handenbinder en huishouden?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4939
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

handenbinder en huishouden?

Bericht door Annet »

Ik vroeg me af hoe moeders van andere dreumissen/peuters het doen, het huishouden zeg maar met zo'n lief handenbindertje.
Als ik iets zittends doe bijv de administratie komt ze altijd op schoot en gaat met de spullen aan de gang.
als ik bijv de was vouw ben ik meer haar aan het achterna lopen dan dat ik wat vouw. Soms zet ik haar nog even een klein uurtje in de box, maar dat loopt nu natuurlijk ook af.
Ik vind het wel gezellig hoor, maar doe op het moment alleen maar de was voor mijn gevoel, en kom nergens mee klaar en ik had al zo'n achterstand.
Dus hoe doen jullie het?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11979
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door MarietteD »

Mee laten helpen? Geef haar een paar handdoeken om op te vouwen en doe ondertussen zelf een bergje was. Of laat haar de sokken bij elkaar zoeken... En verder kun je haar een doekje geven en de tafel/vensterbank laten schoonmaken, of mee laten 'helpen' met zuigen en dweilen :mrgreen:

Administratie zou ik lekker doen als ze slaapt, dat is niet echt iets om haar te laten helpen haha...
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12051
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Esther »

ik lees mee, ik vind het een dramatische combinatie. meestal biedt de dvd-speler uitkomst.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door wilmama »

Esther schreef:ik lees mee, ik vind het een dramatische combinatie. meestal biedt de dvd-speler uitkomst.
Ik lees ook mee. Hier bied helaas de dvd ook geen uitkomst. Soms bumba maar dan vast in de kinderstoel.

Het gaat me wel iets beter lukken maar mijn huishouden blijft een drama met dreumes erbij. Vorige week een poging gedaan om te dweilen met M arijn erbij. Het ging .... maar ik doe het niet weer. Dan maar als hij slaapt :roll:
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
wennetje

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door wennetje »

Alle slaapjes gebruiken voor huishouden. Mee laten helpen met was van wasmachine in de droger stoppen of uit de wasmachine 1 voor 1 aan laten geven. Joris vindt ophangen van de was ook leuk (en hij doet 5 minuten over 1 shirt ophangen dus heb ik dan inmiddels al 10 andere kledingstukken opgehangen). Sopdoekje geven of laten afwassen in een heel klein laagje water met schuim is altijd een succes. Een eigen rommel-la in de keuken geven om mee te doen als je staat te koken of daar wat aan het opruimen bent. En vooral niet al te hoge eisen stellen aan jezelf. Ik heb sinds Joris er is geen keukenkastje meer van binnen gesopt, jammer dan.

Nu Joris zijn middagslaapje vaak overslaat kom ik wel wat meer in de knel, iets als de badkamer soppen gaat gewoon niet met een peuter om me heen. Alleen al vanwege de schoonmaakmiddelen. Ik ben op zoek naar hulp in de huishouding voor de grote klussen maar tot die tijd....lang leve de TV.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4158
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Gerrie »

Zoek een buurvrouw met een kind ongeveer even oud en ruil een ochtend :P

Dat werkt hier goed. Buurmeisje is van okt 2009. Scheelt dus ruim een half jaar met Mirjam, maar dat is geen probleem. Buurmeisje is regelmatig een ochtendje hier zodat haar mama haar handen vrij heeft in het huishouden. Mirjam gaat regelmatig daar een middagje naartoe zodat ik rust heb.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4324
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Thommy »

Gerrie schreef:Zoek een buurvrouw met een kind ongeveer even oud en ruil een ochtend :P

Dat werkt hier goed. Buurmeisje is van okt 2009. Scheelt dus ruim een half jaar met Mirjam, maar dat is geen probleem. Buurmeisje is regelmatig een ochtendje hier zodat haar mama haar handen vrij heeft in het huishouden. Mirjam gaat regelmatig daar een middagje naartoe zodat ik rust heb.
Wat een fijne oplossing! En ook leuk voor de kinderen.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9567
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door muppet »

@ Gerrie, dat is wel een hele fijne oplossing.

Ik laat Eline "meehelpen", dat gaat hier heel goed. En ik heb in elke kamer wat verschillende soorten speelgoed liggen. Of ik zet juist speelgoed neer dat ze bijna nooit krijgt. Dus ze kan boven ook prima spelen. Ik heb ook gemerkt dat als ik gewoon aan de gang ga, ze na even ook zelf lekker gaat spelen. Dat heeft wel even geduurd voordat ze dat doorhad, maar nu gaat het prima. Juist als ik even rustig wil zitten, gaat ze "klieren". Soms doe ik ook wel de tv aan trouwens. Ik probeer bewust NIET in slaaptijd te poetsen, slaaptijd is mama-tijd, even rust.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
wennetje

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door wennetje »

Gerrie schreef:Zoek een buurvrouw met een kind ongeveer even oud en ruil een ochtend :P

Dat werkt hier goed. Buurmeisje is van okt 2009. Scheelt dus ruim een half jaar met Mirjam, maar dat is geen probleem. Buurmeisje is regelmatig een ochtendje hier zodat haar mama haar handen vrij heeft in het huishouden. Mirjam gaat regelmatig daar een middagje naartoe zodat ik rust heb.
Ohja, dat werkt hier ook goed. Ik maak dan geen ruilafspraak maar als Joris weer eens bij de buren speelt (laatste tijd spelen de buurkinderen juist hier) dan maak ik daar in overleg vaak meteen even gebruik van door bijv de bovenverdieping te stofzuigen. Even rustig doorwerken zonder dat er een peuter steeds de stofzuiger uitzet of het graag samen wil doen en aan de stofzuigerslang hangt.
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Charlotte »

Hier ook een handenbinder. Ik maak er een spelletje van en doe veel samen met J ochem. Je doet er daardoor wel iets langer over, maar t is wel klaar. Ik vouw de was op op zolder en dan staat J in t campingbedje en zingen we liedjes. Kan ik rustig vouwen en ook aandacht geven aan J. Ook zeg ik regelmatig tegen J dat ie even zelf moet spelen, gaat ook net langgenoeg goed...
Charlotte, J (3,5) en H (1)
HeleenW

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door HeleenW »

Ik denk dat ik hier of streng ben of nog nooit een handenbinder hebben gehad...

Ik vind het doen van het huishouden dus iets wat 'moet' en dan wil ik nog wel duidelijk zijn richting de kinderen.
Ik ga geen uren poetsen maar elke ochtend reserveer ik echt 1 uur achter elkaar voor huishoudelijke bezigheden en dan moeten de kinderen zich vermaken. Dat is bij J en L goed gegaan en ook D zal zich hierin moeten voegen.

Als ik boven wat ga doen moet L beneden blijven spelen, en dat is al van jongs af aan. Ik heb de box dan ook regelmatig daarvoor gebruikt en als ze groter waren konden ze gewoon vrij beneden spelen.

Ik weet nog wel dat ik een periode heb gehad dat L niet beneden wilde zijn en dan sprak ik het volgende af: Als ik de badkamer wilde schoonmaken mocht hij niet over de drempel komen. In zijn kamer of ergens anders maakte met dan niet uit.

Eigenlijk is dit tot nu toe altijd goed gegaan.
wennetje

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door wennetje »

Als ik de badkamer wilde schoonmaken mocht hij niet over de drempel komen. In zijn kamer of ergens anders maakte met dan niet uit.
Eeeeh, hoe doe je dat? :?
Joris vergeet dat echt, hij zal zich er wel 5 minuten aan houden maar dan ziet hij weer iets dat hem boeit en staat hij naast me. Is geen onwil of grenzen opzoeken of wat dan ook, puur dat hetgeen hij ziet (of zijn wens mij te helpen) hem zo overspoelt dat de boodschap 'niet over de drempel komen' verdwijnt.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9567
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door muppet »

ik zette Anouk altijd in romper met de emmer met sop in het bad, inmiddels met ondergoed, want ze vindt het nog steeds leuk. Met Eline nog niet gedaan, is binnenkort weleens leuk.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Truus »

Hier doe ik de kleinere dingen wel waar L/otta bij is. Wat max. 15 minuten achter elkaar duurt. WC, koelkast van binnen, stoffen, planten water, was ophangen, opruimen, vaatwasser uitruimen. Stofzuigen ook.
Ik neem haar altijd mee naar de verdieping waar ik ben en ze helpt dan een beetje mee en daarbij staat ook geregeld 'in de weg'. Ook bied ik wel wat alternatieven.
Als ik de was ophang, krijgt zij het mandje met knijpers en mag ze op M/irres kamer spelen. Is ze zo een tijdje zoet mee.
Als ik beneden bezig ben, zet ik vaak de achterdeur open, zet wat leuk speelgoed in de achtertuin, gaat ze daar vaak wel spelen.
Na het avondeten (ben ik regelmatig alleen) zetten we de muziek even hard aan en dan hebben de 2 dames veel lol en ruim ik ondertussen alles op en heb ik zo ern kwartier vrij spel.
Ik heb zelf vooral moeten leren dat het gewoon wat langer duurt en met wat onderbrekingen. Dat is dan gewoon zo. Lager pitje dus en de dingen waarbij ik echt door wil werken of een dreumes echt niet kan gebruiken (dweilen!), doe ik als ze op bed ligt.
Suuz

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Suuz »

Hier word altijd meegeholpen.. Wel moet ik bij sommige dingen zeggen, "kijken doen we met de oogjes" ;) Maar ze helpt echt goed mee :D
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Kimmie »

Hier is het code woord de stofzuiger.
Als die aan staat speelt ze ineens??
Je zult begrijpen dat ik héél vaak stof zuig!! haha

Inmiddels kan ik wat meer huishoudelijk taken doen als P erbij is maar ik begon er niet eens aan toen ze nog zo klein was, ik houd dan ook niet van 'helpen' in de zin van water overal, kliederen, kapot maken ed... en zelf spelen dat begint ze nu een beetje te doen. dus tja... geen tips
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Pauwtje »

Wij doen praktisch alles s avonds, in het weekend (als de ander de kinderen vermaakt) of tijdens haar middagslaapje. Maar wij zijn zowiezo veel op de avonden en de weekends aangewezen, omdat we beide 4 dagen werken.

Een paar dingetjes zoals stofzuigen lukt we met Evy erbij. En oh ja, sinds kort kan ze heel goed helpen met de vaatwasser uitruimen en de was ophangen. DUs daar profiteer ik dan maar van.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8109
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door channiemam »

Esther schreef:ik lees mee, ik vind het een dramatische combinatie. meestal biedt de dvd-speler uitkomst.
Ik ook. De slaapjes duren zon 45 minuten een keer per dag. Daarook dus niet zo veel tijd. En moet ook zeggen dat ik die tijd erg prettig vind om iets zelf te doen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
HeleenW

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door HeleenW »

wennetje schreef:
Als ik de badkamer wilde schoonmaken mocht hij niet over de drempel komen. In zijn kamer of ergens anders maakte met dan niet uit.
Eeeeh, hoe doe je dat? :?
Joris vergeet dat echt, hij zal zich er wel 5 minuten aan houden maar dan ziet hij weer iets dat hem boeit en staat hij naast me. Is geen onwil of grenzen opzoeken of wat dan ook, puur dat hetgeen hij ziet (of zijn wens mij te helpen) hem zo overspoelt dat de boodschap 'niet over de drempel komen' verdwijnt.
je gaat het misschien niet geloven maar ook D kruipt hier rond, staat bij de tafels enz. Hij mag bv niet aan de laptop komen en meneertje komt er gewoon niet aan.... Ookal zitten wij te eten of loop ik naar boven, meneertje blijft er vanaf. Wij zijn duidelijk en consequent maar ik denk dat het ook wel aan de kinderen zelf ligt. Daarom durfde ik eerst ook niet te reageren. Wij hebben echt geen perfecte kinderen en ook ik ben bij lange na niet perfect, maar in dit soort dingen zijn ze echt heel makkelijk.

J was 2 jaar en 3 maanden toen hij in een groot bed gelegd werd, hij is nu ruim 6 jaar en hij heeft nog nooit 1 voet buiten zijn bed gezet zonder dat het van ons mocht. Snap je? Ik denk dat wij dus duidelijk zijn in onze grenzen maar dat de kinderen hierin dus ook heel makkelijk zijn.

Maar over dat na 5 minuten vergeten en dan toch iets doen... tja, ik zit er boven op en zou het dus na 5 minuten ook weer herhalen. Net zoals ze bij ons niet met de mond vol mogen praten..... natuurlijk doen ze dat wel maar ik zeg er dan ook heel vaak wat van als ze het toch doen.
( :oops: woensdagmiddag at een vriendje van J hier en die praatte nogal met zijn mond vol (zo vies vind ik dat :oops: ) en toen zegt L : mama P praat met zijn mond vol :oops: )
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door maartje12 »

Heleen, wij zijn hier ook verschrikkelijk duidelijk en consequent, maar dat helpt geen sikkepit.
Je hebt gewoon modelkinderen... :D
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
HeleenW

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door HeleenW »

maartje12 schreef:Heleen, wij zijn hier ook verschrikkelijk duidelijk en consequent, maar dat helpt geen sikkepit.
Je hebt gewoon modelkinderen... :D
Op dit punt wel! En ik geloof dat ik daar maar eens heel blij (dankbaar) voor moet gaan zijn. Gezien de situatie waarin we zaten (en soms nog zitten) en dan zulke kinderen!

Ik wil ook echt niet pretenderen dat het aan mijn opvoeding ligt hoor!! lieve help, asjeblieft niet! ik doe ook zoveel dingen fout.


Maar goed, wat kan je dan verzinnen.... kleintjes zou ik denk ik in de kinderstoel erbij zetten (maar ja, dat willen iets groteren ook al niet..) Tjonge, mijn creativiteit stopt hier geloof ik al.
Ik zou op zaterdag meer doen als W ook thuis is, dan zou ik zeggen: zorg jij voor de kids dan kan ik even een uurtje of wat flink aan de slag zonder gestoord te worden.
Claudiac

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Claudiac »

Hier ook algehele erkenning!
Ik doe dus niet zo veel, behalve als hij slaapt. En ik doe zaterdagochtend veel.
Vanmiddag heeft A geholpen met de vloer dweilen en daarna zijn we lekker koekjes gaan bakken. Toen de tv aan zodat ik alles kon opruimen, want anders ligt het deeg overal.

Maar meestal zorg ik dat ik er met hem op uit ben of we gaan samen spelen. Alleen spelen kunnen en konden de andere twee heel goed, maar A niet.

De buren zijn op vakantie, ik kon A ook wel eens daar een ochtendje laten. Maar dat kan nu even drie weken niet meer.

Eigenlijk was mijn plan nu te gaan strijken maar ik ga slapen. Vannacht was het hier een dolle boel dus ik ben erg moe.
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door Miep »

Ik vind het soms ook een lastige combinatie. Het werkt vaak goed om A bel mee te laten helpen. Ik heb net een enorme berg was opgevouwen (we zijn op vakantie geweest en dan stapelt het wel op). Om te zorgen dat hij niet alles oppakt wat ik net heb opgevouwen mag hij dingen aangeven uit de wasmand die ik dan vervolgens opvouw. En nadat ik een stapel schoonmaakdoekjes had gevouwen mocht hij die onderin het keukenkastje leggen. Als ik met water bezig ben, krijgt hij een droog doekje en dan maakt hij ook 'schoon'. Ik houd er niet van als hij kliedert met water want dan heb ik daarna weer werk om dat schoon te maken. Kortom ik probeer taakjes te vinden die hij leuk vindt om te doen maar die mij geen extra werk opleveren en vaak genoeg heeft hij dat na een tijdje wel gezien en gaat dan zelf spelen.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
edevries

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door edevries »

Meehelpen werkt hier ook niet.
Een filmpje of op de ipod werkt ongeveer 15 tot 30 minuten.
En zo veel mogelijk doen als ie slaapt.
wennetje

Re: handenbinder en huishouden?

Bericht door wennetje »

maartje12 schreef:Heleen, wij zijn hier ook verschrikkelijk duidelijk en consequent, maar dat helpt geen sikkepit.
Je hebt gewoon modelkinderen... :D
Mee eens! Ik ben uitermate consequent en duidelijk maar de ondernemingslust van Joris overwint alles :wink:
Gek genoeg komt Joris ook NOOOOIIITT zijn bed uit en daar heb ik nu juist alleen maar een keer gevraagd of hij in zijn bedje blijft liggen tot mama hem komt halen. Maar op zijn kamer staan ook geen mooie nieuwe interessante dingen die hem lokken... :D
Plaats reactie