rapley en gezinsleden

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN

rapley en gezinsleden

Bericht door monika »

Gisteren kreeg Nic zijn eerste spercieboontjes om te vermoorden :lol:
Ik geloof niet dat hij een stukje heeft doorgeslikt, maar hij heeft ze volledig ontleed, geproeft, in stukjes gebeten, over zijn tafelblad gesmeerd en een beetje kwam op de grond.

Ik zou zeggen geslaagde actie voor je eerste vaste voeding.
Manlief vroeg gelijk 'moet hij niet gepureerd?' Nee dus, dat deden we bij Jort ook niet en op verzoek weer even uitgelegd wat de gedachte er achter was. OK, goed dan.

Toen begon het gezeur weer wat we jaren geleden met Jort ook hadden 'het geeft zo'n troep' en 'nu moet je de vloer dweilen'. En Jort vond het er maar vies uitzien dat Nic zijn boontje niet afhapte en direct doorslikte :wink: .

Ik zou denken dat gepureerd eten ook gekledder geeft, al is het maar een kind dat het terug blubberd of z'n handen in een mond vol eten stopt. Dan moet je toch ook de kinderstoel afnemen en je kind schoonpoetsen. En ik weet niet of de vloer dan altijd schoon blijft. Ik dacht dat het altijd gewoon een beetje zooi geeft als een baby pas begint met vast voedsel (en de peuter jaren volgens mij ook nog.)

Hoe gaat het bij jullie en kunnen jullie partners en kinderen er tegen?
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Emmy
J&J HAWAII

Re: rapley en gezinsleden

Bericht door Emmy »

Eerlijk gezegd vond ik het ook wel veel meer troep geven dan gepureerd voedsel, dat laatste lepelde ik er zo in.. :wink:
Maar ik had het er graag voor over maar had ook niet altijd zin in die zooi, en dus gaf ik het beide. Of ik hielp soms wat meer met de rapley zodat hij wat minder de kans kreeg om het zelf te doen, zodat het ook niet zo'n zooi werd.
Mijn man en kinderen boeiden het verder niet zo, ik was toch degene die de zooi opruimde. Ze vonden de rapley vaak wel erg grappig. :)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Mijn man kinderen maakt het niet uit, oudste zoon heeft tegenwoordig als hobby het schoonmaken van de tripp trapp, en manlief geeft er ook niets om om het even op te ruimen. Meestal doe ik dat trouwens, maar dat is alleen omdat ik meestal de boel opruim na het eten terwijl mijn man andere taken heeft.
Ik vind het trouwens grappig dat je oudste het een vies gezicht vond, mijn kinderen vinden dat dus alleen maar leuk!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Laris76
J&J SANTORINI

Bericht door Laris76 »

Tsja het geeft troep, daarvoor hebben wij een stuk zeil onder de kinderstoel liggen. Nadeel van rapley is dat de oudere broers opvallend meer met hun handen eten. Zal ook wel weer overgaan.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Je man is gewoon een zeurkous en je zoon kopieert hem :wink:
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Truus
J&J SANTORINI

Bericht door Truus »

Nou, mijn man vond het ook niet zo prettig. En eigenlijk ook wel raar om te doen. Ook al legde ik uit waarom ik het zelf belangrijk vond om ook rapley( soms prakte ik ook weleens) te doen en wat de theorie erachter is.
Want wat zouden ook bijv. zijn ouders ervan vinden en inderdaad de troep die het geeft, straks blijft ze altijd met haar handen eten.........
En bij L/otta begon de hele discussie opnieuw. Ook m.b.t. zelf eten op dreumesleeftijd. Zoals nu met lepel en vork, ja, dan wordt ze wel viezer dan als wij haar voeren. Ik denk dan 'hoort erbij voor nu' en denk aan de goede kant eraan. Hij wordt er nog steeds niet blij van. Op een gegeven moment heb ik gezegd dat ik het écht belangrijk vind, voor hun ontwikkeling en als hij het er niet mee eens is, ik wel zal zorgen voor het opruimen van de rommel die het geeft. Sfeer aan tafel is als we met z'n vieren eten niet relaxed. Maar dat heeft ook met andere dingen te maken i.v.m. mijn mans 'stoornis'.
Sietske

Bericht door Sietske »

GHier vinden ze het allemaal geweldig, hoe groter de knoeiboel die Tos er van maakt des te meer er wordt gelachen. Soms moet ik Gijs en Sil wat temperen want met hun gelach moedigen ze Tos nogal eens aan om nog meer te gaan knoeien en smijten met zijn eten waardoor hij eigenlijk niet meer eet.

En wat opruimen betreft, och ik moet toch de tafel een keer afdoen met een doekje dus die stoel even meenemen is een kleine moeite. De vloer doen de honden, daar heb ik geen omkijken naar :mrgreen:
Marijn

Bericht door Marijn »

Erik vindt het prima. Hij staat achter de visie die erachter zit en vindt het alleen maar leuk. Sam en Floor vinden het geweldig. Die willen vanavond zelfs bloemkool eten!!?
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Jaap staat helemaal achter de visie van rapley en moedigt zelfs andere ouders aan om het zo te doen. David eet nog steeds met zijn handen en is een echte messy eater, van hem verwacht ik ook geen commentaar ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

Mijn man kon de rotzooi ook niet altijd waarderen, maar stond wel achter de visie. We zijn er altijd soepel mee omgegaan, dus als oma gewoon gepureerd prakje wou geven, prima. We hebben wel altijd strikt gehanteerd:
- voedsel blijft in je bord (dus niet expres eruit gooien, per ongeluk is iets anders)
- als het er per ongeluk naastviel, legde we het terug
- als er mee gegooid werd o.i.d. namen we het eten weg

Hierdoor viel het uiteindelijk wel mee met de zooi en al snel gingen ze zelf ook eten in hun bord leggen.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
MarijeO
J&J SANTORINI

Bericht door MarijeO »

Mijn man staat volledig achter Rapley. En echt, of ze nu gepureerd eten krijgen of stukjes, een rotzooi wordt het toch wel. Of heb ik gewoon kleine varkentjes? ;) Dochter van 2,5 kleit nog steeds graag met haar eten, ik kan dat minder waarderen, manlief vindt het geloof ik nog wel cute. :roll: :mrgreen:
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
monika
J&J MALEDIVEN

Bericht door monika »

drus schreef:. We hebben wel altijd strikt gehanteerd:
- voedsel blijft in je bord (dus niet expres eruit gooien, per ongeluk is iets anders)
- als het er per ongeluk naastviel, legde we het terug
- als er mee gegooid werd o.i.d. namen we het eten weg

Hierdoor viel het uiteindelijk wel mee met de zooi en al snel gingen ze zelf ook eten in hun bord leggen.
Dat hebben we bij Jort eigenlijk ook gedaan toen hij het hanteren van eten een beetje in de vingers had. Nic krijgt nog geen bordje bij zijn eten, volgens mij tilt hij dan zijn bord op om naar de onderkant te kijken. Niet handig met eten er in :lol:
mv J ('04) en N ('12)

wennetje

Bericht door wennetje »

Even alleen een reactie op je oudste die het vies vond. Volgens mij erg gerelateerd aan leeftijd. Omgerekend was mijn neefje ook zo oud als hem toen Joris begon met bijvoeding en die walgde er echt van. Joris bleek niet de juiste reflexen te hebben om veilig Rapley te kunnen doen dus moest overstappen op gepureerd maar daar smakte hij bij en at met mond open (uiteraard). Neefje kon geen hap door zijn keel krijgen.

Het gaf AANZIENLIJK minder zooi toen ik gepureerd eten gaf trouwens want dat is niet geschikt om door een half jarig kind zelf naar binnen te werken dus dat geef je.
Mara
J&J HAWAII

Bericht door Mara »

De enige die het hier vies vond en ons naar de keuken verbande, was mijn schoonmoeder. Ml maakte het helemaal niets uit, stond er helemaal achter. Ik combineerde vaak: aardappelpurree met een lepeltje (en heel snel deden ze het zelf met lepeltje) en dan de groente en vlees erbij met de handjes.

Het idee is mi. om je kind de regie te geven en dat kan ook door ze met een lepeltje te laten eten of te helpen eten als de situatie daarom vraagt.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Zolang ik het maar opruim maakt het hem niet uit :lol:

En hier is iedereen er zowat tegen, want hij krijgt veel te weinig binnen :lol: :roll:

Voor het gemak vergeten ze dat hij toch nog 5 x bv op een dag krijgt boordevol vitamientjes
Ilse

Bericht door Ilse »

Merel vindt het juist prachtig en wil het liefst Sofie alles aanreiken (ze zit in het wippertje op de grond, want zitten in de trip trap lukt nog niet). Ook lachen we ons scheel als Sofie probeert haar voeten in te smeren of haar boterham in de mand met sjaals probeert te proppen (kind groeit op voor galg en rad). Het enige wat mijn man heel vervelend vindt is de kokhals-reflex, daar kan hij niet echt tegen. Verder ruim ik wel de boel op en wordt er met papjes nog harder geprut.....
edevries

Bericht door edevries »

Manlief staat ook achter de visie en vind het geen probleem om op te ruimen.
We zijn niet super strict, dus als oma geprakt wil geven, vinden we dat ook geen punt. En appelmoes doe ik ook liever met een lepel :P
Sem heeft vanzelf interesse gekregen in met bestek eten.
Dus dat lijkt gewoon goed te komen.
Stijn is nu nog te klein maar tzt gaan weer rapley doen.
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

J eremy eet ook vanaf het begin via de Rapley methode, we hebben dit samen besloten en hebben dus geen discussie hierover. Mijn ouders gaan hier in mee schoonouders niet altijd maar dat is omdat oma het zo leuk vindt om te voeren. Ook bij bij anderen en wokrestaurant krijgt hij gewoon zijn eten en daarmee heel wat bekijks gehad hihi. De rommel ruimen we altijd netjes op.
Trotse mama van J en T
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

hier wordt het door iedereen normaal gevonden.
Ik vind het knoeien ook wel meevallen maar misschien ben ik er gewend aan geraakt.
Bij mijn oudste ben ik lang blijven pureren maar dit bevalt me eigenlijk veel beter omdat je er zelf tijdens het eten minder werk aan hebt, waardoor je zelf ook nog normaal kunt eten ( omgevallen bekers e.d. uitgezonderd, want tja, ze drinken bij ons ook al snel zonder deksel ofzo ;-) )
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
monika
J&J MALEDIVEN

Bericht door monika »

we hadden gisteren patat met appelmoes dus Nic kreeg appelmoes. OK dat vliegt dan niet in het rond, maar het geeft wel een hoop terug geblubberde appelmoes en een vieze kinderstoel met vies kind. Daarbij had ik haast geen tijd om zelf te eten omdat Nic constant meer wilde.

Ik ging me toch niet bedenken maar dit is weer een bevestiging dat alles troep geeft (vind ik niet erg) en rapley gewoon minder werk voor mij is. :D

Jort gaat tegenwoordig strategisch zitten zodat hij Nic niet vol in het gezicht hoeft te kijken. Het inderdaad vast de leeftijd dat hij alles vies vindt.
mv J ('04) en N ('12)

Plaats reactie