Tips?? Bv (update 4/2 lk geweest)
Tips?? Bv (update 4/2 lk geweest)
Mijn meisje hapt toch niet altijd helemaal goed aan en maandag bel ik de lactatiekundige. Maar misschien hebben jullie handige tips.
Bij een volle borst gaat het bijna altijd goed maar als ze een minder volle borst moet aanhappen zuigt ze verkeerd. Ik zie dit aan verkeerde vorm van de tepel en een branderig gevoel. Spruw heb ik al laten checken bij de ha. Volgens haar geen spruw. Mijn rode tepels zijn ws dus gewoon geïrriteerd. zijn er nog aandachtspunten bij het aanhappen van een minder volle borst?
Bij een volle borst gaat het bijna altijd goed maar als ze een minder volle borst moet aanhappen zuigt ze verkeerd. Ik zie dit aan verkeerde vorm van de tepel en een branderig gevoel. Spruw heb ik al laten checken bij de ha. Volgens haar geen spruw. Mijn rode tepels zijn ws dus gewoon geïrriteerd. zijn er nog aandachtspunten bij het aanhappen van een minder volle borst?
Laatst gewijzigd door Nanda op ma feb 04, 2013 1:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse mama van J en T
Re: Tips?? Bv
Op borstvoeding.com staat een goed artikel over goed aanleggen, kun je dat vinden?
Moeder van Anna (20), Lotte (18), Maartje (16), Roos (13) en Job (12)
Ja die heb ik gelezen maar ik zie niet wat ik fout doe.
tepelhoed is ook geen optie meer want meisje zuigt zelfs door een maatL heen. dus die heb ik direct afgebouwd.

Trotse mama van J en T
wat bij mij helpt bij een legere borst is een 'platte hamburger' van je borst maken en je tepel laten wijzen naar het verhemelte van je kindje. Dus als je in madonna houding voedt moet je tepel naar opzij wijzen.
Je kan de tepel dan verder mondje in krijgen.
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Je kan de tepel dan verder mondje in krijgen.
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
mv J ('04) en N ('12)
-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Het is heel moeilijk om zo advies te geven, zonder te zien wat er gebeurt. Maar mijn eerste idee is ook om je borst vast te houden en goed te 'sturen'.
Aangezien ik vrij vlakke tepels heb, moet ik dat gewoon altijd doen, anders hapt hij gewoon ergens anders aan en zuigt hij tot ik blauwe plekken heb.
Aangezien ik vrij vlakke tepels heb, moet ik dat gewoon altijd doen, anders hapt hij gewoon ergens anders aan en zuigt hij tot ik blauwe plekken heb.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Kun je iets meer vertellen over de vorm van je tepel waardoor je ziet dat het aanhappen niet goed gaat? Daar kan je al iets aan afleiden namelijk in welke hoek het aanleggen evt mis gaat.
Kun je het branderige gevoel beschrijven dat je voelt? Is dat alleen bij het aanhappen, ook tijdens het voeden of ook nog na de voeding?
Kun je het branderige gevoel beschrijven dat je voelt? Is dat alleen bij het aanhappen, ook tijdens het voeden of ook nog na de voeding?
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
De tepel is vaak schuin afgevlakt als een lipstick, ook soms is de gehele tepel plat gezogen (dit is meestal bij legere borst) ook is er vaak een witte streep/stip op de punt van de tepel na het voeden. Het brand gevoel is wanneer ze goed aanhapt, alleen bij aanhappen en bij tsr daarna niet.
Wanneer ze niet goed aanhapt bijna constant. En dan ook daarna, kraamhulp en vlk hadden het ook over een soort spasme in mijn borsten. Omdat goed aanhappen en tsr tenenkrommend voor me zijn. Ook wanneer ze begint met geluidjes maken om te eten trekken mijn borsten zo hard samen dat de tranen soms in mijn ogen schieten.
Wanneer ze niet goed aanhapt bijna constant. En dan ook daarna, kraamhulp en vlk hadden het ook over een soort spasme in mijn borsten. Omdat goed aanhappen en tsr tenenkrommend voor me zijn. Ook wanneer ze begint met geluidjes maken om te eten trekken mijn borsten zo hard samen dat de tranen soms in mijn ogen schieten.
Trotse mama van J en T
Vind het toch wel erg spruw-achtig klinken. Ook dat ontkleurde na het drinken kan daarbij horen. En was spruw niet altijd als zodanig te herkennen bij baby's?
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Herken je dit?:
http://www.borstvoeding.com/problemen/a ... auds2.html
In het artikel staat ook dat het vaak een gevolg is van verkeerd aanleggen of spruw.
http://www.borstvoeding.com/problemen/a ... auds2.html
In het artikel staat ook dat het vaak een gevolg is van verkeerd aanleggen of spruw.
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)
Ik herken wat je schrijft wat hier het gevolg was van een slechte (premature) drinktechniek. Is die platte tepel bij alle voedingen? Dus ook als die minder pijnlijk is? Hier werd de diagnose bevestigd met fingerfeeding (omdat lk dan goed voelt hoe kind drinkt). Joris lukte de combinatie van zuigen, slikken, ademen niet en kauwde daarom op mijn tepel om die vast te kunnen houden tijdens het slikken. Door mijn vastberadenheid, hulp lk en inzet pre logopedie is het draaglijk geworden maar nooit helemaal weg gegaan.
Ik vond het verschil met spruw dat daarbij de pijn juist tijdens het voeden/kolven kwam opzetten en een tijd aanhield daarna. Bij de verkeerde drinktechniek was de pijn vanaf het begin en stopte het na loskoppelen. Wel was het allebei die branderige pijn.
Ik vond het verschil met spruw dat daarbij de pijn juist tijdens het voeden/kolven kwam opzetten en een tijd aanhield daarna. Bij de verkeerde drinktechniek was de pijn vanaf het begin en stopte het na loskoppelen. Wel was het allebei die branderige pijn.
Laatst gewijzigd door wennetje op zo feb 03, 2013 3:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spruw hoef je niet te zien bij moeder en kindje. Hier maar 1x gehad dat het zichtbaar was en toch wel stuk of 10x spuw gehad.
Bedankt voor alle info!
Sorry voor late reactie, hele dag visite gehad.
het komt idd overeen met wat ik in het artikel lees over die vaatkramp. Die typische verkleuring ook.
De tip over de tepel meer naar het gehemelte richten scheelt een hoop pijn!
Vandaag alleen gevoed mbv voedingskussen op de bank. Vanavond hopen dat het liggend ook zo goed gaat. ik ben blij! Ik hoop dat lk me nog verder kan helpen met voedingshoudingen, want kan toch moeilijk mijn voedingskussen meenemen bij het winkelen!
Sorry voor late reactie, hele dag visite gehad.
het komt idd overeen met wat ik in het artikel lees over die vaatkramp. Die typische verkleuring ook.
De tip over de tepel meer naar het gehemelte richten scheelt een hoop pijn!
Vandaag alleen gevoed mbv voedingskussen op de bank. Vanavond hopen dat het liggend ook zo goed gaat. ik ben blij! Ik hoop dat lk me nog verder kan helpen met voedingshoudingen, want kan toch moeilijk mijn voedingskussen meenemen bij het winkelen!
Trotse mama van J en T
Morgenochtend meteen bellen hè?
Marina was altijd erg goed in online coachen, maar helaas is zij geen lid meer. Fijn dat het in ieder geval al ietsje beter gaat.
Let je ook goed op de hoogte van Tarja, dat je haar niet laat 'hangen' aan je borst? Ook niet gedurende de voeding, dat het kussen wegzakt ofzo?
En liggend voeden kon ik pas na een paar weken, ik gaf ze eerst echt goed de tijd om in madonna-houding goed te leren aanhappen. Dat vonden die van mij al moeilijk genoeg, vooral de grooooote hap duurde even.
En heel streng zijn, als het aanhappen niet goed ging, meteen losmaken en opnieuw doen.
Marina was altijd erg goed in online coachen, maar helaas is zij geen lid meer. Fijn dat het in ieder geval al ietsje beter gaat.
Let je ook goed op de hoogte van Tarja, dat je haar niet laat 'hangen' aan je borst? Ook niet gedurende de voeding, dat het kussen wegzakt ofzo?
En liggend voeden kon ik pas na een paar weken, ik gaf ze eerst echt goed de tijd om in madonna-houding goed te leren aanhappen. Dat vonden die van mij al moeilijk genoeg, vooral de grooooote hap duurde even.
En heel streng zijn, als het aanhappen niet goed ging, meteen losmaken en opnieuw doen.
Madonna houding in bed is voor mij niet te doen met mijn bekken en rug. Net als telkens in en uit bed gaan. Ml geeft tarja snachts aan. Ik zal dit morgen ook direct vragen.
De grote hap is idd lastig, maar ik wacht net zo lang tot ze het doet. Loskoppelen vindt ik lastig, doet vaak pijn als ik mijn pink in haar mond probeer te krijgen. Dan doet dit extra pijn in mijn tepel omdat ze dan extra hard gaat zuigen.
De grote hap is idd lastig, maar ik wacht net zo lang tot ze het doet. Loskoppelen vindt ik lastig, doet vaak pijn als ik mijn pink in haar mond probeer te krijgen. Dan doet dit extra pijn in mijn tepel omdat ze dan extra hard gaat zuigen.
Trotse mama van J en T
Lk is geweest!! Ik wilde eerst lk van rivas omdat ik dan alle zorg van 1 organisatie zou hebben, maar die had pas morgen spreekuur van 9-10 uur. Dus geralda uit houten gebeld en die is al langsgeweest!
En idd heb ik last van vaatkramp, en hapte mijn meisje net niet helemaal goed. Ze heeft me geholpen met aanleggen, en na de tsr geen pijn! (alleen na het afkoppelen) Wat heerlijk!! Zo ga ik nog met een lach bv geven!! Nu hoop ik dar ik met haar adviezen ook liggend beter kan voeden!
En idd heb ik last van vaatkramp, en hapte mijn meisje net niet helemaal goed. Ze heeft me geholpen met aanleggen, en na de tsr geen pijn! (alleen na het afkoppelen) Wat heerlijk!! Zo ga ik nog met een lach bv geven!! Nu hoop ik dar ik met haar adviezen ook liggend beter kan voeden!
Trotse mama van J en T
Fijnnnnnn!Nanda schreef:Lk is geweest!! Ik wilde eerst lk van rivas omdat ik dan alle zorg van 1 organisatie zou hebben, maar die had pas morgen spreekuur van 9-10 uur. Dus geralda uit houten gebeld en die is al langsgeweest!

fijn dat ze is geweest en dat je nu zonder pijn kan voeden.
dat had ik ook en ik kreeg van de HA vit B6 en dat heeft bij mij heel snel en goed geholpen, naast het beter aanleggen.Nanda schreef:En idd heb ik last van vaatkramp
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Re: Tips?? Bv (update 4/2 lk geweest)
Jaaa, fijn dat de oorzaak gevonden is! Ik wens je nog maanden van pijnloos BV plezier!
Super! Geralda is een fijne lk, Hè? Ze heeft wel eens een serie vbn-bijeenkomsten van me bijgewoond. Echt fijn zoals ze toen practische aanvullingen gaf.
Fijn dat ze je heeft kunnen helpen!
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)
Zeker een fijne vrouw! Rustig geduldig en goede uitleg. Ze staat open voor alle vragen en stelt je gerust. Thanx voor het geven van haar nummer.Pauline schreef:Super! Geralda is een fijne lk, Hè? Ze heeft wel eens een serie vbn-bijeenkomsten van me bijgewoond. Echt fijn zoals ze toen practische aanvullingen gaf.
Trotse mama van J en T