Eind april wordt Joas 4 en mag danwel moet hij er ook aan geloven, de basisschool. Nou heeft Joas het momenteel even niet zo makkelijk. Hij lijkt faalangstiger en veel meer timide. Ontzettend verlegen. Heeft thuis helaas ook wat te verduren van Matthijs natuurlijk, die in een behoorlijk agressieve periode zit . Joas kon prima binnen lijntjes kleuren, gaat ineens weer krassen. En ook op andere gebieden gedraagt hij zich kleiner. Aan de andere kant gaat hij ook zorg dragen voor Matthijs, wat natuurlijk niet hoeft. Het woord basisschool is genoeg om hem bijna aan het huilen te krijgen. K heb met m te doen, t kereltje, het is ook gewoon niet makkelijk voor hem allemaal.
Vandaag zowel op speelzaal gesprekje gehad als op zn nieuwe basisschool. speelzaalleidsters geven aan dat ze er extra aandacht aan zullen besteden en ook zullen noemen welke kindjes er nog meer vier worden en ook al naar de basisschool gaan enzo. En op de basisschool het even gehad hoe de instroom het beste kan gebeuren. De directeur, die ik sprak, had Joas eergisteren al gezien tijdens het aanmeldingsgesprek. Toen kwam Joas niet zn hoekje uit en wou ook niet in de school kijken. Hij herkende dus wat ik zei en ik vond het erg fijn dat hij de tijd nam om even samen een plan uit te zetten, in die zin heb ik er wel vertrouwen in. Afgesproken dat ik binnenkort even met zn juffen een gesprekje heb zodat ik ze op de hoogte kan stellen van Joas zn achtergrond en gezinssituatie en ze weten waar ze op moeten letten. Ook mag Joas voordat hij gaat wennen een of een paar keer na schooltijd langskomen om eerst met zn juffen kennis te maken zonder alle andere kinderen erbij. Ik ben erg benieuwd!
Joas naar school
Joas naar school
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Re: Joas naar school
Mooi dat ze hem ruim de tijd gunnen om wat aan het idee te wennen. Het is nog lang geen eind april dus tijd voldoende lijkt me. Maar fijn dat ze hem nu al zo serieus nemen!
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009
Zorgen moet je doen, niet maken
Zorgen moet je doen, niet maken
mag ik mijn verhaal van levi met je delen? elk kind is weer anders... maar wie weet heb je er wat aan?
Levi is in november 4 geworden. Zo na de zomervakantie ben ik erover begonnen dat hij als hij jarig is geweest naar school mocht. Hij was niet razend enthousiast. En gaande de weken werd hij telkens meer teruggetrokken. Hij wilde niet naar school. Het was zelfs zo dat hij niet eens meer 4 wilde worden, hij wilde niet meer jarig zijn. In overleg met school heb ik toen besloten hem na de kerst naar school te laten gaan. Levi vertelt dat hij eerst 4 jaar zou worden, dan nog een hele poos bij mama mocht blijven en dat als joas nog een keer vakantie zou hebben hij dan ook naar school zou gaan. Levi keek uit naar zijn verjaardag, heeft ervan genoten. En in december kwam ineens een moment dat hij zei dat hij wel naar school wilde. En nu zit hij een kleine 2 weken op school en hij geniet met volle teugen.
Wat ik zeggen wil:
- er kan een moment komen dat een hoofdje er ineens aan toe is
- als het echt niet lukt, als hij echt niet wil... waarom zou je het dan niet over de zomervakantie heen tillen? Dan is hij weer wat ouder... Dan kan hij wel naar zijn verjaardag toe groeien en van genieten?
Ik probeer het maar hoor. Al vind ik het wel goed hoe je het al aanpakt nu. School informeert enz. Het is ook allemaal niet makkelijk. Voor veel kinderen niet. Kan je er bij hem achter komen waarom hij niet wil? Zo zei Levi bv. als ik naar school ga dan zie ik jou nooit meer mama.. (terwijl zijn grote broer ook al naar school gaat en toch ook thuis komt)
Levi is in november 4 geworden. Zo na de zomervakantie ben ik erover begonnen dat hij als hij jarig is geweest naar school mocht. Hij was niet razend enthousiast. En gaande de weken werd hij telkens meer teruggetrokken. Hij wilde niet naar school. Het was zelfs zo dat hij niet eens meer 4 wilde worden, hij wilde niet meer jarig zijn. In overleg met school heb ik toen besloten hem na de kerst naar school te laten gaan. Levi vertelt dat hij eerst 4 jaar zou worden, dan nog een hele poos bij mama mocht blijven en dat als joas nog een keer vakantie zou hebben hij dan ook naar school zou gaan. Levi keek uit naar zijn verjaardag, heeft ervan genoten. En in december kwam ineens een moment dat hij zei dat hij wel naar school wilde. En nu zit hij een kleine 2 weken op school en hij geniet met volle teugen.
Wat ik zeggen wil:
- er kan een moment komen dat een hoofdje er ineens aan toe is
- als het echt niet lukt, als hij echt niet wil... waarom zou je het dan niet over de zomervakantie heen tillen? Dan is hij weer wat ouder... Dan kan hij wel naar zijn verjaardag toe groeien en van genieten?
Ik probeer het maar hoor. Al vind ik het wel goed hoe je het al aanpakt nu. School informeert enz. Het is ook allemaal niet makkelijk. Voor veel kinderen niet. Kan je er bij hem achter komen waarom hij niet wil? Zo zei Levi bv. als ik naar school ga dan zie ik jou nooit meer mama.. (terwijl zijn grote broer ook al naar school gaat en toch ook thuis komt)
FIjn dat je dat schrijft Heleen. Ik denk dat het bij Joas gewoon een geheel aan onderliggend probleem is die ook echt wel te maken heeft met de situatie thuis rondom Matthijs. In die zin geloof ik dat school juist goed voor hem gaat zijn zodat hij dar lekker zn eigen ding kan gaan doen en hij weer kan gaan alten zien wat hij kan. Maar inderdaad, forceren heeft absoluut geen zin en ben ik ook niet van plan. En dat is ook wat de directeur zei.. dat zn geboortedatum in die zin gunstig is: in principe heeft ie toch daarna nog twee jaar kleuteren te gaan en hebben we dus ook echt rustig de tijd om t op zijn tempo te doen.
Zn verjaardag is gelukkig sowieso nog wel losgekoppeld van direct naar school omdat hij jarig is aan t begin van 2 weken meivakantie. Dus we kunnen wel gewoon hem eerst rustig vier laten worden. Maar ik hou je verhaal in mn achterhoofd!
Zn verjaardag is gelukkig sowieso nog wel losgekoppeld van direct naar school omdat hij jarig is aan t begin van 2 weken meivakantie. Dus we kunnen wel gewoon hem eerst rustig vier laten worden. Maar ik hou je verhaal in mn achterhoofd!
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
wat fijn dat er door school meegedacht wordt. Echt super! gaat vast goedkomen!
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)
Las laatst een tip die ik zelf wil gaan inzetten en misschien is dat ook iets voor jullie?
Om foto's te maken op school, van belangrijke plekken als lokaal, het toilet, de kapstok, de entree, de plek waar jij hem op gaat wachten, de klok voor het tijdstip dat jij hem zult halen etc. Je kunt daarmee een eigen fotoboekje voor hem maken en houvast geven.
Hier gaat Joris gewoon een paar maanden later naar school (volgende week 4 jaar maar hij gaat ook na de meivakantie). Cognitief zou hij er wel aan toe zijn maar mede doordat hij lang slecht gehoord heeft en taalkundig en sociaal achter is gaan lopen krijgt hij gewoon wat extra tijd. Hier dus ook eerst gewoon 4 worden en daarna eens rustig voorbereiden op school.
Om foto's te maken op school, van belangrijke plekken als lokaal, het toilet, de kapstok, de entree, de plek waar jij hem op gaat wachten, de klok voor het tijdstip dat jij hem zult halen etc. Je kunt daarmee een eigen fotoboekje voor hem maken en houvast geven.
Hier gaat Joris gewoon een paar maanden later naar school (volgende week 4 jaar maar hij gaat ook na de meivakantie). Cognitief zou hij er wel aan toe zijn maar mede doordat hij lang slecht gehoord heeft en taalkundig en sociaal achter is gaan lopen krijgt hij gewoon wat extra tijd. Hier dus ook eerst gewoon 4 worden en daarna eens rustig voorbereiden op school.