Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Ana »

J0ela is nog nooit ziek geweest behalve es een keer verkouden. De afgelopen week hadden zowel mijn man als ik erg last van onze keel, keelontsteking oid, is al weer op z'n retour. Ik heb niets gemerkt bij de kinderen, behalve dat J0ela de laatste dagen steeds een beetje verhoging heeft. Echt niet veel dus ik maakte me geen zorgen.

Gisteravond deed mijn man haar in bad, en ineens koelde ze enorm af en ging ze rillen. Dat duurde totaal misschien 10 minuten, daarna warmde ze weer goed op. Met paracetamol in bed gelegd en eerste uren wel paar keer wezen kijken, maar in principe sliep ze goed.

Net verschoonde ik haar luier en ze werd narrig en boos (zoals heel vaak als we dat doen) En ineens was ze een paar seconden 'weg', eerst huilde ze heel hysterisch en toen ineens van die lege ogen. Ik schrok er zo van. Ik dacht gelijk aan wat ik hier wel eens las over koortsstuip maar goed om nou te zeggen dat ze echt koorts heeft, dat niet, alleen beetje verhoging. Misschien kwam het van het huilen en dat ze even geen adem haalde?

Nou ik vind het helemaal niks, ben ook nog alleen thuis vandaag. Gelukkig is I.van heel lief vandaag.
Laatst gewijzigd door Ana op za okt 20, 2012 9:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Sietske

Re: Koortsig, geschrokken

Bericht door Sietske »

he gets wat zul je geschrokken zijn. Is het niet verstandig om even contact op te nemen met de huisarts? Ik zou me dan toch een stuk geruster voelen. En een koorststuip wordt veroorzaakt door een plotselinge snelle stijging van de temperatuur. Als ze eerst weer een ondertemp heeft gehad en haar temp stijgt dan ineens heel snel kan ze denk ik ook wel een stuip krijgen zonder meteen hoge koorts te hebben. Maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken

Bericht door Ana »

maar dan zou ik wel een verschil gemerkt moeten hebben toch? maar dat was er niet. verder speelt en zingt ze wel, drinkt, eet redelijk (iets minder), ze is alleen wat sneller uit haar doen dus wat zeurderiger zeg maar. Dus als ik naar haar kijk dan zie ik geen reden om ongerust te zijn.

hmm een huisarts heb je hier niet, dan moet je direct naar de eerste hulp waar geen kinderarts is, of maandag naar de kinderarts. en ze oogt gewoon verder niet ziek.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
wennetje

Re: Koortsig, geschrokken

Bericht door wennetje »

Dat klinkt als een 'koude rilling' gisteren (zie je bij hele hoge koorts, gek genoeg voelt iemand dan koud aan terwijl hij/zij 40 graden koorts heeft) en dat wegdraaien van ogen vandaag, tja. Het is allemaal niet 'gewoon' bij koorts. Heb je de temperatuur op die momenten gemeten?
Mijn advies: gewoon de eerste hulp bellen en vertellen wat er gebeurd is, laat hen dan beslissen of je langs moet komen of niet.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8245
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Koortsig, geschrokken

Bericht door Mara »

Een koortsstuip is volgens mij heftiger, incl. schokken enzo. Bij M aarten wel toen. Misschien zijn er gradaties?
Es had volgens mij wel eens wat jij beschreef toen ze een keer als dreumes niet helemaal fit was. Ik dacht zelf toen aan reactie op de koorts (lichte koortsstuip oid) en heb er niet zo bij stilgestaan.

Je kunt natuurlijk de hap even bellen om na te vragen of dit erbij kan horen.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken

Bericht door Ana »

Nou wat het vandaag was is me inmiddels duidelijk, want ze heeft het nog een keer gedaan. Dat doet ze dus van boosheid... Hard huilen, stoppen met ademen en helemaal blauw aanlopen. Iemand daar dan ervaring mee - hoe ik daar het beste op kan reageren?

Ze draaide niet haar ogen weg overigens, het waren meer ogen die niets leken te zien. Heel hard huilen en ineens stilvallen.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8245
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: ze doet het expres

Bericht door Mara »

Oh dat kan ook, heb er wel eens over gehoord. Sommige kinderen gaan dan helemaal tot bijna bewusteloosheid aan toe. Geen tips/oplossing helaas.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Koortsig, geschrokken - Update: ze doet het expres

Bericht door Eve71ne »

Dit gebeuren heet breath holding spells. Wat je eraan zou kunnen doen weet ik verder niet.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8116
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Koortsig, geschrokken - Update: ze doet het expres

Bericht door channiemam »

Carmen heeft dat een tijd gehad. Meerdere keren per dag. Liep blauw aan, stopte met ademen en viel weg. Soms een ademteug en dan weer wegvallen. Het ging vanzelf over toen ze goed kon praten.

Wat nog wel eens hielp was tijdens zon aanval plots hard in haar gezicht blazen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: ze doet het expres

Bericht door Ana »

Eve71ne schreef:Dit gebeuren heet breath holding spells. Wat je eraan zou kunnen doen weet ik verder niet.
dank je wel voor de term, heb even snel wat gelezen op internet en dat lijkt het inderdaad wel te zijn, beide keren deed ze iets wat niet mocht en was ze erg gefrustreerd en boos.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: ze doet het expres

Bericht door Laris76 »

Ana schreef:
Eve71ne schreef:Dit gebeuren heet breath holding spells. Wat je eraan zou kunnen doen weet ik verder niet.
dank je wel voor de term, heb even snel wat gelezen op internet en dat lijkt het inderdaad wel te zijn, beide keren deed ze iets wat niet mocht en was ze erg gefrustreerd en boos.
S. deed dat ook. Is gelukkig gewoon overgegaan, want was niet leuk. We moesten hem dan op een veilige plek neerzetten/lgeen want hij kukelde zo om. Er was bij hem niets aan te doen. In het gezicht blazen hielp niet.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Ana »

nog maar even de titel aangepast want ze doet het blijkbaar niet expres, het schijnt dan een reactie te zijn waar ze niets aan kan doen.

Wat naar zeg, het voelt alsof ik een groot conflict met haar heb gehad.
wel fijn om te weten dat het geen kwaad kan verder. Ik hoop niet dat we dit nu elke dag gaan hebben....
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Ana »

Tot nu toe gaat het goed :wink: al zijn driftbuien wel aan de orde van de dag. Leuk hoor, zo'n temperamentje :mrgreen:
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Sietske

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Sietske »

Ik heb er inderdaad wel ooit van gehoord, die breath holding spells. Lijkt me echt akelig. Sil kon hier toen hij kleiner was ook ooit tijdens het huilen heel lang niet ademenen. Maar gelukkig is hij nooit "out" gegaan. Hier hielp in dat soort gevallen even in het gezicht blazen wel. Door de schrik halen ze dan adem. Maar of dat bij echte breath holdsing spells werkt weet ik niet.

Ik hoop dat ze er nu geen last meer van zal hebben.
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Jo Jo »

Bij je eerste berichtje meende ik al te denken dat het BHS was.
Ook je andere berichtjes sluiten daar bij aan.

En jep, Mattias heeft (had) ze ook wel eens. Niet erg, niet te veel aan doen, behalve natuurlijk zorgen dat ze niet verkeerd vallen, niet de schuld van geven (ze kunnen er idd niks aan doen) en het gaat wel weer over. Meestal ;-)
Kan gebeuren bij schrik, boosheid, pijn of combinaties van dezen.
Waarschuw je wel de mensen om je heen (oppas/creche etc) er even voor? Mensen die het niet kennen schrikken zich echt lám!

Groet
Joke
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13325
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Gootje »

E vi heeft ze ook een tijdje gehad, en dan met name bij pijn. Op een gegeven moment zagen we het aankomen en dan pakten we haar op en riepen haar naam en bliezen in haar gezicht, heb haar ook wel eens in haar gezicht getikt om te voorkomen dat ze wegviel. De eerste keer zat ik al met de telefoon in mijn hand. Gelukkig hadden vrienden van ons dit net meegemaakt met hun bijna evenoude dochter, dus ik wist van het bestaan. Maar je schrikt je lam. Ik heb ook de creche ingelicht.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Ana »

Volgens mijn ouders deed ik dat vroeger ook geregeld :mrgreen:
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Ana »

Ik mocht vanochtend even langskomen bij de kinderarts omdat ze al een dag of 5 lichte verhoging heeft, die kon niets vinden dus nu moet ik morgen proberen ochtendurine op te vangen zodat ze dat even na kunnen kijken. Heb een soort zakjes gekocht in de apotheek, en ben heel benieuwd of dat gaat werken...
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4949
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Annet »

O wat is dat schrikken he. D deed het ook bij een wespensteek, ik was echt in paniek en zag zo mijn tweede meisje gaan in gedachten.
Nu weet ik inmiddels 1 1/2 jaar dat het bij haar hoort, ik merk dat als ik haar pak, knuffel/troost dat dat tegenwoordig al goed helpt en anders roepen van naam of ademen anders even blazen, een flinke blaas zeg maar.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Nanda »

hoe gaat het nu met J oela?? is ze al weer wat opgeknapt?
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Koortsig, geschrokken - Update: adem inhouden

Bericht door Ana »

de kinderarts kon niets vinden en ook uit het urineonderzoek kwam weinig, er zat heel klein beetje bacterien in, maar dat is verwaarloosbaar.

Af en toe verhoging blijft, en onrustige nachten ook.
Geen idee....!!

Ow en de driftbuiten blijven ook, minstens een per dag, maar ze is gelukkig niet meer 'weg' geraakt.

Op dit moment zijn we allemaal ziekig dus het is sowieso gezellig hier :mrgreen:
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Plaats reactie