Tips gevraagd voor langzame eter
Tips gevraagd voor langzame eter
Luuk eet zó langzaam brood en warm eten. Hij kauwt er heel lang op voor dat hij het doorslikt.
Dat heeft hij dan weer niet als hij een zakje chips of een koekje eet bijvoorbeeld. En hij krijgt tussendoortjes echt met mate. Het is niet zo dat hij al volgegeten is als we aan de maaltijd beginnen.
Hij wil nog graag geholpen worden met eten en sinds we dat aan het afbouwen zijn, zitten we hiermee. Het is een machtsstrijd die je toch niet wint, I know...
Maar ik hoef een bijna vier-jarige toch niet meer te 'voeren' ?
Straks moet hij 's ochtends en 's middags toch echt binnen een bepaalde tijd zijn brood op kunnen hebben als hij naar school gaat?
Verwacht ik te veel? Ik herken dit helemaal niet van Sven.
Ik heb al veel geprobeerd. Negeren. Er een spelletje van maken. De time-timer aanzetten enz. Verder laten eten terwijl wij allemaal al van tafel zijn. Niets hielp tot nu toe.
Dat heeft hij dan weer niet als hij een zakje chips of een koekje eet bijvoorbeeld. En hij krijgt tussendoortjes echt met mate. Het is niet zo dat hij al volgegeten is als we aan de maaltijd beginnen.
Hij wil nog graag geholpen worden met eten en sinds we dat aan het afbouwen zijn, zitten we hiermee. Het is een machtsstrijd die je toch niet wint, I know...
Maar ik hoef een bijna vier-jarige toch niet meer te 'voeren' ?
Straks moet hij 's ochtends en 's middags toch echt binnen een bepaalde tijd zijn brood op kunnen hebben als hij naar school gaat?
Verwacht ik te veel? Ik herken dit helemaal niet van Sven.
Ik heb al veel geprobeerd. Negeren. Er een spelletje van maken. De time-timer aanzetten enz. Verder laten eten terwijl wij allemaal al van tafel zijn. Niets hielp tot nu toe.
Re: Tips gevraagd voor langzame eter
Herkenbaar 
Bij ons werkt alleen maar "oom Martijn". Mijn zwager krijgt het wel voor elkaar, maar ja, die woont in Hoorn.

Bij ons werkt alleen maar "oom Martijn". Mijn zwager krijgt het wel voor elkaar, maar ja, die woont in Hoorn.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
E vi is nog steeds erg traag met eten, maar dat is volgens mij gewoon het tempo dat bij haar past. Ze geniet in ieder geval altijd wel van haar eten. Ik heb het volledig losgelaten. Soms wil ik bij haar melk nog wel een kookwekkertje zetten, zodat dat in ieder geval op gaat. Een tijdlang is ze samen met papa naar beneden gegaan, dan had ze wat meer tijd om te ontbijten, inmiddels is dat niet meer nodig.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Ik heb er geen ervaring mee, p uck is een erg snelle eter.. Zitten samen max 15min aan tafel en van mij zou er juist wat meer tijd voor uitgetrokken worden.
Maar zou het misschien helpen om een vaste tijd voor het eten te trekken en dan los te laten wat hij in die tijd eet.
Zeg dat jullie hebben afgesproken max 30 min aan de hoofd maaltijd te besteden dan ook op te af te gaan ruimen en door gaan met het volgende... Bijv toetje, drinken of.... Wat er dan op de planning staat.
Maar zou het misschien helpen om een vaste tijd voor het eten te trekken en dan los te laten wat hij in die tijd eet.
Zeg dat jullie hebben afgesproken max 30 min aan de hoofd maaltijd te besteden dan ook op te af te gaan ruimen en door gaan met het volgende... Bijv toetje, drinken of.... Wat er dan op de planning staat.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
- channiemam
- J&J HAWAII
Herkenbaar bij carmen. Ging ineens beter 2 mnd terug.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Hier duurt het eten lang door eindeloos praten tussendoor, en dan werkt een kookwekker vaak wel (omdat ze het wel wil opeten). Maar als hij wel daadwerkelijk aan het eten is lijkt het me lastig, je kunt hem moeilijk dwingen eerder door te slikken. Helpt het om alles in hele kleine stukjes voor te snijden? Of valt dat dan al onder het helpen dat je niet wil? Overigens zou ik ook niet gaan voeren hoor, en daardoor zou het ook niet sneller moeten gaan als het probleem bij het kauwen en doorslikken ligt.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
En gaat het dan wel sneller dan heb je een ander probleem. Eentje die volgens mij het beste te negeren is. Ik zou dan max tijd afspreken zoals Kimmie schrijft, er in die tijd geen aandacht aan besteden dat het langzaam gaat en dan heel consequent zijn in het weghalen van zijn bord. Ondanks dat er nauwelijks gegeten is of er een drama volgt.Overigens zou ik ook niet gaan voeren hoor, en daardoor zou het ook niet sneller moeten gaan als het probleem bij het kauwen en doorslikken ligt.
Tja... ben dan toch bang dat hij echt te weinig binnen krijgt.wennetje schreef:En gaat het dan wel sneller dan heb je een ander probleem. Eentje die volgens mij het beste te negeren is. Ik zou dan max tijd afspreken zoals Kimmie schrijft, er in die tijd geen aandacht aan besteden dat het langzaam gaat en dan heel consequent zijn in het weghalen van zijn bord. Ondanks dat er nauwelijks gegeten is of er een drama volgt.Overigens zou ik ook niet gaan voeren hoor, en daardoor zou het ook niet sneller moeten gaan als het probleem bij het kauwen en doorslikken ligt.
Maar gaat het sneller als je hem voert? Want dan is de oorzaak dus niet langzaam kauwen en doorslikken, maar dan treuzelt hij dus bij het in de mond stoppen van het eten. Klaagt hij als je zijn bord weghaalt voordat hij klaar is. Dat was hier nl. wel het geval, en dan werkt het dus prima om na een bepaalde tijd het bord weg te halen, dan leren ze snel genoeg om door te eten (wel een redelijke tijd geven natuurlijk
).

Ik voer wel...Bij alle jongens gedaan trouwens, vanaf een jaar of 6 hoefde dat vanzelf niet meer. Gingen ze uit zichzelf wat sneller eten.
Mijn jongste van 5 eet een paar happen zelf, maar daarna komt de klad er in, hij is afgeleid, kan uren kauwen op een stukje vlees.
Het is voor mij een kleine moeite om er af en toe een hap in te schuiven, scheelt een hoop frustraties aan tafel en hij is redelijk op tijd klaar zodat we met zijn allen gezellig aan het toetje gaan. Dat laatste kan hij trouwens héél snel zelf eten.
We hebben ook met de kookwekker gewerkt, en op zich werkt dat ook wel maar het maakt de sfeer aan tafel minder gezellig, meer stress voor hem, broers die op hem gaan letten en gaan lachen als hij zijn laatste happen naar binnen propt..
Ik zou me er verder niet al te druk over maken, mijn ervaring is dat het vanzelf beter gaat. Mijn 8 en 10 jarige waren ook zo traag, maar zijn nu eerder klaar dan ik en hebben dan meer gegeten.
Mijn jongste van 5 eet een paar happen zelf, maar daarna komt de klad er in, hij is afgeleid, kan uren kauwen op een stukje vlees.
Het is voor mij een kleine moeite om er af en toe een hap in te schuiven, scheelt een hoop frustraties aan tafel en hij is redelijk op tijd klaar zodat we met zijn allen gezellig aan het toetje gaan. Dat laatste kan hij trouwens héél snel zelf eten.

We hebben ook met de kookwekker gewerkt, en op zich werkt dat ook wel maar het maakt de sfeer aan tafel minder gezellig, meer stress voor hem, broers die op hem gaan letten en gaan lachen als hij zijn laatste happen naar binnen propt..

Ik zou me er verder niet al te druk over maken, mijn ervaring is dat het vanzelf beter gaat. Mijn 8 en 10 jarige waren ook zo traag, maar zijn nu eerder klaar dan ik en hebben dan meer gegeten.

Wat ik bedoelde met een gezette tijd handhaven is niet bedoeld als strijd punt maar meer als een gegeven net zoals een bepaalde tijd besteden aan tanden poetsen of een ander punt wat nou eenmaal gebeuren moet.
Strijd rondom eten denk ik dat je als ouder altijd verliest, als hij niet ( snel ) eet en het wel gewenst is... Dan is er al een punt.
Ik denk dat je een keuze 'moet' maken tussen het accepteren van het trage eten en hierop anticiperen door bijv te helpen met happen geven of bijv een tijdslimiet of andere acties...
Het is wel lastig, juist omdat je graag wilt dat hij voldoende binnen krijgt.... Al denk ik wel dat een kind eieren voor zijn geld kiest hoor... Honger zal hij niet lang volhouden...
Strijd rondom eten denk ik dat je als ouder altijd verliest, als hij niet ( snel ) eet en het wel gewenst is... Dan is er al een punt.
Ik denk dat je een keuze 'moet' maken tussen het accepteren van het trage eten en hierop anticiperen door bijv te helpen met happen geven of bijv een tijdslimiet of andere acties...
Het is wel lastig, juist omdat je graag wilt dat hij voldoende binnen krijgt.... Al denk ik wel dat een kind eieren voor zijn geld kiest hoor... Honger zal hij niet lang volhouden...
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Ja, herkenbaar, onze jongste en ook de jongste van m'n zus. M'n zus is tandarts, maar haar jongste had dus uiteindelijk wel een gaatje in z'n tanden omdat het eten zo lang in z'n mond zat.
Ik doe een beetje van alles; af en toe roepen dat hij moet eten, af en toe een hap erin, uiteindelijk bord weghalen, net wat uitkomt. Mijn zus heeft het uiteindelijk losgelaten (m'n neef treuzelt met alles) en dat ging voor haar gevoel beter, want uiteindelijk is hij toch nét op tijd klaar met alles.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij te weinig binnenkrijgt, kinderen kunnen toch van een appel en een ei leven (bij wijze van spreken dan).
Ik doe een beetje van alles; af en toe roepen dat hij moet eten, af en toe een hap erin, uiteindelijk bord weghalen, net wat uitkomt. Mijn zus heeft het uiteindelijk losgelaten (m'n neef treuzelt met alles) en dat ging voor haar gevoel beter, want uiteindelijk is hij toch nét op tijd klaar met alles.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij te weinig binnenkrijgt, kinderen kunnen toch van een appel en een ei leven (bij wijze van spreken dan).
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
waarom is "voeren" toch zo'n probleem? wat maakt het nou uit of je helpt of niet? Als ze maar eten toch? En als het daardoor sneller gaat... Anouk wil het zelf inmiddels niet meer, maar die hebben we met haar 6 jaar nog regelmatig geholpen.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Dankjulliewel voor de reacties!
Het gaat wel iets sneller als ik hem help want doordat ik met de volgende hap voor z'n mond 'wacht' krijgt hij ineens een signaal van 'ohja, doorslikken'.
Ik heb er nog veel over nagedacht de laatste dagen wat nu de juiste strategie is en ik denk dat ik er eerst maar eens met Jurgen uit moet komen. Die wil heel graag van het 'voeren' af en is erg voor zelf eten maar ergert zich vervolgens mateloos aan de traagheid. Ik vind het daardoor heel ongezellig de laatste tijd aan tafel
maar ik vond/vind zo onderhand ook dat Luuk wel zelf kon eten.
Het laatste wat ik wil (wat wij moeten willen) is dat Luuk aan tafel gaan gaat associëren met strijd en boosheid. Dat zal het zelf eten uiteindelijk helemaal niet ten goede komen.
Kortom; als het aan mij ligt de lat maar wat minder hoog leggen. Het zal uiteindelijk wel komen.
Het gaat wel iets sneller als ik hem help want doordat ik met de volgende hap voor z'n mond 'wacht' krijgt hij ineens een signaal van 'ohja, doorslikken'.
Ik heb er nog veel over nagedacht de laatste dagen wat nu de juiste strategie is en ik denk dat ik er eerst maar eens met Jurgen uit moet komen. Die wil heel graag van het 'voeren' af en is erg voor zelf eten maar ergert zich vervolgens mateloos aan de traagheid. Ik vind het daardoor heel ongezellig de laatste tijd aan tafel

Het laatste wat ik wil (wat wij moeten willen) is dat Luuk aan tafel gaan gaat associëren met strijd en boosheid. Dat zal het zelf eten uiteindelijk helemaal niet ten goede komen.
Kortom; als het aan mij ligt de lat maar wat minder hoog leggen. Het zal uiteindelijk wel komen.
zelf eten komt vanzelf. Als de motoriek beter wordt, de coordinatie, de concentratie etc. etc. 4 jaar is nog maar zo klein eigenlijk voor wat wij motorisch verwachten wb eten met mes en vork. Vaak wordt er aan tafel ook gezellig gepraat, wordt de dag doorgenomen. Daar wil zo'n kleintje ook aan meedoen en dat gaat niet allemaal samen. Dus worden ze traag. Wat wij deden was het eerste stuk zelf laten eten en als wij dan ongeveer klaar waren met de rest helpen. Dan is het oefenmoment van zelf eten er gewoon en gaat het laatste stukje net wat sneller.
Ik heb vanavond bijna hetzelfde besloten, het stukje van muppet sterkt mij in mn gedachte. Vanavond aten wij boerenkool. Niet echt Sjoerd zijn favoriet. Hij heeft het begin redelijk zelf wat hapjes gedaan. Aan het einde werd E ongeduldig en Sjoerd ging in de ankers. E was al bijna met Sjoerd naar boven toen ik Sjoerd toch nog even heb aangespoord om zijn bord leeg te eten. Vanaf dat moment heb ik hem gevoerd. Toen zijn bord leeg had ook nog even beloond door hem een extra stukje worst te geven.Saskia schreef:Dankjulliewel voor de reacties!
Ik heb er nog veel over nagedacht de laatste dagen wat nu de juiste strategie is en ik denk dat ik er eerst maar eens met Jurgen uit moet komen. Die wil heel graag van het 'voeren' af en is erg voor zelf eten maar ergert zich vervolgens mateloos aan de traagheid. Ik vind het daardoor heel ongezellig de laatste tijd aan tafelmaar ik vond/vind zo onderhand ook dat Luuk wel zelf kon eten.
Volgens mij is het ook zo iets van pick you battles. Ik heb tijdens de vakantie goed naar mijn zwager gekeken. Hij is weliswaar kinderloos, maar hij is de enige die Sjoerd aan het eten kreeg. Nu ik wat meer rust neem om hem te helpen, gaat het veel makkelijker. Een extra bekertje water erbij om de hapjes weg te spoelen die hij niet lekker vind en we zijn betrekkelijk snel(ler) klaar.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Eeeh mes en vork? Vork en handen hier gewoon maar wel zelf. Zijn er echt kinderen van 4 die met mes en vork eten?4 jaar is nog maar zo klein eigenlijk voor wat wij motorisch verwachten wb eten met mes en vork.
Als je ziet hoe weinig hier gegeten wordt (lust niets, ander probleem, voeren helpt echt niet) en het groeit en speelt en lacht gewoon lekker door. Slechte eetdag wordt vaak gevolgd door een goede eetdag.Tja... ben dan toch bang dat hij echt te weinig binnen krijgt.
Een keer met honger van tafel en hij zal de volgende keer misschien wat sneller zijn?
Dat dacht ik ook alwennetje schreef:Eeeh mes en vork? Vork en handen hier gewoon maar wel zelf. Zijn er echt kinderen van 4 die met mes en vork eten?4 jaar is nog maar zo klein eigenlijk voor wat wij motorisch verwachten wb eten met mes en vork.

Zo mee eens! Het gaat echt vanzelf goed komen, en het duurt echt geen jaren! Als ik mijn 8-jarige vertel dat we hem tot zijn zesde zo'n beetje elke avond hebben geholpen met eten, wil hij het niet horen, kan hij het niet geloven....muppet schreef:waarom is "voeren" toch zo'n probleem? wat maakt het nou uit of je helpt of niet? Als ze maar eten toch? En als het daardoor sneller gaat... Anouk wil het zelf inmiddels niet meer, maar die hebben we met haar 6 jaar nog regelmatig geholpen.

Idd, pick your battles, hou het gezellig aan tafel en het zorgt er ook nog eens voor dat je kind gezond eten binnen krijgt!
Eeeh mes en vork? Vork en handen hier gewoon maar wel zelf. Zijn er echt kinderen van 4 die met mes en vork eten?wennetje schreef:4 jaar is nog maar zo klein eigenlijk voor wat wij motorisch verwachten wb eten met mes en vork.
tikte sneller dan ik dacht, vork en lepel bedoelde ik eigenlijk. Maar in de praktijk hier ook vork/lepel en handjes.
En ik moet eerlijk zeggen, wij hebben hier goede eters. Anouk eet op zich per keer niet veel, maar lust veel. Eline eet meer dan haar grote zus en lust ook heel veel, hoewel ze nu wel minder wil eten/proeven. Wij hebben altijd wel heel makkelijk gedaan met eten, helpen als het nodig was, gezellig houden, evt. alternatieven aanbieden. Ik denk dat dat er mede voor gezorgd heeft dat we makkelijke eters hebben, maar ook dat het in aanleg al goede eters zijn.
Wij helpen Marit ook nog regelmatig anders schiet het echt niet op.
Marit eet eerst zelf en wij dan ook. Als wij het op hebben, zijn Marit en Danique vaak nog niet klaar. We helpen ze dan echt wel, dan blijft het wat gezelliger aan tafel. Manlief denkt er wel eens anders over maar volgens mij heeft hij nu wel door dat het gezelliger blijft als Marit af en toe geholpen wordt.
Marit eet eerst zelf en wij dan ook. Als wij het op hebben, zijn Marit en Danique vaak nog niet klaar. We helpen ze dan echt wel, dan blijft het wat gezelliger aan tafel. Manlief denkt er wel eens anders over maar volgens mij heeft hij nu wel door dat het gezelliger blijft als Marit af en toe geholpen wordt.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

Ik ben echt stomverbaasd dat jullie blijkbaar allemaal kinderen hebben die meer WILLEN eten maar dan alleen met hulp. Hier is meneer echt al eerder klaar dan dat ik ben. Zegt zelf: '5 hapjes he mam?' (heb ik geloof ik 1 keer tegen hem gezegd bij iets waar ik zeker van was dat hij het lekker vond) en eet dan 5 hapjes en weigert dan ook nog maar 1 hap te nemen totdat zijn toetje voor zijn neus staat. Daar maak ik overigens geen probleem van, eten is geen strijd.
En aangezien hij maar hooguit 1 tussendoortje in de middag krijgt, ligt daar het probleem zeker niet.
En aangezien hij maar hooguit 1 tussendoortje in de middag krijgt, ligt daar het probleem zeker niet.
Het werkt echt niet altijd bij Marit zo hoor, maar vaak wel.wennetje schreef:Ik ben echt stomverbaasd dat jullie blijkbaar allemaal kinderen hebben die meer WILLEN eten maar dan alleen met hulp. Hier is meneer echt al eerder klaar dan dat ik ben. Zegt zelf: '5 hapjes he mam?' (heb ik geloof ik 1 keer tegen hem gezegd bij iets waar ik zeker van was dat hij het lekker vond) en eet dan 5 hapjes en weigert dan ook nog maar 1 hap te nemen totdat zijn toetje voor zijn neus staat. Daar maak ik overigens geen probleem van, eten is geen strijd.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

Ik weet niet of dit de juiste omschrijving is. Mijn kinderen waren vaak moe aan tafel, snel afgeleid, keken vooral in de rondte en na 5 happen was de eerste honger gestild en kwam de klad er in. Het is heus niet zo dat mijn kids alleen wilden eten als ik ze hielp. Ze wilden best zelf eten maar dan was het tempo zo laag dat ze na 3 kwartier nog niet klaar waren. En in plaats van ze geïrriteerd op te jagen, koos ik ervoor om er af en toe zelf een hap in te stoppen.wennetje schreef:Ik ben echt stomverbaasd dat jullie blijkbaar allemaal kinderen hebben die meer WILLEN eten maar dan alleen met hulp.
femke eet eigenlijk altijd wel goed, met alles wat we eten. tuurlijk is haar bordje niet altijd leeg als we iets eten wat ze niet zo lekker vind.
chris heeft eigenlijk nooit trek, geen zin om te eten en vind alles vies op kale macaroni met kaas na.
dus als wij klaar zijn met eten, voeren we hem ook, ook al is hij al 7 jaar.
hij is al zo magertjes, dus heb ik liever dat ik hem moet voeren dan dat hij weer niks eet..
chris heeft eigenlijk nooit trek, geen zin om te eten en vind alles vies op kale macaroni met kaas na.
dus als wij klaar zijn met eten, voeren we hem ook, ook al is hij al 7 jaar.
hij is al zo magertjes, dus heb ik liever dat ik hem moet voeren dan dat hij weer niks eet..
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Hier gaat echt de mond niet open hoorEmmy schreef:Ik weet niet of dit de juiste omschrijving is. Mijn kinderen waren vaak moe aan tafel, snel afgeleid, keken vooral in de rondte en na 5 happen was de eerste honger gestild en kwam de klad er in. Het is heus niet zo dat mijn kids alleen wilden eten als ik ze hielp. Ze wilden best zelf eten maar dan was het tempo zo laag dat ze na 3 kwartier nog niet klaar waren. En in plaats van ze geïrriteerd op te jagen, koos ik ervoor om er af en toe zelf een hap in te stoppen.wennetje schreef:Ik ben echt stomverbaasd dat jullie blijkbaar allemaal kinderen hebben die meer WILLEN eten maar dan alleen met hulp.
Weet je, ik snap dat het met schoolgaande kinderen onhandig is, maar ik vind langzaam eten beter dan gehaast eten zonder kauwen. Het is veel gezonder om je eten goed te kauwen. David 'ademt' zijn eten vaak in. Behalve als hij afgeleid is. Dan gaat hij ineens spelen met het eten. Op die momenten voer ik hem ook wel eens. Als hij 18 is eet hij vast zelf (en met een vork ipv met de handen).
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Ha Ha dat laatste denk ik ook regelmatig. Ik merk wel dat als ik voor 6 uur eet het beter gast dan de dagen dat ik pas tegen 7 uur aan tafel zit. Vermoeidheid speelt bij ons echt meeMare schreef:Weet je, ik snap dat het met schoolgaande kinderen onhandig is, maar ik vind langzaam eten beter dan gehaast eten zonder kauwen. Het is veel gezonder om je eten goed te kauwen. David 'ademt' zijn eten vaak in. Behalve als hij afgeleid is. Dan gaat hij ineens spelen met het eten. Op die momenten voer ik hem ook wel eens. Als hij 18 is eet hij vast zelf (en met een vork ipv met de handen).
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Wij hebben hier een speciale helpmethode, door Robin zelf uitgevonden. Hij is dol op het programma Umizoomi en heeft door dit programma geleerd wat een patroon is. Iedere avond verzinnen we samen een patroon van hapjes nemen. Op een goede avond bestaat zo'n patroon uit: Robin 5 happen zelf nemen - mama 1 hap voeren - Robin weer 5 zelf, enz. Op minder goede avonden gaan we akkoord met: Robin 1 hap zelf - mama 1 hap voeren - papa 1 hap voeren - weer 1 hap zelf - enz. Op hele goede avonden bestaat het patroon uit alleen maar Robins. Ik maak me niet druk over de hulp die hij nodig heeft en ga ervan uit dat er vast een dag komt dat hij geen hulp meer nodig heeft en dit ook niet meer wil. Of hij dan 4, 5, 6 of 18 is zien we dan wel weer.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Wat een enorm goed idee! Hier ook een Umi Zoomi fan, eens kijken hoe ik die in kan zetten om hem uberhaupt te laten eten.SuzanneV schreef:Wij hebben hier een speciale helpmethode, door Robin zelf uitgevonden. Hij is dol op het programma Umizoomi en heeft door dit programma geleerd wat een patroon is. Iedere avond verzinnen we samen een patroon van hapjes nemen. Op een goede avond bestaat zo'n patroon uit: Robin 5 happen zelf nemen - mama 1 hap voeren - Robin weer 5 zelf, enz. Op minder goede avonden gaan we akkoord met: Robin 1 hap zelf - mama 1 hap voeren - papa 1 hap voeren - weer 1 hap zelf - enz. Op hele goede avonden bestaat het patroon uit alleen maar Robins. Ik maak me niet druk over de hulp die hij nodig heeft en ga ervan uit dat er vast een dag komt dat hij geen hulp meer nodig heeft en dit ook niet meer wil. Of hij dan 4, 5, 6 of 18 is zien we dan wel weer.