j is nu 2jr en 3 mnd en hoor van heel veel mensen dat hij slim is en erg vlug qua ontwikkeling
maar hoe weet je of je kind voorloopt? moet je hier extra aandacht aan besteden?
bijv legt hij een puzzel van 20stukken in 5 minuten in elkaar. geef ik hem een vreemde puzzel dan duurt het wat langer maar lukt hem vaak zelf.
spreken doet hij soms met volzinnen en probeert ook de grammatica toe te passen.
ook verbanden heeft hij erg goed door. bijv welk geluid waar bij hoort.
hij bedenkt zelf oplossingen voor problemen. zo zet hij een stoel voor het aanrecht om er op te klimmen om een koekje te pakken.
hoe weet je of je kind voorloopt?
hoe weet je of je kind voorloopt?
Trotse mama van J en T
Re: hoe weet je of je kind voorloopt?
Wij hebben het eigenlijk altijd wel geweten bij Rick. Door zijn manier van praten en zijn manier van denken en observeren was het heel duidelijk.
Emma loopt ook flink voor, maar dat valt. Ons pas op nu ze sinds begin april naar school. Gaat.
Het zou heel goed kunnen dat jouw kind voorloopt, maar het is afhankleijk van je kind of je. Daar. Aandacht aan moet besteden.
Rick leert heel graag, vraagt daar ook om en als hijniet genoeg uitgedaagd wordt raakr hij gefrustreerd. Emma leert al spelende. Die vind het soms leuk. Om wat uitgedaagd te worden, maar over het algemeen wil ze liever spelen
Emma loopt ook flink voor, maar dat valt. Ons pas op nu ze sinds begin april naar school. Gaat.
Het zou heel goed kunnen dat jouw kind voorloopt, maar het is afhankleijk van je kind of je. Daar. Aandacht aan moet besteden.
Rick leert heel graag, vraagt daar ook om en als hijniet genoeg uitgedaagd wordt raakr hij gefrustreerd. Emma leert al spelende. Die vind het soms leuk. Om wat uitgedaagd te worden, maar over het algemeen wil ze liever spelen

moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
Moet je dat nu al weten dan? Kinderen ontwikkelen zich zo grillig. Op sommige punten maken ze een spurt en andere dingen komen wat later en bij andere kindjes ontwikkelen zich weer meer op andere punten.
Toen Jort nog niet naar school ging riepen ook veel mensen dat hij zo slim was en enzo. Toen hij op school kwam bleek hij na jaren ploeteren dyslexie te hebben en leek hij helemaal niet meer zo slim en voor te lopen.
Lekker dingen aanbieden die bij hem passen en als hij nog steeds zo bijdehand is als hij 5 of 6 is weer eens gaan nadenken?
Toen Jort nog niet naar school ging riepen ook veel mensen dat hij zo slim was en enzo. Toen hij op school kwam bleek hij na jaren ploeteren dyslexie te hebben en leek hij helemaal niet meer zo slim en voor te lopen.
Lekker dingen aanbieden die bij hem passen en als hij nog steeds zo bijdehand is als hij 5 of 6 is weer eens gaan nadenken?
mv J ('04) en N ('12)
-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Op die leeftijd is het moeilijk te bepalen. Zolang je niet tegen problemen aanloopt, maakt het ook niet heel erg uit. Of hij nu voorloopt of niet. Kijk naar je kind en biedt hem aan waar hij behoefte aan heeft. Op school ga je een mogelijke voorsprong beter zien. Maarten blijkt nu meerbegaafd (hoogstwaarschijnlijk ook hoogbegaafd maar dat is niet getest, alleen een vermoeden van school). Ik heb hem speelgoed aangeboden die hem uitdaagde, daarbij goed gekeken wat hij leuk vond en wat hij wel en niet aankon. Vooral het plezier in spelen is belangrijk. Voor het ene kind is dat spelen met autootjes en treinen. voor een ander kind is dat moeilijke miniloco of puzzeltjes.
Ik heb een vermoeden dat Sjoerd ook slimmer is dan gemiddeld, maar hij is gek op treintjes, autootjes en tractoren. hij kan daar uren mee spelen. Voor hem dus geen miniloco o.i.d. maar alles met wielen. Sinds kort heeft hij ook de lego ontdekt. Hij leeft zich nu ook uit op het bouwen van Lego City. Super toch! Spelen is erg belangrijk voor kinderen.
Ik heb een vermoeden dat Sjoerd ook slimmer is dan gemiddeld, maar hij is gek op treintjes, autootjes en tractoren. hij kan daar uren mee spelen. Voor hem dus geen miniloco o.i.d. maar alles met wielen. Sinds kort heeft hij ook de lego ontdekt. Hij leeft zich nu ook uit op het bouwen van Lego City. Super toch! Spelen is erg belangrijk voor kinderen.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Mij is altijd verteld dat je op deze leeftijd nog niet van voorlopen kunt spreken, aangezien de ontwikkeling heel grillig verloopt, dan weer snel. dan staan ze weer een tijdje stil.
Mijn kinderen waren tot hun vijfde jaar juist erg traagjes...hadden weinig interesse in "leren", kenden bijv. nog niet de kleuren, tellen tot 10 lukte ook nog niet. Maar opeens kwam er dan een ommezwaai toen ze een jaartje op school zaten en gingen ze hard, heel hard. Mijn 8-jarige loopt enkele jaren voor met rekenen en heeft het (engelse) leesniveau van een 11-jarige. Nu wordt hij wel een voorloper genoemd.
Mijn kinderen waren tot hun vijfde jaar juist erg traagjes...hadden weinig interesse in "leren", kenden bijv. nog niet de kleuren, tellen tot 10 lukte ook nog niet. Maar opeens kwam er dan een ommezwaai toen ze een jaartje op school zaten en gingen ze hard, heel hard. Mijn 8-jarige loopt enkele jaren voor met rekenen en heeft het (engelse) leesniveau van een 11-jarige. Nu wordt hij wel een voorloper genoemd.
- marjolein62b
- J&J MAURITIUS
Ik vind het erg lastig. Maartje is in alles snel. Ik weet niet of ze voorloopt.
Kan verschillende letters herkennen, grote puzzels maken, telt van 3 tot 18 en van 15 tot 4.
Vraagt de hele dag hoe alles in elkaar zit.
Joep is traag dus ik vind alles ook snel.
Kalenderleeftijd hebt ik allang laten varen, ik kom nooit uit met leeftijdaanduidingen.
Ik zie wel dat ze op de peuterschool sociaal nog heel wat te leren heeft en dat ze de kleuters toch echt intimiderend groot vind.
Geef je kind waar hij interesse in heeft, zonder daarbij te kijken naar de leeftijd op de verpakking.
Je hoeft er alleen iets mee te doen als je kind er problemen door krijgt.
Kan verschillende letters herkennen, grote puzzels maken, telt van 3 tot 18 en van 15 tot 4.
Vraagt de hele dag hoe alles in elkaar zit.
Joep is traag dus ik vind alles ook snel.
Kalenderleeftijd hebt ik allang laten varen, ik kom nooit uit met leeftijdaanduidingen.
Ik zie wel dat ze op de peuterschool sociaal nog heel wat te leren heeft en dat ze de kleuters toch echt intimiderend groot vind.
Geef je kind waar hij interesse in heeft, zonder daarbij te kijken naar de leeftijd op de verpakking.
Je hoeft er alleen iets mee te doen als je kind er problemen door krijgt.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (15)
Mama van Joep (17) en Maartje (15)
Met anderen - lees onbekenden- heb ik t er nooit over, maar Sem telt tot en met 90 in het NL, frans, en engels. En verder lukt ook wel maar dat doet ie minder vlot. Wij hebben het hem niet geleerd. hij heeft zelf opgepikt.
O ja ook in t spaans. Dat spreekt niemand bij ons. Het is echt absurd.
Toen hij ging praten ( eerste woordjes rond 1 jaar en bij 16 manden al aan heel vocubulair, en daarna sprak hij meteen met zinnetjes van 3/4 woorden toen hij nog geen 2 was, en bij 3 jr met volzinnen.
Hij legt ook allerlei verbanden, dan we vaak denken, doe eens als een 3-jarige.
Als je 1 keer een liedje zingt, kent hij t uit zijn hoofd.
Hij kent alle verhaaltjes van jip en janneke uit zijn hoofd met letterlijke tekst.
We hebben besloten om er voorlopig niks mee te doen. We bieden hem zelf voldoende activiteiten aan.
En ik ben er zeker van dat hij qua emotionele ontwikkeling wel gewoon pas 3 jaar is.
En verder weet je niet of het zo blijft.
O ja ook in t spaans. Dat spreekt niemand bij ons. Het is echt absurd.
Toen hij ging praten ( eerste woordjes rond 1 jaar en bij 16 manden al aan heel vocubulair, en daarna sprak hij meteen met zinnetjes van 3/4 woorden toen hij nog geen 2 was, en bij 3 jr met volzinnen.
Hij legt ook allerlei verbanden, dan we vaak denken, doe eens als een 3-jarige.
Als je 1 keer een liedje zingt, kent hij t uit zijn hoofd.
Hij kent alle verhaaltjes van jip en janneke uit zijn hoofd met letterlijke tekst.
We hebben besloten om er voorlopig niks mee te doen. We bieden hem zelf voldoende activiteiten aan.
En ik ben er zeker van dat hij qua emotionele ontwikkeling wel gewoon pas 3 jaar is.
En verder weet je niet of het zo blijft.
Ik wist het al heel vroeg, dat ze voorliepen. Er was 'iets' met ze. En ik vond dat de 'waarden' die ze op het CB aan leeftijden koppelden laag waren
Kadootjes die ze kregen (gekocht op leeftijdsindicatie) waren nooit interessant, ik kocht juist dat voor ze waarvan ik wist dat ze het interessant vonden (standaard minstens 3 of 4 jaar 'ouder').
Toen ik ging helpen op de peuterspeelzaal kreeg ik echt door dat er een groot verschil was. Dan heb je een hele groep (16 in ons geval) peuters bij elkaar en zag ik duidelijk dat er op alle fronten een 'gat' zat in de ontwikkeling tussen die van mij en de rest. In de familie- en kennissenkring had ik helaas niet voldoende vergelijkingsmateriaal.
En ja dan is het: is het voorlopen gewoon (sommige kinderen zijn wat voorlijk) of lopen ze zo ver voor dat het een probleem kan worden? Wat wil je ermee?
Hoe dan ook, ik zou als ik jou was sowieso met je kind meegaan in zijn interesses. Of hij nu wel of niet voorloopt.

Toen ik ging helpen op de peuterspeelzaal kreeg ik echt door dat er een groot verschil was. Dan heb je een hele groep (16 in ons geval) peuters bij elkaar en zag ik duidelijk dat er op alle fronten een 'gat' zat in de ontwikkeling tussen die van mij en de rest. In de familie- en kennissenkring had ik helaas niet voldoende vergelijkingsmateriaal.
En ja dan is het: is het voorlopen gewoon (sommige kinderen zijn wat voorlijk) of lopen ze zo ver voor dat het een probleem kan worden? Wat wil je ermee?
Hoe dan ook, ik zou als ik jou was sowieso met je kind meegaan in zijn interesses. Of hij nu wel of niet voorloopt.