koortsstuip

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
drus
J&J HAWAII

koortsstuip

Bericht door drus »

Simon heeft gisteravond bij papa een koortsstuip gehad met ambulance erbij omdat hij erg blauwe lippen had en slap werd. En ik was aan het werk en dan staat mobiel uit.
Ik voel me al de hele dag hier naar over en verdrietig. Ik had er ook voor hem moeten zijn en voor de andere twee.

Gelukkig gaat het nu beter al hoest hij nog veel, nu onder de pcm houden 2 dagen en dan kijken hoe het gaat zonder pcm.

Ik mis mijn manneke, ik vind het moeilijk als ze ziek zijn bij papa (heb overigens wel het volle vertrouwen in zijn zorg voor hem).
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Sietske

Re: koortsstuip

Bericht door Sietske »

Oh wat lijkt me dat vreselijk moeilijk, om er dan niet voor je kind te kunnen zijn. Fijn dat je wel vertrouwen hebt in je ex. Dikke knuffel.
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Je bent er ook voor hem geweest want je had iemand die voor hem zorgde. Vervelend dat dit tijdens je werk gebeurde maar daar kan jij dan ook niets aan doen. Ik snap je gevoel echter wel.

Een koortsstuip is eng om te zien maar over het algemeen heel onschuldig. Als je hem pcmol gegeven hebt is het belangrijk om dat volgens een spiegel te geven dus gewoon geven ipv kijken of er nog koorts is. Anders schommelt zijn temperatuur teveel met als risico dat je een nieuwe koortstuip uitlokt.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Als je kind ziek is wil je er het liefst bij zijn dus ik snap je gevoel, maar gelukkig wordt er wel goed voor hem gezorgd. Hopelijk knapt hij snel op.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Mara
J&J HAWAII

Bericht door Mara »

Oh ik snap je gevoel, ondanks de goede zorgen.
Mrtn heeft het ook een keer gehad, ziet er heel naar uit, maar schijnt idd. meestal ongeschuldig te zijn. Helaas in Luxemburg het protocol nog: mee naar zh en 24 uur observatie... Ik had het wel aangedurfd om hem weer mee te nemen, maar kreeg dat daar niet goed uitgelegd.

Beterschap iig.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Oh jeetje, wat een schrik zeg. Dikke knuffel voor jou!
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
AnnemiekD
J&J MAURITIUS

Bericht door AnnemiekD »

Dat lijkt me doodeng om mee te maken. Gelukkig als het nu beter met hem!
Kan me je gevoel voorstellen maar hij was in goede handen!
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
channiemam
J&J HAWAII

Hoe is het nu met hem? En jou?

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

channiemam schreef:Hoe is het nu met hem? En jou?
vast wel weer goed met simon ;)

maar even dit draadje omhoog gehaald omdat mark vanmiddag hetzelfde had. ik was ook niet thuis.. dus jeroen is na bellen naar de huisartsenpost gegaan met hem.
daar nagekeken maar niks aan de hand, alleen wat rode keel. dat heb ik op het moment ook en dat is vervelend.

we moeten hem in de gaten houden of hij geen vlekjes krijgt. we hebben hem net paracetamol gegeven en wat te drinken. eten wilde hij niet.
even een vraag over die paracetamol, het is een zetpil van 240 mg. hij mag er 3 per dag volgens de verpakking.
om 18.00 heeft hij er eentje gekregen, moet nu de volgende weer om 2.00 uur vannacht? of eerder of niet?
chantall weet jij dit?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

Chantal schreef:
channiemam schreef:Hoe is het nu met hem? En jou?
vast wel weer goed met simon ;)

maar even dit draadje omhoog gehaald omdat mark vanmiddag hetzelfde had. ik was ook niet thuis.. dus jeroen is na bellen naar de huisartsenpost gegaan met hem.
daar nagekeken maar niks aan de hand, alleen wat rode keel. dat heb ik op het moment ook en dat is vervelend.

we moeten hem in de gaten houden of hij geen vlekjes krijgt. we hebben hem net paracetamol gegeven en wat te drinken. eten wilde hij niet.
even een vraag over die paracetamol, het is een zetpil van 240 mg. hij mag er 3 per dag volgens de verpakking.
om 18.00 heeft hij er eentje gekregen, moet nu de volgende weer om 2.00 uur vannacht? of eerder of niet?
chantall weet jij dit?
3x verdeeld over 24 uur is 1x per 8 uur. Dus als je om 18.00 uur gegeven hebt is de volgende idd om 2.00 uur vannacht.
Schrikken joh, beterschap voor je manneke.
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

Met Simon idd ok, maar wat is dat schrikken hè!!

Aterkte
channiemam
J&J HAWAII

Idd de pcmol even om de 8 uur geven omdat anders de temperatuurschommelingen weer voor een nieuwe stuip kunnen zorgen. Lekker luchtig kleden vannacht. Broekje uit in de slaapzak bv. En desnoods even bij jullie op de slaapkamer als je dat niet deed? Hoe lang duurde het?

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

Ik heb aan jeroen gevraagd hoe lang het duurde, maar hij heeft geen idee!
Toen jeroen mark uit bed haalde lag mark een beetje voor zich uit te staren, keek niet naar jeroen of zo.
Even later beneden begon hij dus zo hevig te rillen en draaiden zijn ogen weg. Jeroen weet niet of dit 30 seconden of 3 minuten was. Hij was zelf ook in paniek ;) Heeft hem vastgehouden tot het iets minder werd en toen mij gebeld.
Ik heb gezegd dat hij moest tempen en de huisartsenpost moest bellen.
En daar mocht hij gelijk naar toe. Mark keek toen wel weer normaal gelukkig en het rillen was over.

Even voor 2 uur werd Mark uit zichzelf wakker. Kwam mooi uit dus. Wat te drinken gegeven en wat proberen te laten eten wat hij niet wilde.
Pcm gegeven en hij is weer lekker naar bed gegaan.

Net werd hij om 6.30 (normale tijd voor hem) vrolijk wakker! Lekker aan het babbelen, papa, auto, bal, koe, tekker :)
Temp gemeten en die was 36.1. Aan de koude kant dus! Heb maar weer zijn sokjes aangedaan en de verwarming een beetje aangedaan. 18 graden is toch een beetje koud.

Moet ik evengoed de pcm om 10 uur geven straks? Want dan zal hij ook weer naar bed gaan, 2 slaapjes lijken me geen overbodige luxe nu.
Zelf zit mijn keel ook helemaal dicht.. Altijd fijn, kan er ook nog wel bij :roll:
Hanne

Bericht door Hanne »

eng zo'n koortsstuip. jullie zullen wel heel erg geschrokken zijn. fijn dat het al weer beter met hem gaat. beterschap ventje!
channiemam
J&J HAWAII

Nee, dan zou ik de pcmol even uitstellen maar wel de temp even een paar x extra meten. Wordt het hoger of wordt hij toch weer zieker dan geven, liefst voordat hij koorts heeft.

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

heb inderdaad niet gegeven, net voor het slapen gaan had hij 36.4. nog steeds niet echt warm of zo.
straks uit bed natuurlijk weer even tempen :)
hoe snel het komt, hoe snel het weer weg is.. raar hoor, zo'n kinderlijfje ;)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

nu weer 39.2.
snel pcm gegeven, nu gaat hij slapen op schoot, ik durf hem niet naar bed te doen...
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Volgens mij kan je beter regelmatig pcm blijven geven om te voorkomen dat er hoge temperatuurschommelingen zijn. Daardoor kunnen volgens mij juist de stuipen ontstaan. (correct me if i am wrong)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

ja dat dacht ik ook hoor, maar vanochtend had hij 36.1. dat is wel heel laag. vandaar dat we hem toen geen pcm hebben gegeven. als hij boven de 37 had gehad, dan had ik het wel gedaan!
hij heeft wel wat praatjes, eet wat druifjes en hapjes krentenbol. drinken gaat ook goed gelukkig :)
Hermien
J&J SANTORINI

Bericht door Hermien »

Koortsstuip is echt heel eng om te zien....ik riep vorig jaar tegen manlief dat Janiek het niet meer deed...
kreeg simpelweg het woord dood niet uit mijn strot.
Ik dacht echt dat ze dood was.
sterkte met verwerken.
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

jeroen wist niet wat het was, maar raakte niet echt in paniek of zo.
ik heb natuurlijk gevraagd of hij wel alleen met mark thuis durfde te blijven. maar geen probleem, geen trauma of wat dan ook!
hij is flink aan het bij-eten, zijn buikje is weer bol. wat gaat dat toch snel bij die kleintjes. :)
Andrea3180

Bericht door Andrea3180 »

Wel weer heftig om alle verhalen te lezen. .wij zijn maandag net teruggekomen uit t ziekenhuis omdat onze dochter van bijna 2 in twee dagen tijd 4 stuipen had...de laatste twee in het ziekenhuis vond ik vrij heftig. ..veel schokken met dr armen en t duurde lang voordat ze echt weer aanspreekbaar was. .stuip op zich duurde zon 3 minuten maar daarna wel half uur/3 kwartier voordat ze weer antwoord gaf... vorig jaar heeft ze precies t zelfde gehad maar werd er aan heel ernstige dingen gedacht. .Gelukkig bleek dit allemaalniet zo te zijn maar ook nu zit toch de schrik er weer goed in..ze is vandaag wel de hele dag al koortsvrij en gezellig! Morgen moet ik weer naar t werk en vind t erg spannend!
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

Dat klinkt ook erg heftig Andrea!!! Ik hoop dat het snel beter gaat.

Hier maak ik me zorgen: doordat hij op inentingen met stuipen reageert, is hij nog niet ingeent voor BMR.... en nu komt er een epidemie van mazelen en ik woon in de gevarenzone....

Toch maar eens overleggen over 24-uurs opname om in te enten....
channiemam
J&J HAWAII

Ik neem aan dat ze aan epilepsie dachten Andrea? Die kans bestaat inderdaad biji zoveel insulten. De afspraak is bij twee insulten in zelfde ziekteperiode naar het ziekenhuis of bij atypisch verloop. Beide geven een verhoogde kans op diagnose epilepsie. Of dat et is weet je pas na veel tijd en onderzoek dus de schrik zal er zeker in zitten bij je?

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
channiemam
J&J HAWAII

Ik heb het nu een aantal keer gezien als reactie op de bmr. Echter die reactie komt laat. 10-14 dagen na inenten dus daar is bijna geen ziekenhuis op name te realiseren...

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

channiemam schreef:Ik heb het nu een aantal keer gezien als reactie op de bmr. Echter die reactie komt laat. 10-14 dagen na inenten dus daar is bijna geen ziekenhuis op name te realiseren...
hmmmmm of ik daaar nu blij mee ben??? :?

nee, serieus. Ik vind het fijn dat je dit vertelt, dan is het zoeken naar hoe dan wel inenten met deze informatie er nog bij.
channiemam
J&J HAWAII

Ik zou de inenting plannen op het moment dat jij meer thuis bent. Dus vrij bent op dag 8 tm 16 bijvoorbeeld. Ben je er dicht bij.

Nynke heeft ook een koortstuip gehad en daarna nooit meer. Het kan dus ook gewoon goed gaan hè? ;-)

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Andrea3180

Bericht door Andrea3180 »

Moeilijk hoot w.b. de bmr.. vorig jaar kreeg ze een toeval tijdens het onderzoek en toen kregen we heel veel mogelijke oorzaken te horen die meteen onderzocht moesten worden. ..ze hadden t binnen een half uur over hersenbloeding hersenvliesontsteking epilepsie enz enz ze deden meteen punctie veel bloedonderzoek en ze kreeg bij voorbaat ook medicatie voor epilepsie. ...gelukkig werd vrij snel duidelijk dat bovenstaande niet zo was en stopten ze een dag later met medicatie..een week later is er een eeg gemaakt die ook goed bleek...toen was ik een stuk angstiger dan nu omdat we het herkenden. .toch was ik wel blij dat we weer opgenomen werden. ..voor alle rust. Nu gaat t helemaal weer goed maar ik ga nog vaak bij dr kijken merk ik
lmvkes
J&J TEXEL

Bericht door lmvkes »

Mijn nichtje heeft ook heel vaak koortsstuipen gehad. Altijd inderdaad bij snel klimmende temperatuur.

Wat bij haar hielp om uit de stuip te komen was een koude (natte) doek tegen de nek. Dan kwam ze veel eerder uit de stuip. Dat is toch belangrijk, want stuipen is toch niet geheel onschuldig. Helaas weten de meeste artsen niet van deze truc af.
lmvkes,
K (2001) en S (2003)
Plaats reactie