dat slaan he

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mijadja

dat slaan he

Bericht door mijadja »

aangezien ik nog niet op 4-12 jaar kan en R.nét 4 is, plaats ik hem hier nog maar even..
Dat R. een pittig karakter heeft, weet ik, heeft ie niet van een vreemde :oops: , herken erg veel van mezelf..Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik het ermee eens ben. Oma wil nog wel eens uitvluchten zoeken; niet lekker/moe/goed gedragen op school etc. Maar soms kan hij weer es ineens exploderen en grijpt dan volop in mn gezicht!!
Ik word daar gewoon zó verdrietig van!!
Ik blijf um op de gang zetten/op de trap en napraten over het hoe en wat, dat dit echt notdone is etc. Maar als dat bij regelmaat voorkomt verliest het toch zn kracht/effect?
Ook dat ie mij er verdrietig mee maakt en heeeeeeel soms vliegt mijn hand ook uit de bocht..dan heeft ie het heel bond gemaakt, en dat is zó wat ik NIET wil!!
Ik krijg genoeg adviezen hier thuis, waar ik zó niet op zit te wachten..Maar is dit nog steeds normaal gedrag/fase???
En wat doen jullie eraan??? Hoop dat jullie een paar goede tips hebben, zit soms echt even met mijn handen in het haar :cry:
Wanda

Re: dat slaan he

Bericht door Wanda »

Ohhh...wat lastig idd. Kan je misschien zijn handjes vastpakken, en vast blijven houden(echt lang). Zeggen dat het jou pijn doet en dat je nu even zijn handjes voor hem vasthoudt.

Dan hoef je hem niet weg te zetten/af te wijzen. En opletten dat z'n gedrag benoemt en niet hemzelf afwijzen.

Samen zoeken naar een alternatief. Helpen proberen de moeilijkheden onder woorden te brengen?

Sterkte!
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

Re: dat slaan he

Bericht door Linkje »

Ik heb geen ideeën, maar ik wilde even laten weten dat ik dit heel erg herken. :(
Je!mer kan er ook wat van, en dan vooral met mijn man. Maar ja, die twee lijken dan ook sprekend op elkaar...
Meestal lukt het mij wel hem rustig te krijgen, maar mijn man irriteert hem alleen maar extra. En daar mag ik natuurlijk niks van zeggen.... Ik weet het dus ook niet meer.
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

Re: dat slaan he

Bericht door Linkje »

Ik doe het trouwens zoals Wanda zegt: vasthouden. En maar zeggen dat we elkaar niet pijn doen.
Soms wordt ie dan nog bozer en duurt het best lang voordat ie er weer uit komt, maar het lukt. En meestal is ie dan verdrietig over het hele gedoe en knuffelen we nog even.

Maar mijn man kan dat dus niet. :?
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: dat slaan he

Bericht door Pauwtje »

Ik heb geen idee of dit nog "normaal" peuter/kleuter gedrag is. Ok herken het niet zo, hoewel d ook wel flink boos kan zijn. Ik denk dat op de gang zetten, of op een andere manier straffen niet werkt (nou ja, dat blijkt wel zo te lezen). Zelf weglopen, of hem uit de situatie halen , vind ik wat anders.
Je kan proberen hem te leren z'n boosheid op een andere manier te uiten. Daar zijn we nu met d mee bezig. Het is een lang proces, maar we beginnen resultaat te zien. Als d boos wordt, gaat hij met dinen gooien, of dingen kapot maken. We leren hem dat als hij boos is, hij dat moet zeggen. Roep maar heel hard: ik ben boos! Hij heeft zelf bedacht dat hij dan wel heel hard tegen de bank wil slaan en op de kussens. En dan zien we ook hoe boos je bent.
Y heeft laatst getekend hoe boos hij was. We hadden dat uit een boekje van how to talk to kids, en ik moest er heel hard om lachen. Maar y vond het leuk, en had echt een hele boze tekening gemaakt waar we daarna over konden praten.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: dat slaan he

Bericht door kaatje71 »

hier wordt het wat minder. Ik probeer S!lke ook bij te brengen dat ze wel boos mag zijn, maar ons niet mag gaan slaan ( e.d.). Ik geef haar een alternatief, bijvoorbeeld op de bank slaan; wat ze dan ook even vol overgave doet, en dat ziet er ook wel heel schattig uit dan weer.

Ze heeft trouwens ook een (korte) periode gehad dat ze met haar hoofd op de grond ging slaan ( van boosheid) maar we hebben tegels dus dat leerde ze zichzelf weer snel af ( gelukkig).
En uit boosheid in haar broek plassen; maar ook dat is zo goed als verdwenen (even afkloppen). Ik heb maar steeds gezegd dat ik dat niet leuk vond en dat het ook niet nodig was om in haar broek te plassen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: dat slaan he

Bericht door Nanda »

J eremy is 2 en slaat ook. Vaak idd hij of ik niet lekker in het vel. Maar hoe dan ook vinden wij dat je geen personen mag slaan. Wij spreken hem hierop aan en bieden hem een alternatief; hier ook slaan op een kussen. Ik doe dit ook samen met hem. eerst mag hij zijn gang gaan en daarna maken we soms een wedstrijd om zijn gedachten op wat anders te vestigen. Doet hij dit aan tafel dan wordt hij 2x gewaarschuwd en indien hij niet luister t dan wordt hij even omgedraaid met zijn stoel.
Trotse mama van J en T
mijadja

Re: dat slaan he

Bericht door mijadja »

Dank jullie, ik ben even weer met mijn benen op de grond gezet..
Eerder deed ik het met R. netzo..liet ik hem gooien met plastic bekers wat vaak eindigde in een lachsalvo..
Schaamte heb ik ook wel een beetje..dat ik dit ergens heel erg ben vergeten. Misschien de stress..ik help hem gewoon niet met het uiten van zijn woede, maar ik benoem het wel. 'ik snap dat je boos bent en dat mág ook, je mag alleen niet slaan'..Eerder sloeg hij ook zijn hoofd op de grond/tegen de muur..Tegels of niet..Regelmatig een enorme buil op zijn hoofd. Vaak vraag ik hem ook waarom hij boos is, dat weet hij dan niet..

:oops: :oops: :oops: :oops: Dank jullie voor de nuchtere blik!!
Plaats reactie