Angelique schreef:Pauwtje schreef:
Hoezo? Die kunnen dan toch ook gewoon eerder beginnen? Ik zou zeggen, iedereen die in groep 1 instroomt, moet recht kunnen hebben op 1 volledig jaar groep 1. En dan bedoel ik niet dat het MOET. Als een kind met 3 jr. 9 mnd nog niet zindelijk is of nog 2 uur slaapt s middags (of beide;)) , kan het best nog ven wachten. Maar een kind zoals daniel, had prima na de zomer vakantie met 3jr en 8 mnd kunne starten.
T lijkt Me voor de leerkrachten ook geen pretje om een december kindje in een half jaar tijd klaar te moeten stomen voor groep 2
Maar ik begreep van de juf van daniel dat het allemaal bezuinigings maatregelen zijn. Dus dan is massaal eerder starten ws weer t duur S:
Maar je schreef nadrukkelijk over decemberkindjes
Ik vind sowieso het klaarstomen zwaar overdreven. Kinderen leren gaandeweg, en leren in groep 2 ook door. Wat moet een kind nou kunnen voor groep 2 wat ze niet sowieso al in het ADL oppakken? En dan nog, als ze iets niet kunnen kan daar gaandeweg aan gewerkt worden. En als dát er (nog) niet in zit, dan is langer kleuteren in groep 2 toch een prima oplossing lijkt me. Kinderen verschillen nou eenmaal.
Mijn beeld zal misschien een beetje vertekend zijn door mijn schoonzus, dus op een school van overwegend allochtonen kinderen kleuterjuf is. Als zij werkjes doet met kinderen, en ze vraagt: op welk plaatje staat de muis, gaan de kinderen onder de tafel en achter de stoelen naar een muis zoeken. Zij heeft wel degelijk heel veel moeite om de kinderen die later binnen komen, een beetje op een fatsoenlijke manier door de kleuterklassen heen te loodsen en zij zou er wel degelijk graag meer tijd voor krijgen. Ik begrijp juist altijd van de kleuterjuffen, dat er wel degelijk geleerd wordt in de kleuterjkassen, en dat het niet alleen maar spelen is (wel veel spelen, met spelenderwijs dingen leren).
Maar goed, je hebt natuurlijk gelijk dat 2x groep 2 doen een prima manier is als aan het eind van de kleuterklas niet niet klaar is voor groep 3. Al heb ik bij mij op school het idee dat groep 2 behoorlijk anders is dan groep 1, meer gestrucuteerd en minder vrijblijvend in wat ze wel en niet doen.
Enne Betje, sorry voor de vervuiling van je draadje, ik zal nu ophouden. Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen, en onderbouwen waarom ik dat denk

. En september duurt nog wel eventjes, je hebt nog even om aan het idee te wennen.