Durf het bijna niet te vragen. Kunstvoeding?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
marincke

Durf het bijna niet te vragen. Kunstvoeding?

Bericht door marincke »

Mijn schoonzus heeft nogal wat problemen, waardoor ze niet volledig in staat is om voor haar baby te zorgen. Daarom is de baby sinds maandag bij ons. Maar nu.... Meisje krijgt kunstvoeding en ik heb er echt de ballen verstand van. Zijn er hier moeders die me even kunnen helpen?

Meisje is nu 4 maanden oud, wel 7 weken te vroeg geboren. Ze weegt nu bijna 6 kilo. Hoeveel voedingen hoort een kindje van haar leeftijd/gewicht te krijgen? En hoeveel cc in een fles? En hoe met dit warme weer? Extra fles water aanbieden? Man, ik mis de borst...... Wat word ik onzeker van het idee dat ze misschien dorst heeft, of dat ik haar teveel kunstvoeding geef.
Aan moeder heb ik ook niet zoveel. Ze lijkt alle medische adviezen te negeren. Ik ga er nu al vanuit dat al haar informatie niet deugt.

Meisje slaapt ook 's nachts 12 uur achter elkaar. Mag dat al wel? Zakt haar bloedsuiker dan niet gevaarlijk laag? Die borst was bij onze kids toch wel handig.... En ook dat ze 's nachts standaard voor een slokje kwamen. Dit lange slapen van de baby maakt me ook onzeker.

Weet één van jullie ook hoe het zit met bijvoeding? Moeder wil nu beginnen met potjes fruit. Mij lijkt toch dat je de leeftijd moet corrigeren vanwege de vroeggeboorte. Ik wil een rapley kind! Hellup.
Wanda

Re: Durf het bijna niet te vragen. Kunstvoeding?

Bericht door Wanda »

Euh.. Op de site van de fabriekant? Of even googelen op ' op verzoek kunstvoeding' ?
Sterkte!
TinekedH
J&J SANTORINI

Bericht door TinekedH »

Oh wat lastig! Hebben jullie geen 24 uurs nummer van het consultatie buro? Dat hebben ze vast zulke info, of anders via een site van bijvoorbeeld friso? Over die 12 uur zou ik me niet druk maken zolang het kind over de gehele dag genomen genoeg voeding krijgt. Het lijkt me lastig voor je, maar moeder is natuurlijk wel verantwoordelijk voor het kind dus wb bijvoeden heeft zij wel de regie lijkt me. Met dit weer zal extra water geen kwaad kunnen.
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

met 4 maanden mag ze echt wel 12 uur slapen hoor, luxe als dat gebeurd :)

en voor de rest gewoon de verpakking volgen van het pak! daar staat op hoeveel cc ze mogen bij hoeveel kilo.
geen idee uit mijn hoofd, maar je kunt de hoeveelheid over meerdere flesjes verdelen.
als maar niet meer drinkt als dat er op het pak staat.

gezellig dat jullie een beebje erbij hebben, maar wat verschrikkelijk voor je schoonzus dat ze niet voor haar kindje kan zorgen...
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Ik zou ook of het cb bellen en als dat nu niet kan, de fabrikant. Die hebben ongetwijfeld een nummer dat 24/7 bereikbaar is.
Extra gekookt en afgekoeld water mag naast de aanbevolen hoeveelheid voeding ook.
Moeder van Anna (20), Lotte (18), Maartje (16), Roos (13) en Job (12)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Inderdaad, hebben al die fabrikanten niet een info-lijn? Als je toch al kunstvoeding geeft lijkt me dat best een acceptabele informatiebron, het gaat je nu toch vooral om de min/max hoeveelheden. Hoe vaak per en hoeveel per keer kun je dan volgens mij nog steeds zelf bepalen, wij weten natuurlijk wel dat ook een flessenbaby niet zsm op 4 flessen per dag hoeft te zitten.

En, petje af dat je dit voor je nichtje doet, heel lief!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

Ook kunstvoeding kun je op verzoek geven, dat is ook beter omdat je dan het maagje neit onnatuurlijk oprekt. Op de verpakking zelf staat hoeveel je maximaal mag geven, meer is teveel belasting voor de nieren. Tja, en dat gewoon over de dag verdelen. Je zal met een week wel ongeveer doorhebben wat haar normale drinkpatroon is. Nestle noemt 6 flesjes per dag tussen de 3 en 4 maanden en dan met een inhoud van tussen de 150 en 180 ml. Dat zou een soort richtlijn kunnen zijn. Qua bijvoeding: Ik zou zelf absoluut corrigeren voor de vroeggeboorte maar vrees ook dat je daar uiteindelijk weinig over te zeggen hebt als de moeder iets zo wil zolang je zelf niet iets van voogdij ofzo hebt.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

Ja zeker lief van je dat je voor je nichtje zorgt.

Deze info is toch online te vinden. vb hier
http://www.kindengezin.be/voeding/flesv ... l-per-dag/
of hier
http://baby.jongegezinnen.nl/Voeding/Fl ... oeding.htm

Ze geven aan: gemiddeld 150 tot 180 ml per kg lichaamsgewicht,
Met zes kilo zou ze dan 900 tot 1080 ml per dag mogen. Dit verdeel je dan normaal gesproken over 5 flessen. Kijk van hoe laat tot hoe laat ze wakker is en hoe je daar dan 5 flessen in kunt plannen. Dus een ochtend en avondvoeding, en tussendoor nog drie flessen.

Mijn idee: uiteindelijk is het belangrijkste dat ze de hoeveelheid schepjes via de flessen binnenkrijgt. Hoe je dat verdeelt over hoeveel flessen is dan aan jou - en ook of je er misschien wat extra water aan toevoegt omdat het zo warm is.
Geef eventueel tussendoor ook gerust wat slokjes water.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

in aanvulling op Ana: je mag nooit meer dan een liter kv per 24 uur geven
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

wat lief van je om de kleine op te vangen. zal niet makkelijk zijn ineens een baby erbij. Als je goed naar het kindje kijkt komt het vast goed. Anders maandag (ik heb ook wel eens in het weekend gebeld) het cb bellen of de HAP over wat je het beste kunt doen.
verder mijn advies schakel hulp in zodat ook na de eerste opvang er opvang voor je schoonzusje is.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Bericht door Pauwtje »

Je hebt genoeg tips gehad wb flessen. Wat sneu dat het niet goed gaat met je schoonzusje. Dit is neem ik aan het zusje waar je een poos geleden ook over schreef? Toen deed je ook al zoveel voor haar en haar babietje. Echt knap!!!!

Wb de bijvoeding, vriendin van mij was ook een week of 7-8 te vroeg bevallen. Haar werd gezegd door kinderarts dat voor (bij)voeding niet gecorrigeerde wordt voor leeftijd.

Succes! Niet zo onzeker zijn, het komt vast goed met de baby bij jou. Nou maar hopen dat het met je schoonzusje ook goed komt.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Hanne

Bericht door Hanne »

gewoon de verpakking volgen van de kv, daar staan idd die tabellen op.

Omdat ze zo vroeg is geboren vroeg ik me ook af hoe het drinken gaat. Espen, maar vooral Leander hadden enorm veel moeite met drinken. Het kostte ze zoveel energie dat ze zichzelf niet meer warm konden houden. Ook toen ze al thuis waren moest ik daar alert op blijven. Heeft jouw nichtje daar geen moeite mee?

geweldig dat jullie voor haar zorgen. Jullie schoonzusje boft met jullie.
Suuz

Bericht door Suuz »

Hoe gaat het nu?
vuurvonk
J&J MAURITIUS

Bericht door vuurvonk »

omring heeft ook zo'n nummer die je dag en nacht kan bellen met vragen...(tenminste dat was een tijd geleden wel zo)
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

overigens weet ik dat er hier mensen enorm anti kv zijn maar ik kan met niet voorstellen dat ze dat in jou geval ook zijn. dus kom vooral met je vragen het is niet niets ineens zo'n kleintje erbij.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Dragoste

Bericht door Dragoste »

Kom je er een beetje uit mat de baby? Ik doe wel eens oppas in de kerk voor d nul jarigen. Dan voel ik me al om het hand als ze een fles moeten ;)
marincke

Bericht door marincke »

Ja, we hebben na ruim twee weken wel een mooi schema nu. Gisteren bij de kinderarts geweest en daar nog wat tips gekregen. Dus gaat helemaal goed komen met ons kleine nichtje/pleegkindje.
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

Fijn dat het goed gaat met haar!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Plaats reactie