Buikslapen
Buikslapen
Iemand hier ervaring met buikslapende jonge baby's? Ik heb mijn kleine kreun en steunertje zojuist op zijn buikje naast me op de bank gelegd en hij ligt heeeeeeeeeerlijk te maffen. Op zijn rug gaat eigenlijk nooit lekker. Kreunen en steunen dus en vaak uiteindelijk huilen. Ik hoor de voeding omhoog komen en weer teruggeslikt worden.
Ik ben nu van plan om Marijntje overdag dus op zijn buik te leggen, maar vraag me af of het in de nacht ook een optie is om te overwegen. Hij ligt in een cosleeper naast me, dus ik kan regelmatig kijken. Maar het wordt zo sterk afgeraden door de kraamzorg en het cb dat ik het eigenlijk niet durf.
Ik ben nu van plan om Marijntje overdag dus op zijn buik te leggen, maar vraag me af of het in de nacht ook een optie is om te overwegen. Hij ligt in een cosleeper naast me, dus ik kan regelmatig kijken. Maar het wordt zo sterk afgeraden door de kraamzorg en het cb dat ik het eigenlijk niet durf.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Re: Buikslapen
Jep, vanaf drie weken oud heeft Anna op haar buik geslapen.
Inderdaad een hoop gekreun en gesteun op de rug, en zodra ze op haar buik sliep, sliep ze heerlijk.
Zij tilde ook al goed haar hoofdje op, dus ik wist dat zij sterk genoeg was.
Inderdaad een hoop gekreun en gesteun op de rug, en zodra ze op haar buik sliep, sliep ze heerlijk.
Zij tilde ook al goed haar hoofdje op, dus ik wist dat zij sterk genoeg was.
Marit was ook een buikslaper. Wekenlang rommelde het met slapen, totdat we haar een keer op haar buik legden, ze sliep ineens fantastisch! Voor de nacht vond ik het wel eng maar toch was ik al snel overstag .Overdag liet Marit zien dat ze haar nek/ hoofd goed kon optillen en zelf wel bijdraaide. Na een paar weken hebben we het ook voor de nacht gedaan en dat ging (ondanks dat ik het erg eng vond) heel goed.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

Wij hebben 4 buikslapers. Anna hebben we ingebakerd gehad om het te omzeilen, maar het uitbakeren was een ramp (je bent weer terug bij af). Bij Lotte vond ik het heel erg eng, maar bij Maartje en Roos alweer minder. Ik zag hoeveel beter ze sliepen en ik had verder alle voorzorgsmaatregelen genomen die er te nemen zijn.
Ik had bij Maartje ook net een artikel gelezen over een groot Engels onderzoek over wiegendood, en daarin werd verondersteld dat roken een grote factor is die meespeelt. Vroeger, toen het aantal gevallen van wiegendood nog zo hoog was, werd er in bijna alle huizen gerookt natuurlijk (en kregen de meeste baby's kunstvoeding, ook nog). Ik besloot dat als ik verder alles deed wat in mijn macht lag om het zo veilig mogelijk te maken, ik het wel kon doen.
Overdag sliepen ze in de wagen beneden en 's nachts in een co-sleeper pal naast me.
Eventueel kun je nog aan zo'n Aerosleep matje proberen te komen?
Ik had bij Maartje ook net een artikel gelezen over een groot Engels onderzoek over wiegendood, en daarin werd verondersteld dat roken een grote factor is die meespeelt. Vroeger, toen het aantal gevallen van wiegendood nog zo hoog was, werd er in bijna alle huizen gerookt natuurlijk (en kregen de meeste baby's kunstvoeding, ook nog). Ik besloot dat als ik verder alles deed wat in mijn macht lag om het zo veilig mogelijk te maken, ik het wel kon doen.
Overdag sliepen ze in de wagen beneden en 's nachts in een co-sleeper pal naast me.
Eventueel kun je nog aan zo'n Aerosleep matje proberen te komen?
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Ster was een buikslapertje en zij was de eerste bij wie ik dat aandurfde en het totaal niet eng vond. Praktisch vanaf het begin sliep ze op die manier heerlijk.
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
Het probleem met die Aerosleep is dat het het grootste risico niet oplost. Wiegendood is geen kwestie van verstikking he, maar van 'te diep' slapen. (Ik weet het niet zo mooi uit te leggen als hoe het op het internet te vinden is.)
's Nachts inbakeren doen we nu al. Dit helpt wel, Marijn maakt er langere rukken door (3 a 4 uur als we geluk hebben), maar het inslapen tussen die slaapperiodes in is problematisch.
Robin had ook veel last van reflux en lag ook hele nachten te kreunen en te steunen. Toen ook ingebakerd en ook hetzelfde matige effect. Na het uitbakeren (inderdaad ook moeilijk!) draaide hij zelf op zijn buik en vanaf toen ging hij veel lekkerder slapen.
Marijntje is net wakker geweest voor een drink en ligt nu weer heerlijk op zijn buikje verder te knorren. Moeilijk moeilijk. Patrick zegt het voor de nacht echt nog niet aan te durven. Misschien over een tijdje.
's Nachts inbakeren doen we nu al. Dit helpt wel, Marijn maakt er langere rukken door (3 a 4 uur als we geluk hebben), maar het inslapen tussen die slaapperiodes in is problematisch.
Robin had ook veel last van reflux en lag ook hele nachten te kreunen en te steunen. Toen ook ingebakerd en ook hetzelfde matige effect. Na het uitbakeren (inderdaad ook moeilijk!) draaide hij zelf op zijn buik en vanaf toen ging hij veel lekkerder slapen.
Marijntje is net wakker geweest voor een drink en ligt nu weer heerlijk op zijn buikje verder te knorren. Moeilijk moeilijk. Patrick zegt het voor de nacht echt nog niet aan te durven. Misschien over een tijdje.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Enya was ook vanaf het begin een buikslaper. De eerste dagen alleen maar huilen als ze op haar rug lag. Heb toen de eerste dagen haar laten slapen op haar buik op mijn buik terwijl ik iets omhoog lag, dat ging prima. Alleen voor mij was het geen doen 's nachts. Toen samen besloten dat we haar op haar buik zouden laten slapen. Ook zij kon haar hoofdje goed omhoog houden en later bleek ze last te hebben van reflux. Ze heeft daar een jaar medicijnen voor gehad en nu slaapt ze weer meestal op haar rug.
Hier de jongste 2 vanaf een paar weken oud, vooral bij Marrit echt een verademing (bij Abel wisselden we af, het was niet altijd nodig). Marrit sliep op haar rug echt nooit langer dan 45 minuten aan een stuk, dat was echt niet te doen. Ze sliepen overdag altijd in de kamer bij mij, 's nachts in een bedje naast me of in bed bij mij. Ik heb het eigenlijk nooit eng gevonden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Ik ben er nog niet uit met I.van. Zelf zijn wij zijslapers en J0ela ook. Hij vond het altijd heerlijk inderdaad om buik tegen buik te slapen, dus dat deed ik nog wel s nachts als hij niet meer in slaap kwam. Maar toen hij daar te zwaar voor werd, kreeg ik er last van mijn rug van.
Hij draait nu ook op zijn buik als hij de kans krijgt, en slaapt heerlijk op zijn buik, maar ik wikkel hem ook nog vaak in een dekentje. Maar misschien moet ik hem vaker dus op zijn buik gaan leggen (en niet meer inbakeren).
Hoe dan ook is slapen op het moment helemaal uit het ritme
dus ik kan het gewoon uitproberen nu.
Hij draait nu ook op zijn buik als hij de kans krijgt, en slaapt heerlijk op zijn buik, maar ik wikkel hem ook nog vaak in een dekentje. Maar misschien moet ik hem vaker dus op zijn buik gaan leggen (en niet meer inbakeren).
Hoe dan ook is slapen op het moment helemaal uit het ritme

J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
M@tte sliep hier vanaf een paar weken overdag alleen maar op haar buik. 's-nachts durften we dat niet, maar 's-nachts sliep ze ook beter.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Juul slaapt vanaf dag 1 op haar buik. Overdag beneden, snachts naast me. Ik maak me er niet echt druk om. Vertrouw, mede met hulp van de dames hier, maar gewoon op m'n instinct.
Dit dus, bij R3ns. Br@ndt daarentegen vond het verschrikkelijk op z'n buik, dus dat was makkelijker.Marijn schreef:Juul slaapt vanaf dag 1 op haar buik. Overdag beneden, snachts naast me. Ik maak me er niet echt druk om. Vertrouw, mede met hulp van de dames hier, maar gewoon op m'n instinct.
Ik had trouwens ook Aerosleep matjes, ook in de wieg, stelde me een beetje geruster, vooral 's nachts (ook al was het dan misschien schijn-rust).
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Dat maar dan met David. Als hij überhaupt sliep dan op zijn buik. Wij roken niet, ventileren goed, hij had geen knuffels en dekens enzovoort.Marijn schreef:Juul slaapt vanaf dag 1 op haar buik. Overdag beneden, snachts naast me. Ik maak me er niet echt druk om. Vertrouw, mede met hulp van de dames hier, maar gewoon op m'n instinct.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Idem, zowel Michiel als VeraMare schreef:Dat maar dan met David. Als hij überhaupt sliep dan op zijn buik. Wij roken niet, ventileren goed, hij had geen knuffels en dekens enzovoort.Marijn schreef:Juul slaapt vanaf dag 1 op haar buik. Overdag beneden, snachts naast me. Ik maak me er niet echt druk om. Vertrouw, mede met hulp van de dames hier, maar gewoon op m'n instinct.
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)