Voorraad opbouwen: hoe?
Voorraad opbouwen: hoe?
Ik wil beginnen met het aanleggen van een melkvoorraad. Hoe doe ik dat zonder dat ik m'n borsten overstimuleer?
T
T
Re: Voorraad opbouwen: hoe?
Ik heb bij alledrie vanaf een week of 4/5 een paar dagen in de week 's-ochtends 1 borst afgekolft. Ik heb niet het idee dat het tot overstimulatie heeft geleid, maar heb en had wel altijd een ruime vriezervoorraad. Ik zit sowieso best ruim qua productie. Ik kolf nog steeds iets meer dan ze opdrinkt.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Ik heb eigenlijk (zeker bij Mirjam) elke ochtend gekolfd, vanaf dat ze 2 maanden was, totdat ze een jaar was. Wel zwaar vond ik, maar ik kreeg op mijn werk nooit genoeg gekolfd. Ondanks het voorraadje dat ik had opgebouwd en elke ochend extra kolven heb ik vanaf 10 maanden gewone melk bijgegeven.
Nooit last gehad van overstimulatie, maar dat komt denk ik omdat ik het echt dagelijks heb gedaan en ben blijven doen.
Nooit last gehad van overstimulatie, maar dat komt denk ik omdat ik het echt dagelijks heb gedaan en ben blijven doen.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Vanaf dat de kraamhulp weg was heb ik 's morgens 1 borst gekolfd en met de andere gevoed. Nog voor ik begon met werken had in een vriezerla vol en hoefde ik nooit bang te zijn voor een tekort.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Dit dus. (marit heeft zelfs nadat ze niet meer live dronk nog 2 maanden lang elke dag een beker borstvoeding gedronken!)MarietteD schreef:Vanaf dat de kraamhulp weg was heb ik 's morgens 1 borst gekolfd en met de andere gevoed. Nog voor ik begon met werken had in een vriezerla vol en hoefde ik nooit bang te zijn voor een tekort.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

Dit dus geldt ook voor mij. Ik had op een gegeven moment meer dan 10 liter, nodig voor een congres in het buitenland op deze manier ging dat uitstekendMiranda schreef:Dit dus. (marit heeft zelfs nadat ze niet meer live dronk nog 2 maanden lang elke dag een beker borstvoeding gedronken!)MarietteD schreef:Vanaf dat de kraamhulp weg was heb ik 's morgens 1 borst gekolfd en met de andere gevoed. Nog voor ik begon met werken had in een vriezerla vol en hoefde ik nooit bang te zijn voor een tekort.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Soms als Sofie 's ochtends genoeg heeft aan 1 borst en ik zeker weet dat ze nog een tijdje wegblijft, dan kolf ik de andere borst (of als 1 van mijn borsten op ploffen staat). Het gaat wel erg langzaam en op dit moment heb ik denk ik pas 1,5-2 liter in de vriezer.
Toen ze nog zo klein waren, kolfde ik 's morgens na de ochtendvoeding 50 cc. In 2 keer, dus 2 dagen, had ik dan weer een volledig flesje op die leeftijd. Dit heb ik gedaan tot ik ongeveer 1200 cc in de vriezer had liggen (kostte dus 24 dagen maar een beetje tijd) en toen gewoon gestopt. Meer kon ik hier haast niet opslaan.
Ik kolfde op mijn werk ook altijd prima, dus heb er verder niets extra's voor gedaan. Behalve het gewone kolven op mijn werk.
Ik kolfde op mijn werk ook altijd prima, dus heb er verder niets extra's voor gedaan. Behalve het gewone kolven op mijn werk.
Ik had en heb 's ochtends vaak een overschot aan melk in m'n borsten. Hoewel je dat door het kolven wel houdt (of eerst vergroot), is het voor mij een ideale manier om een voorraad op te bouwen. Na de ochtendvoeding nog 10min 1 borst leegkolven, ik haal daar soms makkelijk een flesje mee. Nu doe ik het lang niet meer elke dag, je kunt op gegeven moment ook de borst niet helemaal leegkolven, als je de voorraad groot genoeg vindt. Ik zou nu zo 2 weken op vakantie kunnen 

In de kraamweek al gaan kolven en kolfde al meer dan S enn dronk.
En toen ik ging werken kolfde ik 2x keer op het werk en ik kolfde 350-400 en S enn dronk ca 150 per keer als hij dat al haalde. Dus ik had best snel een flinke voorraad. Maar goed ook want omdat S enn heel onregelmatig dronk, in de zin, van de ene keer 90 cc en de volgende keer 150 enz. Er is dus ook best veel de gootsteen in verdwenen.
Vaak kolfde ik 's morgens als ik ze erg vol voelde, nadat S enn gedronken had.
En toen ik ging werken kolfde ik 2x keer op het werk en ik kolfde 350-400 en S enn dronk ca 150 per keer als hij dat al haalde. Dus ik had best snel een flinke voorraad. Maar goed ook want omdat S enn heel onregelmatig dronk, in de zin, van de ene keer 90 cc en de volgende keer 150 enz. Er is dus ook best veel de gootsteen in verdwenen.
Vaak kolfde ik 's morgens als ik ze erg vol voelde, nadat S enn gedronken had.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
ik kolfde elke avond rond 21.00uur. zat dan toch lekker op de bank, kindjes op bed. helaas is de voorraad inmiddels op. het extra kolven ben ik ook mee gestopt. en of het zorgt voor nog meer overproductie, ik denk dat dat wel mee valt, het is meer een soort van extra voeding toch?