Advies nodig over inslapen* update

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Door allerlei omstandigheden (hebben jullie in mijn eerdere draadjes kunnen lezen) is het erg rommelig geweest bij ons, en is het nog steeds.
Stijn is nu 7 weken oud, en heeft weinig regelmaat gehad. Hij sliep eigenlijk overal waar het uitkwam.
Hij heeft in het begin veel gehuild (door krampjes) en dat werd alleen beter met dragen.
Toch wil ik dat hij ook aan zijn wieg gaat wennen, want binnenkort moet ik weer werken. En verschillende mensen zullen op hem en op Sem gaan oppassen. Dus ik wil zoveel mogelijk regelmaat inbouwen in hun dagelijkse activiteiten.

Ik ben vandaag dus begonnen met laten slapen in de wieg. Ik ben geen echte voorstander van de 3 R's, maar ik geloof wel dat een vaste volgorde aanhouden goed is, en rust inbouwt.

Toen Stijn vandaag moe was, heb ik hem in zijn wieg gelegd.
En volgde eerst wat licht protest, en daarna huilen.
Ik kan hem niet laten huilen.
Dus ik ben naar hem toe gegaan, maar ja wat dan ? Ik wil hem ook niet eruit halen. Ik wil ook niet teveel contact maken.
Dus ik heb hem even op mijn vinger laten zuigen.
En dat hielp. Maar na 10 min, weer wakker.
Dus weer naar boven, even op vinger later zuigen (zonder dat ik verder contact maakte). Dat werkt steeds voor 10 minuten.
Dus hij valt niet goed in slaap.
Hiermee werk ik dus alleen hazeslaapjes in de hand.

Heeft iemand een tip hoe ik dit aanpakken ?
Het is belangrijk dat hij niet afhankelijk van mij is voor zijn inslapen omdat ik weer aan het werk moet.
En ik zou het ook fijn vinden als hij in zijn bed kan slapen, dan kan ik meer tijd aan Sem besteden (wat hij ook hard nodig heeft).
Laatst gewijzigd door edevries op ma dec 03, 2012 10:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door Ana »

Dat is erg lastig zeg, zo klein, er verandert nog regelmatig zo veel...
En wat bij het ene kindje werkt, hoeft bij het andere kindje helemaal niet te werken.

Het is in elk geval belangrijk inderdaad dat hij op een vaste plek slaapt. En als je dat zou willen, kun je hem misschien aanleren om met een speen in slaap te vallen? Dat kunnen anderen dan op dezelfde manier ook doen.
I.van valt heel snel in slaap (als hij moe is) op mijn arm met een speen in de mond, vervolgens leg ik hem op zijn slaapplek, met die speen nog in de mond. Ik heb een soort speenknuffeltje waarmee ik de speen steun zodat hij niet direct uit zijn mond valt. Ik wikkel hem ook altijd in een dekentje zodat zijn armpjes vast liggen.
Mijn man doet dit dan precies hetzelfde en kan hem ook gewoon in bed leggen.

Succes, ik vond de eerste 3 maanden weer niet makkelijk maar na het 12-weken sprongetje gaat alles inclusief slapen stukken beter.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
HeleenW

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door HeleenW »

Ana schrijft het al: wat bij het ene kindje werkt, werkt bij de andere niet...

Ik heb dus al vanaf heel jong gezegd: slapen moet in bed en huilen mag best even. En ik heb dus bij 3 jongens geen enkel slaapprobleem. Ik laat een baby geen uur huilen, zelfs geen half uur, maar 10 minuten als je zeker weer dat er geen vieze broek, boer of honger dwars zit, vind ik persoonlijk dus geen probleem. Helemaal niet als je kindje daarna 2 of 3 uur slaapt. Dan denk ik: hij zal het nodig gehad hebben. Maar dat is dus bijzonder persoonlijk!

Heb je al bij andere nagevraagd of ze het erg vinden hem ook te dragen? Dan hoef je je nu niet druk te maken.
Of idd de speen wat Ana ook zegt.

Moeilijk hoor, snap wel heel goed dat je wil dat hij lekker slaapt, maar soms valt het ook niet af te dwingen.
edevries

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door edevries »

Hoe bedoel je wikkelen in deken voor de armpjes ? Bedoel je dan echt inbakeren ?

Nee dragen gaat niet lukken. Sowieso 1 oppas met rugproblemen enzo.
Bovendien, gaat dat weer van Sem zijn 'alleen-tijd' af.
Dus ik hoop op dat het op een gegeven moment lukt zonder te dragen.

Vandaag laat ik hem dus wel even huilen, maar langer dan 5 minuten lukt me echt niet.

Even een update: ik ben totaal 5 keer naar boven geweest omdat hij steeds hazeslaapjes deed, en na de 6e keer heeft ie 1 keer 45 minuten geslapen.

Ik ga hem zometeen weer in bed leggen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door Ana »

Ja het is een soort inbakeren.
Ik heb een heel fijne dunne fleece-achtige deken, lekker groot en die best wel meegeeft. daar leg ik hem op en sla het van twee kanten vast om zijn armpjes heen. Zo kan hij zich ook niet zo snel blootwoelen.
Het is niet onmogelijk voor hem om los te komen maar het is meer ook voor het in slaap vallen. Omdat hij in het beginstuk van zijn slaap altijd zo wild kon schrikken en dan zijn armen wijd gooide, en daarmee zichzelf weer wakker maakte.

Echt inbakeren heb ik geprobeerd met de pacco doeken. Maar door dat gefrut met die klittenbanden werd hij weer helemaal wakker en dan ging hij echt niet meer slapen.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
edevries

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door edevries »

Stijn maakt zichzelf ook steeds wakker door schrikken.

Je legt de deken dus neer, en met de rug de baby erop en dan beide kanten omslaan ?
wennetje

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door wennetje »

Geef je bv?
Er is blijkbaar een zuigbehoefte en als je geen bv geeft of je zeker weet dat het geen honger is, denk ik ook aan een speentje. Ik neem nl aan dat je niet wilt dat hij maar eenieders vinger gaat sabbelen.

Itt tot Heleen heb ik mijn zoon nooit laten huilen, die ene keer dat ik het wel deed omdat ik het echt niet meer wist, bleek hij de dag erna een loopoor te hebben. Kortom, kind had pijn. Hier betekent huilen: niet comfortabel. En ondanks dat ik er altijd naartoe ben gegaan en ga heb ik ene kind dat heerlijk slaapt, heerlijk in slaap valt en het heerlijk vindt om te doezelen in bed.

Maar je bent vandaag pas begonnen, hij moet natuurlijk ook even wennen....
edevries

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door edevries »

Wennetje, hoe deed je dat dan, als je er steeds naar toe ging ? Haalde jij je kind uit bed ?

Ik heb geprobeerd om te troosten in de wieg, maar dat lukt voor geen meter.
En wil hem er niet steeds uit halen, want ik denk dat het terug leggen dan steeds moelijker gaat worden.
Dus voor nu even de vinger.
Maar idd ik wil liever niet op iedereen vinger, dus mss tzt vervangen voor speen.
En idd, ik geef BV, en het zal we zuigbehoefte zijn.
wennetje

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door wennetje »

Heb je al eens aangelegd? Kan ook gewoon nog een beetje honger zijn.
Nee, ik troostte in 1e instantie in bed. Ik haalde hem er niet uit. Gewoon door zachtjes tegen hem te praten, voor hem te zingen en over zijn wangetjes te aaien. Als dat niet hielp legde ik hem aan, alhoewel toen hij nog heel erg jong was gekolfde melk kreeg dus was het zijn speentje wat ik hem dan gaf (die wilde hij niet meer toen ik hem uiteindelijk aan de borst kreeg) maar toen hij aan de borst was probeerde ik altijd aan te leggen. Ook om te sabbelen maar eigenlijk wilde hij dat nooit, hij wilde een slokje of hij wilde niet.
En als dit allemaal niet hielp dan haalde ik hem er uit, ging met hem zitten of lopen en als hij dan een tijdje stil was, legde ik hem terug. Het was meestal snel klaar tenzij er echt iets aan de hand was. Wel liet ik hem gerust een tijd liggen als hij wat murmelde of brabbelde en dus gewoon tevreden was, dat was voor mij echt geen reden om naar hem toe te gaan, alleen maar huilen.
edevries

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door edevries »

Hij laat zich niet troosten in bed. Was het brabbelen want dan zou ik hem ook laten liggen.
Honger is het ook niet want hij drinkt regelmatig -op verzoek- en goed. Ik denk toch zuigbehoefte.

De 2e ronde slapen is volledig mislukt.
Terwijl ik steeds naar boven ging als Stijn begon te huilen, besloot Sem dat hij dat niet goed meer vond.
En werd dus overstuur.
Ik had net dus 2 kinderen die overstuur waren: vanwege slaap te kort, en de ander vanwege aandacht te kort.
Dus toc maar Stijn er uit en aan de borst slapen, tegelijkertijd verhaaltje voorlezen aan Sem.
Sem heb nu net in bed gelegd. Hopelijk slaapt hij snel vandaag.
En Stijn slaapt nu nog aan de borst (gaat best goed typen met 1 hand).
Ik ga hem toch maar afkoppelen en in zijn eigen bedje leggen, voor wat t waard is.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door Ana »

edevries schreef:Stijn maakt zichzelf ook steeds wakker door schrikken.

Je legt de deken dus neer, en met de rug de baby erop en dan beide kanten omslaan ?
ja, op die manier
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
wennetje

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door wennetje »

Als hij in slaap valt zonder te drinken (en hij goed drinkt en groeit) zou ik echt een speentje overwegen.
Maar geef niet te snel de moed op, misschien was hij ook nog niet moe genoeg en dit was pas de 1e dag dat je het probeerde.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Advies nodig over inslapen

Bericht door monika »

Toen Nic zo klein was kon ik hem inslaap laten vallen als hij in zijn ledikantje lag door mijn ene hand tegen de bovenkant van zijn hoofd te houden (zoals de druk op het hoofd in de baarmoeder is denk ik) en mijn andere hand legde ik op zijn buikje. Als dat niet werkte kon ik ook met de andere hand zachtjes kloppen op zijn billen, dan moest hij op zijn zij liggen.

Nu hij wat ouder is lukt dit niet meer. Dan haal ik hem er toch even uit en leg hem nog een keer aan. Ik leg een fleece dekentje over hem terwijl hij in mijn armen ligt en dan leg ik hem met fleece in bed zodat hij geen koude lakentjes voelt. Hij ligt dan dus op het fleece dekentje in bed en de uiteinden leg ik over hem heen, vervolgens zijn dekentje strak instoppen, zodat het allemaal niet over hem heen kan gaan.

Je kan ook proberen om een warm waterzak in de wieg te leggen en die er uit te halen als je zl in bed legt. Dat deed ik de eerste weken snachts omdat het hier toen winter was. De warm waterzak bewaarde ik onder mijn dekbed bij mijn voeteneind, dan kan je hem ongeveer 6-8 uur lang gebruiken.

En ik laat hem ook wel 5-10 minuten huilen, maar alleen als ik aan zijn huilen hoor dat het meer een vechten tegen de slaap is. Vaak geef ik mezelf een taak te doen, ik mag pas gaan kijken als de vaatwasser is uitgeruimd of een was opgehangen :oops: . Vaak heeft Nic nog een heftige hartgrondige schreeuw net voor hij in slaap valt. Ik moet me dan echt beheersen want anders maak ik hem juist wakker als ik dan ga kijken.

Het is nog allemaal zo nieuw, ventje is zo klein je moet nog tijd hebben om zijn gewoontes uit te vinden en hij moet nog leren dat sommige dingen steeds terug komen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
edevries

Re: Advies nodig over inslapen * update

Bericht door edevries »

Zo is t gisteren gegaan:
- de eerste 2 slaapronden staan hierboven
- de 3e poging: steeds korte slaapjes van paar minuten, toen uit bed ivm poepie, in arm in slaap gevallen, weer terug in bed voor ongeveer 30 min.
- 4e poging: weer hazeslaapjes, heel hard huilen bleek boertjes waarvoor 2 keer uit bed, daarna honger, voeden, en na voeden meteen aan borst in slaap gevallen
- 5e poging: weer hazeslaapjes, en toen oncomfotabel huilen door de hik, hik bleef aanhouden en duurde lang, weer aan de borst - hik verdween maar meteen op arm in slaap gevallen.
Tussendoor nog wat voedingen op verzoek.
Rond 2300 nacht ie ook nog onrustig door een scheet bleek achter.
Om twaalf uur zijn Stijn en ik samen in slaap gevallen op ons bed, en pas om 06:30, werden we allebei wakker en melde hij zich voor een voeding.
Stijn heeft in ons bed geslapen tot 09:30. Daarna weer wakker voor BV, en ligt nu weer heerlijk te slapen in ons bed. Niet in zijn eigen bedje dus.

Maw hij heeft steeds maar kort in zijn bedje gelegen. Had steeds sabbelen op vinger nodig om in slaap te vallen.
Troosten in bed (hand op hfd en buik enzo) werkt niet bij hem.

Als hij straks wakker is toch maar weer proberen in zijn eigen bedje te leggen, voorverwarmd met kruik en armpjes strak in dekentje.

Vraag me wel af hoe je in zo'n dag als gisteren rust en regelmaat moet inbouwen. Dan heb ik t nog niet over Sem die wel met enige regelmaat de boel op stelten zet.
edevries

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Vandaag ongeveer zo'n dag als gisteren.
Inslapen lukt wel met kunt en vliegwerk zoals vinger of geluid van blaaskacheltje, maar doorslapen nog niet echt.

Volgens CB is een doodzonde als ik hem slapend in bed leg. Maar hij valt meestal in slaap na BV.

Ook mag hij vlgns CB alleen in bed slapen.
Bedoelen ze hiermee ook niet dragen ?
Ik draag hem nu namelijk: ten eerste slaapt ie beter, ten 2e vind ik het heerlijk om mijn kindje bij me te hebben.
Liefst zou ik de hele dag dragen. maar dt kan alleen in de avonduren( oa door Sem, in avond is papa thuis).
Jettepet

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Jettepet »

Je hoeft toch niet naar het CB te luisteren. :mrgreen:

Anne alleen wakker maar moe in bed/box of wat dan ook leggen en zelf in slaap laten vallen is nooit gelukt, ze gaat dan heel hard gillen/huilen.
Ze valt meestal aan de borst in slaap. Moe in de wandelwagen leggen en dan buiten gaan lopen of tijdens het winkelen ofzo werkt ook, dan valt ze ook in slaap.

Toen ze jonger was sliep ze ook vaak in de draagdoek.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door monika »

edevries schreef: Volgens CB is een doodzonde als ik hem slapend in bed leg. Maar hij valt meestal in slaap na BV.
Dan kom ik zeker in de CB-hel, want er was geen andere manier om Jort in slaap te krijgen toen hij baby was. :roll: :roll:

Ik zou niet weten wat er mis is met een kind in de wandelwagen of draagdoek te laten slapen, of in een ander bed dan z'n eigen. Nic valt regelmatig in slaap in de auto omdat we dan sochtends Jort naar school moeten brengen. Moet Jort dan maar niet naar school omdat Nic in z'n eigen bed moet slapen :stampen:

Je vraagt je af of die mensen van het CB zelf ooit kinderen hebben gekregen en of de theorien dan nog steeds zo goed zijn.

Doe lekker wat je moederhart je in geeft en wat werkt voor jouw gezin. En dan hou je dat een poosje vol voor je veranderingen maakt.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Ana »

monika schreef: Ik zou niet weten wat er mis is met een kind in de wandelwagen of draagdoek te laten slapen, of in een ander bed dan z'n eigen.
Sterker nog, I.van heeft nog geeneens een eigen bed haha :wink:
Nee ik zou ook niet zoveel waarde hechten aan zulke cb-adviezen als ik jou was... en het slaappatroon verandert heel waarschijnlijk nog de komende weken (12-weken sprongetje) Hier ging het bij beide kindjes daarna aanzienlijk beter.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
edevries

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Dat zelfde vroeg ik me ook af of ze bij CB ook deze theorie hebben toegepast op hun kindjes.

Gisteren namelijk weer een zelfde dag als ervoor maw steeds wakker door hik, poepjes, of boertjes. Dus bijna geen kans gehad dat ie even rustig kon liggen.
Avond was wel beter want man en ik hebben hem de hele avond gedragen.
En nu ligt ie nog heerlijk te slapen in ons bed.

Wat ik nu doe is:
- Overdag in eigen bed laten wennen.
Lijkt me toch beter als er 1 vaste slaapplek voor overdag is vanwege verschillende oppassers. ( tenzij natuurlijk buiten lopen dan kan ook in wandelwagen).
- Een vaste slaapritueel. Mss ook wel goed ivm verschillende oppassers
- s Avonds weer dragen
Dit lijkt me t beste, want zo gaat het worden als ik straks weer moet werken.
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Liselotte »

D is nu 11 weken. Wat ik sinds een week doe is voor het slapen in eigen bed( daar voor sliep hij alleen op schoot of in doek/drager) en dan half wakker weg leggen. Meestal wordt hij dan snel wakker en gaat hij huilen. Dan pak ik hem eruit en wieg hem tot hij weer soezig is. Dit herhaal ik tot hij in slaap valt. Op dit moment slaapt hij dan op de klok af een half uurtje. Meestal gaat hij daarna alsnog in de drager. Ik hoop dat het zich in de nabije toekomst qua slaaptijd in bed gaat uitbreiden.;)
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Liselotte »

*Er moet staan: wat ik sinds een week doe is: slaapzakje aan, hittepitje in bed en voeden en dan halfwakker wegleggen.
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
edevries

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Nacht was heel goed van twaalf tot 6 uur geslapen, bij ons in bed. Niet wakker geweest voor voeding.

Vandaag aan het eind vd ochtend heeft Stijn 1 uur geslapen. nadat hij in bad geweest..... maar ja kan hem moeilijk 5 keer per dag in bad doen.
Verder was het rommelige dag. Ook omdat er een verwarmingsmonteur de halve dag in huis was.
Dus ook weer op mijn arm geslapen, en daarna slapend in bed gelegd. En hij heeft toen 1 uur geslapen
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door monika »

Wouw, goed toch.
Nic houdt meestal zijn lange slaapje in de avond zodat hij dan tussen 1 en 5 nog 3x komt. waar is de gapende smiley?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Wanda

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Wanda »

Zou de oppas niet zelf een goede oplossing voor het slapen vinden? Dan kan jij m nu gewoon lekker knuffelen voeden en troosten. Want, naar wat ik lees, wil hij gewoon (terecht) heel graag heel dicht bij jou zijn.
wennetje

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door wennetje »

Volgens CB is een doodzonde als ik hem slapend in bed leg. Maar hij valt meestal in slaap na BV.

Ook mag hij vlgns CB alleen in bed slapen.
Dat soort problemen loste ik op door niet meer naar CB te gaan. Althans, ik ging niet meer naar de vpk die met dergelijke starre dingen kwam :D
edevries

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Nou, deze wijsheid kreeg ik niet van de vpk maar vd arts ....

Heb ook gedacht om aan de oppassers over te laten, maar ja voor Stijn zou t lekker zijn als hij goed gaat slapen.
Ik zou niet met een gerust hart aan t werk kunnen gaan als ik weet dat hij de hele dag huilt omdat slapen niet lukt.
Toch wel jammer dat je je baby niet naar t werk mee kan nemen.

Nee maar mijn belangrijkste reden om er nu al mee te beginnen is om mijn handen overdag wat vrij te maken, en dus meer tijd voor Sem.

En nu ligt ie weer lekker tegen mij aan te slapen. Lekker peuh CB!
wennetje

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door wennetje »

Lekker peuh CB!
:lol:
edevries

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Nou, meneer besloot vandaag om een clusterdag te hebben.
Dus weer 2 krijsende kinderen - 1 vanwege continu honger en ander vanwege aandachtstekort.
Misschien heeft Stijn nu juis een clusterdag door t laten wennen aan zijn bed Misschien is het meer mamma honger.

Blijf nog met t probleem zitten dat Sem te weinig aandacht krijgt.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Mare »

Maar als je s.tijn in de doek hebt kan je toch van alles met s.em doen? Zo doe ik het ook. Als mijn Sem moet slapen dan doe ik hem in de doek, pak davids loopfiets en we gaan lekker op pad. Of als hij slaapt an puzzel, schilder, klei immer David.

Sem is drie maanden, maar heeft nog geen moment in een bed geslapen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
edevries

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Sem zegt ' baby in box, boekje lezen met mamma op bank'. Hij wil dus echt even alleen.

Verder ben ik niet een ster in t knopen dus gaat niet heel handig met de doek. Als Stijn mag zitten kan ik hem in mij soort van Mei Tai doen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Ana »

Kom ik weer met de sprongetjes hoor - maar met 8 weken heb je er ook een, zou ook kunnen meespelen?
En verder voel ik met je mee... J0ela kon zulke dingen nog niet zeggen maar heeft dus heel veel drift- en huilbuien gehad. (had ook vaak twee krijsende kindjes) Ik heb helaas geen goede tips wat dat betreft behalve de duowagen - een half uur buiten wandelen betekende een half uur rust aan mijn hoofd.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Mare »

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het makkelijk is, maar dat jullie er een weg in moeten vinden. David is gelukkig eigenlijk niet jaloers en accepteert het dat Sem er altijd bij is. Als wij naar buiten gaan heeft hij het niet eens door. Dat is echt qualitiy time voor ons ;)

Ik hoop dat je iets vindt wat je samen kan doen zonder dat hij 'last' van zijn broertje heeft. Uiteindelijk gaat hij wel wennen en s.tijn wordt ook groter en makkelijker.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Ilse

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Ilse »

Ik snap dat je het voor de oppassers zo makkelijk mogelijk maken, maar hierdoor ben je misschien wel te erg gefocust op het inslapen. Ik merk zelf dat als ik het loslaat, het allemaal opeens veel fijner en beter gaat. Sofie sliep eerst alleen maar in als ik bij haar lag (dus echt tegen haar aan). Op een gegeven moment ben ik me voordat ze echt sliep om gaan draaien. Nu ligt ze in haar eigen bedje en wil ze mijn vinger nog even vasthouden. Dan draait ze zich van mij af en gaat slapen.
edevries

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door edevries »

Ik heb het een beetje opgegeven met het slapen.
Er zijn deze week weer allerlei onverwachte dingen gebeurd o.a. spoedopname en operatie van mijn schoonvader.
Maw het is weer erg rommelig bij ons. En probeer dan maar eens een baby 'te leren' om in zijn eigen bed te slapen.
Ik ben al blij als ik aan het eind van de dag tijd gehad hebt om te douchen.

Stijn kan niet zelf inslapen.
Als hij moe is begint hij te huilen. Hij stopt niet met huilen als je hem laat liggen.
Dus ik pak hem, en wieg hem wat, en leg hem weer terug. Meestal lukt het na een keer of 4 of 5.
Volgens CB moet ik hem wel laten liggen omdat hij anders nooit leert om zelf in te slapen.
Ik accepteer dan maar dat hij niet zelf kan inslapen.
Dan maar steeds oppakken en neerleggen totdat hij slaapt.
Ondertussen heb voor mezelf een Bondolino draagdoek bestelt.
En ik heb besloten om nog een paar extra weken thuis te blijven.
Ik heb nog vrije dagen over, en anders zou ik binnenkort al weer ah werk moeten gaan.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door monika »

groot gelijk.

en ik kan maar niet begrijpen waarom het CB denkt dat kinderen na de eerste maanden niets meer leren. :evil:
dan leert hij het toch wat later om zelf te settelen en in slaap te vallen. Babies lopen ook niet allemaal zelf in dezelfde week, waarom slapen dan wel?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Nanda »

En als je s tijn iets eerder naar bed doet??
Hier bleek 5 minuten eerder naar bed een uur slapen i.p.v. 15 minuten.
J eremy bleek niet te kunnen slapen door overprikkeld/oververmoeid zijn.

Het blijft lastig maar doe idd wat jou gevoel je ingeeft
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Mare »

Goed hoor, je kan beter naar je gevoel en je kind luisteren in plaats van naar het cb. David slaapt nu ook vanzelf in, vaak al na vijf minuten en die sliep tot twee jaar bij ons. Het duurde wat langer, het kostte ons wat, maar nu slaapt hij super!

Over het wegleggen, na een minuut of twintig gaat een baby over in een diepere slaap. Leg je hem voor die tijd of precies op dat moment weg dan wordt hij makkelijk wakker en is het alleen maar moeilijker om weer in slaap te komen. Het is makkelijk re zien wanneer hij diep slaapt. Til je zijn arm op en hij laat hem gewoon slap vallen, dan slaapt hij dus diep ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
juudje
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:59 am

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door juudje »

Ik kan maar 1 advies geven en dat is: laat het los. Hoe drukker je, je nu maakt, hoe meer gefrustreerd je wordt. Wat ik met mijn kinderen heb mee gemaakt en zelf als gastouder bij andere baby's is dat op het moment dat je echt aan het werk bent en echt weg bent het echt wel goed gaat! Jij en de geur van jou zijn dan niet meer in de buurt, er komt een flesje aan te pas voor de voedingen dus alles is al anders en iedere oppas zal het net even anders doen, maar echt wel haar eigen weg hierin vinden.
Maak je dus niet te druk en geniet nu gewoon nog even lekker van je baby en het dragen daarvan...ze zijn maar zo kort, zo klein!
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2784
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door marije1977 »

Laurens kon op die leeftijd ook niet zelf in slaap komen. Toen hij ongeveer even oud was heb ik hem een week of twee ingebakerd. Dat heeft hem geholpen om zich over te geven aan zijn slaap. Soms moest hij wel 10 minuutjes huilen van vermoeidheid. Ik heb hem nooit late huilen hij moest hikken of er een boer dwars zat of zo. Na die twee weken inbakeren heb ik nog een maand of twee bakerzakken gebruikt en sliep hij eigenlijk zonder problemen in.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Ana »

Goed hoor dat je het los hebt gelaten!
Wat kan het hectisch zijn he, dat je doel op een dag is dat je tenminste gedouched hebt... het is me niet altijd gelukt haha.

Ik heb hier geen cb en daar mis ik volgens mij ook echt niets aan. Echt onzin, dat hij het anders nooit zal leren. Een baby leert het als hij er emotioneel aan toe is, en als ze zo klein zijn dan hoeft dat echt nog niet. Ik heb J0ela altijd in slaap gevoed, gewiegd e.d. omdat ze daar behoefte aan had en ik geloof dat dat haar heel veel goed heeft gedaan. En toen ze eenmaal een was hebben we haar heel snel kunnen leren om zelf te gaan slapen in haar eigen bed in haar eigen kamertje.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Chantal »

lastig hè, dat slapen...
heb je al een speentje?
en inbakeren gaf hier heeeel veel rust! in een inbakerzak. is gewoon een slaapzak met een klein hoofdgat zonder armsgaten.
zo konden ze zichzelf niet wakker slaan of schrikken. ze kunnen nog wel hun armpjes bewegen in de zak, dus het is niet zo strak als een inbakerdoek.
op marktplaats staan er heel veel. die 2 van mij zijn al in gebruik door de dochters van vriendinnen ;)

alle 3 de kinderen hebben in de inbakerzakken gelegen. en van slaapjes van nog geen 45 minuten gingen ze naar 2 uur slaapjes. veel beter!

succes.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Miranda »

Danique was ook een drama met in slaap vallen. Later bleek dat wel een reden te hebben (reflux en pijn door heupafwijking) maar ik heb ook heel wat afgetobt met haar. En ik maakte mij zo druk over hoe dat dan bij de oppas moest gaan.... En dat bleek voor niks! Bij de oppas ging het gelukkig heel goed. Ze had veel geduld (ondanks meerdere kindjes bij haar thuis) en dat gaf mij zoveel rust dat ik het veel beter los kon laten.
Wie weet gaat het wel heel goed met de oppas en maak jij je helemaal voor niks zo druk.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Miranda »

O ja wat ik ook nog wilde zeggen: Danique sliep bij mij dus ook veel in de doek of kinderwagen. Oppas wilde niet in de doek, maar vond de kinderwagen niet zo'n probleem. Wij gaven altijd kinderwagenbak mee zodat Danique daar in kon slapen. Zij heeft die steeds wat verder weg gezet en op den duur zelfs boven! En zowaar, Danique sliep daar gewoon terwijl ze dat thuis dus niet deed.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12058
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Advies nodig over inslapen* update

Bericht door Esther »

Miranda schreef:Wie weet gaat het wel heel goed met de oppas en maak jij je helemaal voor niks zo druk.
Die kans acht ik ook niet uitgesloten.

Je hebt er echt veel stress van, edevries, maar het helpt allemaal niets. Ik herken het erg van Lotte, die moeilijk in haar bedje sliep maar prima in de draagdoek. Maar omdat ik in mijn hoofd had dat ze in haar bed moest slapen, moest ze dat leren. Echt een drama, ik liep er steeds naartoe om haar te troosten en vond het vreselijk als ik haar wel even liet huilen. Werd er heel erg gestresst van.

Ik zou het loslaten, hem lekker in de doek laten slapen (en met een grapje op de oudste reageren als hij vindt dat de kleine in zijn bed of in de box moet, want daar heeft hij helaas niets over te zeggen) en over een paar weken weer kijken. Ze veranderen nog zo erg in de eerste maanden. En het wordt alleen maar beter, is mijn ervaring na 4 kinderen ::wink:
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Plaats reactie