avond routine vraag

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN

avond routine vraag

Bericht door monika »

Ik ben eigenlijk niet zo goed in routines, en nu Nic 6 mnd is begin ik toch het gevoel te krijgen dat we wat meer duidelijkheid en regelmaat voor hem in moeten bouwen zodat het duidelijk is wanneer de nacht voor hem begint. Het is ook niet makkelijk omdat het nu 19:30 is, de zon vol op zijn kamertje staat en het nog 23 graden buiten is. Tot nu toe valt hij meestal in slaap aan de borst en als dat niet lukt leg ik hem wel in zijn bedje, maar meestal is dat voor 20:00 geen succes. Terwijl als hij aan de borst in slaap valt kan hij om 18:30 soms al slapen. Overdag zijn de slaapjes ook niet op de klok, zelfs als ik het probeer om een week ongeveer dezelfde slaap momenten aan te bieden is hij opeens weer langer of korter wakker (meestal langer) Dus soms 2 en soms 4 slaapjes overdag.

Hoe doen jullie dat? Hou je de klok aan? Is je kind zelf zo regelmatig? Heb je een strakke routine met badje, borst, bed? (ook wel geprobeerd, maar dan kijkt hij me superwakker aan van 'waar slaat dit nou weer op?') Is het gewoon te vroeg om al een vaste slaaptijd te hebben?

Als het dan uiteindelijk nacht is gaat het super, hij drinkt soms als ik naar bed ga, als hij wakker wordt van mij, en verder drinkt hij meestal 1x en als hij dan niet in slaap valt leg ik hem wakker in zijn bed in zijn eigen kamer en valt hij al kletsend wel een keer in slaap. Maar meestal kan ik hem slapend terug leggen en slaapt hij door tot 6:00-7:00.
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Ana
J&J MAURITIUS

Re: avond routine vraag

Bericht door Ana »

Hier hetzelfde verhaal :mrgreen: Ik zou wel meer routine willen onderhand.
Met J0ela was ik daar veel eerder mee begonnen, op een vast tijdstip in bad en dat ook heel langzaam steeds vroeger.
Maar met de tweede is het toch iets moeilijker om een ritme op te pakken. Hij gaat meestal om half 10 de nacht in.... overdag drie slaapjes, niet op de klok maar afhankelijk van hem. Want de ene keer slaapt hij 3 uur en de andere keer 45 minuten. Dus dan verschuift alles toch de rest van de dag. Ook afhankelijk van wanneer hij s morgens wakker wordt! (meestal toch om 7 uur)

Elke avond in bad vind ik nu een hele opgave en dat lukt dan niet - maar nu kan hij in de badring zitten dus we hebben hem gisteravond tegelijk met J0ela in bad gezet en dat vond hij erg leuk. Als mijn man en ik dat nu even wat meer plannen (dit was spontaan dus was het daarna beetje chaotisch) dan kunnen we dat wel elke dag gaan doen. En dan zou I.van denk ik wel om half 9 al slapen - lijkt me heerlijk.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
wennetje

Bericht door wennetje »

Bij 6 maanden voelde ik niet zo de behoefte tot routine, ging zoals Joris het wilde. Hij sliep als hij moe was, dronk als hij honger had. Betekende dat ik overdag niet zoveel kon plannen want dan sliep hij de ene keer 2 keer op een dag en andere keer 3 keer op een dag maarja, mensen om me heen vonden het ook prima als ik zei dat ik ergens tussen die en die tijd er wel zou zijn.

Hij was in de avond wel vaak rond hetzelfde tijdstip moe, tussen 18:30 uur en 19:30 uur, eigenlijk sloop daar al snel een avondroutine in. Om de dag een badje, nog lekker even drinken bij me en dan wilde hij wel graag naar bed.

Ik kreeg trouwens een op de klok getraind kindje thuis na 10 weken couveuse/ziekenhuis. Ze hadden hem daar op een strak 7 voedingen schema en dat moest ik natuurlijk aanhouden maar na stress, worstelingen met onzekerheid en gedoe heb ik het gewoon aan hem overgelaten. Wat ook makkelijker werd toen ik hem eindelijk volledig aan de borst kreeg. Daarmee kwam de rust bij mij ook terug.

Ik ben 2 dagen gaan werken toen Joris een half jaar was (gecorrigeerd 3 maanden) en een maand later 4 dagen en daarin moest Joris wat meer in mijn ritme mee, wat ook prima ging, maar op mijn vrije dagen bepaalde hij het weer.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Ritme? Routine? Wat is dat? Mijn kinderen kennen dat niet. Ik ben ook nog niet van plan om er bij Sem verandering in aan te brengen, maar ik denk ook niet dat het zou lukken. Hij slaapt wanneer hij moe is.
Hij gaat wel tegelijk met David naar bed om 18:30, maar dat wil hij zelf.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Bij mij had Laurens op die leeftijd niet echt een vast avondritme. Dan hing er vanaf hoe lang en laat hij overdag geslapen had. Neline ging al veel sneller mee in het door Laurens bepaalde ritme. Wel gaf ik de avondvoeding op hun slaapkamer met de gordijnen dicht. Zo was het toch duidelijker dat dat het begin van de nacht was.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Hier is elke dag anders. Hij slaapt overdag waar en wanneer het uitkomt (meestal 2x 45 min, soms langer of vaker, heel soms ook korter of minder) en de ene keer valt hij tijdens het eten al in slaap en ligt er dus om 18.30u in, soms is het 21u geweest (of, op dit moment is het bijna 22u en hij kruipt hier nog rond, want we zijn net thuis van bezoek aan vrienden en hij had daar op schoot al een hele tijd geslapen, maar nu dus weer klaarwakker). Met 2 oudere kinderen die naar 2 verschillende scholen gaan en hun eigen activiteiten hebben wordt hij gewoon overal mee naar toegesleurd, en dat bepaald ook voor een groot deel zijn dag.
Ik vind het prima zo, mijn andere 2 kinderen hadden ook weinig routine (de oudste wel een beetje), was ook geen probleem. Alleen als ze naar de opvang gaan, dan kan ik me voorstellen dat wat routine wel handig is bij de overdracht, maar dat is hier niet het geval. Volgens mij hadden die andere 2 trouwens met 1,5 wel een vaste routine (al zijn ze nog flexibel met bedtijd), dus blijkbaar is het ergens voor die tijd toch vanzelf zo ontstaan.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Ik zou al helemaal blij zijn met jouw goede nachten. :mrgreen: Dat was hier ver te zoeken op die leeftijd....
Ik legde ze pas in bed als ze moe waren, en dat was elke dag en avond anders. Pas toen er 1 vast slaapje was overdag, was er een strak ritme.
edevries

Bericht door edevries »

Stijn heeft nog geen ritme. Hij is ook nog te klein voor een vast avondritueel.
Sem heeft eigenlijk ook niet een vast ritme maar sinds hij een jaar over 1,5 is hebben wel een vast ritueel.
Wat we wel doen is, als hij s avonds moe is in vaste volgorde naar bed: badkamer voor tandenpoetsen, luier wisselen en pyjama aan, verhaaltje lezen, muziek-lampje aan en dan in bed.
We douchen niet in de avond. In het begin hebben we dat wel geprobeerd maar Sem werd daar juist erg wakker van.
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Emmy schreef:Ik zou al helemaal blij zijn met jouw goede nachten. :mrgreen: Dat was hier ver te zoeken op die leeftijd....
Ik legde ze pas in bed als ze moe waren, en dat was elke dag en avond anders. Pas toen er 1 vast slaapje was overdag, was er een strak ritme.
Wat zij zegt!
Met 11 maanden ben ik bij Roos gaan aansturen op 'op tijd naar bed 's avonds' en dat ging toen erg goed.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
monika
J&J MALEDIVEN

Bericht door monika »

Esther schreef:
Emmy schreef:Ik zou al helemaal blij zijn met jouw goede nachten. :mrgreen: Dat was hier ver te zoeken op die leeftijd....
Wat zij zegt!
Met 11 maanden ben ik bij Roos gaan aansturen op 'op tijd naar bed 's avonds' en dat ging toen erg goed.

O ik ben ook super blij met de goede nachten. Bij Jort ben ik jaren lang snachts 3-6x wakker geweest. En zoals vannacht toen het hard regende werd ik ook wakker van hem omdat hij dan bang is. Niet erg, en dat Nic snachts zo content is zelfs als hij wakker is.. ik knijp mijn handen dicht zolang het duurt (hopelijk duurt het 20 jaar).

Gezien alle ervaringen laat ik het nog maar even op z'n beloop dan. Want hier ook een grote broer waardoor Nic overal naar toe gesleept wordt en overdag hopelijk zijn slaapt pakt als het kan.
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Plaats reactie