Dé cranberry-pecan tiffin en walnootkoeken
Moderator: Chantal
Dé cranberry-pecan tiffin en walnootkoeken
Op verzoek het "kan niet mislukken" recept van de cranberry-pecan-tiffin
(alle credits aan Lucy http://attic24.typepad.com/weblog/2009/ ... iffin.html)
200g digestive biscuits
100g dried cranberries
50g roughly chopped pecan nuts
200g good chocolate (I use half and half dark/milk)(ikzelf ben meer van de extra pure chocola)
200g unsalted butter (it HAS to be unsalted and it CANNOT be margarine)
2tbs golden syrup (or corn syrup in the US - pannekoekenstroop is ook prima!)
Verkruimel de biscuits, roer biscuits, cranberries en noten door elkaar.
Breek de chocola in stukjes, snij de boter in stukjes. Doe chocola, boter en stroop in een grote magnetronbestendige kom. laat het mengsel smelten in de magnetron (minuutje in de magnetron, goed roeren, nog een keer in de magnetron en dit net zolang herhalen tot tot alles gesmolten en gemengd is).
Giet het chocolademengsel bij het notenmengsel en goed roeren. Bekleed een brownievorm met bakpapier (ik gebruik een rechthoekige schaal van 20 bij 30) en giet het chocolademengsel er in. Beetje gladstrijken en in de koelkast laten opstijven (ondertussen kun je je vermaken met het aflikken van kom en spatel, want dit is zooooo jummie). Na circa een uur is het stevig genoeg om te kunnen snijden (ik snij er 12 flinke of 16 iets kleinere stukken van, het is behoorlijk machtig)
(alle credits aan Lucy http://attic24.typepad.com/weblog/2009/ ... iffin.html)
200g digestive biscuits
100g dried cranberries
50g roughly chopped pecan nuts
200g good chocolate (I use half and half dark/milk)(ikzelf ben meer van de extra pure chocola)
200g unsalted butter (it HAS to be unsalted and it CANNOT be margarine)
2tbs golden syrup (or corn syrup in the US - pannekoekenstroop is ook prima!)
Verkruimel de biscuits, roer biscuits, cranberries en noten door elkaar.
Breek de chocola in stukjes, snij de boter in stukjes. Doe chocola, boter en stroop in een grote magnetronbestendige kom. laat het mengsel smelten in de magnetron (minuutje in de magnetron, goed roeren, nog een keer in de magnetron en dit net zolang herhalen tot tot alles gesmolten en gemengd is).
Giet het chocolademengsel bij het notenmengsel en goed roeren. Bekleed een brownievorm met bakpapier (ik gebruik een rechthoekige schaal van 20 bij 30) en giet het chocolademengsel er in. Beetje gladstrijken en in de koelkast laten opstijven (ondertussen kun je je vermaken met het aflikken van kom en spatel, want dit is zooooo jummie). Na circa een uur is het stevig genoeg om te kunnen snijden (ik snij er 12 flinke of 16 iets kleinere stukken van, het is behoorlijk machtig)
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
en walnootkoeken, ook al zo jummie
En dan heb ik ook een heerlijk recept van walnootkoeken (van een jipper, maar wie oh wie was dat toch
)
Walnotentaart:
bodem:
125 gram boter
250 gram bloem
100 gram suiker
mengen en 25 minuten bakken op 160 graden
Intussen de bovenlaag maken:
2 eieren
200 gram bruine basterdsuiker
50 gram geraspte kokos
200 gram gepelde walnoten
door elkaar roeren en over de bodem strijken, dan nog 25 minuten bakken
Het wordt een stevige koek en tussen de twee lagen is het vanzelf een beetje lekker klef/stroperig, maakt het extra lekker.
Ik doe dit ook in een rechthoekige schaal (20 bij 30), met bakpapier. Na de tweede ronde in de oven even af laten koelen, met bakpapier en al uit de vorm tillen en in rechthoeken snijden.

Walnotentaart:
bodem:
125 gram boter
250 gram bloem
100 gram suiker
2 eieren
50 gram geraspte kokos
Het wordt een stevige koek en tussen de twee lagen is het vanzelf een beetje lekker klef/stroperig, maakt het extra lekker.
Ik doe dit ook in een rechthoekige schaal (20 bij 30), met bakpapier. Na de tweede ronde in de oven even af laten koelen, met bakpapier en al uit de vorm tillen en in rechthoeken snijden.
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Re: en walnootkoeken, ook al zo jummie
oh die is zo lekker!Hanneke schreef:En dan heb ik ook een heerlijk recept van walnootkoeken (van een jipper, maar wie oh wie was dat toch)
Walnotentaart:
bodem:
125 gram boter
250 gram bloem
100 gram suiker
2 eieren
50 gram geraspte kokos
ik heb het ook wel eens in muffinvormpjes gemaakt
was ook erg leuk
je andere recept ziet er ook heerlijk uit!
maaike mv 3 jongens en een meisje