Willen jullie eens meedenken? (over slapen)

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Miranda
J&J HAWAII

Willen jullie eens meedenken? (over slapen)

Bericht door Miranda »

Danique is in oktober 3 geworden en sliep tot 3 weken terug nog elke middag ongeveer 1,5 uur. Omdat ik merkte dat ze dan 's avonds moeilijker in slaap kon komen maakte ik haar na een uurtje weer wakker (wat mij niet altijd in dank werd afgenomen... :wink: )
Sinds vorige week wil Danique helemaal niet meer naar bed 's middags. Prima, dacht ik. Maar het is vanaf 17:00 uur echt niet meer gezellig in huis. Ze zit/ ligt met rode wangen op de bank, is alleen maar aan het mopperen, huilt overal om en is amper in staat om nog te eten. Doe ik haar om 18:00 uur naar bed, is ze de volgende morgen om 6 uur wakker. Daar zit ik dan ook weer niet op te wachten.
Ik heb ook al geprobeerd om haar tussen de middag dan een uurtje tv te laten kijken. Ze kijkt dat uur dan ook echt maar het verandert niets, ook dan is ze 's middags niet te genieten.

Laat ik haar wel een uurtje slapen (meestal 13:00 - 14:00) dan slaapt ze niet voor 20:15 (al is ze dan niet vervelend, ze kan dan heerlijk spelen)

Ik zit nu een beetje te zoeken naar wat handig/ verstandig is. Wat zouden jullie doen?
Is het een fase waar ze nu even doorheen moet? Wennen aan niet slapen?
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
fransje

Re: Willen jullie eens meedenken? (over slapen)

Bericht door fransje »

Ik zou kiezen voor dat uurtje slaap tussen de middag. Dan in de avond maar wat later naar bed. Ik kies in dat geval voor gezelligheid en een goed gemutst kind rond etens tijd, dan gejengel aan tafel en een over vermoeid kind, dat te moe is om te eten. Vooral als ik na een lange dag werken thuis kom.
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Ik vind 20.15 nog niet zo verkeerd (ze liggen er hier meestal niet veel eerder in, ook niet toen ze jonger waren), dus ik zou voor dat uurtje tussen de middag gaan.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
wennetje

Bericht door wennetje »

Hoe ik die fase (want dit is echt even een ellendige fase waar je door moet, als ze hangen tussen wel of niet slapen in de middag) doorkwam was de dagen na een drukke dag (bijv de zaterdag na 2 dagen kdv) wel uurtje naar bed tussen de middag, andere dagen niet maar dan wel een rustmoment inbouwen. Voor Joris werkt dan echt met knuffel voor TV zitten goed (tijdstip van kleine Bill en Timmy tijd dus wat rustige programma's), want hij staat weer op als hij weer genoeg energie heeft opgedaan om te gaan spelen. Het zal denk ik niet goed werken als je een kind hebt wat graag uren voor de TV zit, Joris heeft dat niet. Maar misschien werkt voor haar wel iets anders heel rustgevend.

Joris was overigens niet wakker tot 20:15 uur maar gerust tot 22:00 uur (lag wel in bed maar riep me ieder kwartier wel weer voor iets) dus je kunt je ook afvragen of het zo erg is als je haar laat slapen. Zelf heb ik veel behoefte aan mijn tijd in de avond en aangezien ik om 22:00 uur al instort, is het wel heel fijn als hij in bed ligt om 19:30 uur.
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

Dat momentje 's middags doe ik dus al vaak maar helpt helaas niets.
Soms vind ik het wel erg lekker om de kids rond 19:30 in bed te hebben zodat de avond echt voor mij is maar dat wisselt per dag (ook afhankelijk of ik gewerkt heb of niet).

Ik ga dan toch maar voor dat uurtje tussen de middag denk ik, dank voor het meedenken!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gootje
J&J MALEDIVEN

Bericht door Gootje »

Ik bouwde het ook af door ze niet meer elke dag te laten slapen. Dus de ene dag wel, de andere niet. Ze gingen toen allebei nog 2 dagen naar de creche, daar moesten ze verplicht naar bed en daar sliepen ze dan nog wel een uurtje. Dan deed ik ze op de dag erna thuis niet naar bed, maar ging een stukje wandelen met de wandelwagen, tv kijken, boekje lezen, oid. En dat werden dan steeds meer dagen niet, totdat ze alleen op het kdv nog naar bed gingen en daar ook vaker alleen maar een boekje in bed lagen te lezen.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Liaantje

Bericht door Liaantje »

Mijn zoontje zit nu ook in die fase. Hij is ruim 2,5. Wij doen nu ook bij een drukke dag wel slapen en bij een rustige dag niet, net als wat Wendy zei. Dus als hij bij de peuterspeelzaal is geweest dan wel en als we een dagje thuis hebben dan niet. Over het algemeen gaat dat prima. Hij is dan niet heel vervelend 's avonds, maar hij huilt wel als hij naar bed gaat; echt zo'n moe-huiltje. (Als hij niet heeft geslapen)
Als hij op een rustige dag slaapt dan kan het wel tot 9uur duren voordat hij eindelijk slaapt. Het klinkt wel schattige dat gebabbel, maar als hij er dan weer op tijd uit moet, dan is het huis te klein!
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

Ik heb jongere kinderen, dus hier heb ik nog geen ervaring mee, maar ik wil ook even een duit in het zakje doen :)
Je schrijft dat het je niet in dank wordt genomen als je haar na een uur wakker maakt. Wat me daarbij te binnen schoot, is dat haar slaapcyclus wellicht korter dan een uur is. Ik weet niet in hoeverre die erg verschilt als ze iets ouder zijn maar hier houd ik de 45 minuten per slaapje/slaapcyclus aan en dan worden ze veel lekkerder wakker.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS

Bericht door JasmijnLinde »

Herkenbaar. Linde wordt in april al 4 en pas sinds een paar weken slaapt ze overdag niet meer. Maar toevallig van de week wel weer een paar uur 's middags. Ze slaapt dan inderdaad later 's avonds. Wat wij dan meestal doen is haar een boekje geven in bed. Ze gaat dan zelf 'lezen' en na een tijdje hoor ik dat ze haar licht uitdoet en legt het boekje netjes weg en gaat dan lief slapen.

Omdat je schrijft dat ze 's avonds lief speelt, kan ze niet in haar bedje spelen/lezen? Misschien doet ze dat wel heel rustig en heb jij ook rust beneden.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Plaats reactie