En dat deed ze ook, want in tegenstelling tot haar grote broers vond L het leuk.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
monika
J&J MALEDIVEN

Bericht door monika »

O wouw, dan valt het advies dat ik krijg nog mee 'remember daily tummy time'. 6x per dag en dan als ze honger hebben. spartaans hoor.

Als het voor nekspieren is is het volledig overbodig voor Nic. Hij zit graag met de benen klem tussen mijn benen, waarbij hij dus eerst over 1 been van mij lag met z'n buik. Nu richt hij zich volledig op als of hij staat en is dan boos als hij het niet langer volhoudt dan 5 sec. :lol: , volgende week is dat geheid 1 minuut. Zijn hoofd kan hij eindeloos optillen als hij zo hangt.
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Emma

Bericht door Emma »

Wow, Nic is al echt sterk dan! Dat wordt er vast zo eentje die met 8 maanden loopt! Carly kan al wel redelijk haar hoofdje omhoog houden, en probeert zich van mijn schoot te duwen met haar benen, maar proberen te staan is er echt nog niet bij.

Ik kreeg het advies om Carly per dag minstens 10 minuten op haar buik te leggen, verspreid over meerdere keren. Dat was met 2 weken, maar ik ben er pas net mee begonnen, nu er momenten zijn dat ze niet aan de borst ligt (net als annelies ga ik geen hongerige baby op haar buik leggen).

Nu leg ik haar af en toe op haar buik in de box, en ze lijkt het nog best leuk te vinden ook (Isla vond het altijd helemaal niks, maar die had reflux, Die lag het liefst plat op haar rug en heeft ook een helmpje gehad vanwege haar afgeplatte hoofd). Carly draait zich ook al terug naar de rug af en toe, maar meer als een reflex dan dat ze het expres doet.

Trouwens, moeten we eigenlijk geen draadje hebben voor onze zomerbabies? :)
Marijn

Bericht door Marijn »

Ik ga niet naar het cb, dus ik heb dat gezeu niet. Ik heb van de kraamhulp een speciale manier van tillen geleerd, waardoor Juul haar hoofd zelf moet dragen. Daarnaast slaapt ze op haar buik en dan ligt ze eerst ook en tijdje te worstelen en te draaien. Dat vind ik ook trainen.

En de draagdoek is ook trainen. Dan houden ze hun hoofd toch ook rechtop? Tenminste, Juul zit dan uitgebreid om zich heen te kijken en dan hou ik haar hoofd echt niet vast hoor.
Marijn

Bericht door Marijn »

Dat zomerbabiedraadje vind ik een goed plan. Ik open er meteen een.
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Ik vind het op zich wel goed dat ze het advies geven om je kind af en toe op de buik te leggen. Maar daar moet het dan wel bij blijven, vind ik.... :)
Een van mijn zonen wilde nooit op zijn buik, ook niet slapend. Lag altijd gezellig op zijn rug. Later bleek wel dat zijn spieren niet zo sterk/goed ontwikkeld/getraind waren waardoor het rollen, kruipen enz. achterbleef. Hij heeft daar toen ook nog fysio voor gehad. Achteraf denk ik, ik had toch wat "strenger" moeten zijn en hem wat vaker op de buik moeten leggen, misschien had dat toch gescheeld.
Bij zijn broertjes ben ik wel wat intensiever bezig geweest met buikligging en na enige weerstand vonden ze het later ook wel weer fijn.
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Het is eigenlijk ook wel raar. Ze mogen ABSOLUUT niet op hun buik slapen, maar gevolg daarvan is dat ze zich minder vlot ontwikkelen, en dus moeten ze regelmatig wakker op de buik. Maar ja, dat vinden veel baby's dan maar niets, want dat zijn ze niet gewend. Ik ben soms best blij dat mijn jongste 2 buikslapers waren, die lagen dus ook al snel heel graag op de buik.
Maar hier in de VS is het advies dus hetzelfde.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
TinekedH
J&J SANTORINI

Bericht door TinekedH »

Ik vind het ook zielig hoor... heb op het CB gevraagd of ze ooit een kind zijn tegengekomen wat met een jaar z'n hoofd liet hangen omdat de nekspieren nog niet sterk genoeg waren! Werd me niet in dank afgenomen.

Mijn kinderen (behalve Michiel, die sliep op zijn buik) werden zo verdrietig van op hun buik liggen, Vera ook weer. Ik "vergeet" het gewoon "per ongeluk" en het is met al mijn kids goed gekomen!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Ilse

Bericht door Ilse »

Bij Sofie hebben ze het ook vorige keer gezegd. Omdat ze nog wat onhandig was met op haar buik liggen (lees gewoon haar hoofd laten liggen en het kleed onderkwijlen), vonden ze dat ik het vaker moet doen. Ze vond het vreselijk en ik vergeet het elke keer. Maar als ik haar til dan houdt ze haar hoofd wel rechtop. En nu begint ze het wat leuker te vinden op haar buik, omdat ze aan mijn vinger op haar buik kan draaien. Maar echt haar hoofd optillen, daar heeft ze erg weinig zin in. Volgens mij ging het bij Merel ook zo en daar is het helemaal goed mee gekomen.
wennetje

Bericht door wennetje »

Had 1 jaar kinderfysio aan huis vanwege extreme vroeggeboorte (motorische ontwikkeling is dan een aandachtspunt) en ik heb dat alleen een periode moeten doen toen bleek dat Joris zijn nekspieren wat slap waren. Ik mocht er dan wel iets gezelligs van maken door Joris over een borstvoedingskussen te leggen. Dus hij leunde met zijn bovenlichaam daarop, armpjes er overheen en zo 1 filmpje van Nijntje lang (5 min) waar hij met grote verbazing naar keek en even vergat onhandig te liggen. Dat was 1x per dag en zodra nekspieren sterker waren mocht ik het ook weer laten (want toen oefende hij zichzelf wel), dat was na 2 weken. Dus nee, hier onbekend, alleen met goede reden ingezet en CB...tja, ik ging en ga alleen naar de arts en die viel me niet lastig met dat soort dingen toen ze hoorde dat hij kinderfysio had.
Truus
J&J SANTORINI

Bericht door Truus »

Tja, ik deed het zelf wel geregeld per dag. Vaak bijvoorbeeld na het verschonen even. En dan in het begin echt heel kort, dus zodra ze het niet meer leuk vonden. En dat werd dan vanzelf steeds langer.
Plaats reactie