Stuwing

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Suuz

Stuwing

Bericht door Suuz »

En een kleine man die niet erg goed kan weg drinken.. Wat te doen? Kolven maar dan stimuleer ik het alleen toch? Ik bied nu 2x zelfde borst aan omdat hij echt maar kort drinkt en dan flink vol zit.

Koeling dingen zitten in de diepvries. Maar gebruik je die dan na het voeden op de borst die niet gedronken is. Of juist ervoor?
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12750
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Stuwing

Bericht door Pauline »

Na de ochtend voeding kan je je borsten een keer leeg kolven. Hiermee reset je je borsten. Op zich zou het de produktie kunnen stimuleren. Maar als je dit een paar keer in de week doet en iedere keer wat minder lang, dan komt de balans uiteindelijk terug. Je kan beter nu even (meer) kolven dan dat je een borstontsteking krijgt.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Suuz

Re: Stuwing

Bericht door Suuz »

Bedankt!

Morgen ochtend ff kolven ;)
Claudiac

Re: Stuwing

Bericht door Claudiac »

uhmmm... 'reset' :P Leuke woordkeuze!
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12750
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Stuwing

Bericht door Pauline »

Claudiac schreef:uhmmm... 'reset' :P Leuke woordkeuze!
Dat was een quote die ik van een laktatiekundige heb overgenomen ;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
marije1973
J&J TEXEL
Berichten: 339
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:17 pm

Re: Stuwing

Bericht door marije1973 »

Suuz schrijft:
Koeling dingen zitten in de diepvries. Maar gebruik je die dan na het voeden op de borst die niet gedronken is. Of juist ervoor?

Koude kompressen kun je gebruiken om de pijn te verlichten bij erge stuwing, maar vlak voor een voeding kun je beter je borst goed warm houden, zodat de melkkanaaltjes zich verwijden en de melk goed doorstroomt.
Marije, mama van Laurens (23-02-2006) en Carlijn (22-06-2008)
Suuz

Re: Stuwing

Bericht door Suuz »

Gisteravond was het toch te erg pijnlijk. Dus ff gekolft. 60cc en dan de pijnlijkste borst snachts steeds gegeven (links) zodat die eindelijk leeg is, wat met kolven niet eens lukte. Gekolft nadat hij eerst goed heeft gedronken.

Vanaf 5 uur alleen de rechterborst gegeven. Nog wel pijnlijk allebij maar te doen nog.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Stuwing

Bericht door Ana »

Die eerste week (twee weken) is het schipperen tussen twee uitersten he... Wel of niet kolven, wel of geen stuwing... en als je mannetje ook nog niet goed drinkt.

Drinkt hij niet goed om de borst leeg te krijgen of heb je teveel melk? Dat heb ik niet goed begrepen. In beide gevallen lijkt het me dat je voor dit moment wel moet kolven. Als hij het te weinig stimuleert, moet de bv wel goed op gang komen, en als er teveel melk is, moet je zorgen dat je geen borstontsteking krijgt.

Hoe dat 'resetten' werkt snap ik nooit zo goed maar het wordt overal aangeraden he. Mij werd aangeraden om alleen als het echt nodig was (pijn) een beetje te kolven maar ook alleen om de druk eraf te halen. Maar ik had dus gelijk veel productie en mocht niet stimuleren. Ik heb uiteindelijk geen problemen met stuwing gekregen.

Succes hoor...!!!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8059
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Stuwing

Bericht door Sarina »

Ana schreef:Hoe dat 'resetten' werkt snap ik nooit zo goed maar het wordt overal aangeraden he. Mij werd aangeraden om alleen als het echt nodig was (pijn) een beetje te kolven maar ook alleen om de druk eraf te halen. Maar ik had dus gelijk veel productie en mocht niet stimuleren. Ik heb uiteindelijk geen problemen met stuwing gekregen.
Dat resetten werd bij mij zo uitgelegd: als je éénmaal per dag alles leegkolft (het liefst vlak na een voeding), dan stimuleer je niet. Je stimuleert pas als je na elke voeding of, erger, tussen elke voeding extra kolft (zelfs een beetje). Ik had 's avonds nog ontzettend volle borsten in het begin en moest ze dan elke avond vóór het slapen gaan één keer helemaal leegkolven. Normaal gesproken heb je namelijk vooral 's ochtends volle borsten en niet 's avonds, ik had dus echt ontzettend veel melk en dat veroorzaakte allerlei problemen bij het drinken (verslikken, niet goed aanhappen, scheef gaan hangen, etc.).
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Suuz

Re: Stuwing

Bericht door Suuz »

Hij drinkt goed, maar niet zoveel voeding dan dat ik heb ;) Heb met kraam nu ff gekeken wat hij nou drinkt. Hij dronk 60cc en dat was dan alleen wat druk van de borsten af, leeg drinken was daar nog niet bij.. En door tsr kwam er nog meer bij. Hij krijgt zoveel nu gelijk dat hij er hard aan moet werken om het goed weg te krijgen. Spuit de borsten uit. Normaal drinkt hij totdat hij buikje vol heeft maar die 60cc is nu in 3 delen gelukt omdat hij wel al tevreden was elke keer.

Dus overproductie ;) Dat voeden van vannacht was wel goed idee geweest. Nu ff koel dingen in doen. Hij neemt nu 3 uur tussen de voedingen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Stuwing

Bericht door Ana »

oke fijn dat hij in elk geval wel goed drinkt zelf, en overproductie valt te 'regelen'!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Stuwing

Bericht door Nanda »

wat fijn dat het allemaal goed op gang komt! maar teveel kan ook lastig zijn!
ik hoop dat het zich een beetje stabiliseerd!
hoe gaat het met het gewicht van Mace?
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12058
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Stuwing

Bericht door Esther »

Hoe is het vannacht gegaan Suuz? En ga je de lk nog bellen?
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Ilse

Re: Stuwing

Bericht door Ilse »

Is het misschien een idee om eerst je borst te laten lopen als hij wil drinken en met de hand wat te kolven en hem daarna aan te leggen? Ik weet niet of hij goed groeit, maar op deze manier krijgt hij in ieder geval de vollere rijkere melk.

Van dat resetten wist ik nog niet, maar wel handig om te weten!
Suuz

Re: Stuwing

Bericht door Suuz »

Het lijkt nu wat onder controle te zijn. Vandaag wel 1 borst gereset omdat hij echt niet leeg komt.

Heb te vaak een tsr.

Idd eerste druk eruit lopen, dan met de hand het extra, dan laten drinken.. Tussen door herhalen en weer drinken.. Daarna goed leeggekolft.
Suuz

Re: Stuwing

Bericht door Suuz »

Hmm vandaag afgevallen, hij krijgt dus te veel voormelk. Had ik ook wel verwacht. Dus nu kolf ik eerst de ergste druk weg en de tsr. En daarna is er nog zat over voor M ace om te drinken. Hopelijk is hij dan morgen weer gegroeid.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12058
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Stuwing

Bericht door Esther »

Heb je de lactatiekundige nou al gebeld Suuz? Dat lijkt me echt niet overbodig in jouw geval.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Plaats reactie