Ik ben ook bezig om mijn dochters te laten wennen bij een gastouder hier in de buurt. Ik vind het best spannend, want ik ben altijd fulltime bij hen. Alhoewel Hannah in Gambia een tijdje 3 dagen per week op een kleuterschooltje (preschool) is geweest toen ze ongeveer 1.5jr was. In Nederland gaat ze ook naar de peuterspeelzaal 2 ochtenden.
Maar goed dat terzijde. Rana is bijna 11mnd oud nu. Ze drinkt nog regelmatig borstvoeding bij mij. Als ik echt een grove schatting mag doen, denk ik ongeveer 7 - 10 keer per etmaal. Een flesje moet ze niet hebben. Ze pakt het wel van tafel (dan zit er water in) en neemt dan een paar slokjes, maar laat het daarbij. Ik heb pas een tuitbeker gekocht en dat is hetzelfde verhaal. Ik denk dat ze grootste gedeelte van haar vocht uit de borstvoeding haalt. Eten doet ze al goed (vind ik). Ze eet eigenlijk mee met de pot.
Het zou voor het eerst zijn dat ze echt een hele dag weg is van mij. Ze is over het algemeen niet zo'n "tutteraar", en als ze drinkt is het ook echt omdat ze dorst/honger/slaap heeft. Sinds we in Nederland zijn, zijn we al wel een beetje aan 't oefenen bij mijn ouders. Dan drinkt ze dus maar mondjesmaat borstvoeding uit een flesje. En tegen dat het 16 uur is begint ze te 'zoeken' bij mijn moeder...

De gastouder had zoiets gezegd van, eerst proberen zonder en dan kan je altijd later nog borstvoeding gaan geven. Maar ik denk dat we eerder andersom moeten werken; wel beginnen met borstvoeding proberen te geven en dan later afbouwen. Ze drinkt anders echt zo weinig op een dag... Evt. kan de gastouder haar bij mij brengen, of kan ik even pauze nemen en naar haar toe gaan. Dat laatste is wel lastiger voor Hannah, want die denk dan natuurlijk dat ze mee naar huis mag en dan moet ze nog blijven...
Wat denken jullie? Blijven afkolven en proberen met flesje/tuitbeker te geven in de hoop dat ze vanzelf meer zal gaan drinken als ze dorst (honger) blijft houden? Evt. combineren met fruit en bijv. yoghurt voor wat vocht? Of kan ik dat beter achterwege laten en gelijk vragen of ze haar rond lunchtijd bij mij brengen (wat een service he!?) zodat ik haar live kan voeden? En dit dan na verloop van tijd afbouwen? Of moet ik aan dit alles helemaal niet meer beginnen en haar gewoon een bakje yoghurt laten geven ter vervanging van een voeding?
Ik zit er natuurlijk niet zo op te wachten dat ze vervolgens al die voedingen van overdag gaat inhalen tijdens de nacht...
Tips en ideeen zijn welkom!