Babygebaren
Babygebaren
Ik gebruik bij Sofie babygebaren en op dit moment is het net een sponsje. Bij alles wil ze weten wat het gebaar is.
Zelf heeft ze heel veel interesse in dierengebaren.
Ze gebaart dieren als paard en spreekt ze dan op haar manier uit
Paard = taart
Konijn = nijn
Haan = haa (maar het gebaar voor haan gebruikt ze ook als ze haar eigen haar bedoeld).
Helaas ben ik niet heel consequent in het aanbieden van nieuwe gebaren, maar ik ben uiterst verbaasd hoe snel ze het oppikt.
Wie gebruikt(e) er nog meer gebarentaal ter ondersteuning van het leren praten?
Zelf heeft ze heel veel interesse in dierengebaren.
Ze gebaart dieren als paard en spreekt ze dan op haar manier uit
Paard = taart
Konijn = nijn
Haan = haa (maar het gebaar voor haan gebruikt ze ook als ze haar eigen haar bedoeld).
Helaas ben ik niet heel consequent in het aanbieden van nieuwe gebaren, maar ik ben uiterst verbaasd hoe snel ze het oppikt.
Wie gebruikt(e) er nog meer gebarentaal ter ondersteuning van het leren praten?
Re: Babygebaren
Wij hebben het bij allebei veel gedaan, en ook met groot succes. Bij T bedachten we de gebaren zelf, bij R hebben we een woordenboek Nederlandse gebarentaal gekocht
Bij hem zijn we ook eerder begonnen. Het was leuk om te zien hoe ook de opa's en oma's heel enthousiast werden en met z'n gebaren gingen showen bij anderen.
Veel plezier!
@

Veel plezier!
@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Wij hebben het bij W@lt ook geprobeerd maar hier was het geen succes. Als een kind geen aandacht voor je heeft en niet naar je kijkt, schieten gebaren niet op.
Op school gebruiken ze wel gebaren (cluster 2) en nu komt hij wel met gebaren thuis zo af en toe. Is ook leuk om te zien, bij vieringen enzo zie je al die leerkrachten ondersteunende gebaren maken.
Op school gebruiken ze wel gebaren (cluster 2) en nu komt hij wel met gebaren thuis zo af en toe. Is ook leuk om te zien, bij vieringen enzo zie je al die leerkrachten ondersteunende gebaren maken.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
D ebor a zit op een speciale dagbehandeling ivm haar taal/spraak achterstand, zijn nog in de observatie fase.
daar gebruiken zij op de grope ook gebaren NMG (nederlands met gebaren), zij pikt dat goed op en daaom heb ik de beginnerscursus gedaan (nog 1 avond) en als ik de oppas rond krijg wil ik ook de module NMG1 gaan doen. Dit wordt vanuit K entali s waar zij dus de behandeling krijgt gedaan.
Het is heel leuk en het helpt haar echt. Sommige kinderen op de groep pikken het op de ander niet en sommige wat later, maar De bor a deed het dus vrij snel.
daar gebruiken zij op de grope ook gebaren NMG (nederlands met gebaren), zij pikt dat goed op en daaom heb ik de beginnerscursus gedaan (nog 1 avond) en als ik de oppas rond krijg wil ik ook de module NMG1 gaan doen. Dit wordt vanuit K entali s waar zij dus de behandeling krijgt gedaan.
Het is heel leuk en het helpt haar echt. Sommige kinderen op de groep pikken het op de ander niet en sommige wat later, maar De bor a deed het dus vrij snel.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
De bor a 08-11-2010
Ja klopt. Geen officiële hoor. Eigen verzonnen. Deed P zelf namelijk, ik herhaalde het wordt door het te zeggen. Gebaarde niet terug hoor. Ze heeft tot 2j2m gebarentaal gebruikt, echter pas met 3j3m gaan praten daar tussen is het een groot drama geweest. Daarbij blijkt ze nog eens HB te zijn ook. Frustratie alom dus. M daarin tegen is duidelijk meer oefenen met praten, gebruikt ook zelf verzonnen gebaren.
Oh ik probeer wel NGT te gebruiken en we hebben de DVD's van Lotte en Max (al kijken we die niet zo heel veel...ze vindt Nijntje veel leuker). Sofie heeft een neefje met een spraakachterstand, hij gebruikt ook gebarentaal. Dus zo kan ze ook met hem communiceren.
Haar vriendinnetje leert het ook, ben wel benieuwd of ze op een gegeven moment dan ook met elkaar gaan gebaren.
Haar vriendinnetje leert het ook, ben wel benieuwd of ze op een gegeven moment dan ook met elkaar gaan gebaren.
Wat ik dus heb geleerd met de cursus is dat NGT een hele andere gramatica heeft dan NMG, Bij NMG is het de gewone gesproken gramatica, en dat schijnt wel belangrijk te zijn met leren praten.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
De bor a 08-11-2010
De bor a 08-11-2010
als je gebaren gebruikt als "voorloper" op het leren praten is NmG idd beter dan NGT. Zoals Annet al aangeeft vanwege de grammatica. Die is met NGT echt anders, daarom is het ook een apparte taal. NmG volgt het gewone nederlands. De gebaren zijn wel dezelfde trouwens.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Ik gebruik alleen de zelfstandig naamwoorden en maar een paar werkwoorden (eten, drinken). Ik maak dus geen volzinnen met gebarentaal. Dat scheelt denk ik wel?
ja, dat is eigenlijk wat het NmG ook doet, je gebruikt de gebaren van de NGT, maar volgt de gewone grammatica van het nederlands. De belangrijke woorden in de zin ondersteun je dan met gebaren.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)