Links of rechts?.

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Links of rechts?.

Bericht door Mare »

Ik las laatst dat de voorkeur voor een hand zich al in de baarmoeder ontwikkelt en wel al met tien weken, maar wanneer merkten jullie bij jullie kinderen op dat zij een voorkeur hadden?

David doet alles met links: eten, kleuren, dingen pakken, etc. Als ik hem de lepel rechts aangeef kan hij er net zo goed mee eten, maar kiest er zelf nooit voor.

Niet dat het mij iets uitmaakt hoor, maar voordat ik alles voor linkshandigen aanschaf ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2320
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Links of rechts?.

Bericht door Petra »

Bij Benthe merkten we het echt toen ze echt zelf met een lepeltje at.
Links knoeide ze flink minder bij het yoghurt eten als met rechts.

Later was kleuren met rechts er echt niet bij. Gaf je een potlood rechts aan ging ie meteen naar de linkerhand.
Dit zal zeker al zo zijn geweest toen ze 3 jaar was.

Het enige speciaal linkse item dat ze nu heeft is een schaar. Die kreeg ze pas toen ze echt gericht is gaan knippen.

Als ze naar groep 3 gaat krijgt ze vast een stabilo. Die moet dus ook voor linkshandigen zijn.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Links of rechts?.

Bericht door TinekedH »

Gerben is links....die deed net als David altijd alles met links, terwijl de juffen en het consultatieburo benadrukten dat bij de meeste kinderen met 4 jaar bepaald is of ze links of rechts zijn, maar dat het ook bij ong. 30 % van de kinderen pas nog later duidelijk is. Al vanaf dat ie een jaar of 2 was was het achteraf al wel duidelijk!

Gerben heeft alleen een linkse schaar (maar is niet echt een knutselaar, dus hij doet er niet veel mee) verder niets wat aangepast is, idd. een stabilo-pen. Omdat hij afgelopen jaar 2 keer zijn linker-arm gebroken heeft, moest hij behoorlijk veel werken met rechts, dat lukte hem eigenlijk nooit maar hij kan zich nu ook best met rechts redden, zelfs schrijven gaat (wel met hanenpoten)!

Ik zou in ieder geval niet gelijk van alles aanschaffen maar eens kijken waar je kind tegen aan loopt. Een linkse schaar is wel nodig om netjes te kunnen knippen!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Links of rechts?.

Bericht door Eve71ne »

Bij Meike zag ik het volgens mij al toen we gingen Rapleyen met 6 maanden. Zij pakte bij voorkeur alles met links. Ik merkte ook al vroeg dat zij ook linksdenkend is, zo doet zij met aankleden bijvoorbeeld het andere been in de broek dan ik had verwacht en raken we daardoor in de war en stapte zij aan de `verkeerde` kant van haar fiets enzo. Lastig dus omdat ik zelf rechts ben - maar ze heeft het wel via mijn genen doorgekregen :wink: Zij heeft trouwens geen linkshandig gereedschap, ik heb daar de noodzaak nog niet van gezien. Op school schrijft ze met een gewoon potlood.
Benthe is rechts, en ik ben ervan overtuigd dat dat zo blijft.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Ilse

Re: Links of rechts?.

Bericht door Ilse »

Bij Merel zagen we het toen ze ging tekenen en eten etc. Bij Sofie denk ik dat ik het nu al zie. Ik denk dat ze ook links is...over een paar jaar zal ik dit draadje weer opzoeken ;-)
Ik heb wel eens een theorie gelezen dat linkshandige mensen in een zeer vroegtijdig stadium van de zwangerschap een tweeling waren en dat linkshandigen de gespiegelde helft van een celdeling zijn.

Ik zou het in ieder geval wel leuk vinden. Vroeger was ik de enige linkshandige thuis. Nu zou dan alleen mijn man rechtshandig zijn, zelfs mijn paard is links.

Oh ja en een linkse schaar heb ik nooit gehad en heeft Merel ook niet. En we kunnen allebei heel mooi knippen. Het enige waar ik moeite mee had was schrijven zonder vegen te maken en halen.
Pas geleden vertelde Merel dat de juf iets had gezegd over haar handhouding bij schrijven. Ze was er erg verdrietig om dat ze het niet goed deed. Gelukkig kon ik haar laten zien dat ik ook zo'n handhouding heb, omdat er anders vlekken komen. Ze heeft het met de juf besproken en nu is het goed.
Laatst gewijzigd door Ilse op vr nov 16, 2012 10:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nickey

Re: Links of rechts?.

Bericht door Nickey »

Beide jongens waren tot een jaar of 2 vrij linkshandig geörienteerd. Niet gek, SR is links.
Bij C. was het snel over, maar bij Q. heb ik misschien wel tot een jaar of 6? getwijfeld of hij nou links of rechts was. Hij zelf ook geloof ik :D
SR is ook gedeeld; schrijft links, maar eet soep met de lepel rechts, golft rechts en zo zit er verschil in wát hij doet.
De jongens golfen rechts maar Q. 's handschrift ziet er nog steeds uit alsof hij 'verplicht rechtshandig' is geworden.
Ik denk dat als hij schrijfonderwijs gekregen had (liep de eerste groepen vooral op de gang of buiten) dat misschien gezien was dat hij een voorkeur had voor links.
Ach, 'as' is verbrande turf hé?

Nic.
Gebruikersavatar
Susan
J&J SANTORINI
Berichten: 2999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:21 pm

Re: Links of rechts?.

Bericht door Susan »

Onze Noor is ook links, en dat hadden we ook al vrij snel door. Als de dame iets moest vastpkken gebeurde dat meestal met links.
Met eten net zo en nu met tekenen en kleuren is er echt geen twijfel mogelijk hoor.
Ook met steppen stept ze net met het andere been, erg hè ik moet er nu over nadenken want steppen is iets wat je gewoon doet zonder na te denken op welk been je staat.... maar Norah staat dus op haar linkerbeen :wink:

Wij hebben nog niets speciaal in huis gehaald voor haar, misschien is een schaar nog wel handig....
mama van Sam (08 juni 2006) & Norah (27 januari 2008)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 17039
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Links of rechts?.

Bericht door LindaJager »

Van Lucas hebben we lang gedacht dat hij linkshandig was. Die deed alles met links.Totdat hij naar de basisschool ging toen deed hij ineens alles met rechts ::roll:
Robert is altijd rechtshandig geweest heeft ook geen periode gehad dat hij dingen met links deed.
Vincent idem met links ::D
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Ves

Re: Links of rechts?.

Bericht door Ves »

Bij V incent hetzelfde als bij David. Uit zichzelf linkshandig, maar hij kan veel dingen ook rechts (eten bv.). Ik weet niet precies wanneer me dit voor het eerst opviel, maar het is al lang geleden. Misschien toen hij met vork begon te eten of toen hij begon met tekenen. Wij hebben geen spullen specifiek voor linkshandigen (nooit zo over nagedacht).
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Links of rechts?.

Bericht door Mare »

Wel verschillend dus, maar bij de meesten was het ook al vroeg duidelijk. Het blijkt dus zo te zijn dat davids oom altijd wisselde. Hij begon bijvoorbeeld met rechts te schrijven en halverwege de zin wisselde hij naar links :p

Ik maakte trouwens een grapje met alle aan te schaffen materialen. Alleen aan een schaar zat ik te denken. Het lukt hem niet met rechts en met links kan je met een rechte schaar gewoon niet knippen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 17039
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Links of rechts?.

Bericht door LindaJager »

Mare schreef:. Alleen aan een schaar zat ik te denken. Het lukt hem niet met rechts en met links kan je met een rechte schaar gewoon niet knippen.

Vincent kan prima met een rechtse schaar knipppen hoor ::D


Een vriend van Lucas was trouwens heel laat met z'n voorkeur, die was al 8 ofzo.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
HeleenW

Re: Links of rechts?.

Bericht door HeleenW »

Ik denk dat L ook een linkshandige is/wordt/blijft...
Hij veegt met zo'n kinderbezem vanuit een linkshandige positie, hij stapt anders op zijn fiets, hij tekent en kleurt met links, voetbalt met links.

Maar al heel lang heb ik het idee dat hij links is, misschien al wel vanaf 1,5 of 2 jaar. Maar dan zeggen ze vaak dat het nog kan veranderen. Tot nu toe lijkt het niet het geval.

Ik heb er overigens nooit over gedacht dat je ook linkshandige dingen kon kopen, ben het ook nog niet van plan.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Links of rechts?.

Bericht door Liesje28 »

Links- of recht schijnt tot een jaar of zeven nog te kunnen wisselen zei de ergotherapauet van Matthijs toevallig van de week nog.. Bij Matthijs zie ik nu pas dat hij een voorkeur voor rechts heeft maar echt 100% is dat nog steeds niet.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
wennetje

Re: Links of rechts?.

Bericht door wennetje »

Joris heeft lang afgewisseld. Ik durf nu eigenlijk pas met zekerheid te zeggen dat hij rechtshandig is.
yvonnelnl

Re: Links of rechts?.

Bericht door yvonnelnl »

Bij Niels had ik het idee met rapley (1 jaar) dat hij linkshandig is. Hij is nog steeds linkshandig maar volgens deskundigen konden we daar pas wat over zeggen na 5 jaar (ivm ontwikkeling hersenen).
Plaats reactie