Ik weet dat je kinderen niet met elkaar moet vergelijken in hun ontwikkeling. Maar toch begin ik me af te vragen: heeft veel brabbelen te maken met langzaam leren praten? Of is het de manier waarop op dat brabbelen word gereageerd door de omgeving?
Voorbeeld: Sara is nu 2,5 en praat nog steeds niet. Ja losse woordjes en dat worden er wel wat meer maar lang nog geen zinnen. Wat ze wel doet is de hele dag (en nacht, ze praat in haar slaap) de oren van ons hoofd brabbelen. Dat deed ze al toen ze 10 maanden was. En iedereen reageerde op dat brabbelen altijd alsof ze haar helemaal verstonden. "Ja? Echt waar? Helemaal met je eens! Is goed hoor!" enz... Ja en eerlijk, wij zelf ook. Want dat is schattig, dat brabbelen, dus daar ga je in mee als verse ouder en voer je een heel gesprek met je dreumes, zij in brabbeltaal en jij reageren in gewone taal. Herkenbaar? En is dat fout geweest? Dat zij denkt: ik hoef niet te gaan praten want dat brabbelen verstaan ze ook? We proberen haar nu steeds te vragen om iets te benoemen in plaats van een brabbelzin of te herhalen "wil je de potloden hebben?" bijvoorbeeld.
Aan de andere kant haar nichtje van 17 maanden. Die praat al in zinnetjes van 2 woorden. En heeft nooit gebrabbeld en doet dat nu ook niet. Ze is stil of zegt wat ze kan zeggen en een tussenweg is er niet. En daarmee lijkt zij belachelijk snel te leren praten. Aan de andere kant is zij motorisch weer veel langzamer dan Sara en je hoort ook wel eens dat het het één of het ander is.
Nu vroeg ik me dus af: iemand die één van deze situaties herkend en ervaringen of kennis wil delen over wat het voor invloed heeft op het leren praten?